handdator

Visa fullständig version : Uppkörning!


stora_starka_jätten
2007-02-09, 22:15
Vad har ni (som har körkort ) för minnen av era uppkörningar?

Jag fick efter många om och men tillåtelse av körskolan att köra upp....

jag han köra typ i 2 min innan uppkörningsledare grep tag i ratten.. (jag fattar ej varför) upplevde inte att jag på något sätt gjorde fel eller körde nära kanten..

Fick flera föraktfulla kommentarer under själva körningen....

Efteråt fick jag höra att det var de obehagligaste han varit med om att Åka med mig...

jag anser inte att jag körde sämre än jag brukar göra... Körskolan har ändå rekommenderat mig..

jaja

Mago
2007-02-09, 22:18
Hahahah.

mela
2007-02-09, 22:24
Fan va illa. Min vägverketsnubbe va riktigt schysst.
Jag missade när jag backa runt hörnet en gång, så fick jag testa igen och klara det. Och han tyckte att jag körde bra (det tyckte inte jag)

Men va illa att han klaga på dig medan du körde *screwy*

vmax500
2007-02-09, 22:25
Jag var rätt så nervös inför uppkörningen, men så fort ja satte mej i bilen försvann allt. Fick köra en bit på landsväg, sen in på liten väg å backa runt en korsning å sen parkera i stan, sen var de körkortet mitt. VAr inte alls så svårt som jag hade tänkt mig.

Tänk bara på att ta de lugnt så fixar det sig ska du se! Och om du nu skulle göra nån liten miss, tex högerregel, så tänk inte att det är kört bara för det! Det är helheten uppkörningsgubben ska döma.

Lycka till:thumbup:

Larsson
2007-02-09, 22:26
Första uppkörningen körde jag med en avdankad militär som kuggade mig. Andra uppkörningen körde jag upp med en rätt ung kille och vi satt och pratade sport nästan hela uppkörningen. Han sa att jag var en väldigt bra chafför som körde vädligt behärskat. Jag tyckte andra uppkörningen var mycket lättare än den första. Fick mitt körkort på andra försöket.

Versus
2007-02-09, 22:40
Första uppkörningen så körde jag med någon halvsur kärring som kuggade mig. Att hon kuggade mig var naturligtvis mitt egna fel och vilken tomte som helst hade kuggat mig, så jag skyller inte på henne.

Andra gången ungefär två månader senare så körde jag upp med en heltshysst snubbe, satt och prata hela tiden om allt möjligt och han hade inget att anmärka på :)

PowPow
2007-02-09, 22:48
När jag körde upp så drog vägverketdamen i min ratt med. Jag hade redan missat en avfart, och hon sade att hon inte hade tid med fler omvägar, greppade ratten och svängde så vi drog över heldraget på motorvägen :D

Men jag klarade det i alla fall. Uppenbarligen blir man inte kuggad för att man missar en (eller två) avfart(er).

Clarkolofsson
2007-02-09, 22:52
hahaha skämtar du ? :laugh: Kan förstår att man kuggar en gång om man är nervös men vaf*n när uppkörn.ledaren tar tag i ratten är man väl ändå inte redo för uppkörning på lååååååånga vägar *rolleyes*

Själv har jag bara bra minnen. Sjysst körlärare och allt gick bra. Snacka om lycka när man var klar :hbang:

Reddan
2007-02-09, 23:03
Kommer ihåg att jag var sjukt nervös, speciellt vid säkerhetskontrollen i början då jag var övertygad om att jag skulle glömma bort något... Körningen i övrigt gick till en början helt ok även om han mest satt och muttra för sig själv.

Hamnade dock på väg till garaget i en lite knepig situation med en cyklist där han som hade företräde stannar samtidigt som jag stannar, sen står vi där och kollar på varandra ett bra tag (kändes som en evighet) innan jag tar initiativ och kör vidare... Var helt övertygad om att jag skulle kugga och hade memorerat den jävelns klädsel så att jag kunde leta reda på han direkt efter jag parkerat.. *grr27* Men sån jävla lycka när han trots det godkänner mig :D

Ta några fler lektioner så ska du se att det kommer gå kanon nästa gång, flera jag känner kuggade första pga nervositet men alla klarade det andra gången när de visste vad som gällde osv. :thumbup:

Pingu
2007-02-09, 23:03
Min uppkörning gick hur bra som helst.

