handdator

Visa fullständig version : Billigast protein i livsmedel?


Da2
2007-02-13, 16:13
Vilka livsmedel är billigast sett till hur mycket protein man får?

Axmode
2007-02-13, 16:14
tonfisk. hmm 4 kr får man väl runt 35 g protein

Cerberus
2007-02-13, 16:18
tonfisk har högst andel tungmetaller i sig så man bör inte käka det ofta.

sojabönor e vansinnigt billigt om man köper dom torra o fixar i ordning dom.
Kvarg, proteinpulver, men annars tycker jag protein e jävligt dyrt.

Da2
2007-02-13, 16:19
tonfisk. hmm 4 kr får man väl runt 35 g protein

:eek: Vart köper du ditt protein? Det jag brukar köpa innehåller 28 gram protein och kostar ca. 8 kr.

Eddie Vedder
2007-02-13, 16:21
Alaskan Pollock e knappast dyrt heller. Å jag tycker de smakar bra faktiskt, har inga problem alls me smaken på pollock.

Linser skall haller inte underskattas, de är asbilligt å proteinrikt. Även om dom inte kan användas som "ensam" proteinkälla kan ju linserna bidra till att man kan skära ner på exempelvis kycklingen å på så sätt spara in pengar.

pragmatist
2007-02-13, 16:28
Jag skulle tippa havregryn, om man skiter i proteinkvaliteten (även om proteinet i havre är bättre än i de flesta andra spannmål). Annars är det nog hugget som stucket mellan kvarg och ett snorbilligt vassleproteinpulver.

Axmode
2007-02-13, 16:59
Kvarg: 8:90 kr = 60 g / protein

FreCKo
2007-02-13, 17:52
Schinkenchips! 72gr proteiner per 100gr.

ja okej, mättat fett osv, men jag blev mäktigt förvånad när jag upptäckte det *whistle*

Eddie Vedder
2007-02-13, 17:54
Schinkenchips! 72gr proteiner per 100gr.

ja okej, mättat fett osv, men jag blev mäktigt förvånad när jag upptäckte det *whistle*

Va kostade de då? Å vad var övrigt energiinnehåll?

Sverker
2007-02-13, 18:05
Havregryn+mjölk=> perfekt aminosyrakombination+ billigt:thumbup:

Da2
2007-02-13, 18:52
Schinkenchips! 72gr proteiner per 100gr.

ja okej, mättat fett osv, men jag blev mäktigt förvånad när jag upptäckte det *whistle*

Vad är schinkenchips?

Da2
2007-02-13, 18:55
Baked beans i tomatsås kom jag på. 5g protein /100g.
420g för 2,90 kr.

Halldin
2007-02-13, 19:47
Schinkenchips! 72gr proteiner per 100gr.

ja okej, mättat fett osv, men jag blev mäktigt förvånad när jag upptäckte det *whistle*
Det är värdelöst protein.


Kycklingfilé kan vara väldigt prisvärt om man hittar rabatterat.

skratt
2007-02-13, 20:41
precis som nån skrev, tror jag också torkade sojabönor som man fixar själv är svårt att slå. sketnyttigt, proteinrikt och billigt!:thumbup:

Shakemynuts
2007-02-13, 20:58
Linser då?! *gah!*

25g protein
55g kolhydrater

/ 100g

ca 11kr / kg på Willys. :)

Hoppas bara det inte är värdelöst protein. Jag kan inte dom grejerna. :D

Max
2007-02-13, 22:20
Som pragmatist skrev, havregryn. Eller liksom många andra påstår, linser, eller kanske pasta. Det behöver inte bara vara fullvärdiga proteiner.

FreCKo
2007-02-13, 22:24
Va kostade de då? Å vad var övrigt energiinnehåll?

Vad är schinkenchips?

Det är värdelöst protein.


Kycklingfilé kan vara väldigt prisvärt om man hittar rabatterat.

Måste väl försvara mig lite *whistle* Morsan jobbar på SAS och varje år får dom anställda en liten jullåda med massa småskit inom matväg (många företag har sånt om jag inte missminner mig), och det hade tydligen blivit över några lådor, och då fick hon en låda från en annan avdelning där dom här schinkenchips fanns... Det är i princip typ torkad skinka i chipsflarnsstorlek, jag garvade hårt när jag såg den men såg sen att den innehöll 72gr proteiner...

