handdator

Visa fullständig version : Power Capacity


Control_61
2007-02-11, 22:57
"It's important to train both your strength/power but also you're power capacity."
Vad menas med power capacity? Explosivitetsuthållighet`


Och en fråga till, låt säga att man tränar styrka och explosivitetsuthållighet i samma övning, hur mkt vila ska man då ha mellan set?
Vad för set-vila brukar man föreslå för explosivitetsuthållighet?! :)

Control_61
2007-02-12, 14:45
ingen som har nån aning?

your inte you're ;)

major Pectoralis
2007-02-12, 14:48
"It's important to train both your strength/power but also you're power capacity."
Vad menas med power capacity? Explosivitetsuthållighet`


Och en fråga till, låt säga att man tränar styrka och explosivitetsuthållighet i samma övning, hur mkt vila ska man då ha mellan set?
Vad för set-vila brukar man föreslå för explosivitetsuthållighet?! :)

Jag tror jag givit dig svar på denna fråga tidigare.

I Sverige pratar man om:
strength/styrka: "att lyfta tungt"
power/effekt: "att lyfta t.ex. 70% av 1RM så snabbt som möjligt" (explosivitet).

I citatet du skrivit tror jag vederbörande har slagit ihop strength och power till samma sak och kallat "vårt begrepp" power för power capacity.

Tudor Bompas grundmodell för P.E. var:
2-3 x 15-30explosiva RM. Man börjar med en vikt man kan prestera 15 explosiva reps med. När man klarar 30 explosiva reps med den vikten ökar man belastningen. Rörelsen skall vara accelererad, inte ryck. Man slutar när omedelbart när man börjar "sacka tempo", gärna just innan.
Vilan skall vara så pass lång att man återhämtar sig maximalt till nästa set, dvs. normalt ca 5-7min (eller mer, beroende på övning).

Control_61
2007-02-12, 18:29
Okej, så bara 1 övning med 2-3 set / muskel?
Eller man borde kanske träna multiövningar som frivändning, benböj osv?
Vilka övningar rekomenderas till explosivitetsuthållighet?


Jao, det är möjligt att han slagit ihop orden. Han ger förslag på att man ska träna ett set såhär för både strength och power capacity:
"Ett set med 6 repetitioner tunga och explosiva benböj. Ta sedan bort en del av vikten och utför 6 repetitioner benböj med hopp för power capacity. Ta då ingen vila mellan repetitionerna". Detta rekomenderas för att spara träningstid.

Det låter enligt mig som explosivitetsuthållighet! :)

Tack för svaret!

Timme
2007-02-12, 19:30
Jag tycker att det är bra att du tar styrketräningen på allvar Control 61. Hur är det med övriga hockeyspelare? Är styrketräningen individuell? Jag misstänker att det inte är din tränare som tipsat dig om hur du ska träna styrketräning utan det är du själv som tagit tag i saken tack vare ditt intresse.

Du kommer bli en mycket bra hockeyspelare det lovar jag!

major Pectoralis
2007-02-13, 12:33
Okej, så bara 1 övning med 2-3 set / muskel?
Eller man borde kanske träna multiövningar som frivändning, benböj osv?
Vilka övningar rekomenderas till explosivitetsuthållighet?

Frivändningar är ytterst tveksamt. I så fall hellre powerryck. Jag föredrar vanliga övningar (ballistisk modell) som bänkpress, knäböj, hantelrodd, dips, chins, knäböj, goodmornings. Det skall vara övningar som man orkar träna P.E. i och det skall vara övningar som belastar "prime-movers".

Jao, det är möjligt att han slagit ihop orden. Han ger förslag på att man ska träna ett set såhär för både strength och power capacity:
"Ett set med 6 repetitioner tunga och explosiva benböj. Ta sedan bort en del av vikten och utför 6 repetitioner benböj med hopp för power capacity. Ta då ingen vila mellan repetitionerna". Detta rekomenderas för att spara träningstid.

Det låter enligt mig som explosivitetsuthållighet! :)

Tack för svaret!

Det sistnämnda låter som en hemmagjord variant av "komplexträning" (finns andra namn för samma sak) och jag kan tänka mig att den ger en viss explosivuthållighet. Komplexträning är olika övningar sammansatta till en, enkelt sagt. Exempelvis: man utför en repetition tung excentrisk overload knäböj direkt följd av en serie hopp, tex. 6 höga hopp över häckar. Man kan även köra t.ex. 3 mycket tunga rep bänkpress, direkt följt av fem plyopushups, direkt följt av fem stötkast med medicinboll. Denna typ av träning är ett mycket starkt träningsstimuli och kräver lång träningserfarenhet och träningsbakgund, både hos den aktive och hos tränaren. Vid denna typ av träning behöver man dessutom en närvarande tränare som "håller huvudet kallt" och står för tankearbetet - anser jag.

Control_61
2007-02-14, 09:42
Okej!
Hur många sets rekomenderas för explosivitetsuthållighet då?

Sista frågan ;)

Control_61
2007-02-14, 09:57
Typ såhär?:

Benböj 3x 1:6-8 / 2:12 / 3:16 / 4:24 / 5: 30
Bänkpress 3x samma
Rodd 3x samma
Push Press med knäböjning lätt 3x
Split Squat Hopp 3x samma

(1:6-8 är alltså vecka 1; 6-8 reps)

major Pectoralis
2007-02-14, 10:57
Okej!
Hur många sets rekomenderas för explosivitetsuthållighet då?

Sista frågan ;)


http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2091592&postcount=3