handdator

Visa fullständig version : Alla borde inte ha körkort.. eller?


Lellan
2007-02-09, 10:58
Jag har inte körkort. Av flera anledningar.. (se exempel nedan). Tycker du att alla bör vara ute i trafiken framförandes bilar, eller borde vissa , tex jag vara utan?

I trafiken:

Går jag hinner jag tänka och stanna vid övergångställen osv. Har för säkerhets skulle en "reflexkondom" jag trär på vagnen, men jag är ypperligt noga med den i trafiken (går tex bredvid vagnen inte efter över övergångstställen, kollar noga innan jag går öht).

Cyklar jag råkar jag, mot min vilja bryta mot många trafikregler, trampar på fortare än ögon-hjärna kommunicerar och retar säkert gallfeber på andra trafikanter. Således cyklar jag bara på landet. Enda incidenterna där jag kan komma på på rak arm är att jag cyklat ner i ett dike (trodde jag hade fotbroms) och råkat cykla på en älg som satte av över vägen (i mörker, utan lykta..:em: )

När jag övningskörde hade jag tvångstankar om att små barn skulle kliva fram skymda bakom bilar, särskilt parkeringsplatser med många två och fyrfota att köra på och bilar att åka in i gav högt stresspåslag. Är dessutom farträdd, så när de närmar sig de högre fartgränserna har jag dödsskräck och det är oavsett hur modern, tyst å lättkörd bil jag framför.

Som bilist hade jag med säkerhet blivit en trafikfara som hellre kört för sakta, tvekat vid varje avfart, lätt glömt bort rödlysen och kört på, ständigt suttit med rädsla över att köra på barn, uppdykande djur ur skogar eller skräck för att möta rattfulla/påverkade. Mm mm...

Nåå.. Jag har två gånger tänkt att det vore praktiskt med körkort, men sedan när jag påbörjat proceduren insett att jag inte platsar i trafiken. Vissa ska inte ha körkort helt enkelt. Har jag rätt eller fel?

(I alla andra situationer är jag lugnet själv, men trafiken.. huvva. kan man ha trafikfobi? Ska göra mitt bästa för att inte föra över den på sonen iaf..)

FreCKo
2007-02-09, 11:03
Mitt tips: Övningskör med någon förälder eller så. Jag var också lite nervös eftersom jag är ganska tankspridd, men stänger man av stereon och fokuserar på vägen (det hjälper också att man är lite nervös när man är ute och kör) så händer det inga farliga grejer. Det värsta jag gjort hitills är att jag trängt mig före i en rondell, och då hände ändå inget allvarligt.

Så, ut och övningskör ett tag, märker du att du är en trafikfara så ska du nog lägga ner tankarna på körkort snabbt.

Hades
2007-02-09, 11:07
De flesta (utom vissa tonårsgrabbar med hybris) är väl lite osäkra när de övningskör. De flesta som precis tagit körkort är ju inte några toppenförare direkt. Man behöver rutin för att få självförtroende i trafiken. Och det självförtroendet kan vara ganska svårt att få om man hela tiden har någon i passagerarsätet som bedömer hur väl man presterar. När man fått körkort och fått köra själv några hundra mil så blir man mer självsäker.

FreCKo
2007-02-09, 11:10
De flesta (utom vissa tonårsgrabbar med hybris) är väl lite osäkra när de övningskör. De flesta som precis tagit körkort är ju inte några toppenförare direkt. Man behöver rutin för att få självförtroende i trafiken. Och det självförtroendet kan vara ganska svårt att få om man hela tiden har någon i passagerarsätet som bedömer hur väl man presterar. När man fått körkort och fått köra själv några hundra mil så blir man mer självsäker.

+1, man kan inte köra när man fått körkort, man kan köra när man fått köra en 100-150mil själv utan att ha någon brevid som säger hur man ska köra.

Snake
2007-02-09, 11:11
Du är ju tjej, bara av den anledningen ska du inte ha körkort *whistle*

Lellan
2007-02-09, 11:13
Har övningskört med min pappa som är världens lugnaste och mest peppande människa. Han tyckte det gick jääättefiiint.... medan jag satt där, blek i ansiktet med panik i ögonen och vitnande knogar.. kallsvettig.. Detta gjorde vi i ½ år innan jag bara toktröttnade.

