handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk


Arnoldski
2007-02-11, 19:45
Jag får alltid (i princip) brutal träningsverk 1-2 (ibland lite fler) dagar efter ett rejält gympass.

Detta trots att jag inte byter hur jag tränar varje gång.

Resultatet blir (eftersom jag gymar 5 dar/vecka) att jag alltid går och har träningsverk någonstans.

Det är inte så att jag störs av det så mycket men undrar bara om det på något sätt är dåligt och om det finns nåt jag kan göra åt det?
Eller är det rent utav bra?!

Hilfe...

Durre
2007-02-11, 23:15
Är nybörjare inom detta men var glad att du har det, då är verkstaden igång iaf =).

pragmatist
2007-02-11, 23:33
Låt mig gissa: du tränar varje muskelgrupp en gång i veckan, och splittar kroppen på fem delar?

Fatality
2007-02-11, 23:35
kör 2 muskelgrupper per dag, dela upp muskelgrupperna hur du tror det skulle passa din kropp, träningsvärk är inget du behöver bry dig om det är bara gott ju :]

Raggis
2007-02-11, 23:51
Se till o stretcha efter träningspasset.

Arf Pingvin
2007-02-11, 23:52
Se till o stretcha efter träningspasset.

Det gör inget för att minska träningsvärken.

Raggis
2007-02-11, 23:55
Det gör inget för att minska träningsvärken.

Jaså? Funkar för mig iallafall.

Gabbe
2007-02-12, 00:01
Samma här, har träningsvärk varje jävla dag och tycker det är skit jobbigt!

Whistler
2007-02-12, 00:06
Jaså? Funkar för mig iallafall.

Nej, värken är densamma. Dock blir du inte lika stel om du stretchar. Stelheten och värken blandas ofta ihop till ett och samma fenomen. Du tror att värken lättar bara för att det känns behagligare att röra på sig.

Liten Men Fet
2007-02-12, 00:13
kör 2 muskelgrupper per dag, dela upp muskelgrupperna hur du tror det skulle passa din kropp, träningsvärk är inget du behöver bry dig om det är bara gott ju :]

På vilket sätt skulle det schemat påverka träningsvärken eller gav du honom bara ett träningschema out of the blue?

Eftersom han frågar om träningsvärk så lutar det åt att han är nybörjare, då tycker jag han ska köra en två-splitt 3-4 gånger i veckan för han får inte ut något ur en 4 eller 5-splitt som han inte får ut ur en två-splitt pga att han är nybörjare. Då får han mer tid till återhämtning och kanske lite slipper lite träningsvärk.

Fatality
2007-02-12, 00:15
På vilket sätt skulle det schemat påverka träningsvärken eller gav du honom bara ett träningschema out of the blue?

Eftersom han frågar om träningsvärk så lutar det åt att han är nybörjare, då tycker jag han ska köra en två-splitt 3-4 gånger i veckan för han får inte ut något ur en 4 eller 5-splitt som han inte får ut ur en två-splitt pga att han är nybörjare. Då får han mer tid till återhämtning och kanske lite slipper lite träningsvärk.

gav honom bara ett typiskt schema så han kunde jämnföra med sitt för han verkar tro att träningsvärk är olycksbådande :P

Johannes
2007-02-12, 00:20
Kan man inte träna alla muskelgrupper på en och samma träningspass?

Dnepr
2007-02-12, 00:30
Kan man inte träna alla muskelgrupper på en och samma träningspass?

Jo då - det kallas helkroppspass. Då kör man oftast lite mindre set på varje muskel.

Liten Men Fet
2007-02-12, 01:48
Kan man inte träna alla muskelgrupper på en och samma träningspass?

Jo det finns mycket bra programförslag klistrade här i träningsdelen. Kika på dom om du är intresserad.

raoul
2007-02-12, 07:49
Kör du ett högt antal reps per set?

Arnoldski
2007-02-12, 12:48
Tja!

Tack för alla svar!

Jag störs inte av träningsverken utan tycker nog att det känns ganska skönt, man känner sig liksom lite använd -på ett bra sätt :)

Ja, jag tränar varje muskelgrupp en gång i veckan och kroppen uppdelad på 5 pass.
-Är det dåligt?
Mitt mål är att bygga så mycket styrka och volym som möjligt (delas väl av många kan jag tro...)

Brukar köra tugnt, brukar köra till fail, och ligger på mellan 4-10 reps per set.
3-4 set på 3-4 övningar per muskelgrupp.

TylerDurden84
2007-02-12, 14:28
Treo is the shit. Inte bra att köra med det jämt, men om det krisar ibland så hjälper det bra!