Var rätt säker på att det inte var dom nyttigaste proteinerna som fanns, men jag åt iaf och det var fan gott! :D

internethjälten
2007-02-13, 22:32
Jag vet inte det jag skriver är det billigaste men jag köper samt
äter stora mängde Allaska Pollock (Eldorados).

Ger 15kr för 400gr och det är 68gr protein. Delar en sån förpackning
på 2st matlådor (200gr fisk, 34 gr protein.)

emmak
2007-02-13, 22:36
Havregryn+mjölk=> perfekt aminosyrakombination+ billigt:thumbup:

Har en fråga angående just havregrynets perfekta protein i samband med mjölk, gäller det alla mjölkprodukter ihop med havregryn?, Om man exempelvis äter havregröt med kvarg, blir det lika perfekt aminosyrakombination som om man skulle ätit det med mjölk?

CoolHandLuke
2007-02-14, 00:21
Man köpa ett kilo euroshopper jordnötter som har 28/100g protein för 20 kr. 280g protein. Ger 7.1 öre/g protein. :) Näh. Får nog begränsa oss till animaliskt protein eller?

Ägg är lite smålurigt att räkna på men det blir ungefär 6.5g protein per ägg. Typ 15-16 ägg på ett kilo så får du c:a 100g protein på ett kilo. Ett kilopris på 20:- så blir det jämförbart med lättmjölksprotein (7:- per liter) som ligger på på ungefär 20 öre/g protein också. Men det förutsätter ju att man äter äggula förstås.

Kycklingfile är lite lurigt också. De billigare sorterna har ju alltid vatten insprängt i dom kanske 10-15% men på paketen står det sannolikt innhållet för kycklingkött utan vattnet. Men kör vi med 10% och 23/100g protein:
0.9*23*1000 = 207g protein per kilo.
Alltså behöver du i runda slängar hitta kycklingfile som kostar 40kr kilo eller mindre för att matcha lättmjölkens proteinkostnad.

Allaska Polloken är ganska nära med 22 öre per g protein.
Kan iofs vara ett 'vatteninsprängnings'-fusk där också. Den också kan vara ganska ok att äta. Men det är väldigt känsligt att tillaga den. Man måste dock vara lite försiktig. Blir lätt seg o jävlig om man tillagar för länge.

Kvargen rockar ju ganska hårt med 15 öre per gram. Men det är ju Lidl-specifikt och lite olika priser på olika platser vad jag har förstått.

Havregrynen blir 4.2 öre per gram om någon ville veta och inte orkar ränka. Då med 10:- för 1.5 kg havregryn.

Fatality
2007-02-14, 00:39
Någon vill berätta vad som är farligt med tungmetallerna ifrån tonfisk och hur många gånger man får "lov" och äta det? mvh

Shakemynuts
2007-02-14, 00:40
Någon vill berätta vad som är farligt med tungmetallerna ifrån tonfisk och hur många gånger man får "lov" och äta det? mvh

Har läst något om 3 burkar i veckan.

Fatality
2007-02-14, 00:47
Har läst något om 3 burkar i veckan.

Tack, en fråga till som inte borde bryta emot regler, så ja slipper starta en ny tråd, hur mycket protein kan kroppen ta upp per måltid? och hur lång tid tar det innan den kan ta emot nya proteiner om det finns ett max? förstår att kroppen tar upp olika mängder såklart men vad är normalt? mvh*popcorn*

Eddie Vedder
2007-02-14, 04:20
Linser då?! *gah!*

25g protein
55g kolhydrater

/ 100g

ca 11kr / kg på Willys. :)

Hoppas bara det inte är värdelöst protein. Jag kan inte dom grejerna. :D

Läs inlägg #5 i denna tråd;)

Eddie Vedder
2007-02-14, 04:26
Tack, en fråga till som inte borde bryta emot regler, så ja slipper starta en ny tråd, hur mycket protein kan kroppen ta upp per måltid? och hur lång tid tar det innan den kan ta emot nya proteiner om det finns ett max? förstår att kroppen tar upp olika mängder såklart men vad är normalt? mvh*popcorn*

