handdator

Visa fullständig version : Era slutbetyg + söka jobb?


KlopFer
2007-02-09, 17:21
Sitter och funderar lite. Om man skulle få IG i t.ex engelska i sitt slutbetyg från gymnasiet påverkar det mycket då det är ett kärnämne? Om jag har mvg i mediakunskap så borde det väga upp poäng eller?

Min fråga är då. Hur kollar de när man söker jobb? Kollar de varje ämne eller dem sammanlagda poängen? Och samma sak om jag ska söka vidare hur kollar dem då?


Har någon av er IG i någon av kärnämnena och hade ni isåfall problem med att söka vidare/jobb?

L-Sami
2007-02-09, 17:26
De kanske inte ens kollar alls, beror väl på arbetsgivaren och jobbet du ska söka.

Fed up
2007-02-09, 17:26
Man måste väl ha g i kärnämnena för att komma in på högre utbildning?

jwzrd
2007-02-09, 17:26
Om du söker en receptionstjänst så lär de undra lite över dina engelskakunskaper. Annars vet jag inte om de ens tittar på betyg, jag har aldrig varit med om det iallafall.

L-Sami
2007-02-09, 17:27
Man måste väl ha g i kärnämnena för att komma in på högre utbildning?

Det krävs för att man ska få högskolebehörighet

paddanboy
2007-02-09, 17:31
Arbetsgivarna är troligtvis inte intresserade av betyg från gymnasiet. Men om, så är det troligtvis inte just på betygen utan hur ambitös man tagit skolan generellt, vilket troligen speglar hur man senare kommer arbeta.

Fed up
2007-02-09, 17:37
Det krävs för att man ska få högskolebehörighet

Precis. Och eftersom det är rätt svårt att få jobb direkt efter gymnasiet så hoppas jag att trådskaparen har en chans att rycka upp sig och få g.

Mina arbetsgivare har tittat lite på mina betyg, men inte lagt så mycket tyngd på dem tror jag. När jag jobbade som vårdbiträde så sa iof. chefen "bra betyg!" eller nåt, men jag tror ändå det vägde över att hon kände min mamma...*rolleyes*

Jag räknar med att nästa gång jag söker jobb så kommer de skita rätt mycket i mina gymnasiebetyg och koncentrera sig mer på mina högskolebetyg.

KlopFer
2007-02-09, 17:38
okk, ajja får se hur det blir. Min engelska är så kass så jag inte orkar anstränga mig längre. Lägger en högre växel på sjävla "inriktningen" :)

mela
2007-02-09, 17:49
vad hade du tänkt söka jobb som?

Loke
2007-02-09, 17:59
Jag räknar med att nästa gång jag söker jobb så kommer de skita rätt mycket i mina gymnasiebetyg och koncentrera sig mer på mina högskolebetyg.

Men tror du att dina betyg egentligen kommer spela så stor roll ens då? Alltså, de kollar på vad du har pluggat, och passar det så tror jag ändå det är personliga egenskaper som avgör mest. Fast vad vet jag, jag har aldrig sökt jobb med högskolebetyg.

mela
2007-02-09, 17:59
Men tror du att dina betyg egentligen kommer spela så stor roll ens då? Alltså, de kollar på vad du har pluggat, och passar det så tror jag ändå det är personliga egenskaper som avgör mest. Fast vad vet jag, jag har aldrig sökt jobb med högskolebetyg.

Söker man jobb direkt efter gymnasiet kollar nog arbetsgivaren på betygen. De har inte så mycket annat att gå på.

Langster
2007-02-09, 18:01
Det är nog rätt vanligt att man inte behöver visa några betyg. Jag har aldrig gjort det och tur är väl det! *whistle*

mela
2007-02-09, 18:02
Det är nog rätt vanligt att man inte behöver visa några betyg. Jag har aldrig gjort det och tur är väl det! *whistle*

Men å andra sidan är dina betyg en offentlig handling och det är inga problem att få tag på dem :Virro

Loke
2007-02-09, 18:05
Söker man jobb direkt efter gymnasiet kollar nog arbetsgivaren på betygen. De har inte så mycket annat att gå på.

