handdator

Visa fullständig version : svårt att äta - ketos?


karinet
2007-02-08, 16:32
Hej!

Jag har fått problem med maten pga (troligtvis) stress. Tycker inget smakar och blir stressad så fort jag ska äta. Jag är orolig att jag äter alldeles för lite eftersom jag dessutom tror att jag har dålig andedräkt, funderar på om jag hamnat i s k ketos. Hur vet man det egentligen?

Och:
Hur fort inträder ketos, alltså hur lite måste man äta under hur lång tid?
Hur kommer man ur det, dvs hur mycket måste man äta under hur lång tid?
Räcker det att äta rejält ett par dagar eller?
Är det troligt att det är ketos om man inte medvetet undviker kolhydrater?

Mkt tacksam för svar!

CoolHandLuke
2007-02-08, 22:03
Har också haft samma upplevelser och även samma funderingar. Ligger man på ett underskott med lite fettlager så borde ju energin komma snabbare då i form av ketosis. Men har läst på i detta eminenta forum och jag tror inte så är fallet. Det blir snarare att muskelmassan börjar tryta.

Det är mer troligt att det är någon typ av magproblem du har. Katarr med inslag av halsbränna förslagsvis. Det gör att aptiten sjunker och du får dålig andedräkt. Vad hjälper? Ta det lugnare och äta oftare.

z_bumbi
2007-02-09, 10:50
Hur fort inträder ketos, alltså hur lite måste man äta under hur lång tid?

Hoppar man över två/tre mål så brukar de flesta börja lukta aceton ur munnen för då har kroppen börjat bränna fett till ketokroppar i större omfattning är vad som är normalt.

För att bryta det krävs det att man äter kolhydrater och/eller energi i tillräcklig mängd under en dag.

Btw sök läkarhjälp för problemet.

karinet
2007-02-12, 21:21
Tack ska ni ha för svaren! Försöker numera att äta ett mål ganska sent på dagen så frukosten inte spelar *riktigt* lika stor roll iaf. Men försöker ändå äta även frukost.

Cheers!