handdator

Visa fullständig version : tjena alla!


Robin_Liten
2003-03-02, 00:12
tjena.. jag e en kille på 17 bast =D har nåra frågor att ställa..

för ett tag sedan lira jag innebandy.. men kunde inte fortsätta med det pga att mina knän tog för mycket stryk, gick till läkaren å dom sa att min broskled hade för mycket vätska och att den var utsliten eller nå liknande..

nu är man ju välldigt aktiv på gymmet istället.. vad tror ni? kan t.ex benspark vara bra för mina knän? för att bygga upp mer stabilitet i form av muskler? å andra grejjer som benpress å benböjj å allt va de heter.. är de farligt för mina knän eller bra? någon som vet? hatar läkare så jag orkar inte fråga dom =D

värkar vara ett trevligt forum de här!

tack på förhand//robin :confused:

Pudzianovski
2003-03-02, 00:32
Se till att uppsöka en bra idrottsläkare eller liknande. benspark kan vara jäkligt farligt om du har en vissd typ av skada.

sök upp läkare!!! för att få en korrekt bedömmning.

Robin_Liten
2003-03-02, 00:34
Okej.. tack för de snabba svaret =)

feldtarn
2003-03-02, 18:12
hadde för 3-4 år sedan mycket problem med ett knä som hoppade ur led titt som tätt....

ni kan ju tänka er hur kul och roligt det va!

körde under 1-2 år ben med lätta vikter samt övningar som jag fått ordinerat av läkare!

Nu har jag inga problem o kan köra stentungt på mina benpass:D

så på mig gick det att träna bort problemen iaf...

men jag körde ganska lätt då....


bästa är nog att rådfråga o få lite övningar o tips...

iofs så kändes övningarna man fick av läkaren jävligt meningslösa då det inte var direkt jobbiga om man säger så....


Lycka till med knäna:thumbup:

AciDBL00D
2003-03-02, 18:20
Jag kan känna lite i knäna om jag låser benen i benpressen. Så slutat med det.

Tänkte bara rekomendera dig att _INTE_ göra det

Robin_Liten
2003-03-02, 18:49
:bpump: körde ett benpass nu! =) fick dock ont i knäna efter benböjjen.. =/ så jag får ta de lite lugnare me vikterna antar jag

ante
2003-03-02, 21:45
Tja! jag tycker inte heller att du ska köra förän du har besökt en bra idrottsläkare.

Har själv skadat knät, jag bröt det dock framåt (åt fel håll) och jag hade turen att hitta en bra idrottsläkare, så det går skitbra nu. Just benspark utgjorde ett stort problem men nu går det bara bättre och bättre.

Lycka till!

Åse Columbus
2003-03-08, 14:13
Ja tycker som de flesta andra...hitta en bra idrottsläkare eller en naprapat som själv tränar...

men när jag tagit hand om patienter i rehab efter naprapatbehandling där knäna varit med i bilden ...så har jag gett benpressen som övning....den är snällare mot knäna än sparken eller hacksquaten (knäts vinkel blir ibland fel här)...

benpressen skall utföras med så mycket vikt att man inte får smärta efteråt....och detta skall utföras tills dess att man känner att man kan börja öka vikten (utan smärta)

inte utföra knäböj heller!!!

Åse

Robin_Liten
2003-03-08, 14:16
:) då vet jag! tack för alla svar.. då skippar jag troligen knäböjj dårå!

har tyvärr inte hunnit till nån doktor än!