Ingen jag har vart hos har ens frågat om betyg. Iofs har jag sagt att jag är naturvetare, och sen är ju den saken klar: Inget jag har lärt mig på gymnasiet är relevant på den arbetsplatsen.

Och sen har de visst annat att gå på, de får ju försöka analysera en som person. Dessutom finns det ju referenser från sommarjobb och dyligt. Det kanske är lite löst att gå på sånt, men frågan är hur mycket betyg är att gå på?

mela
2007-02-09, 18:07
Ingen jag har vart hos har ens frågat om betyg. Iofs har jag sagt att jag är naturvetare, och sen är ju den saken klar: Inget jag har lärt mig på gymnasiet är relevant på den arbetsplatsen.

Och sen har de visst annat att gå på, de får ju försöka analysera en som person. Dessutom finns det ju referenser från sommarjobb och dyligt. Det kanske är lite löst att gå på sånt, men frågan är hur mycket betyg är att gå på?

Betyg kan visa om du är engagerad eller ej. Ett IG ser nog jävligt illa ut. Det krävs inte mycket för att få ett G i en kurs.

L-Sami
2007-02-09, 18:07
Söker man jobb direkt efter gymnasiet kollar nog arbetsgivaren på betygen. De har inte så mycket annat att gå på.

Kontakter, pappa jobbar sonen/dottern får jobb

mela
2007-02-09, 18:08
Kontakter, pappa jobbar sonen/dottern får jobb

Ja, det är väl det då. Men då måste man ha tur :P
Jag skulle aldrig få jobb genom mina föräldrar. Mamma jobbar kommunalt och pappa på SAAB Ericsson Space.

Fick dock sommarjobb genom morbror, men det räknas väl inte.

KlopFer
2007-02-09, 18:12
Jag kommer förmodlingen göra mycket egna grejer och inte söka jobb på direkten och bo hemma så länge som möjligt då mitt intresse är bilar, fota bilar och skriva om dem(artiklar). Så anställning på en mindre biltidning eller göra egna artiklar som man sedan säljer till andra.

Lite så jag tänkt börja. Sedan är far min författare så får hjälp med svenskan vilket kommer blir det största problemet, skriva bra texter som intresserar läsaren. Och inte hur min engelska är :P

Loke
2007-02-09, 18:16
Betyg kan visa om du är engagerad eller ej. Ett IG ser nog jävligt illa ut. Det krävs inte mycket för att få ett G i en kurs.

Tja, det ser nog jävligt illa ut för den som tittar på betygen och har erfarenhet av att låga betyg innebär att personen kommer vara oambitiös på arbetsplatsen. Frågan är om arbetsgivare har den erfarenheten, och om det ens tittar på betygen.

Baan
2007-02-09, 18:17
Betyg kan visa om du är engagerad eller ej. Ett IG ser nog jävligt illa ut. Det krävs inte mycket för att få ett G i en kurs.

Så att du brann för historia A säger något om hur bra du är på att skruva ihop någon grej? Nej, jag tror betyg är helt ointressant, särskilt på gymnasienivå. Kan vara en principsak att dom kräver avklarat gymnasium men det är förmodligen så långt det sträcker sig. Jag är inte ens säker på att det är svårt att få jobb om man hoppas av gymnasiet. Det verkar inte ens vanligt att man efterfrågar betyg när man flashar med lite högre utbildningar än gymnasiet, i undantagsfallen då betyg kan spela roll är väl om man vill inrikta sig mot forskning eller jobba som konsult på företag som "bara tar in dom bästa".

Fed up
2007-02-09, 18:42
Men tror du att dina betyg egentligen kommer spela så stor roll ens då? Alltså, de kollar på vad du har pluggat, och passar det så tror jag ändå det är personliga egenskaper som avgör mest. Fast vad vet jag, jag har aldrig sökt jobb med högskolebetyg.

Nej, jag tror inte de kommer tänka typ "nehej, den här anställer vi inte, hon har bara fått vg på två av kurserna!", men jag tror definitivt det skulle väga in om jag skulle ha underkänt på en kurs (vilket är praktiskt omöjligt eftersom man inte får gå ut om man inte klarat allt, men om jag skulle kugga sista tentan och skita i det och söka jobb ändå eller nåt...)

