handdator

Visa fullständig version : Hur länge är man nybörjare?


Pulsaxe
2007-02-13, 12:56
Som topic lyder. Hur länge? När kan man se sig som erfaren? När är man "proffs"? Har en mindre erfaren "byggare" rätt att kommentera andras utförande? Och så vidare...

Skulle vilja få det förklarat:Virro vad tycker ni:Virro

NisseEriksson
2007-02-13, 12:57
Proffs är till att börja med när man får pengar för det man gör.

Mago
2007-02-13, 13:04
Proffs är till att börja med när man får pengar för det man gör.

Därav "proffs", kanskeee?

L-Sami
2007-02-13, 13:06
Man är inte nybörjare längre när man kan sin grej

hobbitar
2007-02-13, 13:06
sånna som tar anabolas å sån skit kommer la alltid vara nybörjare...













:Virro

Liten Men Fet
2007-02-13, 13:28
Som topic lyder. Hur länge? När kan man se sig som erfaren? När är man "proffs"? Har en mindre erfaren "byggare" rätt att kommentera andras utförande? Och så vidare...

Skulle vilja få det förklarat:Virro vad tycker ni:Virro

Ja abslout om man vet vad man snackar om, vilket tyvärr inte många tänker på utan häver ut sig saker dom har hört från kompisar eller från nån på gymmet eller läst i body och då blir råden därefter.

Liten Men Fet
2007-02-13, 13:30
Man är inte nybörjare längre när man kan sin grej

Det är ju självklart men hur ska man veta när man kommit dit? Alla dom där fallen när folk tror dom har koll, men är ute och cyklar hur ska dom veta om det?

Cilia
2007-02-13, 13:30
6 månader sen är man bara obegåvad och hopplös

Cerberus
2007-02-13, 13:30
när man slutar arbeta från vinklar och inser att stora vikter bygger med basövningar som grundpelare i träningsupplägget :D

Kwon
2007-02-13, 13:33
Proffs = Professional = You can live on it as your profession.

Daniel_S
2007-02-13, 13:41
Man bör åtminstone utförligt kunna motivera sina åsikter, samt inse att man inte sitter på de enda sanningen. Om man ser det från den synvinkeln att alla andra gör fel, så är man definitivt nybörjare.

666white
2007-02-13, 13:54
Finns ingen direkt tid hur länge man är en nybörjare.
Vissa känner sig proffs efter en vecka på gymet.
När du vet hur din kropp funkar och hur man ska träna så har du blivit proffs på din kropp.

Alla har rätt att kommentera andras utförande, luften är fri och ingen kan stoppa en. Men man behöver ej lyssna om man ej vill. *slap*

Piranha
2007-02-13, 13:58
Man är nybörjare ända fram tills det man får proffskortet, inte en då är man fullärd.

Gpajpen
2007-02-13, 14:00
Man är nybörjare ända fram tills det man får proffskortet, inte en då är man fullärd.
så du anser dig själv vara nybörjare? för du är väl inte proffs i ordets rätta bemärkelse.

Liten Men Fet
2007-02-13, 14:11
Finns ingen direkt tid hur länge man är en nybörjare.
Vissa känner sig proffs efter en vecka på gymet.
När du vet hur din kropp funkar och hur man ska träna så har du blivit proffs på din kropp.

Alla har rätt att kommentera andras utförande, luften är fri och ingen kan stoppa en. Men man behöver ej lyssna om man ej vill. *slap*

Nä men man alla vettiga människor borde ha ett visst mått av självsensur. Jag går inte till bilmekanikern och berättar hur han ska fast jag kommit till en nivå där jag kan fixa det mesta på bilen. Jag går inte till hårfrisörskan och berättar hur hon ska klippa en annan snubbe bara för att jag vet hur jag vill ha min frisyr.
Att hela tiden vräka ur sig grundlösa myter och direkta felaktigheter eller fullständigt irrelevanta kommentarer gör att andra tappar förtroendet för en och när man väl har nånting vettigt att säga så är det ingen som lyssnar.
Att erkänna sin okunskap och släppa alla gamla antaganden och lyssna på dom som är erfarna, 15-30 år med tränade, gör att man snabbare utvecklas själv än om man sitter och strider för myter och hörsägen.

Piranha
2007-02-13, 14:19
så du anser dig själv vara nybörjare? för du är väl inte proffs i ordets rätta bemärkelse.

Jag är nybörjare, jag känner mig som en, det finns otoligt mycket kunskap jag inte besitter.

