handdator

Visa fullständig version : Solarie


Erkan
2007-02-11, 16:31
Hej, ja var för första gången på solarie idag och utav rena paniken glömde jag av 2 saker enligt guiden som var på väggen..

Att spraya på någon vätska innan jag skulle lägga mig, och sedan "efter sola" stod de på guiden, vilket jag inte vet vad de är,

Men vad är de för vätska man sprayar på innan och hur väsentligt är den?

SWETiger
2007-02-11, 16:36
Du glömde rengöra innan och efter du solade. ;)

Edit: Dvs inget värre än att du eventuellt låg på någon annans svett om nu personen innan också glömde rengöra.

HenrY
2007-02-11, 16:37
Hmm, tror bara det är någon bakteriedödande vätska som man ska spruta på?

Erkan
2007-02-11, 16:41
Hehe okej! Så pass, för jag oroade ihjäl mig på hemvägen att ja blivit förgiftad eller något av ren okunnighet! :Virro *screwy*

De finns inga vätskor som man sprutar på som gör att de bränner mer? Men de låter ju mest logiskt att de vore någon bakteriedödande vätska..

Alexandroz
2007-02-11, 16:41
Hmm, tror bara det är någon bakteriedödande vätska som man ska spruta på?


stämmer

Dnepr
2007-02-11, 16:43
Hehe okej! Så pass, för jag oroade ihjäl mig på hemvägen att ja blivit förgiftad eller något av ren okunnighet! :Virro *screwy*

De finns inga vätskor som man sprutar på som gör att de bränner mer? Men de låter ju mest logiskt att de vore någon bakteriedödande vätska..

Om du med vätska men den flaska som ska användas på bänken - så är det för att ta bort svett och ev. hudavlagringar osv. Sen finns det sprayer för att öppna upp porerna och ge en bättre bränna, men det var kanske inte dom du menade?

kharon
2007-02-11, 16:48
Sola=cancer=skit

:thumbup:

Erkan
2007-02-11, 17:00
Om du med vätska men den flaska som ska användas på bänken - så är det för att ta bort svett och ev. hudavlagringar osv. Sen finns det sprayer för att öppna upp porerna och ge en bättre bränna, men det var kanske inte dom du menade?

Jasså okej! hmm, neej sån tror jag inte de var, finns de sådant oxå? :MrT: eeh, låter farligt!?

Dnepr
2007-02-11, 17:04
Jasså okej! hmm, neej sån tror jag inte de var, finns de sådant oxå? :MrT: eeh, låter farligt!?

Nä då det är inte alls farligt. Det bara hjälper till. Det kanske finns såna som är farliga - men inre dom jag tänker på.

L-Sami
2007-02-11, 17:06
Jasså okej! hmm, neej sån tror jag inte de var, finns de sådant oxå? :MrT: eeh, låter farligt!?

De är jätte bra, har bra erfarenheter av dem. Brännan håller längre samtidigt som de återfuktar hyn så att man inte blir torr som en sandsäck. www.soleo.se

Erkan
2007-02-11, 17:19
De är jätte bra, har bra erfarenheter av dem. Brännan håller längre samtidigt som de återfuktar hyn så att man inte blir torr som en sandsäck. www.soleo.se

Okej tack så mkt Sami! :) men denna kräm kan man väl köpa på exempelvis hudoteket? Man ska alltså smörja in hela kroppen med denna, även ansiktet?

Dnepr
2007-02-11, 17:22
Okej tack så mkt Sami! :) men denna kräm kan man väl köpa på exempelvis hudoteket? Man ska alltså smörja in hela kroppen med denna, även ansiktet?

Du kan smörja in hela kroppen men det kan ju vara både dyrt och lite onödigt. Smörj in anisktet och halsen bara.

Batman
2007-02-11, 17:23
Erkan, sola 3ggr i veckan som rekomenderat av solariena i ett tag tills du fått en bra solbränna och sedan behöver du bara underhållssola.

666white
2007-02-11, 18:03
du ökar risken att få cancer när du solar. Så föråldras huden mycket snabbare.
Visst är det fint å vara brun. Men hellre är ja blev som sjutton och lever till 100år än dör vid 60.

Erkan
2007-02-11, 18:06
du ökar risken att få cancer när du solar. Så föråldras huden mycket snabbare.
Visst är det fint å vara brun. Men hellre är ja blev som sjutton och lever till 100år än dör vid 60.

Hmm men de finns väl inga omtalade forskningar för detta eller? :confused: eller de kanske de gör.. Att de ökar risken för cancer däremot är ju logiskt, men beror väl på hur MKT man solar?

