handdator

Visa fullständig version : Min dotter har stukat foten/tån


Nadja_N
2007-02-13, 08:42
Min 3½åriga dotter har tydligen stukat sin fot eller möjligtvis en tå. Var in med henne igår och fick det undersökt och röntgat. Inget är trasigt med hon är stukad och kan/vill inte gå på foten. Läkaren menade att det går över.

Jaha men vad gör man med/åt henne nu då när hon inte går? Hon kryper omkring eller vill bli buren. Med min onda axel så är det sistnämnda uteslutet.

Jag har själv aldrig stukat min fot/tå så jag vet inte hur lång tid det tar att läka eller vad man kan göra för att underlätta eller om det ens går. Ska man ge alvedon?

Någon med bra tips och råd?

DRAVVEL och oseriösa inlägg undanbedes!

Tolkia
2007-02-13, 08:49
Att linda den är bra. Det är vad jag vet inte farligt att gå på en stukad fot (om än inte så behagligt); några längre sträckor/högre tempo brukar man dock inte fixa.

Detta kanske kan ge någon ledning:

Vårdguiden om stukning (http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3254)

Nadja_N
2007-02-13, 08:51
Att linda den är bra. Det är vad jag vet inte farligt att gå på en stukad fot (om än inte så behagligt); några längre sträckor/högre tempo brukar man dock inte fixa.

Detta kanske kan ge någon ledning:

Vårdguiden om stukning (http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3254)

tack Tolkia.
Det står att man bör vila 1-2 dagar och det är där vi är nu då. Hon blir hemma ifrån dagmamman och får vila helt enkelt. Skulle kanske också ta och linda. Tack

regus
2007-02-13, 08:52
Ta barnvagnen om ni ska någonstans. (om du har den kvar dvs)
Sätt henne i soffan, sätt på ett 4timmars band med barnprogram.
En stukning tar väl en vecka att läka. Vet inte hur det är för 3åringar. Men man kan gå, som sagt innan nästan direkt.

Nadja_N
2007-02-13, 08:54
Ta barnvagnen om ni ska någonstans. (om du har den kvar dvs)
Sätt henne i soffan, sätt på ett 4timmars band med barnprogram.
En stukning tar väl en vecka att läka. Vet inte hur det är för 3åringar. Men man kan gå, som sagt innan nästan direkt.

jag har kvar nån barnvagn längst in i förrådet ja. Hon sitter i soffan nu och kollar på barnkanalen, med frukosten i knäet ;)

1-2 veckor? Oj. Tror att hon är rätt rädd för att gå på foten, att hon tror att det gör ondare än det gör. Fast jag säger inte att jag inte tror att det gör ont, det gör det säkert. Men man ser på henne att hon är rädd, min lillhöna... :(

tack för ditt svar regus

DavidN
2007-02-13, 08:55
Låt henne kämpa sig fram ;)
Hon kommer successivt gå mer och mer på foten och vänjer sig vid smärtan. Det är inte fel att fortsätta belasta en stukning alls - snarare tvärtom, så hjälper det kureringen.

Hjälp henne hitta stillasittande lekar, se absolut inte ledsen ut om hon tittar (vet du säkert redan :D) utan le och säg att det blir bra snart.
Försök att distansiera hela skadan och sluta prata om det så fort som möjligt så gör du er båda en tjänst.

Nadja_N
2007-02-13, 08:58
Låt henne kämpa sig fram ;)
Hon kommer successivt gå mer och mer på foten och vänjer sig vid smärtan. Det är inte fel att fortsätta belasta en stukning alls - snarare tvärtom, så hjälper det kureringen.

Hjälp henne hitta stillasittande lekar, se absolut inte ledsen ut om hon tittar (vet du säkert redan :D) utan le och säg att det blir bra snart.
Försök att distansiera hela skadan och sluta prata om det så fort som möjligt så gör du er båda en tjänst.

ja allt du skriver låter smart och jag försöker allt vad jag kan. Men det är verkligen otroligt hur snabbt hon har anpassat sig till att ha en ond fot? Skrämmande verkligen. Hon fixar ALLT krypandes. Du vet; gå på toa, klä på sig, klä av sig osv. Jag försöker lura henne ibland att gå, men det funkar dåligt. Hon är för slug.. ;)

Angel
2007-02-13, 10:16
Låter som om din läkare var lite dålig med informationen!

Nadja_N
2007-02-13, 10:17
Låter som om din läkare var lite dålig med informationen!

"lite"? ja det kan man väl säga. Läkare 1 var jättebra, sen när vi kom tillbaka från röntgen så var det en annan läkare som var kisskass.

Angel
2007-02-13, 10:20
Mmm, har hört det att det patienter oftast är missnöjdast med är informationen från läkare och ssk. Fast Information är faktiskt en egen ruta i dokumentationssystemet. Men men, man skall inte skylla allt på vårdpersonalen. Det gäller att fråga med, frågade du läkaren om läkningstid och ev smärtstillande?