Jag tror inte det gör så stor skillnad vilket betyg man får, utan snarare att man får ett. För att få g krävs i stort sett att man går på lektionerna, hänger med så gott man kan och sen biter ihop och pluggar lite inför ett prov. Det är nog egenskaper som en arbetsgivare uppskattar.

Men det viktigaste är ju såklart inför om man vill plugga vidare. om killen vill bli journalist eller nåt. Min bror tex har alltid hatat skolan och gick tvåårig bilmekanikerlinje och nu ångrar han som fan att han inte tog sig samman mer då, för nu vill han utbilda sig till ingenjör, men för att komma in på utbildningen måste han läsa upp allt på komvux först och nu har han barn och allt och har mycket svårt att få råd att plugga.

Fed up
2007-02-09, 18:44
Jag är inte ens säker på att det är svårt att få jobb om man hoppas av gymnasiet.

När jag gick ut gymnasiet sökte jag hundra jobb, men fick inget, inte ens som hambrugervändare på grillkiosken, för det var alltid nån som var typ 25 och outbildad som gick före.

Det verkar inte ens vanligt att man efterfrågar betyg när man flashar med lite högre utbildningar än gymnasiet, i undantagsfallen då betyg kan spela roll är väl om man vill inrikta sig mot forskning eller jobba som konsult på företag som "bara tar in dom bästa".[/QUOTE]

Svårt att få högre utbildning än gymnasiet dock om man inte har betyg att komma in på nåt.

Trance
2007-02-09, 18:45
Så att du brann för historia A säger något om hur bra du är på att skruva ihop någon grej? Nej, jag tror betyg är helt ointressant, särskilt på gymnasienivå. Kan vara en principsak att dom kräver avklarat gymnasium men det är förmodligen så långt det sträcker sig. Jag är inte ens säker på att det är svårt att få jobb om man hoppas av gymnasiet. Det verkar inte ens vanligt att man efterfrågar betyg när man flashar med lite högre utbildningar än gymnasiet, i undantagsfallen då betyg kan spela roll är väl om man vill inrikta sig mot forskning eller jobba som konsult på företag som "bara tar in dom bästa".

Du kommer att få en skön överraskning om du söker trainee eller något liknande hos ett företag. Ofta så vill de att du inte bara skickar med högskolebetyg utan även gymnasiebetyg, hur irrelevant det än kan verka.

KlopFer
2007-02-09, 18:52
Nej, jag tror inte de kommer tänka typ "nehej, den här anställer vi inte, hon har bara fått vg på två av kurserna!", men jag tror definitivt det skulle väga in om jag skulle ha underkänt på en kurs (vilket är praktiskt omöjligt eftersom man inte får gå ut om man inte klarat allt, men om jag skulle kugga sista tentan och skita i det och söka jobb ändå eller nåt...)

Jag tror inte det gör så stor skillnad vilket betyg man får, utan snarare att man får ett. För att få g krävs i stort sett att man går på lektionerna, hänger med så gott man kan och sen biter ihop och pluggar lite inför ett prov. Det är nog egenskaper som en arbetsgivare uppskattar.

Men det viktigaste är ju såklart inför om man vill plugga vidare. om killen vill bli journalist eller nåt. Min bror tex har alltid hatat skolan och gick tvåårig bilmekanikerlinje och nu ångrar han som fan att han inte tog sig samman mer då, för nu vill han utbilda sig till ingenjör, men för att komma in på utbildningen måste han läsa upp allt på komvux först och nu har han barn och allt och har mycket svårt att få råd att plugga.

Intressant inlägg, Sant som du säger att det inte är allt för svårt att få G på en kurs och jag kommer förmodlingen inte få ig. Kommer få göra lite extra arbeten bara. Men det kan vara skönt att höra från annat folk hur dem uppfattar det när de söker jobb med någorlunda dåliga betyg.

Helena B
2007-02-09, 19:05
Jag har aldrig behövt visa mina slutbetyg när jag har sökt jobb. Så för mig hade det ingen betydelse. Arbetsgivaren var mer intresserad av vad jag hade pluggat och hade arbetat med. Men om jag vore du så skulle jag iaf se till att få upp betyget så att du får grundläggande behörighet.

