handdator

Visa fullständig version : Overhead Squats


Control_61
2007-02-08, 19:50
Hur använder man "Overhead Squats" i ett träningsprogram?
Kan man lassa på vikt och träna benen, är det enbart rörlighet som dynamisk uppvärmning eller som rörlighet efter avslutat pass?

Hur ska man använda sig utav den övningen?

pragmatist
2007-02-08, 20:17
Jag använder den som en uppvärmnings- och balansövning innan jag kör vanliga böj. För inte sjutton kan man lassa på tillräckligt med vikt för att träna benen med den, då måste man ju vara elit-tyngdlyftare. :D

Yankeee
2007-02-08, 20:20
Visst får benen bra träning även om man inte har så mycket vikt på. Men det krävs väl vikter runt kroppsvikten och för att komma dit krävs en del träning :)

-squat-
2007-02-08, 20:43
Jag har provat OH-böj vid ett par tillfällen. Det är jävligt svårt att få till utförandet ens med enbart stången.

major Pectoralis
2007-02-09, 14:31
Hur använder man "Overhead Squats" i ett träningsprogram?
Kan man lassa på vikt och träna benen, är det enbart rörlighet som dynamisk uppvärmning eller som rörlighet efter avslutat pass?

Hur ska man använda sig utav den övningen?

Det är en övning som kräver mycket träning. Inledningsvis är det en bra rörlighets- och allmän stabilitetsövning.
En variant är utfall/utfallsgång med ryckfattning (stången "overhead"). Dels är det lättare tekniskt och dessutom blir belastningen relativt sett större på benen.