handdator

Visa fullständig version : 3 kg på en vecka?


Torsk_ole
2007-02-08, 20:13
Hejsan!

Har inlett min första deff och första veckan har gått bra. Träningen har gått bra, har till och med ökat i vissa övningar.

När jag ställde mig på vågen (nyvaken och nypissat) upptäckte jag att jag tappat 3 kg på en vecka.

Gissar att mycket är vatten, men 3 kg låter mycket.

Vad tror ni de 3 kg är mer än vatten, fett och glykogen eller är det så mycket av de att ta på?

Eddie Vedder
2007-02-08, 20:17
Hejsan!

Har inlett min första deff och första veckan har gått bra. Träningen har gått bra, har till och med ökat i vissa övningar.

När jag ställde mig på vågen (nyvaken och nypissat) upptäckte jag att jag tappat 3 kg på en vecka.

Gissar att mycket är vatten, men 3 kg låter mycket.

Vad tror ni de 3 kg är mer än vatten, fett och glykogen eller är det så mycket av de att ta på?

Vätskeförlusten e ju p.g.a. glykogenminskningen, ett gram glykogen binder ca.3 gram vatten om jag inte minns fel. Så iom att du ligger på underskott å glykogendepåerna töms så är det inte underligt att man tappar mycke vikt till en början.

Men har du legat på underskott varje dag har givetvis en viss mängd fett oxå förbränts, ett kg fett är ca.7000 lagrade kcal iaf. Så om du vet hur mycke underskott du legat på kan du ju göra en grov uppskattnig om fettmängden du förlorat på ett ungefär.

Torsk_ole
2007-02-08, 20:21
Har inte räknat kalorier alls. Det fungerar ifall jag uppskattar och äter "bra" verkar det som. Går sista året på gymnasiet så jag äter gärna i skolan och då blir det lite si och så med uppskattningen.

Eddie Vedder
2007-02-08, 20:25
Har inte räknat kalorier alls. Det fungerar ifall jag uppskattar och äter "bra" verkar det som. Går sista året på gymnasiet så jag äter gärna i skolan och då blir det lite si och så med uppskattningen.

Jo de förstår jag, men skit i va vågen säger i det här tidiga läget. Du känner förmodligen att du ligger på underskott å att du gått ner så mycke i vattenvikt är ju ett bevis på att du legat på underskott. Sen att vikten i dagsläget ljuger som satan kan du skita i. Ligger du på underskott förbränns kroppsfett, punkt slut:)

Torsk_ole
2007-02-08, 20:26
Jo de förstår jag, men skit i va vågen säger i det här tidiga läget. Du känner förmodligen att du ligger på underskott å att du gått ner så mycke i vattenvikt är ju ett bevis på att du legat på underskott. Sen att vikten i dagsläget ljuger som satan kan du skita i. Ligger du på underskott förbränns kroppsfett, punkt slut:)

Jo jag vet allt det där.

Skulle bara vara kul att höra vad folk tror att det är.

Eddie Vedder
2007-02-08, 20:28
Jo jag vet allt det där.

Skulle bara vara kul att höra vad folk tror att det är.

Om du redan vet allt varför starta en tråd å fråga:confused:

Torsk_ole
2007-02-08, 20:36
Om du redan vet allt varför starta en tråd å fråga:confused:

Jag vet inte allt. Jag vet att om jag ligger på kaloriunderskott så förbränns fett osv. Jag vet att man brukar gå ner mest i början. Jag tyckte bara att 3 kg lätt lite overkill och undrade vad folk trodde det kunde vara.

Ursäkta om jag lätt arogant och som en besserwisser eller liknande.

Raggis
2007-02-08, 20:53
Jag tappa 3 kg på 4 dagar. Det mesta är som sagt vatten.

Popeye
2007-02-08, 22:02
Hehe, då leder jag än så länge. :)
Jag har den här veckan tappat 3,8kg på tre dagar.

Första veckan säger eg. väldigt lite och andra veckan känns mer sanningsenlig när det gäller viktminskning. Återkom nästa vecka...