PowPow
2007-02-09, 23:06
Hamnade dock på väg till garaget i en lite knepig situation med en cyklist där han som hade företräde stannar samtidigt som jag stannar, sen står vi där och kollar på varandra ett bra tag (kändes som en evighet) innan jag tar initiativ och kör vidare... Var helt övertygad om att jag skulle kugga och hade memorerat den jävelns klädsel så att jag kunde leta reda på han direkt efter jag parkerat.. *grr27* Men sån jävla lycka när han trots det godkänner mig :D


Liknande situation hamnade jag i också. Jag körde upp vid lunchtid och hamnade vid en av Malmös mest traffikerade obevakade övergångsställen. Stod säkert där i 3 minuter (kändes som 3 år). Massa folk försökte vinka fram mig, men jag ville inte köra, med risk för att bli kuggad.

Jag frågade min inspektör om jag kunde köra när de vinkade fram mig, och fick svaret "Det gör du som du tycker". Så jag körde inte :)

David86
2007-02-09, 23:36
När jag körde upp så drog vägverketdamen i min ratt med. Jag hade redan missat en avfart, och hon sade att hon inte hade tid med fler omvägar, greppade ratten och svängde så vi drog över heldraget på motorvägen :D

Men jag klarade det i alla fall. Uppenbarligen blir man inte kuggad för att man missar en (eller två) avfart(er).
Jag hade blivit förbannad om nån hade gjort så mot mig, så du menar att hon tog tag i ratten och styrde dig skarpt ut mot avfarten över heldragen linje i hög hastighet enbart för att spara tid?

PowPow
2007-02-09, 23:41
Jag hade blivit förbannad om nån hade gjort så mot mig, så du menar att hon tog tag i ratten och styrde dig skarpt ut mot avfarten över heldragen linje i hög hastighet enbart för att spara tid?

Japp.
Jag klarade uppkörningen så jag blev inte förbannad :)

HOn hade missat nästa uppkörning om hon inte hade gjort det. Jag menar inte att det rättfärdigar det, men det var hennes förklaring.

David86
2007-02-09, 23:48
Japp.
Jag klarade uppkörningen så jag blev inte förbannad :)

HOn hade missat nästa uppkörning om hon inte hade gjort det. Jag menar inte att det rättfärdigar det, men det var hennes förklaring.
Jo det är klart, då är man ju så glad så att man kan ta emot vad som helst egentligen :)

Men det är ju en oerhörd säkerhetsrisk... Ingen förare ska behöva vara beredd på att personen bredvid på en gång griper in, det är ju det sista man väntar sig.

Viktor_Balck
2007-02-10, 01:03
Hahahah.

+1

rQx
2007-02-10, 01:10
Jag är riktigt nervös av mig och min uppkörningsman var inte den mest lugnande så utan påpekade mest saker och pratade nedsättande.

Andra gången var det en gammal tant som dom sa var bitchig. Jag märkte inget av det utan hon gjorde ett lugnande intryck på mig och jag kunde köra utan att högerfoten darrade och klarade det :)

heltzonicka
2007-02-10, 01:38
[QUOTE=Versus;2085590]Första uppkörningen så körde jag med någon halvsur kärring som kuggade mig. Att hon kuggade mig var naturligtvis mitt egna fel och vilken tomte som helst hade kuggat mig, så jag skyller inte på henne.

QUOTE]

Thats the spirit! Jag kan bli så less på personer som kuggar och skyller ifrån sig på uppkörningskontrollanten.

Mantus
2007-02-10, 03:04
Hade en jättetrevlig uppkörningsledare. Klarade mig utan problem, det enda som hände var att jag fick motorstopp vid ett rödljus men det var bara att låtsas som att det regnar och snabbt vrida om nyckeln igen.:thumbup:

Loke
2007-02-10, 06:22
Det man måste förstå är att första intrycket ofta väger ganska tungt. Tycker de att du verkar osäker så kommer de att kugga dig även om du håller dig till reglerna.

Första gången blev jag kuggad, och får väl erkänna att jag inte körde så värst bra då. Andra gången kändes det som att uppkörningsgubben fick väldigt bra intryck av mig redan från start. Jag hade en Maiden-tröja på mig, så vi satt och snackade om musik och sånt. Halva tiden spenderades för övrigt ute på en tom landsväg, kändes som att han bara fyllde ut tiden för han redan hade bestämt sig.

Empe
2007-02-10, 09:26
Hade en jättetrevlig uppkörningsledare. Klarade mig utan problem, det enda som hände var att jag fick motorstopp vid ett rödljus men det var bara att låtsas som att det regnar och snabbt vrida om nyckeln igen.:thumbup:

Motorstopp är inget de kan kugga någon för. Alla kan få motorstopp närsomhelst.

Larsson
2007-02-10, 09:39
Motorstopp är inget de kan kugga någon för. Alla kan få motorstopp närsomhelst.

Fast det beror på hur många motorstopp du får. Kör du motorstopp i varje korsning så får du nog inget körkort.