Dnepr
2007-02-11, 18:07
du ökar risken att få cancer när du solar. Så föråldras huden mycket snabbare.
Visst är det fint å vara brun. Men hellre är ja blek som sjutton och lever till 100år än dör vid 60.

Hellre 60 snygga år än 100 fula.

bengdoktor
2007-02-11, 18:08
du ökar risken att få cancer när du solar. Så föråldras huden mycket snabbare.
Visst är det fint å vara brun. Men hellre är ja blev som sjutton och lever till 100år än dör vid 60.

Oj, skiljer det 40år mellan om man solar och inte??!!!111oneOneeE
Shit, då måste jag sluta sola, man vill ju inte dö så tidigt *mini*

Ganymedes
2007-02-11, 18:34
Man får ganska mycket cancerogena ämnen i sig av att andas vår tids luft också. Men jag håller med om att ett måttligt solande är att föredra. Nån puritan behöver man inte vara. Använd sunt förnuft bara. Vad gäller 60-100 årssnacket; de sista 40 åren sitter man ändå bara på vårdcentralen och pratar om sina krämpor och jämför mediciner med sina lika tjuriga ålderstigna grannar. :)

Kaew
2007-02-11, 19:18
Hellre 60 snygga år än 100 fula.

+1

L-Sami
2007-02-11, 19:35
Okej tack så mkt Sami! :) men denna kräm kan man väl köpa på exempelvis hudoteket? Man ska alltså smörja in hela kroppen med denna, även ansiktet?

Finns säkert på hudoteket. Det finns olika typer av krämer, pre-tan och post-tan, ansiktet ska också smörjas.

666white
2007-02-11, 19:48
FAKTA/Solning och hudcancer

Solbränna tar 60 000 liv om året

Mängden ultraviolett strålning (UVR) varierar både under dagen, året och var på jorden man befinner sig.
Mitt på dagen och nära ekvatorn utsätts vi för mest strålning. Mitt på dagen bör man vara påklädd och hålla sig i skuggan.

Små doser av UVR är bra för hälsan men överdrivet solandet kan leda till svåra och dödliga sjukdomar.

Hudcancer uppträder i tre vanliga former: basalcellscancer, skivepitelcancer och malignt melanom.

Basalcellscancer är den vanligaste, och drabbar omkring 20 000 människor om året i Sverige. Den ger nästan aldrig metastaser och praktiskt taget alla botas.

Skivepitelcancer drabbar strax över 3 000 svenskar årligen. Dess främsta orsak är solning. Omkring 95 procent kan botas med operation, men sjukdomen kan återkomma på andra delar av kroppen.

Malignt melanom är den är den allvarligaste formen och drabbar nästan 2 000 årligen. Antalet fall ökar, troligen på grund av ökat solande.

Årligen dör omkring 400 svenskar av malignt melanom och 50 personer av övrig hudcancer.

Källor: Cancerfonden och Socialstyrelsen

michael
2007-02-11, 20:53
Okej då ser man till att komma med i Clinuvels Fas-tre kliniska tester för deras produkt CUV1647, även kallat melanotan.

http://www.clinuvel.com.au/IRM/content/home.htm

Så kan man sola solaire hur mycket man vill utan att oroa sig särskilt för en nämnvärd risk för hudcancer.

Problemet löst 666white.

KlopFer
2007-02-11, 21:04
Hellre 60 snygga år än 100 fula.

PlusEtt:thumbup:

L-Sami
2007-02-11, 21:07
FAKTA/Solning och hudcancer

Solbränna tar 60 000 liv om året

Mängden ultraviolett strålning (UVR) varierar både under dagen, året och var på jorden man befinner sig.
Mitt på dagen och nära ekvatorn utsätts vi för mest strålning. Mitt på dagen bör man vara påklädd och hålla sig i skuggan.

Små doser av UVR är bra för hälsan men överdrivet solandet kan leda till svåra och dödliga sjukdomar.

Hudcancer uppträder i tre vanliga former: basalcellscancer, skivepitelcancer och malignt melanom.

Basalcellscancer är den vanligaste, och drabbar omkring 20 000 människor om året i Sverige. Den ger nästan aldrig metastaser och praktiskt taget alla botas.

Skivepitelcancer drabbar strax över 3 000 svenskar årligen. Dess främsta orsak är solning. Omkring 95 procent kan botas med operation, men sjukdomen kan återkomma på andra delar av kroppen.

Malignt melanom är den är den allvarligaste formen och drabbar nästan 2 000 årligen. Antalet fall ökar, troligen på grund av ökat solande.

Årligen dör omkring 400 svenskar av malignt melanom och 50 personer av övrig hudcancer.

Källor: Cancerfonden och Socialstyrelsen


Spray Tan ftw
http://tartini.blogg.se/images/cans2_1133852881.jpg