handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt med snabba?


Lellan
2003-03-02, 13:20
Trivs utmärkt med min kost, men det är de snabba kollisarna som jag inte trivs med.. är det absolut nödvändigt? Kan man inte äta stor mängd "vanliga" kolhydrater istället kanske?

Har nämligen inte hittat några snabba som jag gillar att ta efter träning (varken godis, torkad frukt, riskakor, dextropur osv) för jag tycker jag blir yr även om jag tagit ut mig helt (de kanske går vilse och går till hjärnan istället för till mucklerna? Har för små muckler kanske.. :MrT: ).

Ibland kan det vara gott med en banan eller morot efter, men jag mår helt enkelt bäst om jag tar en prottedrink efter passet och en timme senare äter ett rejält mål mat.

Förlorar jag mycket på att skippa snabba kollisar direkt efter passet?:confused:

Lellan
2003-03-03, 07:40
Jag tjatar på... är snabba kolhydrater så väldans viktigt efter träningen?

The Dwag
2003-03-03, 08:20
Nej då du troligtvis inte skall bli tävlingsbodybuilder!

Allt beror ju på hur det passar dig, passar det dig inte så undvik det.
Prova och blandat proteinet med Juice eller Vitagro (finns i de flesta sportaffärer) Russin kanske du gillar ?

Men folk har överlevt i många tusen år utan snabba kolhydrater så det lär du med göra.

Sverker
2003-03-03, 08:33
Jag tittade på LillaSportspegel med barnen förra veckan.
Det var ett reportage TILL barn om bra mat och idrott.

Skidlanslagets dietist berättade om hur viktigt det var att äta bra bränsle till sin träning ( äta rejält, bra bladadt, mycket pasta och potatis osv ).... och att man efter träningen skulle snabbt äta några bananer eller någon söt dryck man tyckte om för att snabbt vara laddad för nästa träning.


När elitorienterarna kommer i mål efter en timme i skogen sveper de lätt 1 - 2 liter fruktyougert och massor av Ballerinakex.

Så när resten av idrottssverige förstått att återladdningen är viktig så varför skall vi byggare som startade då sluta:confused:

The Dwag
2003-03-03, 08:41
Fattar inte riktigt vad du skriver Sverker "Min Hjärnans Koffein nivå är inte nog hög"

The Dwag
2003-03-03, 08:51
Lite svårt att jämnföra Skidor, elitorienterarna osv. med byggning ! Ballerina kex och Yoghurt visar hur segt nya saker tas upp inom landslaget.

Själv så säger jag !

30-60min : Protein + Kolisar före träning

0-20min : Protein + Kolisar efter träning

60min : Animaliskt protein och Pasta eller liknande

180min : Protein + Kolisar


KLART !

Sverker
2003-03-03, 10:13
Det är ungeför det jag skriver.

Byggningen var först med bra mat för snabb återhämtning eftersom vi direkt såg snabba resultat.

10 år efteråt kommer den " vanliga " idrotten ikapp:D

Nu är det fullt accepterat att svepa något sött efter träningen.


T o m handbollslandlaget hade en " hemlig " dryck ( Proviva aktiv )
med sig till Sydney 2000.

Proviva aktiv är däremot ruggit sur att dricka direkt efter träningen enligt mig.

Lellan
2003-03-03, 10:50
hehe.. oki, oki.. sprang nyss iväg och köpte torkad melon.. nöjda? :D

Kände mig skeptisk bara då jag inte tyckte jag mår så kalas när jag ätit snabba, men tex under ett tungt pass mår man ju inte heller kalas om man ska gå efter exakt hur det känns i kroppen (plågsamt skönt mer) så om min yrsel innebär att kroppen EGENTLIGEN njuter fast den bara lurar mig att tro att den inte gör det så lovar jag att peta i mig sötsaker.

Torkad melon är ändå rätt "frisk" i smaken. Fast energirikt och väldigt sött så jag ska ta mig en närmare titt på GI-listan och hitta något annat. Har ju faktiskt pulvermos hemma när jag tänker efter, jag krånglade nog bara till det i onödan för mig själv...:em:

Och jag äter lätt tonfisk direkt ur burken och annat folk rynkar på näsan åt, nog sjutton kan jag äta slisk också! :hbang: :eating:

Paraglider
2003-03-06, 18:33
Lellan: yrsel innebär inte det at du har tagit ut dig för mycket med föör lite mat i kroppen innan du börjar träna? mina illamåenden och yrsel försvann när jag började trycka i mig mat innan träning. Bara en fundering.

