handdator

Visa fullständig version : Benen åker framåt vid Chins


Batman
2007-02-12, 18:52
Om jag har förstått det rätt så ska man inte fösa benen frammåt när man drar upp sig i Chinns. (assisted chinns)
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/AsChinup.html


Medans det inte nämns vid "vanliga" chinns
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/WtChinup.html

Vad spelar det för roll ?
bra / dåligt?

Diggler
2007-02-12, 19:28
Låt benen hänga rakt ner. Det blir mycket lättare om man kickar ifrån med benen. Varför det blir lättare får någon duktig i fysik beskriva. Är det svårt att låta bli att gunga med benen nyp fast en hantel mellan fötterna.

Emil_Larsson
2007-02-12, 19:30
Chins är bajs, jag sparkar alltid för att komma upp. Känner mig som en jäkla tjockis när jag kör den för jag orkar ingenting i princip :D

Arf Pingvin
2007-02-12, 19:51
Jag brukar bara låta dem hänga där de vill hänga med lite svag böjning. Försöker inte hålla dem överdrivet raka men undvik att svinga dem bara.

major Pectoralis
2007-02-13, 12:00
Det blir lättare när man lyfter benen eftersom man då inte behöver lyfta vikten uppåt med "dragmusklerna" utan istället "flyttar man vikt uppåt" med magen. På motsvarande sätt kan man lyfta vaderna medan man drar sig uppåt. Då slipper man lyfta dem med "dragmusklerna". Detta är dock "fusktekniker".
För bästa träning så sträck benen rakt ner och håll dem där.

Batman
2007-02-16, 11:41
Det blir lättare när man lyfter benen eftersom man då inte behöver lyfta vikten uppåt med "dragmusklerna" utan istället "flyttar man vikt uppåt" med magen. På motsvarande sätt kan man lyfta vaderna medan man drar sig uppåt. Då slipper man lyfta dem med "dragmusklerna". Detta är dock "fusktekniker".
För bästa träning så sträck benen rakt ner och håll dem där.

Jag förstår, känns dock fel eftersom man fortfarande lyfter samma massa.

Guddi
2007-02-16, 17:27
Jag förstår, känns dock fel eftersom man fortfarande lyfter samma massa.Visst lyfter du samma massa, men inte samma sträcka. När du böjer benen så flyttas tyngdpunkten uppåt och du behöver inte göra ett lika stort arbete.

Jag skulle också vilja påstå att du, när du slänger benen framåt, får en viss rotationskraft som även den kommer att hjälpa dig att komma uppåt.

Sunesha
2007-02-16, 19:09
Jag brukar pressa ihop fotanklarna mot varandra ganska lätt samt spänna magen så brukar det ta bort reflexen för mig att dingla runt som en apa. Tror det är övning också att använda rätt muskler. Jag såg i början ut som någon frentisk idiot som var rädd att trilla av chinstången för det konstiga sprattel effekten som uppstog. Tror det handlar om att hjärnan vill göra det så enkelt som möligt för sig. Så den sätter igång "hjälp jag måste upp annars trillar jag slår ihjäl mig på de hela 10-20 cm till golvet" reflexen.

Troll
2007-02-16, 23:04
Visst lyfter du samma massa, men inte samma sträcka. När du böjer benen så flyttas tyngdpunkten uppåt och du behöver inte göra ett lika stort arbete.

Jag skulle också vilja påstå att du, när du slänger benen framåt, får en viss rotationskraft som även den kommer att hjälpa dig att komma uppåt.

Det där förstår inte jag, samma massa men inte samma sträcka och tyngdpunkten flyttas uppåt?????.

Så länge man inte lägger upp benen på stången också så förblir väl ändå tyngdpunkten den samma,
och sträckan räknas ju inte från hur högt benen rör sig från marken utan snararer huvudet och bålen i förhållande till stången.

Däremot kan jag hålla med om att slänga fram benen i en snabb rörelse kan ge en "fördel" (om man nu ska se det som en) ..

Guddi
2007-02-17, 09:30
Det där förstår inte jag, samma massa men inte samma sträcka och tyngdpunkten flyttas uppåt?????.

Så länge man inte lägger upp benen på stången också så förblir väl ändå tyngdpunkten den samma,
och sträckan räknas ju inte från hur högt benen rör sig från marken utan snararer huvudet och bålen i förhållande till stången.

Däremot kan jag hålla med om att slänga fram benen i en snabb rörelse kan ge en "fördel" (om man nu ska se det som en) ..Om masscentrum flyttas så kommer också tyngdpunkten att flyttas. Tyngdpunkten flyttas därmed längre upp i kroppen om du böjer på benen. Skillnaden kommer att bli liten men den finns.

Däremot har du helt rätt i att om man alltid lyfter så att hakan går över stången så kommer man att ha utfört samma arbete oavsett var i bålen tyngdpunkten ligger....jag som inte tänkte innan jag skrev :smash:

Bönne
2007-02-17, 09:37
Om masscentrum flyttas så kommer också tyngdpunkten att flyttas. Tyngdpunkten flyttas därmed längre upp i kroppen om du böjer på benen. Skillnaden kommer att bli liten men den finns.

Däremot har du helt rätt i att om man alltid lyfter så att hakan går över stången så kommer man att ha utfört samma arbete oavsett var i bålen tyngdpunkten ligger....jag som inte tänkte innan jag skrev :smash:Precis, men skillnaden blir att när man lyfter upp benen, så sätts en del av vikten i rörelse uppåt, med hjälp av andra muskler, vilket naturligtvis gör det lättare för andra muskler, som då slipper den biten.