Stenberg
2007-02-09, 19:08
Jag har aldrig behövt visa mina slutbetyg när jag har sökt jobb. Så för mig hade det ingen betydelse. Arbetsgivaren var mer intresserad av vad jag hade pluggat och hade arbetat med. Men om jag vore du så skulle jag iaf se till att få upp betyget så att du får grundläggande behörighet.

Vad för typ av jobb? Kan iofs va sant när det gäller gymnasiet, annars brukar betygen va en slags inträdesbiljett till intervjun eller vad man ska kalla det. Men det är kanske mer för jobb som kräver högskolestudier...

shadowfire
2007-02-09, 19:09
Intervjuar jag en person som jag blir skeptisk till och det är någon som bara har gymnasiebetyg, så brukar jag vilja titta på betygen. Är det någon som har MVG i allt och IG på något så hade jag inte brytt mig just. Är det någon som har knappt godkänt eller underkänt i flera ämnen så hade jag aldrig anställt människan. Något enstaka ämne bryr jag mig dock inte om, utan det är mer bara ifall jag är velig av intrycket på intervjun och vill bekräfta/dementera min magkänsla som jag tar till gymnasiebetyg som underlag.

Träffar jag någon som har gjort något annat än sedvanlig skolgång, så går det långt före. Det kan räcka med vitsord från ett sommarjobb, ett intyg på att en person gjort bra ifrån sig 3 månader på mcdonalds kan väga tyngre då jag rekryterar folk till bank/finans.

Helena B
2007-02-09, 19:14
Vad för typ av jobb? Kan iofs va sant när det gäller gymnasiet, annars brukar betygen va en slags inträdesbiljett till intervjun eller vad man ska kalla det. Men det är kanske mer för jobb som kräver högskolestudier...

När det gäller jobb som kräver en högskoleexamen så är det klart att man behöver bevisa att man har en också. Men när det gäller jobb där man inte kräver en högre examen som i butik, restaurang, lager etc så har det enligt min erfarenhet bara krävts att man berättat vad man har studerat i gymnasiet.

shadowfire
2007-02-09, 19:23
När det gäller jobb som kräver en högskoleexamen så är det klart att man behöver bevisa att man har en också. Men när det gäller jobb där man inte kräver en högre examen som i butik, restaurang, lager etc så har det enligt min erfarenhet bara krävts att man berättat vad man har studerat i gymnasiet.
Hänger som sagt var på hur du lyckas på en intervju med. Gör du rekryteraren lite osäker så tar denne till pappersexercis för att avgöra.
Överlag så är min erfarenhet att gymnasiebetyg är rätt så irrelevanta, vitsord väger tyngre. Egentligen samma sak med högskolebetyg, att människan har väl godkänt eller bara godkänt kvittar, det är mer faktumet att personen har studerat och genomgått en flerårig utbildning som är avgörande. Det säger mer om personen än själva betyget.

Krille 87
2007-02-09, 19:27
När jag rekryterar folk se tittar jag absolut inte på betyg men om det skulle vara för mycket IG går dom fetbort. Betygen känns alldeles för "hypat" bland de som kommer ut från gymnasiet och ska söka jobb. Skriv ett trevligt CV som riktar sig till yrket du söker, många skriver ett cv och skiar runt det till 40 olika arbetsgivare, ser man ganska snabbt :) . Det roligaste cv:et jag har fått var väl en kille som snacka om att gillar fotboll och sen fortsatte han babbla på vilka lag han tycker om i vilka länder och varför han tycker om dem, wtf :Virro!
Sen är det bara hoppas att du kommer till intervju och den är väldigt viktig, bara att gå in och dominera! Det lovar jag gör ett bättre intryck än ett antal mvg eller 2,0 snitt, punkt!

shadowfire
2007-02-09, 19:32
När jag rekryterar folk se tittar jag absolut inte på betyg men om det skulle vara för mycket IG går dom fetbort. Betygen känns alldeles för "hypat" bland de som kommer ut från gymnasiet och ska söka jobb. Skriv ett trevligt CV som riktar sig till yrket du söker, många skriver ett cv och skiar runt det till 40 olika arbetsgivare, ser man ganska snabbt :) . Det roligaste cv:et jag har fått var väl en kille som snacka om att gillar fotboll och sen fortsatte han babbla på vilka lag han tycker om i vilka länder och varför han tycker om dem, wtf :Virro!
Sen är det bara hoppas att du kommer till intervju och den är väldigt viktig, bara att gå in och dominera! Det lovar jag gör ett bättre intryck än ett antal mvg eller 2,0 snitt, punkt!
Err, och hur många dagar har du jobbat med rekrytering?