Sven_b
2007-02-10, 09:42
Fan har uppkörning på torsdag, blev nervös bara av att läsa den här tråden.

666white
2007-02-10, 10:38
Jag var skit nervös.
Jag missade när jag backa runt hörnet och blockerade båda filerna när ja backade. Men han sa "kör på" så körde ja vidare. Andra missen blev att ja råka köra 90km/h på 70 vägen missade skylten pga en lastbil.
Men fick körkort ändå :D

Slayerized
2007-02-10, 10:43
Körde upp i Malmö efter att kört privat men aldrig tagit några lektioner.
Blev faktiskt kuggad första gången, för att jag inte var tillräckligt försiktig i någon korsning.
Examinatorn/inspektören sa åt mig: "ta god tid på dig att lära dig dessa saker jag sagt. Boka inte ny tid förrän om någon månad."
Jag gick hem och bokade ny tid direkt, fast i Lund.
6 dagar efter uppkörning nummer 1 satt jag i Lund och väntade på att examinator/inspektör skulle komma in och ropa mitt namn... Vem kliver in i rummet om inte samma jävla människa som kuggade mig 6 dagar tidigare i Malmö!
Han undrade naturligtvis om jag verkligen haft tid att lära mig de saker jag var sämre på och jag hävdade att det hade jag.
Jag var därför skitnervös under hela körningen och var säker på att han skulle kugga mig igen, om inte annat så för att jag totalt ignorerat hans råd vad gällde att ta god tid på sig. Men det visade sig att jag faktiskt hade lärt mig vad han sa så jag klarade skiten.

MAXX
2007-02-10, 10:50
första uppkörningen trodde jag jag skulle kugga redan från start vid kontrollen av lysen o skit. chansade villt men klarade det. Dock vid slutet av uppkörningen fick jag hjärnsläpp och körde i 50 km/h över en korsning med stop plikt. uppkörnings ledaren tvärnitade. Klarade det givetvis inte. :Virro

andra uppkörningen fick jag en babblig gubbe som inte verkade bry sig mycket om hur jag körde. missade en avfart men fick klarade det ändå

1986
2007-02-10, 10:54
Hade precis tagit studenten och börjat jobba dagen efter så allt var förvirrat. Hade uppkörningen på rasten, så jag traskade dit i min nersvettade Thåström-tshirt och ett par inte så rena shorts.

Well, inspektören var tydligen ett gammal fan av thåström och hade tydligen varit i Bulgarien samma veva som jag det året, så vi hade en jävla massa att prata om. Samtalen gick smooth osv.

Jag minns inte så jävla jättemkt av uppkörningen, för jag var i nån slags chock hela tiden tror jag. Men jag vet att jag råkade köra emot en trottoarkant en gång (då trodde jag att det var kört) och var slö i en korsning (så att han trodde att jag inte kunde reglerna).

Hursomhelst så kommer vi fram där vi började uppkörningen och vi parkerar. Jag kollar i hans papper (helt övertygad om att jag är kuggad), och då tycker jag mig se att det står underkänt på alla prickar. Då dog jag.

..hade tydligen läst fel, för när han sa "Då godkänner jag dig då" blev jag helt paff.
Han märkte att jag var ganska förvirrad, så han sa "Och du... kör inte på ett tag nu, vänta några timmar. ok?"
:-)

Viktor_Balck
2007-02-10, 11:45
Fan har uppkörning på torsdag, blev nervös bara av att läsa den här tråden.

u can do it!

sunkan
2007-02-10, 12:56
jag låg å körde i 50km/h genom stan precis som vanligt sen i en korsning tar jag höger och kör förbi min gammla lågstadieskola och inser: fuck det är ju 30km/h här. Vilket jag också sa högt så att det hördes. Det roliga var att svaret jag fick då av uppkörningskillen var: "ja jäklar du, fan va kasst dem placerat 30-skylten, kör till polisstaionen". Då trodde jag att det var över och att jag kuggat mig men han tyckte att jag kört felfritt:D

Mago
2007-02-10, 12:57
Klarat alla mina 4 uppskrivningar och 4 uppkörningar på första försöket, så jag är gryyyymt pro.

Empe
2007-02-10, 12:58
Klarat alla mina 4 uppskrivningar och 4 uppkörningar på första försöket, så jag är gryyyymt pro.