Alltså, hur duktig man än är när man väl fått rutin på det så KAN ett barn kliva fram framför bilen. Utan att det på något sätt är ditt fel om något händer. Jag vill inte ta den risken. Precis av samma anledning har jag inga ambitioner att bli tex kirurg. :D Om ni fattar...

bubbe
2007-02-09, 11:19
Har övningskört med min pappa som är världens lugnaste och mest peppande människa. Han tyckte det gick jääättefiiint.... medan jag satt där, blek i ansiktet med panik i ögonen och vitnande knogar.. kallsvettig.. Detta gjorde vi i ½ år innan jag bara toktröttnade.

Alltså, hur duktig man än är när man väl fått rutin på det så KAN ett barn kliva fram framför bilen. Utan att det på något sätt är ditt fel om något händer. Jag vill inte ta den risken. Precis av samma anledning har jag inga ambitioner att bli tex kirurg. :D Om ni fattar...

Du kan ju utmana dig själv och ta körkortet, men skita i att köra bil sen. Då har du iaf ett körkort ifall det någon gång skulle behövas. Tycker annars det låter rätt sunt så som du tänker, om fler var lite mer försiktiga i trafiken och inte överskattade sin körförmåga skulle vi ha betydligt mindre olyckor.

Hades
2007-02-09, 11:19
Har övningskört med min pappa som är världens lugnaste och mest peppande människa. Han tyckte det gick jääättefiiint.... medan jag satt där, blek i ansiktet med panik i ögonen och vitnande knogar.. kallsvettig.. Detta gjorde vi i ½ år innan jag bara toktröttnade.

Alltså, hur duktig man än är när man väl fått rutin på det så KAN ett barn kliva fram framför bilen. Utan att det på något sätt är ditt fel om något händer. Jag vill inte ta den risken. Precis av samma anledning har jag inga ambitioner att bli tex kirurg. :D Om ni fattar...

Tja, det finns ju risker med det mesta i livet. Det betyder inte att man ska låsa in i sig i ett rum med vadderade väggar och aldrig mer komma ut. Antingen vill du ha körkort och är beredd att ta de (relativt små) risker som det medför, eller så struntar du i det. Att ett barn ska hoppa ut framför din bil är myyyyycket osannolikt. Dessutom kör man oftast extremt långsamt och har väldigt kort bromssträcka i de områden där barn rör sig, så att du ska skada ett barn som hoppar fram framför din bil är ännu mindre troligt.

Min poäng är att du förmodligen kommer bli av med dessa nojjor när du blir mer en mer självsäker förare.

L-Sami
2007-02-09, 11:34
Om man är osäker som du är och du vet det själv, så är det nog bättre att inte ha körkort

Lellan
2007-02-09, 11:47
Du kan ju utmana dig själv och ta körkortet, men skita i att köra bil sen.

Tanken har slagit mig, samtidigt så känns det lättare att skjuta på det när man vet att man slipper använda det.. varför då lägga pengar på det lixom.

Lellan
2007-02-09, 11:53
Tja, det finns ju risker med det mesta i livet. Det betyder inte att man ska låsa in i sig i ett rum med vadderade väggar och aldrig mer komma ut.

Lite dåligt argument tycker jag.. Just trafik har jag respekt för, inte helt ogrundat.. Just exempelt med barnet framför bilen är ju långsökt.. Men tänk alla puckon man möter i trafiken, inte sjutton vill jag möta dem. Jag tycker inte att jag kör "madrasserade väggarstuket" när jag lever som jag gör nu, dvs tar tåget längre sträckor och inte åker med någon jag inte vet hur den är som förare. Har tex tackat nej och hellre puttrat hem i kommunal buss än åkt med jobbarkompisar hem tex.

Min poäng är att du förmodligen kommer bli av med dessa nojjor när du blir mer en mer självsäker förare.

Men jag är nojjig även om jag åker med andra.. tycker hela tiden man ser puckon som gör farliga omkörningar, kan inte låta bli att undra om personer är drogonyktra när någon vinglar fram och hatar folk som inte håller avstånd.. Fast jag är ingen "sidochafför" eller vad det heter iaf.. :)

Baha
2007-02-09, 11:56
skit i körkort du, behövs inte i dagens samhälle.

blekfet2
2007-02-09, 11:58
Klart du ska skaffa körkort, finns inga nackdelar med att ha ett B-körkort.