Sniggel
2007-02-12, 14:55
Om du inte störs av värken så behöver du inte bry dig heller. Det är inget dåligt med träningsvärk så länge den är normal och inte hindrar dig att träna.
Men träningsvärken kommer nog bli mindre och mindre ju längre du har tränat.

jedimind
2007-02-12, 15:04
träningsvärk e ju bara ett kvitto på att du har kört ordentligt. tycker det e gött när man kört stora muskelgrupper också för man kan kartlägga var nånstans det ömmar och då vet man hur man ska träna för att få just det man vill ha. Dock sån där träningsvärk man fick i sina unga år e jag glad att man slipper, svårt att ta av och på tröjor och att sätta sig på toaletten. ;D

Gpajpen
2007-02-12, 15:07
har haft träningsvärk i triceps nu i 6 dagar (144 timmar).
inte nybörjare men provade en 20+ set smalbänk :D

Liten Men Fet
2007-02-12, 17:01
Tja!

Tack för alla svar!

Jag störs inte av träningsverken utan tycker nog att det känns ganska skönt, man känner sig liksom lite använd -på ett bra sätt :)

Ja, jag tränar varje muskelgrupp en gång i veckan och kroppen uppdelad på 5 pass.
-Är det dåligt?
Mitt mål är att bygga så mycket styrka och volym som möjligt (delas väl av många kan jag tro...)

Brukar köra tugnt, brukar köra till fail, och ligger på mellan 4-10 reps per set.
3-4 set på 3-4 övningar per muskelgrupp.

Eftersom du är nybörjare(?) så tycker jag det där är alldeles för mycket set för varje myskel grupp. Dela istället upp träningen så du tränar varje muskelgrupp två gånger i veckan och hälften så mycket vid varje träningstillfälle som nu. Alltså till exempel en tvåsplitt med 2 övningar på varje muskelgrupp och kanske 4 set på varje övning. Fyra träningsdagar i veckan.
Du kommer då få tillväxt-stimulering två gånger i veckan istället för en, du kommer slita ner musklerna mindre vid varje tillfälle och då återhämta snabbare. Resultatet kommer bli att du blir starkare, större, mindre sliten, mindre träningsvärk, en dag ledig till som du kan ägna åt annat.

Men posta inte en tråd till om schema för då spyr jag, utan kolla istället i programförslaget som z_bumbi gjort och kolla på två-splitt. sen kan du söka och läsa fler trådar om två-splitt.

Arnoldski
2007-02-12, 17:12
Ok, så om jag fattat det rätt betyder 2-split att man tränar 2 muskler per pass?

Tex triceps/bröst eller biceps/triceps el. dyl?

Är det faktiskt så att det ger mer massa?

Skulle ni i så fall rekommendera att man kör ett tungt set och ett lätt (typ cable-cross istället för feta vikter) elelr kör man fullt ös varje gång?

Grov
2007-02-12, 17:33
Jag har tränat från och till mer till men mycket från med=)

I en bra bit över tio år och jag får oavsett om jag tränat 1år i sträck eller om jag kört i 1mån efter ett uppehåll, sinnesjuk träningsvärk, så har det mer eller mindre alltid vart för mig, oavsett om jag kört 3-6pass/veckan.

Förtillfället tränar jag 3pass i veckan 2muskelgrupper per pass en vilodag mellan varje pass.

3-4set per muskelgrupp.

Stretchar rejält och får alltid mer eller mindre sinnesjuk träningsvärk i alla muskler, vissa mer än andra.

tänkte jag skulle nämna det jag ser mig själv inte som nån nybörjare.
Visst är det så att har man haft ett uppehåll längre/kortare är ju t-värken om än ännu brutalre, men som jag skrev tidigare har jag kört i 1år i sträck utan uppehåll får jag fortfarande t-värk efter varje pass på gott och ont.

pragmatist
2007-02-12, 17:56
Tja!

Tack för alla svar!

Jag störs inte av träningsverken utan tycker nog att det känns ganska skönt, man känner sig liksom lite använd -på ett bra sätt :)

Ja, jag tränar varje muskelgrupp en gång i veckan och kroppen uppdelad på 5 pass.
-Är det dåligt?
Mitt mål är att bygga så mycket styrka och volym som möjligt (delas väl av många kan jag tro...)

Brukar köra tugnt, brukar köra till fail, och ligger på mellan 4-10 reps per set.
3-4 set på 3-4 övningar per muskelgrupp.