:laugh:

sunkan
2007-02-10, 13:04
:laugh:

A,B,C,CE-körkort?;)

Metal_boy_
2007-02-10, 13:17
Vadå tillåtelse? Är väl bara boka en uppkörning privat om dom inte håller käften :)

Jag mins att det var varmt den dagen och jag skulle köra med en trång sketen volvo s40. Kopplingsfoten skakade utav helvete, men jag körde kanon och jag trodde inte att det var sant när han sa " Jaha du "mitt namn", det här gick ju bra" Jag svarade ivrigt " Vadå, du menar att jag har kortet?! Har jag kortet!?" Och han svarar ja! Jag skriker "YEEESSS!!!!!!" med knuten näve och biceps-pose emot honom. Det var 4 1/2 år sedan, men man mins det nog för alltid :)

abbarn
2007-02-10, 13:34
Min uppkörning gick bra framtills fickparkeringen. Lyckades på nått vis köra in i trottarkanten och fick nån typ av panik och tryckte ner kopplingen och gasade järnet. Trodde allt var kört när uppkörningen var över och vi hade parkerat. Blev överlycklig när han berättade att jag hade körkort.

Mago
2007-02-10, 13:51
:laugh:

:D

Men det är faktiskt 2 olika körkort, så bara lite. ;)

rolf
2007-02-10, 14:35
Hah, det var ju inte alls länge sedan men nu får jag ju ändå känna mig vuxen.
Jag gjorde inga större fel, dock skämde jag ut mig lite när jag körde iväg med handbromsen i. Körde säkert 20m innan jag insåg att den var i, och uppkörningskillen skrattade och sa att han var lättad över att jag upptäckte det så han slapp underkänna mig. :em: :D

flenders
2007-02-10, 19:56
Körde på en 50-väg med en fil i vardera riktning. Vägen smalnade av och båda riktningarna fick samsas om en fil (fartdämpade åtgärd). Fordon som kom från andra hållet hade väjningsplikt. Jag väljer att inte gasa på enda in i det sista (för att häva min rätt) utan tar bort foten från gasen ~30 meter innan. Bilen från andra hållet kommer in med hög fart (70km/h+) och drar rakt igenom stället vilket tvingar mig att dra in till sidan för att undvika en krock. Blev kuggad för att jag "inte samspelte med trafiken".

Mental
2007-02-10, 22:28
kuggade mig på 2 körningar, första var befogad, dammade på i 70 på en 50sträcka, missade skyltningen helt. andra kuggen var en vänstersväng på huvudled där man ansåg att jag svängde lite för "våldsamt", jag höll inte med men godtog domen.

Fettecke
2007-02-10, 23:54
min uppkörning var ett rent helvete, alla självklara saker gick inte att få till.

1. fick inte upp motorhuven, uppkörningsnissen fick peka vart den var, jag var helt förstenad i huvudet!

2. missade en SÅ självklar höger-regel!

3. backade in på fel fil i en korsning... kom på det när jag backat klart... jag sa "helvete." och körde fram, samt backade riktigt.

4. förklarade att jag var så innåthelvete nervös för körskolenissen, han sa att han borde kugga mig för att jag var så nervis i trafiken.

Men jag fick mitt körkort iaf den dagen. utan avsugning och komplimanger.

n1tro
2007-02-11, 02:08
Körde upp när jag gick i 3an (förra året i april), dagen efter påsklovet, kl 8.00
Uppkörningskillen var hur trevlig som helst och han hade tydligen gått på samma gymnasium som jag gick på ;). vi snacka mest skit om lärare osv.. körde mest runt i ett villaområde i 25 min, lite motörväg, sen var vi hemma och, ja, du är godkänd. :D fan, det var riktig lycka den dagen, faktiskt.. låste in körkortsbeviset i mitt skåp :P vågade inte ha det i fickan var så nervös fastän jag hade klarat skiten

Sven_b
2007-02-11, 03:28
Verkar som knepet är att man ska ha ett gemensamt intresse med uppkörnings-gubben/tanten. Hoppas innerligt att h*n jag ska ha är fotbolls eller hockey intresserad :)

balder
2007-02-11, 11:15
Jag fick en punktering på en uppkörning. Var på väg ut på motorvägen och accade allt vad jag kunde, och så small det till som fan, då hade ett däck gått. Tjejen från vägverket sa åt mig att "åk nu sakta och ta första avfart, så vi kan stanna och byta däck".
:banned

David86
2007-02-11, 12:21
Jag fick en punktering på en uppkörning. Var på väg ut på motorvägen och accade allt vad jag kunde, och så small det till som fan, då hade ett däck gått. Tjejen från vägverket sa åt mig att "åk nu sakta och ta första avfart, så vi kan stanna och byta däck".
:banned
Blev du kuggad pga detta?

balder
2007-02-11, 18:38
Blev du kuggad pga detta?

Nej, jag kuggade på grund av att jag körde för snabbt nån stans innan det hände. Det där var bara en oturrsgrej sa hon.