handdator

Visa fullständig version : Ben träning, mår skit


HajduMan
2007-02-12, 22:01
Jag är ganska säker på att det har varit uppe en sån här tråd innan men när jag sökte i sökmenyn på "ben" så stod det att det inte fanns några threads med det innehållet ;) vetifan om jag hade för få bokstäver eller nått

men men....


Precis varit och tränat benen och efter varje jääävla pass mår jag skiiiiit, alltid när jag kört ben så kör jag så extremt att jag får hålla inne spyorna mellan seten, och när jag går ut från gymmet går jag som en zombie och de känns som hela huvet ska explodera och benen skakar, samt känner jag mig som en trafikfara när jag kör därifrån och ögonen stirrar tomt ut på vägen, jag känner till att benträning påverkar nervsystemet, men va fan ska man må så skit, jag kör ju mig slut i de andra muskelgrupperna också men inte fan mår jag så...


nån som känner igen dig ???

pragmatist
2007-02-12, 22:37
Hade samma problem när jag var typ 22-23. Nu när jag är 36 och ingen mes längre så är jag alltid pigg som en mört efter 20+ set ben - som idag till exempel. ;)

Vad ville jag ha sagt med det då...? Att det är en vanefråga kanske. Man tränar upp arbetskapaciteten.

Piranha
2007-02-12, 22:43
Jag är ganska säker på att det har varit uppe en sån här tråd innan men när jag sökte i sökmenyn på "ben" så stod det att det inte fanns några threads med det innehållet ;) vetifan om jag hade för få bokstäver eller nått

men men....


Precis varit och tränat benen och efter varje jääävla pass mår jag skiiiiit, alltid när jag kört ben så kör jag så extremt att jag får hålla inne spyorna mellan seten, och när jag går ut från gymmet går jag som en zombie och de känns som hela huvet ska explodera och benen skakar, samt känner jag mig som en trafikfara när jag kör därifrån och ögonen stirrar tomt ut på vägen, jag känner till att benträning påverkar nervsystemet, men va fan ska man må så skit, jag kör ju mig slut i de andra muskelgrupperna också men inte fan mår jag så...


nån som känner igen dig ???

Välkommen i klubben.

Ja du har kört benen som dem skall köras :thumbup:

Rockhard
2007-02-12, 22:44
Får konstiga mörka fläckar i synfältet när jag går hem från gymmet ibland. När jag tänker efter så är det nog efter benpassen det brukar vara. Annars är jag nog segast efter marklyft/ryggpassen.

Caboose
2007-02-12, 22:46
haha, exakt så där känner ja mig också. det blir alltid så om ja precis käkat en stor måltid innan ett benpass. testa och dra en proteindrink innan och efter, lite malto under träningen, brukar funka för mig!

/C.

FreCKo
2007-02-12, 22:52
Ta bussen isf, inte bra att köra om du mår sådär efter benträning :smash:

Hårig-rygg
2007-02-12, 22:52
ENkelt. Benmuskulaturen är stor, när man tränar benen, samlas blodet i benmusklerna, långt från hjärnan, därav symtomen...

HajduMan
2007-02-12, 22:57
Pragmatist: ja de e ju bara att gratulera
piranha: du mår osså så efter dina pass?


edit:
hårig röv: de låter nog rätt troligt

Balken
2007-02-12, 23:00
Får samma känsla jag med:P

Johan_P
2007-02-12, 23:02
Benpasset är det pass som är mest jobbigaste tycker jag :)

Arf Pingvin
2007-02-12, 23:08
Mycket mjölksyra får dig att må illa. Får exakt samma fenomen när jag byter från lågreps till lite fler reps en period. Håller i sig nån vecka innan man vant sig.

Liten Men Fet
2007-02-12, 23:10
Det var så i början för mig med, nu kan jag väl inte hävda att jag kör benen stenhårt men jag kör iallafall knäböj och frontböj och jag får ta lite längre pauser ibland om jag börjar känna mig dålig. 10 minuters paus och sitta ner och snacka med polare hjälper mig rätt bra.
Sen efter passet så tar jag gärna en coca cola och sitter lite i omklädningsrummet eller bastun och vilar lite innan jag cyklar hem.
Gör jag inte det så kommer jag bara 500 m med hojen men som tur är ligger det en mcdonalds där.

tuben
2007-02-13, 02:08
Samma visa för mig efter varje benpass.
Likblek, illamående och kallsvettas.
Vågar inte ens dricka vatten öht för då blir illamåendet ännu värre. Har hjälpt lite att äta en och en halv timme innan passet istället för en timme som jag gjorde tidigare.

