handdator

Visa fullständig version : VIKTIGT! Står sig blommor över natten?


Lilla Brynolf
2007-02-13, 15:15
Hej!
Tänkte handla lite blommor till damen min nu då det är alla hjärtans dag och allt. Har också lite annat på gång. *cupid*
Nu har jag en viktig fråga, håller sig blommorna om jag köper dem ikväll, och ger dem imorgon på morgonen? Ska nämligen jobba och hinner inte till blomaffären någon annan gång än nu om en timme.

Hur ska man förvara dem? Går inte att lägga i en vas, för då förstörs ju överaskningen.


Skulle ju inte vara så kul om blommorna vissnat på morgonen..

Shakemynuts
2007-02-13, 15:17
Det är väl bara att ställa dom i lite vatten?
Oftast får man ju fuktig påse till blommorna och så är dom inslagna så de borde inte va nån fara.

Fed up
2007-02-13, 15:17
Hej!
Tänkte handla lite blommor till damen min nu då det är alla hjärtans dag och allt. Har också lite annat på gång. *cupid*
Nu har jag en viktig fråga, håller sig blommorna om jag köper dem ikväll, och ger dem imorgon på morgonen? Ska nämligen jobba och hinner inte till blomaffären någon annan gång än nu om en timme.

Hur ska man förvara dem? Går inte att lägga i en vas, för då förstörs ju överaskningen.


Skulle ju inte vara så kul om blommorna vissnat på morgonen..

Ställ dem svalt över natten och snitta dem så brukar de hålla sig bra. Fråga i affären om hur just den sortens blommor ska förvaras och hur den ska snittas+hur mycket vatten den ska stå i osv.

666white
2007-02-13, 15:18
Oja, dom håller. Sköter du dom bra så kan dom hålla sig upp till 2v.

Lilla Brynolf
2007-02-13, 15:19
Oja, dom håller. Sköter du dom bra så kan dom hålla sig upp till 2v.

Även om jag inte kan lägga dem i vas på ca 15 timmar efter köpet?

masse7
2007-02-13, 15:20
klarar sig rosor i bilen en hel dag då, med temperatur omkring 0 ?

Shakemynuts
2007-02-13, 15:21
Även om jag inte kan lägga dem i vas på ca 15 timmar efter köpet?

Då tar du bara vatten i en påse med papper i och lindar runt längst ner och drar på en gummisnodd så suger de åt sig vatten ändå.

Lilla Brynolf
2007-02-13, 15:22
Då tar du bara vatten i en påse med papper i och lindar runt längst ner och drar på en gummisnodd så suger de åt sig vatten ändå.

Tack! :thumbup:
Måste erkänna att jag inte är någon höjdare på blommor. :)

Shakemynuts
2007-02-13, 15:23
Tack! :thumbup:
Måste erkänna att jag inte är någon höjdare på blommor. :)

Ganska säker på att dom kommer dra på den där påsen i blomsteraffärn så du behöver inte oroa dig.
Annars ber du bara om det.

666white
2007-02-13, 15:32
Även om jag inte kan lägga dem i vas på ca 15 timmar efter köpet?

Ta blött papper å linda in blommornas fötter(vet ej vad dom heter i blomvärlden). Så klarar dom sig i bilen eller under sängen eller var du nu gömmer dom. Eller så tar du en liten påse med vatten i och lägger blommfötterna där i så klarar dom sig.

Tolkia
2007-02-13, 18:21
Tala om i blomsteraffären att de skall stå lääääänge i papper, så packar de (förhoppningsvis) in dem för det. För enstaka blommor brukar man kunna få ett litet "plaströr" med vatten som de står i, typ som en mini-mini-vas i förpackningen.

Lilla Brynolf
2007-02-13, 18:53
Tala om i blomsteraffären att de skall stå lääääänge i papper, så packar de (förhoppningsvis) in dem för det. För enstaka blommor brukar man kunna få ett litet "plaströr" med vatten som de står i, typ som en mini-mini-vas i förpackningen.

Har handlat blommorna nu. Sa till i affären att de skulle hålla sig till imorgon, så det blir säkert bra. :thumbup:

Hoppas tösen blir glad.