handdator

Visa fullständig version : Hur äta för att nå mitt mål?


Jontelito
2007-02-09, 14:10
Tja, tänkte kolla här om någon har lust att ge mig lite hjälp angående kostupplägg.
Jag är 16 år, väger just nu ~70kg och mäter runt 180cm. Har gymmat i ca 6 månader med varierande seriositet. Sen jag började gymma har jag ökat ca 4-5kg i vikt och inte lagt allt för mycket energi på att äta tillräckligt mycket mat. Eftersom att jag studerar just nu så känns seriös bulkning inte som något alternativ - så mina mål lägger jag relativt lågt, men kommer börja köra seriösare efter studierna..

Men men, mitt mål inför sommaren är att väga runt 73kg (dvs gå upp runt 3kg), helst med en ganska platt mage. Just nu är magen rättså stor - men när jag gått upp ca 3kg, hur mycket kommer jag att väga efter att jag har deffat ner magen? Och hur mycket måste jag käka? Och hur lång tid ungefär tror ni att jag behöver för att deffa efter att jag nått önskad vikt?

Har nyss börjat använda kreatin och Gainer efter gymmet, och jag äter alltid frukost, lunch, mellanmål, middag, (mellanmål), kvällsmat och försöker få i mig så mycket som möjligt. Men jag har dock inte orken att räkna ut kalori innehållet i varje måltid för att få i sig exakt kalori mängd per dag, men finns det andra lösningar för den late att veta att han käkat tillräckligt

Det blev en del frågor, hoppas jag var tydlig nog, fråga om ni behöver mer info! Tack så mycket på förhand, hoppas på seriösa och givande svar.

Johannes
2007-02-09, 14:19
När du deffar så tas det fett från hela kroppen och inte enbart bara magen. gäller all slags fettförbräning också.

Slartibartfast
2007-02-09, 14:20
Varför är inte bulk ett alternativ under studietiden?? Det är väl då man ska bulka, när man är ung och bygger bra?

men när jag gått upp ca 3kg, hur mycket kommer jag att väga efter att jag har deffat ner magen? Och hur mycket måste jag käka? Och hur lång tid ungefär tror ni att jag behöver för att deffa efter att jag nått önskad vikt?[/I]

Hur ska man kunna veta det om man inte vet hur fet du är nu och hur du vill se ut när du är klar? :confused: Upp med bilder så kanske man kan säga nånting.

L-Sami
2007-02-09, 14:30
Din koncentrations förmåga lär ju öka när du äter mycket, vilket är bara fördelaktigt när man pluggar.

Jontelito
2007-02-09, 14:43
När du deffar så tas det fett från hela kroppen och inte enbart bara magen. gäller all slags fettförbräning också.

Ojdå, det kom som en riktig överraskning :smash: har väl inte sagt att det går att punktförbränna? ville bara veta på ett ungefär hur mkt man går ner i vikt när man deffat bort magen, alltså hur mkt en ölmage väger ;) säkert väldigt individuellt men nån kanske vet på ett ungefär?

Jontelito
2007-02-09, 14:47
Varför är inte bulk ett alternativ under studietiden?? Det är väl då man ska bulka, när man är ung och bygger bra?



Hur ska man kunna veta det om man inte vet hur fet du är nu och hur du vill se ut när du är klar? :confused: Upp med bilder så kanske man kan säga nånting.

Bulka ska jag väl göra, alltså försöka ligga på positiv kalori nivå, men pallar inte att räkna ut kaloriinnehåll och väga allt osv så därför blir det inget seriöst - iaf inte än. eftersom att jag aldrig lagar maten själv, förutom mellanmål o kvällsmål.

Jontelito
2007-02-09, 14:58
Din koncentrations förmåga lär ju öka när du äter mycket, vilket är bara fördelaktigt när man pluggar.

Sant, men är det inte krångligt att räkna ut kalorimängd för alla måltider? och blir det inte lätt att kosten blir för ensidig? skulle vara intressant att läsa nån guide om bulkning, typ som deffguiden som finns på detta forum.. nån som kan länka till nån liknande guide?

mvh jonte

Lilla Brynolf
2007-02-09, 18:04
Det behövs knappast någon guide för att bulka. Ät mycket mat och räkna på ett ungefär hur mycket du får i dig. Märker du att det lassas på kilovis runt magen äter du lite mindre. Går du inte upp äter du mer.
Simple as that.