Visa fullständig version : Vetegroddar vs havrekli!
knazcandy
2007-02-08, 12:46
Ska baka lite, och receptet innehåller vetegroddar. Tyvärr hade jag bara havrekli hemma, går det tro?
Har det någon speciell bakfunktion eller är det till för att göra brödet nyttigare bara?
Eddie Vedder
2007-02-08, 12:50
Ska baka lite, och receptet innehåller vetegroddar. Tyvärr hade jag bara havrekli hemma, går det tro?
Har det någon speciell bakfunktion eller är det till för att göra brödet nyttigare bara?
Smakar lite annorlunda, har ett lite annorlunda näringsvärde annars spelar de ingen roll.
De funkar lika bra, möjligt att brödet kanske kan kännas lite grövre men funktionen i bakandet är inte sämre på nåt sätt. Jag skulle t.o.m. föredra de faktiskt, men å andra sidan jag gillar bröd som e så grovt att de nästan blir träsmak hehe.;)
knazcandy
2007-02-08, 12:57
Smakar lite annorlunda, har ett lite annorlunda näringsvärde annars spelar de ingen roll.
De funkar lika bra, möjligt att brödet kanske kan kännas lite grövre men funktionen i bakandet är inte sämre på nåt sätt. Jag skulle t.o.m. föredra de faktiskt, men å andra sidan jag gillar bröd som e så grovt att de nästan blir träsmak hehe.;)
Härligt, jag älskar barkbröd:)
Jag kör på havrekli!
Någosn som vet hur länge vetegroddar håller innan dom blir för gamla? Hur luktar/ser dom ut när dom är för gamla?
Någon som vet hur länge vetegroddar håller innan dom blir för gamla? Hur luktar/ser dom ut när dom är för gamla?
Inte lika länge som "vanligt" mjöl, skulle jag gissa. Provsmaka, det som hände rnär de blir för gamla är att de härsknar, och det lär ju kännas på smaken (tänk för gamla nötter).
Varken havrekli eller vetegroddar har någon effekt på bakningen. Båda stjäl plats från vetemjölet så att brödet jäser lite sämre.
Pröva att skålla havrekliet så att det blir en tjock gröt innan du blandar ned det i brödet. Gör att brödet håller vatten lite längre och blir inte lika torrt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2023, Jelsoft Enterprises Ltd.