handdator

Visa fullständig version : Knäböjsdjup och aktivering


Officer
2007-02-13, 09:46
Detta har ju diskuterats a million times men här går det igen..

Varför får jag mer värk i insida lår nu när jag inte kör fullständigt ATG (ass to grass-djup) längre? Jag får även mer brutal värk i hela låret numera än när jag kör riktigt ATG som jag har gjort i typ fem år.

LadyG
2007-02-13, 10:13
Kan det vara så att benmusklerna får arbeta hårdare för att stabilisera benen när du vänder tidigare?

Yes
2007-02-13, 10:38
Kanske mindre "studs" från botten, vilket annars kan hjälpa till och avlasta? Och/eller mer konstant spänning i musklerna när de får vila i botten?

LadyG
2007-02-13, 10:49
ATG är lättare känns det som, man studsar ju upp en bit av rörelseenergin men om man vänder tidigare måste musklerna först måste bromsa nedåtrörelsen utan hjälp från vaderna och sen sätta hela kalaset i rörelse uppåt utan studsens hjälp.

Kanske bara jag som tycker det är jobbigare (för lår och knän) att vända när lårbenet är parallellt med golvet?

pragmatist
2007-02-13, 11:44
Träningsvärk hänger ju framför allt ihop med excentrisk belastning, och om du går hela vägen ner så bromsar du antagligen inte vikten lika mycket d.v.s. du arbetar mindre på vägen ner = mindre träningsvärk.

Officer
2007-02-13, 11:52
Träningsvärk hänger ju framför allt ihop med excentrisk belastning, och om du går hela vägen ner så bromsar du antagligen inte vikten lika mycket d.v.s. du arbetar mindre på vägen ner = mindre träningsvärk.

Med risk för att låta skrytsam så är mina böjar kända för att vara "exemplariska". Botten ner, SÖLIGT på vägen ner oavsett djup, och uppåt utan något märkvärt studs, på rätt tunga vikter. Så har det iallafall varit senaste fem åren, men senaste månaderna har jag kört lite mindre än totalt ass to grass, med annars exakt samma rörelsemönster och hastighet/explosivitet, men jag har börjat få mer värk i insida lår och framförallt mer värk i låren i sig. Skumt.

Annars mycket bra och sannolika teorier från LadyG.

obesogen
2007-02-13, 12:56
Vad kör du för vikt/set/reps på respektive övning? Är det någon skillnad?

Officer
2007-02-13, 14:05
Vad kör du för vikt/set/reps på respektive övning? Är det någon skillnad?

Det är samma övning.. Bara olika djup.
Jag kör någon 20platta mer om jag går mindre djupt förstås. Men det blir fortf lika många antal set och reps, så jag har svårt att tro att det bara är viktskillnaden som ger det där extra, då jag testat köra riktigt tungt på ATG-böjar med och mindre strikt.

Arf Pingvin
2007-02-13, 14:49
Samma bredd? Jag kan få träningsvärk insida av breda parallellböjar. Körde mer ATG och lite smalare förut. Frontarna är också bredare men där har jag inte märkt insidan direkt.

Pez
2007-02-13, 16:03
Kan det vara bättre prick på quads/lår öht med tanke på att du håller anspänningen bättre? Läste att du numera kör utan att koppla ur varken på topp eller botten i en annan tråd - det innebär ju mer eller mindre konstant anspänning under setet.

Jay-Z
2007-02-13, 16:08
Läste att du numera kör utan att koppla ur varken på topp eller botten i en annan tråd - det innebär ju mer eller mindre konstant anspänning under setet.

Jag tror också att det är det som gör skillnaden, mer än djupet. :)

GymTT
2007-02-13, 16:18
Tror på Pez teori.


En mer strikt + långsam rep nu än tidigare?

Clyde
2007-02-13, 17:50
Kan det vara bättre prick på quads/lår öht med tanke på att du håller anspänningen bättre? Läste att du numera kör utan att koppla ur varken på topp eller botten i en annan tråd - det innebär ju mer eller mindre konstant anspänning under setet.

En rörelse blir inte mer strikt och kontrollerad för att man har "konstant anspänning" i musklerna man tränar. Dvs att man tex undviker att låsa ut en rörelse. Snarare är det så att man lurar sig själv igenom att snabbare dra på sig större mjölksyreansamlingar, vilket leder till att setet tar slut fortare och inte mycket annat.

I min värld är alltså det här med konstant anspänning bara ett sätt att skjuta sig själv i foten med.

Sonny.
2007-02-13, 20:41
Jag kan knappt få upp vikten om jag inte går hela vägen ner. Så ni är nog på rätt spår, ja.
Det blir verkligen fruktansvärt tungt.

Ryska_raketen
2007-02-13, 20:48
Jag tror att själva problemet med just atg är att man vilar i bottenläget.

Jorgen
2007-02-13, 20:56
Skall ni tramsa så rekomenderar jag allmänt.

Pez
2007-02-13, 21:22
En rörelse blir inte mer strikt och kontrollerad för att man har "konstant anspänning" i musklerna man tränar. Dvs att man tex undviker att låsa ut en rörelse. Snarare är det så att man lurar sig själv igenom att snabbare dra på sig större mjölksyreansamlingar, vilket leder till att setet tar slut fortare och inte mycket annat.

I min värld är alltså det här med konstant anspänning bara ett sätt att skjuta sig själv i foten med.

Nähä. Om vi bortser ifrån att du motsätter dig nåt jag inte ens skrev så låter det fortfarande som lite för mycket teori och för lite praktik, som vanligt när du skriver nåt. :)

Just my 2..