Lellan
2003-03-06, 18:59
Originally posted by Paraglider
Lellan: yrsel innebär inte det at du har tagit ut dig för mycket med föör lite mat i kroppen innan du börjar träna? mina illamåenden och yrsel försvann när jag började trycka i mig mat innan träning. Bara en fundering.

Har låg ämnesomsättning men vill ner i fettvikt så jag fick skära på kcal tills jag hittade fram till 1500 kcal, först då gick jag ner (inte mycket heller, typ 1 kg i månaden kanske?) - men jag tror inte det är så bra under hård träning. Så det får vara +-0 ett tag nu, äter alltså lite mer, upp till 1700 kcal. Dessutom försöker jag skära på konditionspassen men det svider i själ och hjärta, älskar dem..:love:

Men det är sant, sedan jag gick upp lite på kcal så blir jag inte lika "yrslig" när jag tryckt i mig snabba efter träningen - orkar hålla fokus bättre hela passet också.

Och så orkar jag babbla väldans massa här.. ;)

Paraglider
2003-03-06, 19:16
ja jag har inte skrivit lika mycket som du här på forumet men tänkte börja göra det så smått. Jag vet att även tjejjer som ska försöka gå ned i vikt ska äta mer om dom tränar styrketräning hårt. Det som är så bra med styrketräning är ju att förbränningen hålls igång även när du inte tränar...

Paulun tycker att man ska ligga relativt högt på kcal om dagen men att då äta lite mindre portioner flera (~6) gånger om dagen, innehållandes protein, kolisar och fett. Jaja du vet ju det här eftersom du har hängt här ett tag. Kanske bara friskar upp minnet lite på dig...

Vikten kanske kommer vara densamma men din %fett kommer garanterad gå ned då muskler tar mycket mindre plats än fett.

så ät mer och styrketräna hårdare :bpump: så kommer det ordna sig....

Lellan
2003-03-06, 19:22
-> Paraglider

Jag äter JÄMT. Hehe.. typ varannan var 3:e timme. Men jag hade lyckats förtränga det där med att det är skillnad på vikt och vikt. Och jag behöver verkligen muskler här och var, så jag får träna järnet och äta vettigt så blir det nog fint. :thumbup:

Man behöver bli påmind ibland, tack! Ibland glömmer man självklara saker och stirrar sig blind på fel grejjer.. :smash:

Förresten så har jag fastnat för mjuka skumsockerbitar i Fun light kräm, morötter, weetablix eller torkad melon efter passen och blir inte yr och konstig så mycket längre. :)

Paraglider
2003-03-06, 19:30
-> Lellan:

jo det är ju så ibland att man stirrar sig blind och ser inte skogen för alla träd, eller hur ordspråket nu löd.

:thumbup: låter som en salig blandning. Vågar man prova "lellans specialblanding" tro?? jag brukar själv käka en proteindrink med massa dextropur i. Funkar för mig

:hbang:

Lellan
2003-03-06, 19:40
Inte allt på en gång! :)

Är jag sugen på något sött gör jag kräm på fun light (saft + lite potatismjöl) och har i mjuka skumsockerbitar som smäler, ev lite socker och kanel på. Kanske minimjölk till.

Eller så äter jag torkad frukt i funlightkesella.. Eller rivna morötter i potatismos tex (om jag inte klarar av något sött). Eller en banan. Det är ju bara att kolla en gi-lista så hittar man lite olika har jag kommit på.:)

Proteindrink med dextroupur tog jag förut men jag tycker lösgodis eller frukt är godare än dextroupur. Och vill man inte ha nåt sött kan man ta potatismos (gott på macka med lite aromat och rivna morötter på tex!). :eating:

z_bumbi
2003-03-06, 19:54
Lellan: Varför använda funligt efter träningen ? Vore det inte lättare att bara göra eller kanske köpa vanlig kräm ?

Lellan
2003-03-06, 20:07
Originally posted by z_bumbi
Lellan: Varför använda funligt efter träningen ? Vore det inte lättare att bara göra eller kanske köpa vanlig kräm ?

Av den enkla anledningen att jag räknar kalorier.. och vanlig saft ger en massa såna.. För saftkalorierna jag sparar in lägger jag ner mjuka skumsockerbitar i den varma krämen så det smälter lite.. mmm...:eating:

(Och man FÅR inte va så lat att man kööper kräm.. *lellan bossar* =))