handdator

Visa fullständig version : Axelproblem


Baan
2007-02-12, 11:10
Lyckades irritera min axel lite eller vad man nu ska kalla det igår på ryggträningen. Kändes lite småtaskigt i en del övningar, tog mycket på axlarna men även på ett sätt som inte kändes alltför bra. När jag sen väl kom hem så blev det bara värre och värre, och det blev så pass illa så det fick bli smärtstillande på kvällen. Har inte kunnat sova bra heller, somnade väl först vid fem någon gång.

Själva smärtan verkar komma från att en nerv är i kläm, det tror jag för det känns i underarmen, strålar ut liknande som när jag hade ichiiaskänningar. Smärtan sitter långt in i axeln, känns inte som själva muskeln direkt utan något under och ganska långt fram på axelmuskulaturen, främre mellersta delta ungefär. En liten smärta finns där hela tiden men går att leva med, det är när jag vinklar armen i vissa lägen som det som det kommer ordentligt smärta, så jag får svårt att göra enkla saker som att ta på eller ta av mig en tröja. Gör jag http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBUprightExternalRotation.html den övningen så kommer smärtan ungefär halvvägs när man ska rotera armen uppåt.

Annars får jag tillägga att det här inte är något jättenytt att höger axel strular, den har strulat på samma sätt tidigare. Började egentligen för fem-sex år sedan med kass tekniks i liggande tricepspressar, sen har det gjort ont lite då och då, man aldrig som nu.

Frågan är nu vad jag ska göra åt det. Har käkat smärtstillande jag fick för mina ichiiasproblem, och det har nog hjälpt lite mot smärtan. Ska jag ta och besöka läkare eller ska jag härda ut och hoppas det går över?

HerrArne
2007-02-12, 11:15
Jag hade provat Voltarensalva för att se om det kan få trycket att släppa. Fungerar det så bör det hjälpa ganska fort, dvs inget att nöta med veckovis om det inte hjälper utan då är det läkare som gäller. Enligt mitt sätt att se på saken.

Baan
2007-02-12, 11:18
Jag hade provat Voltarensalva för att se om det kan få trycket att släppa. Fungerar det så bör det hjälpa ganska fort, dvs inget att nöta med veckovis om det inte hjälper utan då är det läkare som gäller. Enligt mitt sätt att se på saken.

Hm fast jag har redan kört med NSAID-preparat, det är dom jag fått ut när min rygg har kärvat. Kan iofs testa med Volterangel..

HerrArne
2007-02-12, 11:26
Hm fast jag har redan kört med NSAID-preparat, det är dom jag fått ut när min rygg har kärvat. Kan iofs testa med Volterangel..

Jag är en grinig gammal gubbe och utgår ifrån mig själv och mina krämpor -- jag är oerhört pro-Voltarengel och helt övertygad om att det fungerar bättre vid lokala inflammationer än exempelvis Voltaren i tablettform eller vilket annat jox som helst a la tigerbalsam, linnement etc (men eftersom jag är en grinig gammal gubbe så tar jag naturligtvis bara till gelen i yttersta nödfall, jag är också helt ovetenskapligt övertygad om att den är katabol... :) ).

Men jag har inga bredare undersökningar som stöder min tes... ;)

Baan
2007-02-12, 11:35
Jag gillar inte helelr använda massa läkemedel så fort man får lite smärtor, men det här är inte särskilt lite anser jag när jag knappt kan använda högerarmen. Ska ta en sväng förbi apoteket sen och köpa mig en tub.

Baan
2007-02-12, 16:46
Har köpt Voltaren, får se om det hjälper något. Känns som det blivit lite bättre med axeln.