Helena B
2007-02-09, 19:35
Hänger som sagt var på hur du lyckas på en intervju med. Gör du rekryteraren lite osäker så tar denne till pappersexercis för att avgöra.
Överlag så är min erfarenhet att gymnasiebetyg är rätt så irrelevanta, vitsord väger tyngre. Egentligen samma sak med högskolebetyg, att människan har väl godkänt eller bara godkänt kvittar, det är mer faktumet att personen har studerat och genomgått en flerårig utbildning som är avgörande. Det säger mer om personen än själva betyget.

Det är det jag säger, att gymnasiebetyg inte verkar ha någon betydelse.

Nu har inte jag tagit någon högskoleexamen men det står väl inte vilket betyg man har där? Det står väl bara att man har en kanditatexamen i ....., eller har jag fel?

shadowfire
2007-02-09, 19:38
Det är det jag säger, att gymnasiebetyg inte verkar ha någon betydelse.

Nu har inte jag tagit någon högskoleexamen men det står väl inte vilket betyg man har där? Det står väl bara att man har en kanditatexamen i ....., eller har jag fel?
Beror på, vissa arbetsgivare vill ha registerutdrag ur tex LADOK eller motsvarande databas, så man kan se delkurser och betyg. Beror lite på vad du läser, om du gjort praktik/uppsats m.m. Studerar du blir du ju betygsatt på det mesta.

Helena B
2007-02-09, 19:41
Beror på, vissa arbetsgivare vill ha registerutdrag ur tex LADOK eller motsvarande databas, så man kan se delkurser och betyg. Beror lite på vad du läser, om du gjort praktik/uppsats m.m. Studerar du blir du ju betygsatt på det mesta.

Jaha är det så, kanske man ska ha i åtanken när man studerar då.

Baan
2007-02-09, 19:43
Du kommer att få en skön överraskning om du söker trainee eller något liknande hos ett företag. Ofta så vill de att du inte bara skickar med högskolebetyg utan även gymnasiebetyg, hur irrelevant det än kan verka.

Du menar att traineejobb är så vanliga? Jag har inte den uppfattnigen...

Krille 87
2007-02-09, 20:04
Err, och hur många dagar har du jobbat med rekrytering?

vaddå då?

KlopFer
2007-02-09, 23:25
Men om man vill jobba för t.ex en biltidning. Skulle ett sådant företag kräva högskoleexamen? Eller räcker det med att man gjort många små jobb inom foto/media. Och på så viss kunna få jobb?

David86
2007-02-09, 23:44
Om det inte finns något skäl till att kolla på betygen gör dem inte det, tex söker man jobb som lastbilschaufför kvittar det om du har 5 år på högskolan eller hoppat av skolan direkt efter högstadiet. Ingen kommer kolla på betygen ändå..

Basloppan
2007-02-10, 00:43
Jag kommer förmodlingen göra mycket egna grejer och inte söka jobb på direkten och bo hemma så länge som möjligt då mitt intresse är bilar, fota bilar och skriva om dem(artiklar). Så anställning på en mindre biltidning eller göra egna artiklar som man sedan säljer till andra.

Lite så jag tänkt börja. Sedan är far min författare så får hjälp med svenskan vilket kommer blir det största problemet, skriva bra texter som intresserar läsaren. Och inte hur min engelska är :P

Frilansa eller starta eget, tycker jag. Det är din bästa chans att tjäna pengar om du inte vill jobba på nån industri.

Skaffa kontakter med. Det är det bästa man kan ha om man vill tjäna pengar. Var framåt så inihelvete och gå på typ företagarmöten och sånt. Gubbarna är stenkåta i unga, driftiga personer som verkligen vill göra bra ifrån sig.