I stort sett obehindrat, sen kommer dock överflödsproteinet oxidera till glukos men det är en annan sak. "Den klassiska mytsiffran" är 30 gram per måltid men de finns inga som helst fog för de. Allt du äter tar kroppen upp, det tar bara längre å längre tid ju större volym. Alltså kommer 30 gram protein i en måltid tas upp efter en viss tid å 100 gram kommer tas upp efter en viss tid, men efter mycke längre tid givetvis.

Jag fattar inte logiken i de där att kroppen inte skulle kunna ta upp si och så mycke protein, vart skulle de ta vägen annars?

Eddie Vedder
2007-02-14, 04:39
Har en fråga angående just havregrynets perfekta protein i samband med mjölk, gäller det alla mjölkprodukter ihop med havregryn?, Om man exempelvis äter havregröt med kvarg, blir det lika perfekt aminosyrakombination som om man skulle ätit det med mjölk?

Funkar precis lika bra, kesella är mycke mer proteinrikt än mjölk oxå om man nu tycker att mer är bättre. Men kvarg är ju dock inte lika billigt som mjölk å de va ju främst priset som tråden handlade om, men kesella är som agt helt suveränt protein:thumbup:




...fan trer poster i rad, är de bara jag som vaknar fyra på morgonen här lr:confused:

Dominance
2007-02-14, 04:39
Nötfärs 10% 1kg 29.90kr på ica supermarket
allså 2.9kr för 20g fullvärdigt protein.

Vassle 1kg 200kr
allså 20kr för 82g fullvärdigt protein

Sverker
2007-02-14, 07:24
Har en fråga angående just havregrynets perfekta protein i samband med mjölk, gäller det alla mjölkprodukter ihop med havregryn?, Om man exempelvis äter havregröt med kvarg, blir det lika perfekt aminosyrakombination som om man skulle ätit det med mjölk?

Havregryn har överskott på svavelaminosyrorna cystein och methionin. Havregryn har däremot brist på aminosyran lysin. Inte lika stort underskott som vete eller råg men ett underskott.

Vassle och kasein är ganska lika varrandra i sammansättning. Överskott på lysin och brist på svavelaminosyrorna. Här blir alltså 1+1=3 när mjölk och havre blandas. Möjligen, möjligen är vassle lite bättre än kasein men nu delar vi atomer. Här kanske kaseinet är bättre i timing ? eftersom vasslet alltid är snabbast och kommer före proteinet från havren.

Eddie Vedder
2007-02-14, 08:42
Havregryn har överskott på svavelaminosyrorna cystein och methionin. Havregryn har däremot brist på aminosyran lysin. Inte lika stort underskott som vete eller råg men ett underskott.

Vassle och kasein är ganska lika varrandra i sammansättning. Överskott på lysin och brist på svavelaminosyrorna. Här blir alltså 1+1=3 när mjölk och havre blandas. Möjligen, möjligen är vassle lite bättre än kasein men nu delar vi atomer. Här kanske kaseinet är bättre i timing ? eftersom vasslet alltid är snabbast och kommer före proteinet från havren.

Är det methionin och cystein som även baljväxter lider brist på och lysin som dom har överskott på? Att kombinera baljväxter med spannmål är ju ett klassiskt tips på att "skapa" fullvärdigt protein från vegetabilier.

emmak
2007-02-14, 10:37
Havregryn har överskott på svavelaminosyrorna cystein och methionin. Havregryn har däremot brist på aminosyran lysin. Inte lika stort underskott som vete eller råg men ett underskott.

Vassle och kasein är ganska lika varrandra i sammansättning. Överskott på lysin och brist på svavelaminosyrorna. Här blir alltså 1+1=3 när mjölk och havre blandas. Möjligen, möjligen är vassle lite bättre än kasein men nu delar vi atomer. Här kanske kaseinet är bättre i timing ? eftersom vasslet alltid är snabbast och kommer före proteinet från havren.