Emil_Larsson
2007-02-13, 21:26
Lite smått offtopic:

Det kan inte vara så att, anledningen till att man inte får "napp" i muskeln direkt kan bero på att muskeln inte är riktigt förberedd, uppvärmd, så det tar lite extra tid att få koppling typ?

För jag märker då jag stretchar ordentligt en bra stund innan så tar det mer när jag böjer än om jag bara cyklar på träningscykeln och sen kör på.

Allan
2007-02-13, 21:29
En övning behöver inte "smärta" för att den ska vara effektiv. Tränar man knäböj progressivt kommer man ha effekt av den, vare sig det bränner eller inte.

Emil_Larsson
2007-02-13, 21:31
En övning behöver inte "smärta" för att den ska vara effektiv. Tränar man knäböj progressivt kommer man ha effekt av den, vare sig det bränner eller inte.

Ok. Jag har alltid trott att får man inte den brännande känslan så tar det inte i muskeln :Virro

Officer
2007-02-13, 21:48
Allan - du som är benkungen, vad säger du om min ursprungsfråga? Du har tränat elitfolk, sett många byggare träna.
Jag tror jag aldrig har sett en byggare med stora ben (förutom Platz och någon enstaka freak) träna ass to grass. Jag pratar inte om dunderhonungs-Olympiakillarna bara, utan "vanliga" byggare i Sverige som jag sett träna så att säga.
Är det så att ass to grass i böjen är överskattad i teorin? (jag vill förstås helst höra motsatsen då jag är en förespråkare av fullt rörelsemönster i alla övningar).

Sniggel
2007-02-14, 01:07
Ok. Jag har alltid trott att får man inte den brännande känslan så tar det inte i muskeln :Virro

Brännande känslan är mjölksyra.

Diggler
2007-02-14, 12:52
När du nu har mer vikter på stången, kan det kanske vara så att du ställer dig bredare, därför känner du mer i insida lår (adduktorerna). Alternativt kan det vara så att du med lite avkortad rörelse kan köra såpass mycket tyngre att övningen tar bättre för dig.

Officer
2007-02-14, 12:53
När du nu har mer vikter på stången, kan det kanske vara så att du ställer dig bredare, därför känner du mer i insida lår (adduktorerna). Alternativt kan det vara så att du med lite avkortad rörelse kan köra såpass mycket tyngre att övningen tar bättre för dig.

Som jag skrev, exakt samma utförande/ställning osv. Och som jag sa så är det inte bara i insida lår värken har ökat, utan i låren överhuvudtaget. Börjar starkt få ångest över det här med viktigheten av ass to grass gällande tillväxt :D

z_bumbi
2007-02-14, 19:48
Innebär atg att man viker in bäckenet i botten så kan det mycket väl ta mindre på låren för man tar fart på ett annat sätt, de flesta jag har sett köra atg viker in bäckenet.
En annan teori är helt enkelt att den nya tekniken kräver en annan anspänning så att den nyfunna effekten avtar när tekniken sitter.

Men varför man ska bromsa sig ner i en böj är jag inte med på överhuvudtaget, mindre vikt på stången, mer träningsvärk och antagligen mer mjölksyra. Böj är för mig en övning att bli stark i, styrka som man för byggnignen kan utnyttja i övningar som är mer lämpliga att pumpa slut på musklerna i.

Allan
2007-02-14, 19:49
Felet kan vara att du har exakt samma stans och position på stången på axlarna som när du var en sextiotre kilos räka. Överhuvudtaget spelar stångens moment i den tänkta lodlinjen stor roll för hur, och i vilken ordning och signifikans, som de olika delarna av quadriceps kopplas in.
För att arbeta lite med liknelser - alla begriper att det är inte samma sak att köra en Ferrari som att köra en Folka. Ska man köra Ferrarin kommer man att behöva förändra sin körstik, och det ganska rejält. Man är också tvungen att vänja sig vid nya sensationer i utförandet, vilket är gemensamt både för bilkörningen och knäböjen.
När man blivit en van böjare och kommit upp lite i belastningar kommer många att upptäcka att de inte orkar träna benen lika hårt - se diverse trådar på Kolozzeum. Felet de gör är att de tror att man kan träna benen lika hårt och ofta på nittio kilo i arbetsvikt som på etthundraåttio, och det kan man inte.
Orsaken till det är fler - men man måste nämna ansträngning och utmattning av supporterande muskler, som mage, bål, axlar och rygg, liksom belastning på skelettdelar, som knän, lårben och kotpelare. Man blir helt enkelt trött.
Det är därför - och nu tjatar jag - man måste periodisera sin träning. I fortsättningen kanske det räcker med ett tungt knäböjspass i månaden, kombinerat med ett lättare, och därefter andra benövningar.
Man växer helt enkelt ur övningen, och då måste man förändra den.
Till det kan naturligtvis följa att det inte räcker med att gå hela vägen ner. Man kan börja kesa med knäna, släppa hälarna, trycka ojämnt eller snett - allt är saker man knappast kan kontrollera själv.
När det gäller den muskulära effekten finns det mycket lite att säga. Den fulla rörelsen är a) mest effektiv när det gäller aktivering av hela rörelsekedjan, b) genererar mest tillväxt, och c) är minst skadlig. Anledningen till att många grofsingar överger böjen är just det som jag ovan beskrev - man slår helt enkelt i taket för hur mycket effekt man får ur den, eftersom ett supertungt knäböjspass per se nog är det jobbigaste man kan tänka sig.
Den blir helt enkelt så effektiv att den inte ger effekt längre, om man får uttrycka sig lite paradoxalt. Nu brukar man inte behöva oroa sig för det förrän man kommer upp på 200+ ungefär, men visst stämmer det att det är rätt sällsynt att se de största bestarna gå loss i powerracken.

Officer
2007-02-14, 22:01
Allan :hbang: :hbang: