handdator

Visa fullständig version : hur långt tid tar det för proteinet?


Da2
2007-02-11, 15:29
Jo, jag undrar hur långt tid det tar för proteinet, från det att man sväljer det till att det börjar stimulera proteinsyntesen? Är det relaterat till hur mycket man stoppar i sig vid ett enskilt tillfälle? Tack.

King Grub
2007-02-11, 15:33
Långsamt protein från mat stimulerar inte proteinsyntesen.

Snabbt protein och EAA gör det; då är det ett dosrelaterat gensvar - just större tillflöde av aminosyror i blodet desto större stimulering av proteinsyntesen. Då beror det också på sammansättningen av måltiden.

Proteinsyntesen över 420 minuter efter kasein- eller vassleintag (och inget annat):

http://ajpendo.physiology.org/content/vol280/issue2/images/large/h10210268004.jpeg

Ur Am J Physiol Endocrinol Metab 280: E340-E348, 2001.

Da2
2007-02-11, 15:42
Långsamt protein från mat stimulerar inte proteinsyntesen.


Så kaseinet från t.ex. mjölk stimulerar inte proteinsyntesen alls?

I samband med styrketräning är det väl nödvändigt att proteinsyntesen stimuleras, så att inte balansen blir negativ? Eller har jag missuppfattat det fel?
Mjölk sägs ju vara bra som proteinkälla efter träning? hm...

Eddie Vedder
2007-02-11, 15:43
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69637

Da2
2007-02-11, 15:45
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69637

Jo, jag vet. Det var precis därför jag fråga. Eftersom han i denna tråd skrev att långsamt protein från mat inte stimulerar proteinsyntesen.

King Grub
2007-02-11, 15:47
Så kaseinet från t.ex. mjölk stimulerar inte proteinsyntesen alls?

Nej. Däremot kan långsamt protein naturligtvis användas till fullo i proteinsyntesen. Proteinsyntesen pågår ständigt. Med "stimulera" menas att uppreglera den över basnivåer. Det gör snabbt protein, men inte långsamt. Långsamt protein minskar däremot den också alltid pågående nedbrytningen, och jämför man långsamt med snabbt rakt av, ger långsamt den bättre proteinbalansen.

King Grub
2007-02-11, 15:47
The most striking differences between the fast and slow meals had to do with protein synthesis, as assessed by NOLD, and with amino acid oxidation. Stimulation of synthesis was dramatic and immediate after the fast meals, whereas it was absent after the slow meals. Such unique responses to the fast and slow meals are most likely due to different levels of amino acid availability. Indeed "fast proteins," which strongly increased amino acid availability (as reflected by plasma aminoacidemia), probably induced a stimulation of protein synthesis. By contrast, "slow proteins," which modified plasma amino acid concentration to a much slower extent, were not associated with a stimulation of protein synthesis. In accordance with this theory, it has been demonstrated that significant stimulation of protein synthesis requires at least a twofold increase of plasma aminoacidemia above basal level.

Am J Physiol Endocrinol Metab 280: E340-E348, 2001;

Da2
2007-02-11, 15:57
Nej. Däremot kan långsamt protein naturligtvis användas till fullo i proteinsyntesen. Proteinsyntesen pågår ständigt. Med "stimulera" menas att uppreglera den över basnivåer. Det gör snabbt protein, men inte långsamt. Långsamt protein minskar däremot den också alltid pågående nedbrytningen, och jämför man långsamt med snabbt rakt av, ger långsamt den bättre proteinbalansen.

Där ser man. Man lär sig något nytt var dag. Men hur långt tid tar det för vassle från att man sväljer det till att det börjar stimulera proteinsyntesen? Jag tänker mest på processen, när man märker skillnaden i nivåer.

King Grub
2007-02-11, 16:00
Klicka länken i inlägg 2.

Da2
2007-02-11, 16:04
Klicka länken i inlägg 2.

Lite svårt att tyda dom. vilken graf ska jag titta på? Vad betyder AA, CAS, WP, RPT-WP? *screwy*

Eddie Vedder
2007-02-11, 16:10
Amino-Acid, Casein å Whey Protein skulle jag anta för dom tre första iaf.

RPT-WP vet jag ej dock, men borde va nån form av vassle de oxå.

Ola Wallengren
2007-02-11, 16:43
RPT-WP är upprepat intag av vassle för att likna det mera långsamma upptaget av kasein. Det va och så det mest effektiva i denna studien på proteinbalansen.

Man kan också se att proteinsyntesen mätt som NOLD, altså inbyggnad (proteinsyntes) av leucin i vävnaderna, ökar ca 20min efetr intag av vassle och har sin peak runt 60min.

jedimind
2007-02-11, 21:33
Nej. Däremot kan långsamt protein naturligtvis användas till fullo i proteinsyntesen. Proteinsyntesen pågår ständigt. Med "stimulera" menas att uppreglera den över basnivåer. Det gör snabbt protein, men inte långsamt. Långsamt protein minskar däremot den också alltid pågående nedbrytningen, och jämför man långsamt med snabbt rakt av, ger långsamt den bättre proteinbalansen.

Kan det vara fördelaktikt att då äta vassle innan en måltid för att hela tiden ha en hög kurva på proteinsyntesen? kanske mer frekventa mål med en viss procentsats vassle i dem?

jedimind
2007-02-11, 21:40
fördelaktigt

King Grub
2007-02-11, 22:10
Det vore frestande att tro att det skulle vara det, men risken är att det bara innebär ökad proteinoxidation. Det måste finnas behov av en bättre proteinbalans också; kroppen strävar efter homeostas, och ett ökat vassleintag skulle troligen bara innebära ökad aminosyreoxidation. Inte troligt att muskelmassan ökar signifikant utan annan stimulans.

Johannes
2007-02-11, 22:27
Det vore frestande att tro att det skulle vara det, men risken är att det bara innebär ökad proteinoxidation. Det måste finnas behov av en bättre proteinbalans också; kroppen strävar efter homeostas, och ett ökat vassleintag skulle troligen bara innebära ökad aminosyreoxidation. Inte troligt att muskelmassan ökar signifikant utan annan stimulans.


Comeplete protein minskar alltså proteinnedbrytningen samtidigt stimulerar proteinsyntesen? eftersom den innehåller både vassle och kasein?

Sniggel
2007-02-11, 23:55
Jag är rädd för att kaseinet kan sakta ner vasslet och på så sätt göra det långsamt så att det hela mer fungerar som ett långsamt protein. Tror inte man kan få det bästa av båda världar på det sättet.

Da2
2007-02-12, 00:45
Jag är rädd för att kaseinet kan sakta ner vasslet och på så sätt göra det långsamt så att det hela mer fungerar som ett långsamt protein. Tror inte man kan få det bästa av båda världar på det sättet.

Så egentligen fungerar blandat kasein och vassle på samma sätt som rent kasein?

King Grub
2007-02-12, 05:38
Nej, det skall inte vara några problem.

The rate of gastric emptying and the plasma GLP-1 and PYY responses to feeding with cow milk protein solutions in humans are independent of the degree of protein fractionation and are not altered by small differences in the amino acid composition or protein solubility.

Eur J Nutr. 2004 Jun;43(3):127-39

King Grub
2007-06-04, 10:36
Bump!

Kött ger snabbt protein om det tuggas noga.

The rate of protein digestion affects protein utilization in elderly subjects. Although meat is a widely consumed protein source, little is known of its digestion rate and how it can be affected by the chewing capacity of elderly subjects.

We used a [1-13C]leucine balance with a single-meal protocol to assess the absorption rate of meat protein and to estimate the utilization of meat protein in elderly subjects with different chewing efficiency.

Twenty elderly volunteers aged 60–75 y were involved in the study. Ten of them had healthy natural dentition, and the other 10 were edentulous and wore complete dentures. Whole-body fluxes of leucine, before and after the meal (120 g beef meat), were measured with the use of a [1-13C]leucine intravenous infusion.

A rapid increase in plasma aminoacidemia and plasma leucine entry rate was observed after meat intake in dentate subjects. In complete denture wearers the increase in leucine entry rate was delayed (P < 0.05), and the amount of leucine appearing in peripheral blood during the whole postprandial period was lower than in dentate subjects (P < 0.01). Postprandial whole-body protein synthesis was lower in denture wearers than in dentate subjects (30% compared with 48% of leucine intake, respectively; P < 0.05).

Conclusion: Meat proteins could be classified as fast digested proteins. However, this property depends on the chewing capacity of elderly subjects. This study showed that meat protein utilization for protein synthesis can be impaired by a decrease in the chewing efficiency of elderly subjects.

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 85, No. 5, 1286-1292, May 2007

Trance
2007-06-04, 10:42
En del nya intressanta studier idag. Dessutom så tyder ju de flesta på att mitt "post-workout meal" som innehåller makaroner, köttbullar, ketchup och apelsinjuice dominerar totalt. Min tolkning i alla fall.

King Grub
2007-06-04, 10:43
Proteinet är inte snabbt längre, om det ingår som en del av en komplett måltid med kolhydrat, fett och fiber. http://bestsmileys.com/tongs/12.gif Gäller även t ex vassle.

Trance
2007-06-04, 10:46
Proteinet är inte snabbt längre, om det ingår som en del av en komplett måltid med kolhydrat, fett och fiber. ;) Gäller även t ex vassle.

..fan. Visste jag ju dessutom egentligen. Det är ju inte så att jag väljer fettsnåla köttbullar direkt heller. Det är däremot mycket godare än en sliskig drink. ;)

Funderar dock på att lägga till esapro före träningen som kompliment, bara för att testa lite tillskott.

Sverker
2007-06-04, 18:13
Bump!

Kött ger snabbt protein om det tuggas noga.



American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 85, No. 5, 1286-1292, May 2007

Nu är jag helt borta. Fullkomligt förvirrad:confused:

Vassle och soja är en sak. Det är proteiner som redan från start är lösta som enskilda protein som behåller sin löslighet vid denaturering. De fortsätter att sväva i vattenfasen och är lättåtkomliga för olika enzymer ( eg proteaser ).

Men proteinet i kött är ju till största delen muskelprotein. Protein som till största delen är bundna till varrandra via olika elektriska laddningar. De svävar inte fritt i vattnet ? Är de så lätta för enzymerna att klippa upp ändå:confused:

Ola Wallengren
2007-06-05, 07:20
Denna studie visar ungefär samma som tidigare studier på kött.
Ett ganska snabbt upptag med en peak efter ca 2tim och återgång till fastenivåer efter ca 5-6 tim.
Det som är intressant är hur tuggningen påverkar, dvs en något mer utdragen kurva med en lägre peak ca 20min senare och en något mer uttdagen "svans", på det hela tagen inte stå stor skillnad men förvånande stor skillnad på peaken runt 1-2tim ändå.

Scratch89
2007-06-05, 12:07
Hah! Det här var intressant. Precis när jag börjat träna för ett par år sedan frågade jag om inte kycklingprotein skulle bli snabbare om man delade upp det i små bitar, men då fick jag ett barskt svar att så var det icke. Jag njuter nu. :D

Ganymedes
2007-06-05, 12:16
Hah! Det här var intressant. Precis när jag börjat träna för ett par år sedan frågade jag om inte kycklingprotein skulle bli snabbare om man delade upp det i små bitar, men då fick jag ett barskt svar att så var det icke. Jag njuter nu. :D

Äh, om ett par år så flinar de åt dessa studier igen. :D

Ola Wallengren
2007-06-05, 12:28
Att säga att det blir snabbt är ju relativt men en peak vid 2tim tycker inte jag är så där jättesnabbt, men ökningen är ungefär hälften så snabb som efter vassle men maximala aminosyranivåer är ungefär de samma faktiskt.
Bilden jämför vältuggat med mindre väl tuggat.