Ok, då är jag med! Jag käkar nämligen havregröt och kvarg varje dag, tycker det är godare än att dricka vanlig mjölk till. Tack för svaret!

Shakemynuts
2007-02-14, 10:42
Läs inlägg #5 i denna tråd;)

Ja nu såg jag. :D

Sverker
2007-02-14, 18:36
Är det methionin och cystein som även baljväxter lider brist på och lysin som dom har överskott på? Att kombinera baljväxter med spannmål är ju ett klassiskt tips på att "skapa" fullvärdigt protein från vegetabilier.

Ja.

Grundregeln är att ceralier har brist på lysin men överskott på svavelaminosyror. Kött, fisk, fågel och mjölk är precis tvärtom.

Undantag är ägg som är komplett med ett litet överskott av svavelaminosyrorna och potatis som är nästan komplett med en brist på methionin. En bondomelett blir alltså 1+1=3.

Eddie Vedder
2007-02-14, 18:42
Ja.

Grundregeln är att ceralier har brist på lysin men överskott på svavelaminosyror. Kött, fisk, fågel och mjölk är precis tvärtom.

Undantag är ägg som är komplett med ett litet överskott av svavelaminosyrorna och potatis som är nästan komplett med en brist på methionin. En bondomelett blir alltså 1+1=3.

Tack för bra svar som vanligt:thumbup:


Fan jag måste börja träna på ÖKK asså, vilka guldtips om kosten jag skulle kunna få;)

Sverker
2007-02-14, 18:59
Klart du ska träna på ÖKK:thumbup:

Schampo
2007-02-14, 21:08
Har läst något om 3 burkar i veckan.

Jag äter tre burkar om dagen, hur dumt är det?

King Grub
2007-02-14, 21:10
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=63211&highlight=kvicksilver

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=32269&highlight=tonfisk

Genomsnittstabell:

http://www.cfsan.fda.gov/~frf/sea-mehg.html


http://www.nrdc.org/health/effects/mercury/guide.asp

Frequency a Person Can Safely Eat A 6-ounce Can of Tuna

Weight * White Albacore * Chunk Light

11 1 can/4 months 1 can/6 weeks
22 1 can/2 months 1 can/23 days
33 1 can/5 weeks 1 can/2 weeks
44 1 can/4 weeks 1 can/12 days
55 1 can/3 weeks 1 can/9 days
66 1 can/3 weeks 1 can/8 days
77 1 can/3 weeks 1 can/week
88 1 can/2 weeks 1 can/6 days
99 1 can/2 weeks 1 can/5 days
110 1 can/12 days 1 can/5 days
121 1 can/11 days 1 can/4 days
132 1 can/10 days 1 can/4 days
143 1 can/9 days 1 can/4 days
154 1 can/9 days 1 can/3 days
165 1 can/8 days 1 can/3 days
176 1 can/week 1 can/3 days
187 1 can/week 1 can/3 days
198 1 can/week 1 can/3 days
209 1 can/6 days 1 can/2 days
220 1 can/6 days 1 can/2 days

Ref: Food and Drug Administration test results for mercury and fish, and the Environmental Protection Agency's determination of safe levels of mercury.

z_bumbi
2007-02-14, 21:34
Sojabönor, 15-20 kr/kg, 34% protein -> 1 g protein kostar 5-6 öre. Köper man en större mängd i taget kan man få det billigare, då handla det iofs om 25 kg i taget eller mer men för 250-350 kr så har man då fått 8,5 kg protein, 9250 kcal och 380 g fibrer. De två sista är en bonus som man får på köpet.

Jag rekommenderar inte att man baserar hela sin diet på sojabönor men som en vanligt förekommande del är det inte fel.

YTS
2007-02-14, 22:02
Ni som undrar över hur man kan kombinera sädesslagen med baljväxter för högre proteinkvalité kolla denna avdelning på min hemsida:

http://web.telia.com/~u30032762/komplementering.html

Eddie Vedder
2007-02-14, 23:12
Ni som undrar över hur man kan kombinera sädesslagen med baljväxter för högre proteinkvalité kolla denna avdelning på min hemsida:

http://web.telia.com/~u30032762/komplementering.html

Jag blir förvånad över vilket förhållandevis lågt C.S.-värde sojabönor tillsammans med havre får. Sojaproteinet är ju ändå det närmaste ett komplett protein man kan komma från vegetabilier (Bättre än hampaprotein?) och havregryn har ju ett överskott på cystein å methionin vilket redan nämnts här i tråden.

