handdator

Visa fullständig version : Marklyft.


Troll
2007-02-12, 00:29
Tänkte bara höra en sak.
La till marklyft på mitt ryggpass i förra veckan, haft lite problem med korsryggen tidigare så jag har inte vågat förns nu.

Tänkte bara på fattningen, vad är anledningen till att man ska hålla en hand med handflatan ner och den andra upp?

Bara nyfiken...

bulk fiction
2007-02-12, 00:33
För att orka hålla greppet, men testa om du inte orkar utan att göra så.

phrack
2007-02-12, 10:47
Testa själv! Du kommer känna att det är betydligt enklare att hålla kvar vikten om du har en handflata ner och en upp. Annars finns det väl ingen direkt anledning, vad jag vet.

bertbert
2007-02-12, 10:57
Som redan skrivits: mixat grepp hindrar stången att rulla ur händerna.

Med öm korsrygg, och som nybörjare i marklyft, ska du definitivt bana in tekniken innan du ger dig på tyngre vikter. Och då föreslår jag överhandsgrepp.

/BB

FreCKo
2007-02-12, 11:33
Snor tråden lite:

Om man får seriöst ONT i fingrarna av marklyft (och andra övningar där man lyfter tunga saker) för att stången är tung och fingrarna/händerna knappt orkar hålla uppe vikterna, det är då man ska köra sånt där "mixat" grepp va? Jag har nämligen hållt stången "åt ett håll" hitills, kanske är därför jag får så ont :smash:

Tuniz
2007-02-12, 12:52
Snor tråden lite:

Om man får seriöst ONT i fingrarna av marklyft (och andra övningar där man lyfter tunga saker) för att stången är tung och fingrarna/händerna knappt orkar hålla uppe vikterna, det är då man ska köra sånt där "mixat" grepp va? Jag har nämligen hållt stången "åt ett håll" hitills, kanske är därför jag får så ont :smash:

Du kan ju alltid prova att träna greppträning / grippers. Det kan funka

Sen är det aldrig fel att ha bra greppstyrka när du kommer upp i tyngre vikter ;)

Så tänker jag iallafall :D

Princy
2007-02-12, 13:22
Jag har också haft problem med ryggen, och började nyligen med marklyft. Min naprapat rådde mig att köra med överhandsgrepp för att hålla ryggen rak, samt att använda dragremmar för att fokusera på lyftet och slippa tänka på greppet.

Ett mixat grepp gör att du kan lyfta tyngre, men har du haft problem med ryggen så bör ju det givetvis inte vara högsta prioritet, innan du byggt upp stabiliteten och styrkan i ryggen igen.

bertbert
2007-02-12, 13:37
Snor tråden lite:

Om man får seriöst ONT i fingrarna av marklyft (och andra övningar där man lyfter tunga saker) för att stången är tung och fingrarna/händerna knappt orkar hålla uppe vikterna, det är då man ska köra sånt där "mixat" grepp va? Jag har nämligen hållt stången "åt ett håll" hitills, kanske är därför jag får så ont :smash:

Du kan angripa problemet på flera sätt: träna upp greppstyrka, dragremmar, eller mixat grepp.

/BB

FreCKo
2007-02-12, 13:50
Du kan ju alltid prova att träna greppträning / grippers. Det kan funka

Sen är det aldrig fel att ha bra greppstyrka när du kommer upp i tyngre vikter ;)

Så tänker jag iallafall :D

Har grippers *flex*

Du kan angripa problemet på flera sätt: träna upp greppstyrka, dragremmar, eller mixat grepp.

/BB

Will do Sir!

boo fan
2007-02-12, 21:08
Snor också tråden lite.

Jag undrar bara om man ska/kan köra med mixat grepp även vid stångrodd. Körde den idag och jag märkte snabbt att mitt grepp begränsade en hel del.

z_bumbi
2007-02-12, 21:30
Jag har också haft problem med ryggen, och började nyligen med marklyft. Min naprapat rådde mig att köra med överhandsgrepp för att hålla ryggen rak, samt att använda dragremmar för att fokusera på lyftet och slippa tänka på greppet.

Jag skulle snarare vid ryggproblem rekommendera att köra utan dragremmar. Orkar man inte hålla i stången så blir inte vikten så stor och händer det något med ryggen under lyftet med remmar så kan man inte bara släppa stången.

Detta gäller självklart bara som ett generellt råd och jag antar att din nappis har full koll på din typ av problem osv.

petah
2007-02-13, 21:32
Snor tråden lite:

Om man får seriöst ONT i fingrarna av marklyft (och andra övningar där man lyfter tunga saker) för att stången är tung och fingrarna/händerna knappt orkar hålla uppe vikterna, det är då man ska köra sånt där "mixat" grepp va? Jag har nämligen hållt stången "åt ett håll" hitills, kanske är därför jag får så ont :smash:


Tidigare fick jag också SJUKT ont i händerna av marklyft, även fast jag körde på skitvikter, inhandlade ett par dragremmar och smärtan var helt borta och jag lyfte bra mycket mer.

Underarmar/grepp tränar jag under ett eget pass nu istället.

FreCKo
2007-02-13, 22:14
Tidigare fick jag också SJUKT ont i händerna av marklyft, även fast jag körde på skitvikter, inhandlade ett par dragremmar och smärtan var helt borta och jag lyfte bra mycket mer.

Underarmar/grepp tränar jag under ett eget pass nu istället.

Var hittar man såna där dragremmar till ett bra pris? :)

Bondlurk
2007-02-13, 22:17
Var hittar man såna där dragremmar till ett bra pris? :)

I praktiskt taget varje sportaffär som finns, fast dom på stadium och liknande kanske inte är att rekommendera, jag tror att du får en del träffar om du googlar.