handdator

Visa fullständig version : Uppvärmning


pkw
2007-02-10, 12:12
Jag brukar börja gympassen med 15 minuters cykling. Efter cyklingen brukar jag köra 20 reps på den första övningen som infinner sig med lätta vikter.

ex: Innan jag kör marklyft 15 reps x 3 set, så kör jag 20 reps @ LÅG vikt - bara för uppvärmningens skull, så jag känner mig mjukare i kroppen.

Är detta ett bra sätt att göra uppvärmningen på?

Mycket tacksam för svar.

Lexidos
2007-02-10, 13:22
Oj, låter som en väldigt seriös uppvärmning.. själv brukar jag bara köra 5 min cykel som uppvärmning... kasnke borde jag utöka lite..

Guddi
2007-02-10, 13:47
Du värmer upp bättre än de flesta skulle jag säga. Om du kör tjugo reps med lätta vikter innan varje övning så skulle jag säga att det är så bra som det kan bli om man ska hinna ha tid till annat :)

FreCKo
2007-02-10, 14:19
Jag struntar i att värma upp med någon konditionsträning, gjorde det i två år men det gav fan inget.

Det sättet jag gör nu på är att jag kör en 3-4 extra set på den första övningen i muskelgruppen jag tränar. Jag börjar lätt och lägger sen på vikter allt eftersom och minskar antalet reps per set. Jag snodde idéen från max ot, men där ska du göra typ sju uppvärmningsset och det gjorde inte så mycket tycker jag...

Nu drar vi till med ett exempel så att det blir lättare att förstå. Om vi säger att jag kör bänkpress och ska ta... Ehm... Vi tar 50kg x 8 reps x 3 set så slipper vi strula med halvkilon osv... Så här skulle mina uppvärmningsset se ut om jag skulle köra 50kg x 8reps x 3set:
20kg x 12 reps
30kg x 8 reps
40kg x 4 reps
45kg x 2 reps

Det brukar ge mig bra uppvärmning. Känner jag mig extra stel så kör jag två set av den första vikten (i det här fallet 20kg x 12 reps).