Jag ifrågasätter inte att det är rätt men det förvånar mej väldigt att exempelvis råg tillsammans med black-eye bönor har ett betydligt högre värde.

CoolHandLuke
2007-02-15, 00:54
Ni som undrar över hur man kan kombinera sädesslagen med baljväxter för högre proteinkvalité kolla denna avdelning på min hemsida:

http://web.telia.com/~u30032762/komplementering.html
Cool. Har fått upp smaklökarna för korngryn nyligen. O det verkar ju se inte helt kass proteinmässigt heller.

Squirrel
2007-02-15, 15:18
Jag blir förvånad över vilket förhållandevis lågt C.S.-värde sojabönor tillsammans med havre får. Sojaproteinet är ju ändå det närmaste ett komplett protein man kan komma från vegetabilier (Bättre än hampaprotein?) och havregryn har ju ett överskott på cystein å methionin vilket redan nämnts här i tråden.

Jag ifrågasätter inte att det är rätt men det förvånar mej väldigt att exempelvis råg tillsammans med black-eye bönor har ett betydligt högre värde.

Precis. Då sojabönor är (nästan?) kompletta, så blir ju havret helt okomplett. Därför det låga värdet. Eller har jag fel?

Ganymedes
2007-02-15, 16:11
Hur kan proteinet i Schinkenchips vara "värdelöst"? Finns det något sätt som man kan läsa av sådant, eller hur vet man det? Sedan kan man ju förstå att snacks inte är rätt källa för näring, men ändå...

regus
2007-02-15, 16:21
Sojabönor, 15-20 kr/kg, 34% protein -> 1 g protein kostar 5-6 öre. Köper man en större mängd i taget kan man få det billigare, då handla det iofs om 25 kg i taget eller mer men för 250-350 kr så har man då fått 8,5 kg protein, 9250 kcal och 380 g fibrer. De två sista är en bonus som man får på köpet.

Jag rekommenderar inte att man baserar hela sin diet på sojabönor men som en vanligt förekommande del är det inte fel.

Var kan man köpa sojabönor, eller bönor öht i större kvantitet?
Jag hittar inte något sånt på Ica eller coop, fast jag kanske inte letar så bra.

z_bumbi
2007-02-15, 16:46
Var kan man köpa sojabönor, eller bönor öht i större kvantitet?
Jag hittar inte något sånt på Ica eller coop, fast jag kanske inte letar så bra.

Många mindre sk invandrarbutiker har bönor i lösvikt, köper du mycket får du oftast rabatt. Särskilt om du köper mycket av allt vid samma tillfälle.

Eller så frågar du om du kan få ett bra pris på en låda på ICA eller COOP, det beror troligtvis på hur stora lådorna är som det kommer i om det kan funka, i vissa butiker kan man få det billigare genom att de slipper packa upp varorna på hyllorna och dessutom kan köpa in en större kvanitet. Jag vet t ex de som köpt 10 låder tonfisk per tillfälle och då fått ett bra pris och jag tror det funkar bättre i mindre butiker.

regus
2007-02-15, 17:17
Många mindre sk invandrarbutiker har bönor i lösvikt, köper du mycket får du oftast rabatt. Särskilt om du köper mycket av allt vid samma tillfälle.

Eller så frågar du om du kan få ett bra pris på en låda på ICA eller COOP, det beror troligtvis på hur stora lådorna är som det kommer i om det kan funka, i vissa butiker kan man få det billigare genom att de slipper packa upp varorna på hyllorna och dessutom kan köpa in en större kvanitet. Jag vet t ex de som köpt 10 låder tonfisk per tillfälle och då fått ett bra pris och jag tror det funkar bättre i mindre butiker.

Tack så mycket.