Basloppan
2007-02-10, 00:47
Men om man vill jobba för t.ex en biltidning. Skulle ett sådant företag kräva högskoleexamen? Eller räcker det med att man gjort många små jobb inom foto/media. Och på så viss kunna få jobb?

För att få jobba på en biltidning, så är din bästa chans att skriva och fota ihop jääävligt bra saker - riktigt proffsiga grejor med din egen touch. Sen skickar du runt ditt material till alla biltidningar och väntar. Gör såna hör saker med jämna mellanrum och erbjud tidningarna att köpa ditt material (frilansa).

Om en tidning har köpt material från dig många gånger, så kanske kanske du får en anställning. Jag har snackat med en frilansjournalist som berättade att det är så det går till om man vill försörja sig på att skriva tidningsmaterial. Dessutom känner jag ett par killar som driver ett mediaföretag och det är precis sånt här de gör - skriver saker till andra tidningar.

Kwon
2007-02-10, 03:40
vad hade du tänkt söka jobb som?

Simultantolk i det engelska språket.

Srednq
2007-02-10, 08:18
på jobbet jag har nu frågade dom om jag hade allt i skolan godtjänt. ja. sen brydde dom sig bara om vad jag gjort innan

raZmus
2007-02-10, 08:24
Jag har aldrig behövt visa mina högstadie-, gymnasie- eller universitetsbetyg.

Wain
2007-02-10, 09:04
Det är det jag säger, att gymnasiebetyg inte verkar ha någon betydelse.

Nu har inte jag tagit någon högskoleexamen men det står väl inte vilket betyg man har där? Det står väl bara att man har en kanditatexamen i ....., eller har jag fel?

Där jag arbetar skrev de specifikt att gymnasiebetyg skulle skickas med i ansökan...

På mina högskoleexamina står det iaf betyg (Handels och Chalmers), tror att det är standard praxis att skriva ut betygen (dock ej på delkurser).

wintersnowdrift
2007-02-10, 16:22
När jag var på intervju för jobbet jag har nu (jag blir 20 om två veckor, tog studenten i våras och jobbet är ett icke-kvalificerat sådant som säljare i en sportbutik) ombads jag ta med mig mina gymnasiebetyg. Men, som flera andra redan har skrivit, så tror jag knappast att det var betygen i sig som gjorde att jag fick jobbet (faktum är att det lägsta betyg jag har är i Idrott A... dvs en av de kurser som borde ha spelat störst roll om det nu skulle ha varit betygen som avgjorde anställningen). Generellt har jag väldigt bra betyg vilket knappast ligger mig i fatet sas, men i slutändan är det nog alltid "personlig lämplighet/kemi" som avgör om man får jobbet eller inte.

När man väl tagit sig igenom en högskoleutbildning kan jag inte tänka mig att gymnasiebetygen spelar någon större roll öht om allt annat är "rätt".

//Kristin

Cilia
2007-02-10, 19:40
Om jag skulle anställa ngn utan arbetserfarenhet skulle jag titta på betygen. Det är det enda som säger någonting förutom det direkta bemötandet.

Skulle jag se några direkta bottennapp såsom IG skulle jag nog tänka efter mer än en gång innan jag anställde personen i fråga och fråga efter anledningen. Är det dessutom i ett sånt grundläggande ämne som engelska skulle jag nog tänka efter 2 gånger. Det är inte många jobb där man inte någongång kommer i kontakt med engelska och behöver ha en någorlunda kompetens inom det ämnet.

apropå det Shadow sa att man aldrig kollar upp papper om personen verkar bra vid intervjun stämmer inte. Man börjar kolla upp referenser och annat mer och mer. Det finns t o m firmor som har specialiserat sig på det. Det har nämligen visat sig att det är fler än vad man har trott som ljuger och felrekryteringar kostar många kronor.

KlopFer
2007-02-10, 19:58
Om jag skulle anställa ngn utan arbetserfarenhet skulle jag titta på betygen. Det är det enda som säger någonting förutom det direkta bemötandet.