Mantus
2007-02-13, 02:44
Jag är ganska säker på att det har varit uppe en sån här tråd innan men när jag sökte i sökmenyn på "ben" så stod det att det inte fanns några threads med det innehållet ;) vetifan om jag hade för få bokstäver eller nått

men men....


Precis varit och tränat benen och efter varje jääävla pass mår jag skiiiiit, alltid när jag kört ben så kör jag så extremt att jag får hålla inne spyorna mellan seten, och när jag går ut från gymmet går jag som en zombie och de känns som hela huvet ska explodera och benen skakar, samt känner jag mig som en trafikfara när jag kör därifrån och ögonen stirrar tomt ut på vägen, jag känner till att benträning påverkar nervsystemet, men va fan ska man må så skit, jag kör ju mig slut i de andra muskelgrupperna också men inte fan mår jag så...


nån som känner igen dig ???


Likadant för mig, idag var dock extremt med tydliga fläckar i synfältet när jag gjorde knäböj. Fick ha pass på tyngsta seten ifall det skulle bli värre.
Känns skönt när man väl är klar, att gå hem stapplandes med tom blick är bland det skönaste som finns.

Gpajpen
2007-02-13, 09:52
vanligtvis svartnar det för ögonen i både knäböj och marklyft, men det brukar inte hålla i sig efteråt då är jag bara skakis.

skaparn
2007-02-13, 10:01
Mer konditionsträning.

Min högst ovetenskapliga observation är att ju bättre form jag är i, dest snabbara känner jag mig fräsch igen efter även ett styrkepass. Kan ju förstås bero på att jag bara lastar russin på skivstången, men jag kan köra ett sjujävla benpass i 1,5 timmar, med svår träningsvärk som följd, utan något illamående.

Hårig-rygg
2007-02-13, 10:22
Efter att ha kört tungt med få reps ett längre tag började jag känna mig otränad, har börjat igen med russinvikter och högreps och köra på som fan, känns mycket bra, man får uthålligheten då också. Känns bättre i kroppen, ohc man får bålstabilitet osv.

Piranha
2007-02-13, 10:32
Pragmatist: ja de e ju bara att gratulera
piranha: du mår osså så efter dina pass?


edit:
hårig röv: de låter nog rätt troligt

Brukar vara riktigt låg på fredagarna efter benpassen , urlakad å trött men samtidigt så sticker det och drar i benen så man inte kan somna, sen är jag mest utslagen halva lördagen.

Slartibartfast
2007-02-13, 10:35
Förr blev jag alltid helt svart under ögonen och det slog lock för öronen under benpassen. Sen fick jag krypa till omklädningsrummet och duscha kallt vatten över huvudet för att inte spy.

Nuförtiden går passen bättre.

Runda Grodan
2007-02-13, 10:59
Ett fåtal gånger har jag fått migrän med påverkningar på synfältet, huvudvärk och uppkastningar som följd. Detta brukar bara hända om jag kör högreps i basövningar eller håller ett sådant tempo att jag hela tiden är väldigt andfådd. Jag försöker undvika att pressa mig alltför mycket när jag kör ben av flera anledningar och att undvika migrän är en av dessa. Om du står ut med att må dåligt är det ju bara att köra på, benen växer säkert bra av det.

Anders The Peak
2007-02-13, 11:13
Inte ska man behöva träna så djävla tufft för att få utdelning av träningen....
Det låter mer som man kan gå in i den berömda väggen och hamna i en utmattningsdepression med sådana ansträngningar....
Hälften är nog

FreCKo
2007-02-13, 11:29
Förr blev jag alltid helt svart under ögonen och det slog lock för öronen under benpassen. Sen fick jag krypa till omklädningsrummet och duscha kallt vatten över huvudet för att inte spy.

Nuförtiden går passen bättre.