Liten Men Fet
2007-02-13, 14:21
Ett tillägg:
När man svarar på en fråga så ska man försöka hjälpa trådskaparen, ogrundade åsikter och sådant som man hört på gymmet förvirrar bara. Ett välskrivet svar som förklarar varför det är som det är ger tusenfalt mycket mer resultat än svar som börjar med:
Jag har hört..
Jag får mycket bättre pump...
Min brorsa..
En kille på gymmet...
Min kompis..
Dom vettiga svaren har tyvärr en tendens att drunkna i inlägg där folk tycker saker istället för att argummentera sakligt och hänvisa till gamla trådar eller artiklar.
Nu är jag ju lite offtopic kanske så jag slutar nu. Jag tycker man ska försöka hålla sina mer ogrundade inlägg i allmändelen.

Dumleman
2007-02-13, 14:32
Nybörjare eller ej är kopplat till prestation och inte till kunskap imho. När man tränar med en 50% tyngre vikt än den man först tränade med så är man inte längre nybörjare.

Sniggel
2007-02-13, 14:47
Jag är nybörjare, jag känner mig som en, det finns otoligt mycket kunskap jag inte besitter.

Kan man inte säga amatör, eller måste man tävla för att räknas som amatör?

NisseEriksson
2007-02-13, 14:53
Därav "proffs", kanskeee?

Vad menar du?
Jag förklarade vad proffs var, många kan missuppfatta Professionell som att man är väldigt bra.

Daniel_S
2007-02-13, 14:57
Nybörjare eller ej är kopplat till prestation och inte till kunskap imho. När man tränar med en 50% tyngre vikt än den man först tränade med så är man inte längre nybörjare.

Om man ska lägga en numerisk gräns, så är 50% alldeles för lågt. 100% låter mer vettigt, och det för hela kroppen, inte enbart bänkpress.

Edit: men att ha en numerisk gräns överhuvadtaget är inte så lyckat.

Liten Men Fet
2007-02-13, 15:08
Nybörjare eller ej är kopplat till prestation och inte till kunskap imho. När man tränar med en 50% tyngre vikt än den man först tränade med så är man inte längre nybörjare.

Det där verkar ju helt vrickat, kunskapsnivån är ju den som är det viktiga om man ska ge andra råd. Vad man har ökat är ju helt oväsentligt om man inte lärt sig något på vägen.

Trance
2007-02-13, 15:42
Det där verkar ju helt vrickat, kunskapsnivån är ju den som är det viktiga om man ska ge andra råd. Vad man har ökat är ju helt oväsentligt om man inte lärt sig något på vägen.

Man är ju självklart inte nybörjare om man har tränat och ökat en del. Sedan kanske man inte är bra på det man gör, men man är ju ingen nybörjare. Om ni skall försöka få ordet nybörjare vara alla som inte studerat anatomi, näringslära, praktiskt styrketräning samt tränat i 20 år så förstör ni ju ordet.

Liten Men Fet
2007-02-13, 15:53
Man är ju självklart inte nybörjare om man har tränat och ökat en del. Sedan kanske man inte är bra på det man gör, men man är ju ingen nybörjare. Om ni skall försöka få ordet nybörjare vara alla som inte studerat anatomi, näringslära, praktiskt styrketräning samt tränat i 20 år så förstör ni ju ordet.

Jo förvisso, men jag kanske tänker mer på vad man ska fundera på när man ger råd. Klassar man sig själv som nybörjare så kanske man tänker lite mer innan man slänger ur sig vad som helst.
Jag skulle nog klassa mig själv som relativ nybörjare, jag har snart tränat till och från i 10 år men det är först dom sista två åren jag börjat leta information om genom att jag snubblade över kolozzeum och det är nu jag börjar utvecklas mer och bättre jag vet varför jag gör övningar, varför vissa övningar är bättre en andra osv. På den kunskapsmässiga biten är jag nybörjare.

Dissector
2007-02-13, 15:53
Jag skulle inte sätta upp några fasta gränser (förutom när det gäller "proffs". Det blir man såklart när man får sitt proffskort i vilken sport eller vilket yrke det nu handlar om)

Jag anser att man inte är nybörjare längre när man har någolunda koll på vad man gör, och kan träna på egen hand och känner att man vet vad man gör. Givetvis kan man alltid lära sig mer, men man kan nog nå över nivån "nybörjare" utan att veta allt.

Mago
2007-02-13, 16:20
Vad menar du?
Jag förklarade vad proffs var, många kan missuppfatta Professionell som att man är väldigt bra.

Och jag förklarade att han nog var väl medveten om det. Därför satte han det inom citationstecken, för att visa att han menade den "missuppfattade" varianten.

L-Sami
2007-02-13, 16:39
Det är ju självklart men hur ska man veta när man kommit dit? Alla dom där fallen när folk tror dom har koll, men är ute och cyklar hur ska dom veta om det?

Man behöver inte veta allt, för att det är omöjligt. Tycker bara när man har passerat nybörjarfasen, kan grunderna om kost, träning, anatomi och fysiologi så är man inte nybörjare längre. Fullärd är man inte, men det betyder inte att man är nybörjare för det.