Skulle jag se några direkta bottennapp såsom IG skulle jag nog tänka efter mer än en gång innan jag anställde personen i fråga och fråga efter anledningen. Är det dessutom i ett sånt grundläggande ämne som engelska skulle jag nog tänka efter 2 gånger. Det är inte många jobb där man inte någongång kommer i kontakt med engelska och behöver ha en någorlunda kompetens inom det ämnet.

apropå det Shadow sa att man aldrig kollar upp papper om personen verkar bra vid intervjun stämmer inte. Man börjar kolla upp referenser och annat mer och mer. Det finns t o m firmor som har specialiserat sig på det. Det har nämligen visat sig att det är fler än vad man har trott som ljuger och felrekryteringar kostar många kronor.

Jag kan prata engelska :) Men det är stavningen som är problemet *whistle* Så om arbetsgivaren hade undrat hade jag självklart sagt det.

FreCKo
2007-02-10, 19:58
Nu när jag sökt jobb under hösten och våren och jag har tagit med betyg så har dom oftast bara kollat efter vad jag har MVG och IG i. I de flesta fall har jag fått höra "åh, har du MVG i den kursen? det kan vara bra håhå" och sen "IG i franska? Som tur var så kommer du inte prata nån franska här håhå".

Cilia
2007-02-10, 20:07
Jag kan prata engelska :) Men det är stavningen som är problemet *whistle* Så om arbetsgivaren hade undrat hade jag självklart sagt det.
Jag hade inte köpt det.
eller snarare, du behöver ha mycket mer än dom andra sökande för att jag ska välja dig

Jax
2007-02-10, 20:07
Aldrig visat mina gymnasiebetyg. Mina högskolebetyg har jag skickat med, men jag vet inte om de har tittat på dem.

Cilia
2007-02-10, 20:10
Jag håller just på att och ska anställa en arkivarie. Vi har som krav att dom ska ha 40 P arkivkunskap.

Jag har en hel hög med ansökningar där dom inte har ngn arkivutbildning alls eller ens erfarenhet ifrån ngt jobb kring arkiv.

Ni kan ge er den på att jag tittar på deras högskolebetyg

Jax
2007-02-10, 20:12
Jag håller just på att och ska anställa en arkivarie. Vi har som krav att dom ska ha 40 P arkivkunskap.

Jag har en hel hög med ansökningar där dom inte har ngn arkivutbildning alls eller ens erfarenhet ifrån ngt jobb kring arkiv.

Ni kan ge er den på att jag tittar på deras högskolebetyg
Rensa bort dom som inte håller kraven?

Cilia
2007-02-10, 20:13
Rensa bort dom som inte håller kraven?
damn right.

Janna
2007-02-10, 20:52
Jag har aldrig hört om någon arbetsgivare som frågar efter gymnasiebetyg. Oftast är det viktiga vilken utbildning man har och vart man sysslat med innan, personlighet väger mkt tyngre än vad man har för betyg i olika ämnen.

Granatgiraffen
2007-02-10, 21:06
På mitt nuvarande jobb så ville dom ha både gymnasiebetyg och högskolebetyg, så visst finns det alla sorter.

HajduMan
2007-02-11, 01:31
jag lämnade både högskole och gymnasiebetyg innan jag fick mitt jobb, och där fanns en del ig =) mest i skit ämnen dock, psykologi etc, flummig lärare men intressant ämne som borde vara obligatoriskt

anledningen att företaget ville ha betyg var enbart för att facket krävde det, chefen tittade knappt på betygen då han så hur uberambitiös jag var *rolleyes*

LadyG
2007-02-11, 09:54
För att få jobba på en biltidning, så är din bästa chans att skriva och fota ihop jääävligt bra saker - riktigt proffsiga grejor med din egen touch. Sen skickar du runt ditt material till alla biltidningar och väntar. Gör såna hör saker med jämna mellanrum och erbjud tidningarna att köpa ditt material (frilansa).

Om en tidning har köpt material från dig många gånger, så kanske kanske du får en anställning. Jag har snackat med en frilansjournalist som berättade att det är så det går till om man vill försörja sig på att skriva tidningsmaterial. Dessutom känner jag ett par killar som driver ett mediaföretag och det är precis sånt här de gör - skriver saker till andra tidningar.

Det är så det går till på alla tidningar, fast det är bara på de största som det finns en liten chans att få fast och den chansen är väääldigt liten. De flesta köper frilanstjänster eftersom det blir billigare än att anställa.