Nadja_N
2007-02-13, 10:26
Mmm, har hört det att det patienter oftast är missnöjdast med är informationen från läkare och ssk. Fast Information är faktiskt en egen ruta i dokumentationssystemet. Men men, man skall inte skylla allt på vårdpersonalen. Det gäller att fråga med, frågade du läkaren om läkningstid och ev smärtstillande?

jag vet att man har ett egetansvar också. Jag vart bara så ställd, vi blev lovade av läkare nr.1 att få se bilderna ihop med honom och få fråga och få svar. När vi kom tillbaka hoppade läkare2 på oss i korridoren och sa hipp och happ och sen var det klart. Inget utrymme för frågor eller svar.

Tolkia
2007-02-13, 10:31
Mmm, har hört det att det patienter oftast är missnöjdast med är informationen från läkare och ssk. Fast Information är faktiskt en egen ruta i dokumentationssystemet. Men men, man skall inte skylla allt på vårdpersonalen. Det gäller att fråga med, frågade du läkaren om läkningstid och ev smärtstillande?
Det är väl ändå RÄTT normalt att som vårdgivare upplysa om uppskattad läkningstid oavsett om patienten frågar eller inte? Jag skulle kalla det vanlig hyfs.

Angel
2007-02-13, 10:32
Jodå..man kan alltid säga....öpp öpp öpp....

Tänk på att en läkare kan va stressad, tusen saker i huvudet och ibland kanske inte alltid tänker på att du kanske inte vet vad läkningstiden för en stukning är...något som är självklart för han!!

Nadja_N
2007-02-13, 10:34
Jodå..man kan alltid säga....öpp öpp öpp....

Tänk på att en läkare kan va stressad, tusen saker i huvudet och ibland kanske inte alltid tänker på att du kanske inte vet vad läkningstiden för en stukning är...något som är självklart för han!!

och det ska inte en läkare tänka på? att en vanlig dödlig inte kanske har en aning? ;)

äh jag fattar vad du menar.

Angel
2007-02-13, 10:40
jomen han kanske hade haft jour 10timmar och va svintrött o hade 5patienter till som väntade, man vet aldrig. Ibland måste man ta saken i egna händer och våga fråga!

Nadja_N
2007-02-13, 10:41
jomen han kanske hade haft jour 10timmar och va svintrött o hade 5patienter till som väntade, man vet aldrig. Ibland måste man ta saken i egna händer och våga fråga!

då kan jag tycka att man inte ska ta emot fler patienter.

men om man blir helt ställd och inte får tillfälle att fråga då? om läkaren haffar en i korridoren och är borta på 2 sekunder?!

Angel
2007-02-13, 11:06
Fast du hade ganaterat varit mera sur om du fått sitta 10 timmar och vänta innan du fick komma till röntgen eller hur?

Hehe, hamnade den under träningsskador nu, tränade din dotter Nadja?

jakke
2007-02-13, 11:11
då kan jag tycka att man inte ska ta emot fler patienter.

men om man blir helt ställd och inte får tillfälle att fråga då? om läkaren haffar en i korridoren och är borta på 2 sekunder?!

Och det finns ett överskott av läkare?

Istället för att sitta och gnälla så kan du ringa sjukvårdsupplysning och fråga..

DavidN
2007-02-13, 11:21
Det är ju alltid vårdgivares ansvar att se till att en vårdtagare har fått den information som behövs.
Alla vårdtagare är alltid lika förvirrade och intrycken av alla sjukvårdstermer och övrigt skänker de flesta glömska :B

Upprepning av det viktigaste under mötet är det viktigaste för en välinformerad patient - det gäller de flesta vårdtagar/givar situationer såväl som liknande

DavidN
2007-02-13, 11:22
Och det finns ett överskott av läkare?

Istället för att sitta och gnälla så kan du ringa sjukvårdsupplysningen och fråga..

+1

FreCKo
2007-02-13, 11:32
Tvinga henne att gå på foten, inga minnen etsar sig fast så väl som när ens föräldrar tvingar en att göra saker :D

Angel
2007-02-13, 11:38
Det är ju alltid vårdgivares ansvar att se till att en vårdtagare har fått den information som behövs.
Alla vårdtagare är alltid lika förvirrade och intrycken av alla sjukvårdstermer och övrigt skänker de flesta glömska :B

Upprepning av det viktigaste under mötet är det viktigaste för en välinformerad patient - det gäller de flesta vårdtagar/givar situationer såväl som liknande

En tvåvägskommunikation är inte att underskatta!

DavidN
2007-02-13, 11:52
En tvåvägskommunikation är inte att underskatta!

Absolut!

Det jag säger bara är att det enbart finns en professionell person i scenariot - läkaren. Den andre kan vara hur oförstående som helst och inte heller alltförsällan obildad.
Det är på läkarens sida bemötande och förmåga att förklara ligger (alternativt närvarande sjuksköterska).

Nadja_N
2007-02-13, 11:58
Hoppsan, inlägget flyttades visst. Nej, hon tränade inte ;)

Jag har ringt sjukvårdsrådgivningen, men tack ändå.

tack alla för svaren. Jag har blivit lite klokare nu, tack vare er och 1177