handdator

Visa fullständig version : Effektiv övning för baksida lår?


Kaosen
2007-02-09, 23:22
skulle vilja få några tips på några övningar för baksida lår.

tack i förhand=)

beffen
2007-02-09, 23:30
Knäböj är den bästa övningen för baksida lår!

Überbiffen
2007-02-09, 23:40
Marklyft. Ja jävlar.

Cykelmannen
2007-02-09, 23:49
skulle vilja få några tips på några övningar för baksida lår.

tack i förhand=)

Raka marklyft + sittande/liggande lårcurl. Det är allt du behöver.

Danny Devito
2007-02-10, 01:53
http://www.exrx.net/Lists/ExList/ThighWt.html#anchor1942303

OggeP
2007-02-10, 08:00
Raka marklyft med hantlar, goodmornings samt glute and ham-rises. :thumbup:

Sverker
2007-02-10, 08:33
En bra bänk med ordentliga ben att hålla i är ett måste. Hantlar i alla storlekar finns på de flesta gym.




Här är en övning ****** lärt mig, tar grymt bra när man får till den :thumbup:

QGJKXGFyPuA

Sheogorath
2007-02-10, 11:52
Knäböj är den bästa övningen för baksida lår!

Öh? Hamstring stabiliserar i knäböj. Punkt. Det är framsida och röv som lyfter vikten.

Sheogorath
2007-02-10, 11:54
Här har du en övning för baksida lår som är en riktig klassiker. Kolla in mina snygga strumpor förresten. Rekommenderas varmt, så klart.

QhoI7RcWIxc

Pepz
2007-02-10, 11:54
finnen

Sheogorath
2007-02-10, 11:58
Och här är en hel tråd om övningen jag länkade in, stelbenta marklyft. Vi tar upp good-mornings också, en annan riktigt goding. Någon av dessa två samt någon variant av bencurl och du har komplett träning för baksidan.

Stelbenta marklyft (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=73439)

:thumbup:

z_bumbi
2007-02-10, 12:22
Öh? Hamstring stabiliserar i knäböj. Punkt. Det är framsida och röv som lyfter vikten.

What?

Akilles
2007-02-10, 13:31
Öh? Hamstring stabiliserar i knäböj. Punkt. Det är framsida och röv som lyfter vikten.

Hamstring arbetar väl dynamiskt i höftextensionen?

Sheogorath
2007-02-10, 13:59
What?

Hamstring arbetar dynamiskt vid höftextension men ineffektivt om knäet är böjt. Där arbetar gluteus maximus effektivt däremot.

Mccartney
2007-02-10, 17:35
Knäböj är väl ingen höjdar för baksidan....däremot...bencurl. Sittande stående samt liggandes. Finns även drag övningar i kabelmaskin som gör att man för den där lilla extra finishen.

En mycket bra övning är utfallsteg gärna då med olika vinklar på främsta benet. Raka marklyft är också mycket bra.

Finns väldig många hoppövningar som är utmärkt men det är överkurs.

Sheogorath
2007-02-10, 17:42
Knäböj är väl ingen höjdar för baksidan....däremot...bencurl. Sittande stående samt liggandes. Finns även drag övningar i kabelmaskin som gör att man för den där lilla extra finishen.

En mycket bra övning är utfallsteg gärna då med olika vinklar på främsta benet. Raka marklyft är också mycket bra.

Finns väldig många hoppövningar som är utmärkt men det är överkurs.

Jag har aldrig fått tillstymmelse till känningar i baksidan efter utfall. Varken utfallsteg eller utfallsgång. Men många svär vid sina liv att detta är en effektiv övning för baksidan. Jag känner den, liksom andra pressövningar för benen, i rumpan och quadsen. Skulle du som är kunnig i rörelselära kunna förklara för mig hur aktiveringen i hamstrings ser ut vid utfall? Har grunnat på detta ett tag och inte fått rätt på det. För mig ser det ut som att man helt enkelt misstagit svidande värk i arslet, för svidande verk i hamstrings, som man ju har ett par cm längre ner. :)

GymTT
2007-02-10, 17:49
Säger också finnen! grym kontakt i den.

Mccartney
2007-02-10, 18:10
Jag har aldrig fått tillstymmelse till känningar i baksidan efter utfall. Varken utfallsteg eller utfallsgång. Men många svär vid sina liv att detta är en effektiv övning för baksidan. Jag känner den, liksom andra pressövningar för benen, i rumpan och quadsen. Skulle du som är kunnig i rörelselära kunna förklara för mig hur aktiveringen i hamstrings ser ut vid utfall? Har grunnat på detta ett tag och inte fått rätt på det. För mig ser det ut som att man helt enkelt misstagit svidande värk i arslet, för svidande verk i hamstrings, som man ju har ett par cm längre ner. :)


Just därför ska man ha något under främre foten...så vinkeln blir annorlunda...samt att man ska köra djupt. Samt hålla höften. Djupt och tungt..så lovar jag att det känns. En sprinters favorit övning.

Sheogorath
2007-02-10, 18:12
Just därför ska man ha något under främre foten...så vinkeln blir annorlunda...samt att man ska köra djupt. Samt hålla höften. Djupt och tungt..så lovar jag att det känns. En sprinters favorit övning.

Men om man inte gör en höftextension ("håller höften" som du säger) hur sjutton aktiveras då baksidan? Du gör ju varken höftextension eller knäflexion hur som helst? :confused:

jwzrd
2007-02-10, 18:16
Öh? Hamstring stabiliserar i knäböj. Punkt. Det är framsida och röv som lyfter vikten.

Det beror på hur du gör övningen. Så som jag gissar att du gör den så är detr du säger säkert sant, så som jag och Sverker böjer så är hamstring i alla högsta grad aktiv.

Sheogorath
2007-02-10, 18:20
Det beror på hur du gör övningen. Så som jag gissar att du gör den så är detr du säger säkert sant, så som jag och Sverker böjer så är hamstring i alla högsta grad aktiv.

Jag misstänker att det snart kommer en liten tecknad strip om dig och Sverkers böj-grudge. :D Sofia ska bara "plocka upp tråden", så att säga. *host* Ja, nåväl. Att säga att hamsen bara stabiliserar var en överdrift. Även om man inte gör rörelsen med en kraftig höftextension med relativt rakt knä (a la good-morning) kommer ju baksidan att agera höftextensor till viss del; det är ju bara det att röven blir en mer effektiv extensor ju mer knäet är böjt. Det var väl kanske mer sant än att baksidan "bara" stabiliserar.

Mccartney
2007-02-10, 18:24
Nu kör jag den lite annorlunda än dem flesta andra då jag pendlar fram med benet när jag kör utfall i smith.