Dags att sluta bada bastu? :smash:

Hur som helst: Kom på att jag känner samma sak när jag kör fåreppare på ben, kör jag mångreppare så får jag inte samma känsla :confused:

Slartibartfast
2007-02-13, 11:46
Hur som helst: Kom på att jag känner samma sak när jag kör fåreppare på ben, kör jag mångreppare så får jag inte samma känsla :confused:

Precis andra vägen för mig. tior=kräk, femmor=inte kräk

Bastu är subopti i anslutning till träning.

Deceiver85
2007-02-13, 12:55
Ju fler reps, destå värre känsla. Generellt sett dock mår jag aldrig riktigt illa under benträningen (eller någon träning för den delen heller). Tidig träning (innan 10.00) har dock varit illamåendeframkallande de få gånger man har tränat då.

Sonny.
2007-02-13, 21:10
Oj, trodde jag var ensam om att må såhär illa. För mig gör alla typer av protein/kolhydrater i samband med träning att jag mår mycket värre också. Jag prövade för ett tag sedan att precis efter benpasset lägga mig uppochner i något slags magredskap som jag trodde var något för ryggen. Då kände jag mig helt annorlunda efteråt.

Tänkte inte så mycket på det just då, men eftersom jag inte minns att jag mådde lika illa som jag brukar göra borde rimligtvis lite utav blodet åkt ner i skallen igen tack vare detta? Eller är blodfördelningen hursomhelst helt sne i flera timmar efter benpass?

FreCKo
2007-02-13, 22:15
Precis andra vägen för mig. tior=kräk, femmor=inte kräk

Bastu är subopti i anslutning till träning.

Hum... Nu när du säger det så blir jag orolig, kommer inte ihåg hur det var för mig längre :em: Har vart sjuk i nästan en vecka som försvar *whistle*

Timme
2007-02-13, 22:18
Det är det som är så underbart med styrkelyftsträning, man slipper detta illamående! Max 3 riktigt tunga reps sedan så är det vila i minst 5 minuter :D

Underbart skönt och det bygger en hel del muskler med :)

Timme
2007-02-13, 22:19
Högreps = Döden
Lågreps = Himmlen!

:cool:

raoul
2007-02-13, 23:41
Vatten!

Det räcker inte med att bara dricka efter passet. Då är det redan försent.
Se till att dricka vatten både före och under passet. Jag dricker t.ex. 2-3 liter vatten under ett benpass, några klunkar mellan varje set.

L-Sami
2007-02-14, 00:30
Ja, känner igen mig, det är mördande när jag kör ben.

z_bumbi
2007-02-14, 21:54
Nedvarvning. Kroppen blir lite snabbare av med mjölksyra om man sänker tempot i kroppen gradvis. Kör man träning som ger mycket mjölksyra så testa att få bort mjölksyran från musklerna och kroppen genom att efter passet göra något som gör att hela kroppen jobbar på lätt intensitet.

Sen är nog de flesta andra faktorerna som kan inverka uppräknade i tråden och då inte att förakta att man faktiskt tar i och lyfter tunga vikter i många set vilket påverkar de flesta på olika sätt.

Anders The Peak
2007-02-14, 22:03
"Kroppen blir lite snabbare av med mjölksyra om man sänker tempot i kroppen gradvis" Hur var det nu med mjölksyra igen.....? Nu frågar jag inte för att vara besserwitssig utan utifrån ett fysologiskt perspektiv.

Anders The Peak
2007-02-14, 22:10
"Kroppen blir lite snabbare av med mjölksyra om man sänker tempot i kroppen gradvis" Hur var det nu med mjölksyra igen.....? Nu frågar jag inte för att vara besserwitssig utan utifrån ett fysologiskt perspektiv.

Inte ska man behöva träna så djävla tufft för att få utdelning av träningen....
Det låter mer som man kan gå in i den berömda väggen och hamna i en utmattningsdepression med sådana ansträngningar....
Hälften är nog

Annars måste man nog ha ordentliga vilopauser mellan seten precis som styrkelyftarna dvs mest vila och en del lyft emellanåt

Calle Siren
2007-02-15, 08:34
Mår absolut inte bra jag heller när det står ben på schemat. Någon annan än jag som låter som en hjärt-lungmaskin när ni kör ben?

Länge leve frontböj!

z_bumbi
2007-02-15, 09:56
"Kroppen blir lite snabbare av med mjölksyra om man sänker tempot i kroppen gradvis" Hur var det nu med mjölksyra igen.....? Nu frågar jag inte för att vara besserwitssig utan utifrån ett fysologiskt perspektiv.

