handdator

Visa fullständig version : Angående maltodextrin


Stivo
2007-02-10, 16:48
tjena, jag har en fråga om det är bra att dricka maltodextrin blandat med vatten under gym passet eller bara dricka vatten? vilket är bäst?

GymTT
2007-02-10, 16:53
tjena, jag har en fråga om det är bra att dricka maltodextrin blandat med vatten under gym passet eller bara dricka vatten? vilket är bäst?

Det är bättre att vid träningstillfället använda dig av maltodextrin också.

Lycka till

Stivo
2007-02-10, 16:56
okej, så jag kan blanda maltodextrin i vatten och ta med mej de till gymmet och dricka vid jämna mellanrum?

Pepz
2007-02-10, 16:59
okej, så jag kan blanda maltodextrin i vatten och ta med mej de till gymmet och dricka vid jämna mellanrum?

ja

Stivo
2007-02-10, 17:06
okej tack för de snabba svaret!

Turrican
2007-02-10, 19:00
Jag dricker whey+malto-shake direkt före och direkt efter passet. Däremot dricker jag bara vanligt vatten under passet.

Malto är inte särskilt gott blandat med bara vatten och gör att jag dricker mindre än jag borde, för det tar emot.

Cerberus
2007-02-10, 19:19
Tycker malto inte smakar nånting oftast.

paddanboy
2007-02-10, 19:24
Tycker det smakar lite gott. Inte sockervadd men åt det hållet.
Fast dricka det under ett pass har jag inte börjat med, före/efter/efter/efter.

Danny Devito
2007-02-10, 21:19
Det är väldigt dåligt för tänderna att dricka malto under passet

ctorsten
2007-02-10, 23:30
det är väl lika farligt för tänderna att dricka efter eller före som under träning, eller?:o

Danny Devito
2007-02-11, 01:17
Jag är inte tandläkare men jag tror att det är det att varje gång man dricker det så blir det en syraattack för tänderna. Så om man dricker det under passet blir det liksom en lång syraattack som typ fräter på tänderna. Fast jag kanske har fel. Om man är rädd om tänderna så borde man skölja munnen efter varje drink och tugga tuggummi

Sverker
2007-02-11, 07:26
Man får tänka i termer av exponering.
En drink med matodextrin fäster ju inte på tänderna. Den simmar runt kring tänderna en stund innan det sista sväljs ned av saliven. En efterträningendrink blir alltså en kort men intensiv exponering av energi för munnens bakterier.

Att smådricka maltodextrinet under träningen betyder bara att munnens bakterier har näring under hela träningen och får möjlighet att bilda syra:(




Varför dricka maltodextrin under ett träningspass ? Anledningen är ju att hålla tillbaka bildandet av kortisol. Kortisolen går ju att påverka genom att träna under en kortare tid.
Ett annat alternativ är att kan du dricka en gainer innan träningen och därefter bara rent vatten.

Sehnsucht
2007-02-11, 16:12
har bara en liten fråga..

om man dricker halva sin gainer som innehåller kanske 70g malto.
hur snabbt påverkas blodsockernivån??

jag är lite skraj för diabetes.

är det inte bättre att ta sin gainer så att man får i sig malton precis när man har börjat träna?

osQar
2007-02-23, 20:10
jag slutade med malto under passet. fick för mycket energi som sedan sjönk kraftigt, blev energilös och jag mådde riktigt dåligt. Med vanligt vatten så slipper man sådana fall.. stay away from them drugs.

mentzer
2007-02-23, 20:28
tjena, jag har en fråga om det är bra att dricka maltodextrin blandat med vatten under gym passet eller bara dricka vatten? vilket är bäst?

Dricker du malto+protein före finns ingen anledninga att dricka malto under passet, såvida du inte kör 2-timmars pass.

Me2u3
2007-02-23, 23:46
Scheisse!! säger jag bara. Jag som har en rejäl crush på mitt malto sen jag började smutta på en drink under passet. Har betydligt mycket mer energi då jag gör det. Hrmpf, syreattacker kände jag inte till i sammanhanget = /

Johannes
2007-03-09, 13:08
Kan man smaksätta malto med typ funlight?

Davil
2007-03-09, 13:15
Kan man smaksätta malto med typ funlight?

ja

Rahf
2007-03-09, 13:19
Den kolisblandning jag har som då är 95% malto och 5% fruktos smakar citrus. Man blir lite fundersam när man inte äter något godis eller sånt och sen häver man i sig 6dl svinigt sött protein. Men det funkar!

Jag dricker bara vatten under träningen. Funkar bra enligt mig.