Dumleman
2007-02-09, 11:58
Kan du logga in på kolozzeum själv så kan du lära dig att köra bil precis lika bra som alla andra dårar i trafiken det lovar jag. Du lider helt klart av dåligt självförtroende med bilkörning.

Liten Men Fet
2007-02-09, 13:43
+1, man kan inte köra när man fått körkort, man kan köra när man fått köra en 100-150mil själv utan att ha någon brevid som säger hur man ska köra.

Mnjaa, jag tycker nog det krävs iallfall tusen mil för många. Dessutom helst på ett år eller mindre så man inte kör för sällan. Sen vet jag mångakompisar som kör så sällan så dom är osäkra på att köra, rondeller blir jobbigt, omkörningar blir jobbigt, städer blir hemskt, nya bilar gör dom så osäkra att dom inte kan koncentrera sig på trafiken.

Sen har vi ju dom som följer trafikreglerna till 100 % men inte kan situationsanpassa och läsa av trafiken ordentligt. Dom kör på som vanligt även om det kör ut en bil som borde stannat, ingen bromsberedskap eller reaktionsförmåga.

Usch, finns många som inte borde ha körkort.

Liten Men Fet
2007-02-09, 13:44
Till trådstartaren vill jag dock säga att det förmodligen bara saknas självförtroende och övning, mycket övning så blir nästan alla bra förare.

Versus
2007-02-09, 15:18
Jag tycker många kör alldeles för fort på parkeringsplatser, typ vid lokala ICA och liknande, är väl främst inte rädd för att köra in i en utbackande bil när jag kör på sådana platser utan snarare barn som följer med föräldrar och ev hoppar fram bakom någon bil.
Därför kör jag väldigt lungt på just parkeringsplatser, brukar typ rulla på 2an med kopplingen nedtryck och en fot på bromsen.

Men annars är jag inte rädd för att köra på någon, det är större risk att köra på vilt där jag bor.

KlopFer
2007-02-09, 16:14
Mitt tips: Övningskör med någon förälder eller så. Jag var också lite nervös eftersom jag är ganska tankspridd, men stänger man av stereon och fokuserar på vägen (det hjälper också att man är lite nervös när man är ute och kör) så händer det inga farliga grejer. Det värsta jag gjort hitills är att jag trängt mig före i en rondell, och då hände ändå inget allvarligt.

Så, ut och övningskör ett tag, märker du att du är en trafikfara så ska du nog lägga ner tankarna på körkort snabbt.


Jag själv kör faktiskt bättre med lite musik på i bakgrunden. Blir det för tyst så blir det bara jobbigt.

Batman
2007-02-09, 16:41
[B]
Är dessutom farträdd, så när de närmar sig de högre fartgränserna har jag dödsskräck och det är oavsett hur modern, tyst å lättkörd bil jag framför.





Jag kan bota din farträdsla på samma sätt som min blev botad.
Åkte med nån galning som var tung på foten och körde som en galning och jag överlevde, enda sedan den dagen så har alla farter under Ultrarapid varit nemas problemas.

Det är inte farten som dödar, det är det plötsliga stoppet.

sunkan
2007-02-09, 16:50
skit i körkort du, behövs inte i dagens samhälle.

och du bor vart?

Yes
2007-02-09, 16:50
Ultrarapid = "slow motion". ;)

Timme
2007-02-09, 16:55
Du har rätt. :)

Baha
2007-02-09, 17:00
och du bor vart?

boden

KlopFer
2007-02-09, 17:05
Jag kan bota din farträdsla på samma sätt som min blev botad.
Åkte med nån galning som var tung på foten och körde som en galning och jag överlevde, enda sedan den dagen så har alla farter under Ultrarapid varit nemas problemas.

Det är inte farten som dödar, det är det plötsliga stoppet.

It's not the fart that kills, it's the smell.

sunkan
2007-02-09, 17:12
boden

då bor du ju ändå i en stad där man kan ta sig från punkt A till punkt B utan problem. Bor man på landet istället så är det inte ett alternativ att inte ha körkort.

Mantus
2007-02-09, 17:13
Skit i körkort så slipper du parkeringsböter.*grr* Nästa lappisa jag ser kommer få sig en stor fet smäll.