Dåligt och dåligt... det är ett sätt att träna som ger mer träningsvärk än om du sprider ut arbetet mer över veckan. Vill du ha mindre träningsvärk föreslår jag att du disponerar om träningen så att du inte mördar muskelgrupperna en gång i veckan och sedan låter dem "avtränas" genom att vila en hel vecka mellan varje gång.

Liten Men Fet
2007-02-12, 19:48
Ok, så om jag fattat det rätt betyder 2-split att man tränar 2 muskler per pass?

Tex triceps/bröst eller biceps/triceps el. dyl?

Är det faktiskt så att det ger mer massa?

Skulle ni i så fall rekommendera att man kör ett tungt set och ett lätt (typ cable-cross istället för feta vikter) elelr kör man fullt ös varje gång?

Nej, två-splitt betyder att det tar 2 pass sen har man gått igenom hela kroppen alltså kör man halva kroppen på ett pass och på nästa pass kör man andra halvan. Sen kör man det valfritt antal gånger i veckan, lämpligt 3-4 pass så hinner man igenom kroppen 1,5-2 gånger på en vecka.

Fördelen med att träna en muskelgrupp oftare är att den stimuleras att växa vid fler tillfällen.
Exempel: om du kör en två-splitt fyra gånger i veckan så får alla muskelgrupper två tillfällen dom tränas. Om du skulle kört en 5-splitt skulle du bara hinna köra igenom kroppen en gång i veckan och således får bara muskelgrupperna ett tillfälle att växa i veckan.

En annan sida av det hela är att musklerna måste hinna återhämta sig innan dom ska tränas igen och därför kan man/ska man/vill man inte köra lika hårt som om man bara tränar muskelgruppen en gång i veckan.
Är man intresserad av vilka övningar som passar och hur många set/reps som an bör ligga på så tittar man på z_bumbis programförslag för dom är bra och gjorda av en kunnigare person än mig.

Arnoldski
2007-02-13, 18:43
två-splitt betyder att det tar 2 pass sen har man gått igenom hela kroppen alltså kör man halva kroppen på ett pass och på nästa pass kör man andra halvan. Sen kör man det valfritt antal gånger i veckan, lämpligt 3-4 pass så hinner man igenom kroppen 1,5-2 gånger på en vecka.

...

En annan sida av det hela är att musklerna måste hinna återhämta sig innan dom ska tränas igen och därför kan man/ska man/vill man inte köra lika hårt som om man bara tränar muskelgruppen en gång i veckan.

Hm... ok -hur gör man då det?

Ska man bara se till att man aldrig kör till fail, eller menar du att det blir mindre tungt i och med att man kör färre övningar per muskel?

Idag kanske jag kör 4 övningar för bröst en gång i veckan. Om jag ska köra två gånger iveckan, räcker det då alltså med att skära ned till två övningar per gång då? Blir det tillräckligt lugnt eller ska man dessutom köra ett av passen ytterligare softare, typ mer cable istället för stång?

Liten Men Fet
2007-02-13, 18:49
Hm... ok -hur gör man då det?

Ska man bara se till att man aldrig kör till fail, eller menar du att det blir mindre tungt i och med att man kör färre övningar per muskel?

Idag kanske jag kör 4 övningar för bröst en gång i veckan. Om jag ska köra två gånger iveckan, räcker det då alltså med att skära ned till två övningar per gång då? Blir det tillräckligt lugnt eller ska man dessutom köra ett av passen ytterligare softare, typ mer cable istället för stång?

Precis så menar jag.
Jag kör inte till fail men det beror mer på att jag inte har något passare så fail i bänken blir bråkigt, jag slutar en reps innan fail så jag går så nära som möjligt utan att fastna. Som du föreslog att köra två övningar istället för fyra fungerar bra, det är volymen, alltså totala antalet set och reps, man vill skära ner men man ska fortfarande pressa sig och lyfta lika tungt. Jag tycker inte du ska gå på cabel övningar istället för stång utan kör du bänkpress och hantelpress eller dips och liknande övningar.

Arnoldski
2007-02-13, 20:34
Precis så menar jag.
Jag kör inte till fail men det beror mer på att jag inte har något passare så fail i bänken blir bråkigt, jag slutar en reps innan fail så jag går så nära som möjligt utan att fastna. Som du föreslog att köra två övningar istället för fyra fungerar bra, det är volymen, alltså totala antalet set och reps, man vill skära ner men man ska fortfarande pressa sig och lyfta lika tungt. Jag tycker inte du ska gå på cabel övningar istället för stång utan kör du bänkpress och hantelpress eller dips och liknande övningar.

Allright -tackar å bockar!

4 pass i veckan med halva kroppen varje gång alltså.

Let's do it!