Pez
2007-02-15, 17:53
Jag skulle tippa havregryn, om man skiter i proteinkvaliteten (även om proteinet i havre är bättre än i de flesta andra spannmål). Annars är det nog hugget som stucket mellan kvarg och ett snorbilligt vassleproteinpulver.

BK gjorde ett test av det där för några år sen.. och kom fram till ovanstående.
Sätter en slant på det med.

Eddie Vedder
2007-02-15, 18:00
Precis. Då sojabönor är (nästan?) kompletta, så blir ju havret helt okomplett. Därför det låga värdet. Eller har jag fel?

Hela grejen med att man kompletterar just baljväxter och spannmål är ju att tillsammans kompletterar dom upp varandra "brister" alltså dom aminosyror som spannmål i regel lider brist på har baljväxter överskott av.

Just därför tycker jag det är väldigt konstigt att den baljväxten med det bäst sammansatta proteinet av alla baljväxter hamnar efter andra baljväxter tillsammans med ett spannmål(havre) med relativt hög proteinkvalitet i jämförelse med annat spannmål.:confused:

Förstår du hur jag menar?

Sverker
2007-02-15, 19:31
Jag tror, TROR, att det är värderingen av sojan som slår hårt. Är det inte så att sojans BV kan variera från 45 till 85 ? Har för mig att det finns med i några gamla trådar.

YTS
2007-02-15, 21:12
Jag tror, TROR, att det är värderingen av sojan som slår hårt. Är det inte så att sojans BV kan variera från 45 till 85 ? Har för mig att det finns med i några gamla trådar.

Jag har beräknat den begränsande aminosyran metionin i sojabönor till 85.
Anledningen till att sojabönor inte ger nåt bra värde är att lysinhalten endast ligger på 102 hos sojabönan.

Sojabönan är långtifrån den böna som har högst proteinkvalité. Brunböna har också metionin som begränsande aminosyra, men där ligger värdet på 89, samtidigt som lysinet ligger på 112. För Black eye ligger den begränsande aminosyran metionin på 100, samtidigt som lysinet ligger på 115. Det är lysinet som begränsar sädesslagens proteinkvalité och hos havret ligger lysinet på 78, så det förklarar varför sojabönan inte komplementerar bättre än den gör.

För övrigt blev jag klar med det första steget i min kartläggning av maximal proteinkvalité mellan sädesslag - baljväxt ikväll. Det högsta möjliga C.S. man kan få ut från havre - sojaböna är 98, medans motsvarande för havre - blackeye är 110.

Rockhard
2007-02-15, 21:21
3 kg pasta för 14 kr. ~25gram protein/krona :)

Max
2007-02-15, 22:31
Står nåt på YTS hemsida om böna:spannmål 1:2 förutom sojaböna, då 1:4 eller något liknande. Det spelar ju också en viss roll i uträkningen.

YTS
2007-02-16, 05:25
Står nåt på YTS hemsida om böna:spannmål 1:2 förutom sojaböna, då 1:4 eller något liknande. Det spelar ju också en viss roll i uträkningen.

Det har du rätt i. Det är inte alltid det optimala blandningsförhållandet är 1:2 resp 1:4 men när jag räknade på nedanstående, så var det det optimala blandningsförhållandet som gällde:

För övrigt blev jag klar med det första steget i min kartläggning av maximal proteinkvalité mellan sädesslag - baljväxt ikväll. Det högsta möjliga C.S. man kan få ut från havre - sojaböna är 98, medans motsvarande för havre - blackeye är 110.
__________________

YTS
2007-02-18, 19:52
Det har du rätt i. Det är inte alltid det optimala blandningsförhållandet är 1:2 resp 1:4 men när jag räknade på nedanstående, så var det det optimala blandningsförhållandet som gällde:


Jag har gjort en kartläggning av 49st sädeslag - baljväxtkombinationer och plockat ut 20 av dem som extra intressanta eftersom de håller mer än 20E% protein av helt fullvärdig proteinkvalité. Dessa är tänkta att intas efter träningen. Recepten ger 478 kcal per styck och är deklarerade avseende proteinhalt och halt essentiella aminosyror i fullvärdig balans.
Kolla:
http://web.telia.com/~u30032762/posttrainingmeals.html