Batman
2007-02-09, 18:03
Ultrarapid = "slow motion". ;)

"Ultrarapid är en långsam återgivning eller slow motion."
"Det är egentligen ologiskt, eftersom ultrarapid som har latinskt ursprung betyder ytterst snabb"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ultrarapid

Kan tydligen tolkas åt båda hållen, jag kör åt det snabbare iaf, låter snabbt. :Virro
http://www.geocities.com/procrast_race/ra8007ta91.jpg

I like pictures.

Liten Men Fet
2007-02-09, 18:32
Ultra rapid, väldigt snabbt kommer ju från att filmen när det spelas in går väldigt fort och man får massor med bildrutor på för varje sekund. När man spelar upp det sen med vanliga hastigheten säg 50 bilder per sekund så ser ju allt ut att hända långsamt.
Så det är ju inte så paradoxalt.. lite bara.

shadowfire
2007-02-09, 19:28
En liten sidostickare..

Läste en så underbar insändare i smålandsposten i tisdags. En äldre kvinna som tyckte det var dåligt trafikvett i rondeller. En lång insändare som gick ut på att hon tyckte det var dåligt trafikvett, hon hade varesig körkort eller hade gått teoriutbildningen, men hon hade åkt med som passagerare och var minsann expert på hur trafikregler skulle utformas.

Visste inte om jag skulle skratta eller gråta, vet inte som var värst... att hennes förslag stred mot alla sedvanliga trafikregler och logik eller att hon ansåg sig vara expert på området utan att ens ha körkort.

Lellan
2007-02-09, 22:08
Du är ju tjej, bara av den anledningen ska du inte ha körkort *whistle*

:smash:

Många olika bud blev det förresten.. Men det där med farten, jag hinner ju inte tänka i samma hastighet som jag cyklar hur ska jag hinna tänka i bilhastighet? :confused: (Obs, jag kan gå och tugga tuggummi samtidigt).

Dessutom är det ju inte riktigt bara mig jag tänker på, undviker att åka bil i allmänhet om jag kan ta mig fram på annat sätt. Tycker det är på tok för mkt galningar ute å kör.. å så är jag expert på snappa upp sånt från media också. Hörde tex idag att det är 10 personer om dagen här i Västerås som kör rattdrogade eller vad det heter.. (inte samma tio pers :smash: och jag kommer inte på benämningen, litar på att ni fattar ändå).

Mina kompisar tycker jag är dum i huvudet, sambon sörjer kommande semestrar ("ska jag alltid va nykter?") och åkande och hämtande vid barn/ens träningar.. Mina föräldrar tror på körkortes självständighetsfyllande effekt och frihetskänslan det innebär.

Jag fattar ingenting.. är inte dum i huvudet, vill inte skjutsa runt på ölande sambo på sommarn, barn kan gå/cykla/åka buss/tigga skjuts av folk som ändå ska dit å hem med sina ungar (ok, här brister det lite men jag kan baka bullar åt de föräldrarna eller nåt) + anser mig vara självständig och fri. Å jag tror ingen av dem vill se mig dö, döda någon i trafiken eller öht möta mig i densamma.. :cool:

Versus
2007-02-09, 23:03
Att köra bil som med det mesta annat, man tycker allt är rörigt och går föt fort plus det är för mycket informationsmängd på samma gång.
Men det är bara att träna, träna och träna ytterliggare.

När man väl har erfarenheten så vet man vad som händer och hur man ska agera själv. Man lär sig lite trix som gör att det hela flyter på smidigare.

Lite samma sak som på en ny arbetsplats ifall det är ett jobb som man inte har jobbat med innan.


Sedan så visst kan man bli påkörd och dö av något rattfyllo som kommer över på ens körbana.
Men sådant kan man ju undvika rätt bra, tex köpa en ohyggligt stor stadsjeep eller undvika 90 vägar utan mitträcke.

David86
2007-02-09, 23:41
Har inget emot att folk tar körkort, men många borde låta bli att använda sig av det..

Überbiffen
2007-02-09, 23:45
Jag vill ofta mörda folk som inte använder blinkers i rondeller.

Sällan blir jag så jävla irriterad som i trafiken. Avskyr osäkra människor som inte vet vart fan dom ska ta vägen. Kör sakta, tvekar, flummar. Stanna hemma!