Vad är det med mjölksyran?

skaparn
2007-02-15, 10:06
Nedvarvning. Kroppen blir lite snabbare av med mjölksyra om man sänker tempot i kroppen gradvis. Kör man träning som ger mycket mjölksyra så testa att få bort mjölksyran från musklerna och kroppen genom att efter passet göra något som gör att hela kroppen jobbar på lätt intensitet.

Sen är nog de flesta andra faktorerna som kan inverka uppräknade i tråden och då inte att förakta att man faktiskt tar i och lyfter tunga vikter i många set vilket påverkar de flesta på olika sätt.

Är det den gradvisa sänkningen eller det faktum att man genom fortsatt lågintensiv aktivitet ökar genomströmningen som gör att mjölksyran försvinner?

Är det vackert väder kan jag uppleva det som mycket positivt för återhämtningen att cykla lätt minst en halvtimme efter all tung benträning. Jag har alltid tillskrivit blodgenomströmningen detta.

z_bumbi
2007-02-15, 10:40
Är det den gradvisa sänkningen eller det faktum att man genom fortsatt lågintensiv aktivitet ökar genomströmningen som gör att mjölksyran försvinner?

Istället för att sätta sig i soffan eller fåtöljen på gymet alt direkt sätta sig i bilen så rör man på sig på något sätt under en lagom lång tid, man måste inte köra i flera steg med ett visst mått av sänkning per steg.

Anders The Peak
2007-02-15, 12:05
Om man tränar med så hög intensitet att det bildas dessa mängder mjölksyra så är det överträning och man får en stressad muskelvävnad som via enzymer kommer att förändra fibrernas egenskaper mot uthålligare fibrer. Ni kommer ihåg Grubens påpekande om att långdistanslöpning inte är förenligt med styrke-/muskeltillväxt... En muskel som utsätts progressivt för ett ökat arbete anpassar sig efter stimulit och får högre oxidativ kapacitet för att klara av arbetet dvs blir både starkare och uthålligare. Om man nu hamnar i den här situationen att man mår dåligt och får utmattningskänsla i kroppen så tränar man för hårt.... och träningsresultaten uteblir, men om man samtidigt dopar sig hårt så kan det hända att man klarar av det en tid...

z_bumbi
2007-02-15, 13:29
Om man tränar med så hög intensitet att det bildas dessa mängder mjölksyra så är det överträning

Varför skulle det vara överträning?

och man får en stressad muskelvävnad som via enzymer kommer att förändra fibrernas egenskaper mot uthålligare fibrer.

Vilket till viss del är målet med byggarträning jämfört med träning för att bli maxstark.

Ni kommer ihåg Grubens påpekande om att långdistanslöpning inte är förenligt med styrke-/muskeltillväxt... En muskel som utsätts progressivt för ett ökat arbete anpassar sig efter stimulit och får högre oxidativ kapacitet för att klara av arbetet dvs blir både starkare och uthålligare.

Långdistanslöpning jämfört med att köra ett styrkepass är en något snedvriden jämförelse. En kropp som tränas för att tåla mer mjölksyra blir bättre på det men bara upp till en viss gräns.

Om man nu hamnar i den här situationen att man mår dåligt och får utmattningskänsla i kroppen så tränar man för hårt.... och träningsresultaten uteblir, men om man samtidigt dopar sig hårt så kan det hända att man klarar av det en tid...

Vad baserar du detta stycke på?

Anders The Peak
2007-02-15, 13:57
Varför skulle det vara överträning?

Vilket till viss del är målet med byggarträning jämfört med träning för att bli maxstark. Du vet inte vad du pratar om och du relaterar inte till vad som nämnts utan böjer det utifrån dina fördomar...

Långdistanslöpning jämfört med att köra ett styrkepass är en något snedvriden jämförelse. En kropp som tränas för att tåla mer mjölksyra blir bättre på det men bara upp till en viss gräns.
Du vet inte mycket om vad som händer fysologiskt i en muskel vid fysisk träning.

Vad baserar du detta stycke på?

Jag undrar mer på vad du baserar dina uttalanden om....

z_bumbi
2007-02-15, 16:50
Jag undrar mer på vad du baserar dina uttalanden om....

Om du inte vill svara så slipper du..