handdator

Visa fullständig version : skit, skakar nästan!


Sniki
2007-02-08, 23:01
Tjena mittbena!

Jo de är så att ja har börjat med min bantningsperiod som många kanske har sätt i andra inlägg :)

Men grejjen är att jag så äckligt sjukt sugen på sötsaker att ja går runt å äter på annat för att inte naffsa i mig en massa godis, givetvis är de frukter som ja äter men de här får mig å flippa totalt..Beter mig som en narkonam..känns som att man skakar om man inte får i sig socker! :)..

Nu undrar vad som kan hjälpa mig dämpa suget..har för mig kalcium lr nått sånt skulle hjälpa..men koma gärna med förslag..

-bengan-
2007-02-08, 23:16
jag vet inget om kalcium, men det sägs att folk med krom brist får ett högre gottesug. Jag åt själv krom i början när ja slutade med godis.

från att ätit massor per dag å alltid sjukt sugen så gick ja till noll direkt. men om det bara var inbilling vet jag ej, om inte annat så e placebo fina grejjer det med :P

Raggis
2007-02-08, 23:38
Ät mer regelbundet. Det kommer dämpa ditt gottesug.

emmak
2007-02-08, 23:40
Ät mer regelbundet. Det kommer dämpa ditt gottesug.

Håller med fullständigt, ät så ofta att du inte ens hinner bli sugen på mat. Ät alltså precis innan du "tror" att du ska bli hungrig

Dnepr
2007-02-09, 00:02
Förutom regelbunda mål och bra mat så är krom är ett bra tips - testa det.

Cerberus
2007-02-09, 00:28
väldigt lågt kcal-intag i relation med förbrukningen kan ge rejält sug för allt som ser ätbart ut. Kika på d :)

satiety index e guld också, potatis, havregryn, fisk, kött med redigt massa grönsaker ger bra mättnad.

aptiten kan spöka ändå, men bästa botemedlet är att umgås med folk, eller göra nåt väldigt tankekrävande.

Zakath
2007-02-09, 01:13
Köp hem en säck stora morötter och skala ett par direkt när sötsuget kommer sen kan du gå och tugga på dem, efter ett tag så kommer du vara så trött i käkmusklerna att du inte kan äta något mer. :D Dessutom är det mättande, gott, näringsrikt och kalorisnålt - samt bra träning för käkmuskulaturen. ;)

Sniki
2007-02-09, 10:23
tack :)

nu undrar ja vad "krom" och "satiety index" samt vart man kan inkassera skiten :D

Eddie Vedder
2007-02-09, 10:29
tack :)

nu undrar ja vad "krom" och "satiety index" samt vart man kan inkassera skiten :D

Krom är en mineral precis som järn lr kalcium. I tillskottsform tros de kunna lindra sötsug, om de är bullshit lr ej ka jag inte säga. Du kan hitta dom i vilken hälsokostaffär som helst å säkert på hyllan för kosttillskott på vanliga livsmedelsaffärer oxå.

SI (Satiety Index) är ett index på hur stor mättnad ett livsmedel ger i förhållande till energimängd. Det är definitivt ett bättre val än GI att gå efter, GI säger nämligen inget om kcalmängd bara hur mycke 50g kolhydrater av livsmedlet ifråga höjer ditt blodsocker. Du köper alltså inte Satiety Index nånstans:D

Ganymedes
2007-02-09, 10:45
Ett stort glas vatten är faktiskt väldigt bra för att dämpa sötsug också. Ganska billigt att testa dessutom. :) För mig fungerar det även att tänka på hur det smakar i munnen efteråt, och hur tänderna känns, efter man ätit godis. Det är ju egentligen bara gott för stunden. Älskade t.ex. sura godisar och Coca Cola. Men alltså, tänderna känns ju som om de börjar smälta efter man ätit surt...

terminator
2007-02-09, 10:58
jag säger som dom flesta många andra, ät regelbundet precis när du "tror" att du ska bli hungrig, jag hade också problem när ja skulle sluta äta godis men de är typ som en vanesak nästan. Utan godis i 2 veckor o suget försvinner!
Lycka till!

Raggis
2007-02-09, 11:32
Själv så dämpar jag mitt gottesug mha. en prottedrink.

nutz
2007-02-09, 12:20
Sluta sitta framför TV:n och ha tråkigt. Sysselsätt dig med nånting. Tvätta bilen t.ex.

Raggis
2007-02-09, 12:23
Sluta sitta framför TV:n och ha tråkigt. Sysselsätt dig med nånting. Tvätta bilen t.ex.

Mitt i vintern :P?

nutz
2007-02-09, 12:29
Mitt i vintern :P?

Åk till en mack där man kan hissa upp bilen. Ta en promenad. Träna lite. Spela spel med barnen.

Asså, vafan som helst duger bara man inte sitter stilla.

Raggis
2007-02-09, 12:31
Åk till en mack där man kan hissa upp bilen. Ta en promenad. Träna lite. Spela spel med barnen.

Asså, vafan som helst duger bara man inte sitter stilla.

Hehe. Mjo, precis. Men, jag sitter still för det mesta. Känner ändå inge gottesug. Att äta regelbundet hjälper.

Eddie Vedder
2007-02-09, 12:33
Åk till en mack där man kan hissa upp bilen. Ta en promenad. Träna lite. Spela spel med barnen.

Asså, vafan som helst duger bara man inte sitter stilla.

Jag håller med, ofta är "suget" ren trisdess. Jag brukar med flit undvika att handla hem allt jag behöver varje gång jag handlar bara för att ha nåt å göra exempelvis dagen efter. Att gå iväg till affärn å handla så har ja åtminstone "dödat" 30-40 minuter, samma sak med exempelvis städning, diska, plugga o.s.v. Att genomföra lite sysslor ist dödar litte tid samtidigt som man inte tänker på att käka å får nånting nödvändigt gjort.

pragmatist
2007-02-09, 13:08
En rejäl kopp té funkar bra för mig. Varma drycker och soppor är över huvud taget väldigt bra för mättnadskänslor.

mSJÖDIN
2007-02-09, 16:06
Den bästa nyckeln jag hittat att slippa gå runt och naffsa är tuggummi så som "extra" "stimorol" osv... mycket gott och sött. Och innehåller ca 2kcal/bit;)

Johan_P
2007-02-09, 16:38
Sluta sitta framför TV:n och ha tråkigt. Sysselsätt dig med nånting. Tvätta bilen t.ex.

Yes, håller med. Sysselsättning är rätt viktigt under deff, annars kommer sötsuget - man måste tänka på annat.

regus
2007-02-09, 20:03
Lightläsk?