handdator

Visa fullständig version : Andras problem, dina problem?


Lellan
2007-02-08, 15:34
Hur gör man för att låta andras problem rinna av en som vatten på en gås? Förr har jag för mig att jag kunde det.. el iaf inse att sånt man inte kunde fixa kan man släppa för stunden iaf. Nu är det knäppt. *gah!*

Dagtid har jag ofta fullt upp, men kvällarna orkar jag inte alltid ha fullt upp - vill ha lite lugnt. Jag kan ligga på kvällen och istället för att ägna mig åt härligt insomnande så klurar jag på andras "problem" (kompis kompis som dog, annan kompis kompis ligger på intensiven ingen vet vad det är, ett par kompisar som precis köpt hus har fått värsta vattenläckan, några kompisar har fått barn 3 månader för tidigt och det går upp och ner - vet ej om det kommer överleva, min bästa kompis kille verkar svika henne och har typ "gått under jorden", en släkting har problem på jobbet, en annan har en man som slår henne men vägrar ta hjälp och jag bara..:cryout: ).

Alltså.. jag borde ju kunna släppa folks olyckor. Mitt grubblande hjälper ingen? Jag får ingen snilleblixt, räddar liv eller fixar vattenläckor. Jag har inte svårt att sova, det är mest precis när det blir lugnt på kvällen och man får en stund för sig själv. Att hänga här på kollo har inte hjälpt (för att komma på andra tankar). Inser ju att jag inte kan "rädda" alla heller, livet kan vara tufft ibland och det är inte alltid man kan fixa. Så jag borde kunna släppa.


VI har det bra, varför kan jag inte slappna av och glömma de andra när jag vill koppla av? Hur var det man gjorde nu igen? Kan du släppa?:( :confused:

Kwon
2007-02-08, 15:38
Lellans problem blir mina problem.

Lellan
2007-02-08, 15:41
Lellans problem blir mina problem.

Ååhh, neej.. nu har Kwon promlem åsså! Nu måste jag ligga å böla ikväll.. buhuuu....:cryout: (<- exempel på hur man gör sin egen tråd oseriös utan chans till seriöst svar, puckolella)

Kwon
2007-02-08, 15:42
Nej men jag förstår dig.

Du är en god person som bryr dig, bryr dig för mycket ibland kanske.

Onödigt kan tyckas.

Don't lose sleep over it.

Mackz
2007-02-08, 15:46
Du verkar vara en väldigt omtänksam person. Det är en fin egenskap.
Jag vet inte om det är bra eller dåligt, men sånt som inte rör mig, min familj eller mina närmsta vänner lägger jag ingen energi på. Jag kanske rentav är ond rätt igenom? :devil:

Lellan
2007-02-08, 15:50
Sover gott, somnar kanske lite senare bara..

Fast är man så himla god bara för att man inte kan släppa tankar? Borde vara "godare" om man var en fixare som löste andras problem.. Men det är mest sånt man (jag) inte kan fixa som skaver i huvet. Värst har det nästan varit med det nyfödda barnet, de uppdaterar mig ofta vilket känns skönt eftersom jag grunnar på det så - samtidigt så förhindrar det kanske att jag släpper det..

Tyckte faktiskt att jag hade mer kontroll över hjärnan som yngre. Bra eller anus vet jag inte.. :confused:

regus
2007-02-08, 15:52
Börja spela Wow:)

Kwon
2007-02-08, 15:53
Jag brukar tänka såhär att det är onödigt att oroa sig över saker man inte kan påverka/ändra på. Det är slöseri med energi för mig.

Situationen blir ju inte bättre av att du ligger och grunnar på den när du skall sova.

Kan du hjälpa till med någon av situationerna så gör det, men det är ju som sagt situationen du inte kan hjälpa till med som du grunnar på.

Jax
2007-02-08, 15:53
Egenskapen att jag inte funderar särskilt mycket på problem jag inte kan göra något åt är jag väldigt nöjd med. Till skillnad från Lellan tycker jag att jag har blivit bättre på det med tiden.

Lellan
2007-02-08, 15:57
Knäppa är att ju mer jag tänker att "ikväll ska jag INTE tänka på xxxx" så ju mer tänker jag på det.. (Typ "tänk inte på rosa elefanter" - å vad får man då en sinnesbild av?) Får kanske distrahera mig med något mer "krävande" än att sitta å småsurfa..

(Wow går förresten emot mina principer..:) Nejdå, men det skulle nog inte falla mig in)

Ska hitta på något spännande att tänka på ikväll. En bra film kanske.. Lycklig å bra. Får leta rätt på någon sån eller hoppas tv-tablåerna gör mig glatt överraskad.. (fantasi man har. Tv. .. woow.. ).

Lellan
2007-02-08, 15:58
Jag brukar tänka såhär att det är onödigt att oroa sig över saker man inte kan påverka/ändra på. Det är slöseri med energi för mig.

Situationen blir ju inte bättre av att du ligger och grunnar på den när du skall sova.

Kan du hjälpa till med någon av situationerna så gör det, men det är ju som sagt situationen du inte kan hjälpa till med som du grunnar på.


Du har ju ninjakontroll över din hjärna. Min är ostyrig. Var styrigare förr, nu ostyrig och trotsig, får väl börja träna kampsport eller bli munk eller vad andra nu gör för att ha makten över knoppen..

LadyG
2007-02-08, 15:59
Spela sudoku :)

Kwon
2007-02-08, 16:01
Lellan, lira Vanguard me LadyG så har du inte tid å tänka på andras problem :D

PHAT LEWTZ!

LadyG
2007-02-08, 16:02
Kwon, om WoW strider mot Lellans principer tror jag inte Vanguard strider mindre mot sagda principer :D

MMORPG som MMORPG :)

Sudoku, säger jag bara, är djävulens påfund för man blir beroende av det och kan inte sluta!

Kwon
2007-02-08, 16:03
Nä, WOW e för barn, Vanguard e för vuxna. :)

L-Sami
2007-02-08, 16:11
Det är ju normalt att man tänker på de man tycker om, annars är man ju en kallhjärtat mänsklig individ. När det börjar gå i överdrift, så ska man nog försöka att kontrollera sina tankar. Ifrågasätt tankarna, vad du kan göra åt sakerna, vad händer om du inte tänker på dem nu, varför måste du bry dig, och så vidare. Kanske nån du kan prata om sakerna så du slipper grubbla så mycket.

Slimfit
2007-02-08, 16:12
Oroar mig aldrig över sakar som jag inte kan påverka eller saker som inte rör mina allra närmaste, dvs min familj och mina föräldrar och syskon. Har aldrig gjort det och har heller aldrig mått dåligt psykiskt i hela mitt liv.

Visst kan man kanske kalla det för känslokallt eller elakt men jag förväntar mig heller ingen hjälp eller omtanke från någon annan heller. Mår någon annan dåligt eller likn. så blir den personen inte hjälpt av att jag också går och oroar mig och mår dåligt över den saken.

Om jag får vara lite generalliserande så har jag märkt att din egenskap är någon som till största delen finns hos tjejer/kvinnor. Vad har ni andra för erfarenheter?

LadyG
2007-02-08, 16:18
Nä, WOW e för barn, Vanguard e för vuxna. :)

*cupid* *cupid*

Hur svarar man på en så bra comeback? :)