handdator

Visa fullständig version : Norsk kronofogde?


skaparn
2007-02-13, 10:29
Vad heter motsvarigheten till Kronofogdemyndigheten i Norge?

Jag letade runt på norge.no, och googlade som besatt, men fann inget som hjälpte mig.

Jay-Z
2007-02-13, 10:33
http://www.regjeringen.no/

Kanske går att hitta här.

babbett
2007-02-13, 10:56
Jeg har ikke peiling, har ikke hatt noen kontakt med dem..


fast kolla den här: http://www.namsfogden.no/

skaparn
2007-02-13, 11:09
Jeg har ikke peiling, har ikke hatt noen kontakt med dem..


fast kolla den här: http://www.namsfogden.no/

Det där verkar vara något. Tänker ringa dem senare. Kommer jag att förstå något alls av deras språk? Jag har dåliga erfarenheter av nosrka. Pratar man bokmål eller nynorsk på myndigheterna?

babbett
2007-02-13, 11:21
Det där verkar vara något. Tänker ringa dem senare. Kommer jag att förstå något alls av deras språk? Jag har dåliga erfarenheter av nosrka. Pratar man bokmål eller nynorsk på myndigheterna?


Du kan välja....säg att du vill ha det på nynorsk :D

Nää...risken att dom pratar bokmål är överhängande. Iaf. om kontoret ligger i huvudstaden..

Om du inte är mer än vanligt korkad så förstår du nog..

Snafu
2007-02-13, 11:44
Jag har en kompis från Bergen, förstår kaaaanske 30% av vad han säger om han inte skärper till sig och pratar norsksvenska. Folk från Oslo förstår jag utan problem dock.

babbett
2007-02-13, 11:46
Jag har en kompis från Bergen, förstår kaaaanske 30% av vad han säger.

Säger nog mera om dig än om honom..

skaparn
2007-02-13, 11:47
Jag är lite skeptisk till det här påklistrade nordiska samförståndet och att vi ska komunicera med vära närmsta grannar på egna modersmålet. Jag förstår väldigt lite norska, och ännu mindre danska. Blir spännande i eftermiddag, om jag inte fegar ut och skriver dem ett elektroniskt brev.

Snafu
2007-02-13, 11:47
Säger nog mera om dig än om honom..

Damen från bergen kanske? =)

Snafu
2007-02-13, 11:50
Jag är lite skeptisk till det här påklistrade nordiska samförståndet och att vi ska komunicera med vära närmsta grannar på egna modersmålet. Jag förstår väldigt lite norska, och ännu mindre danska. Blir spännande i eftermiddag, om jag inte fegar ut och skriver dem ett elektroniskt brev.

Håller fullständigt med. Jag jobbar i en nordisk environment - danska, norska, finska och svenska kontor. Jag kör på engelska med alla, orkar verkligen inte med alla missförstånd. Sen verkar ju alla danskar ha en riktig sunkig engelska oftast, i alla fall dom som bor i Danmark och inte verkar vara särskilt utbildade. Ringa en dansk växel och dom förstår inte engelska liksom wtf?

Mantus
2007-02-13, 12:02
Jag är lite skeptisk till det här påklistrade nordiska samförståndet och att vi ska komunicera med vära närmsta grannar på egna modersmålet. Jag förstår väldigt lite norska, och ännu mindre danska. Blir spännande i eftermiddag, om jag inte fegar ut och skriver dem ett elektroniskt brev.

Ja danska är fasenimig helt omöjligt att förstå, det var en dansk som stannade och ville ha en vägbeskrivning (förstod jag det som) i somras, efter att jag för femte gången bett honom upprepa orden bad jag honom att ta det på engelska. Då blev han sur och körde iväg.:confused:

Snafu
2007-02-13, 12:25
Ja danska är fasenimig helt omöjligt att förstå, det var en dansk som stannade och ville ha en vägbeskrivning (förstod jag det som) i somras, efter att jag för femte gången bett honom upprepa orden bad jag honom att ta det på engelska. Då blev han sur och körde iväg.:confused:

Ibland vill man liksom bara ställa sig på ett sjukhustak och skrika....

skaparn
2007-02-14, 09:04
Mer norska frågor:

Jag bläddrade lite i deras telefonkatalog och fann en person jag behöver kontakta. Men förstår inte riktigt hur nummersystemet fungerar.

Om det står
Namn Namnsson
8013 Bodö 111 11 111

Är det numret innan Bodö riktnummer, och var petar jag in landskoden +47?
Om det står sådär, vad blir det nummer jag ska ringa till Bodö?

babbett
2007-02-14, 10:06
Mer norska frågor:

Jag bläddrade lite i deras telefonkatalog och fann en person jag behöver kontakta. Men förstår inte riktigt hur nummersystemet fungerar.

Om det står
Namn Namnsson
8013 Bodö 111 11 111

Är det numret innan Bodö riktnummer, och var petar jag in landskoden +47?
Om det står sådär, vad blir det nummer jag ska ringa till Bodö?

Hoppas det där var ett påhittat nummer :Virro

Man brukar "peta in" 0047 främst...alltså 004711111111 !

Lycka till!

skaparn
2007-02-14, 10:19
Hoppas det där var ett påhittat nummer :Virro

Man brukar "peta in" 0047 främst...alltså 004711111111 !

Lycka till!

Ok. Jag saknade nämligen den där nollan som vi i svenska riktnummer ersätter med landskod (0910 -> +46910).

Tack så mycket för hjälpen.