:)

Edit: eller flytta på dig

Batman
2007-02-10, 02:00
Sällan blir jag så jävla irriterad som i trafiken. Avskyr osäkra människor som inte vet vart fan dom ska ta vägen. Kör sakta, tvekar, flummar. Stanna hemma!

Ja en stor fara är folk som är osäkra i trafiken, oftast är kvinnor (egen erfarenhet) väldigt osäkra när dom är ute och kör och blir på tok för ofta handlingsförlamade i tid o otid.

Jag känner kvinnor som kör bättre än mig i trafiken men jag kan minst ett 20tal till kvinnor som inte borde ha körkort.

Extra hårda krav för osäkra kvinnor att ta körkort! vem är med mig ?

btw, Lellan, om du är så jävla osäker så bör du nog inte ha körkort.
En sekunds tvekan och någon kan dö.

Lellan
2007-02-13, 20:06
Extra hårda krav för osäkra kvinnor att ta körkort! vem är med mig ?

Ingen hoppas jag.. iaf när du skriver "kvinnor".. har svårt att tänka mig att kvinnor står för största andelen incidenter i trafiken? Tycker det är oväsentligt att dela upp det i kön.. men håller till fullo med att osäkra är en trafikfara, precis som jag skrev (har jag för mig iaf, orka kolla).

btw, Lellan, om du är så jävla osäker så bör du nog inte ha körkort.
En sekunds tvekan och någon kan dö.

Precis.. trafik och död hänger alltför tätt samman för mig, jag är väl neurotisk men det är den enda vardagliga situation som jag ogillar. Tycker det är så ofta men ser skit, olyckor och närasombaradenolyckor och bara allmänt arga, irriterade hatiska människor. Förstår inte riktigt mina nära och kära som vill ha mig där.. :(

Pierre_C
2007-02-13, 20:14
Jag vill ofta mörda folk som inte använder blinkers i rondeller.

Sällan blir jag så jävla irriterad som i trafiken. Avskyr osäkra människor som inte vet vart fan dom ska ta vägen. Kör sakta, tvekar, flummar. Stanna hemma!

:)

Edit: eller flytta på dig

+1!! Visa framfötterna för bövelen!

Trance
2007-02-13, 20:43
Ja en stor fara är folk som är osäkra i trafiken, oftast är kvinnor (egen erfarenhet) väldigt osäkra när dom är ute och kör och blir på tok för ofta handlingsförlamade i tid o otid.

Jag känner kvinnor som kör bättre än mig i trafiken men jag kan minst ett 20tal till kvinnor som inte borde ha körkort.

Extra hårda krav för osäkra kvinnor att ta körkort! vem är med mig ?

btw, Lellan, om du är så jävla osäker så bör du nog inte ha körkort.
En sekunds tvekan och någon kan dö.

Hellre en osäker kvinna än en "säker" ung man.

Liten Men Fet
2007-02-13, 21:10
Hellre en osäker kvinna än en "säker" ung man.

Jag tror bägge grejerna är kan vara lika illa, ibland är en osäker kvinna som inte vågar gasa mer livsfarliga när dom tex kör om. Men ett sopskaft till ung kille som kör för fort inne i stan är riktigt illa det med.
Vet om folk som är rädda för att bromsa riktigt hårt, vad händer om dom hamnar i en situation man måste tvärnita?

Tolkia
2007-02-13, 21:12
Hellre en osäker kvinna än en "säker" ung man.
+1. Och förmodligen större delen av Sveriges ambulansförare med mig.

Batman
2007-02-13, 22:07
Hellre en osäker kvinna än en "säker" ung man.

Jo men som tur var så finns det inte lika många 18åringar som tror att dom är schumacher som det finns osäkra kvinnor.

Btw, varför bestämmer herr 18åriga schumacher sig att köra om bilen framför och sätta folk i fara ? jo för att kärringen kör som en nervös geting.

Edvard
2007-02-13, 22:16
Enda incidenterna där jag kan komma på på rak arm är att jag cyklat ner i ett dike (trodde jag hade fotbroms) och råkat cykla på en älg som satte av över vägen (i mörker, utan lykta..:em: )


Vad fan, är det bara jag som tycker att det var väldigt väldigt konstigt?