handdator

Visa fullständig version : "Elitsatsning" - Thai/MMA


weedow
2007-02-08, 00:49
Hej, jag har kört thai några år nu och tävlat endel men är sugen på att sattsa ordentligt nu. Kommer ha bra möjligheter frammöver för att träna men vet inte hur jag skall klara återhämtningen.
Jag skall upp i vikt (ca 8kg (har inte gymmat seriöst på 3år) , bli starkare och få bättre kondition (milen <38min). Detta skall ske på ca 4mån.

STATS:
26år
76kg (ca 11-12% bf)
Milen ung. 50min
Bänk ca 80
Mark ca 120
Böj ca 100

Träningsförslag:
Mån - Thai
Tis - Löpning distans morgon gym em.
Ons - Thai/mma
Tor - Löpning distans morgon gym em.
Fre - Thai
Lör - Intervall/Backträning (HIIT)
Sön - Boxning & gym em

Planen är rena basövningar på gymmet, tungt som fan och explosivt.
Allt 5x5 om ej annat står.
Dag 1:
Bänkpress/hantelpress
Knäböj/Benpress
Stång rodd/sittande rodd
Hantelcurl/E-stångcurl 2x8

Dag 2:
Militärpress/axelpress
Chrunches + vikt
Vadpress 3x10
(ev. hyper-sträck)

Dag 3:
Marklyft
Chins
Dips
Triceps 2x8

Jag kommer givetvis äta som en gris (>3500kcal), sova som en koala(samma tid samma kanal) å träna som en häst. Även hålla mig ifrån alkohol och sluta snusa.

Det som jag behöver mest hjälp med är återhämtningen, vad göra?
Hur kan jag optimera återhämtningen så jag klarar av detta utan att bryta ihop?

Kosttilskott? Protte 3g/kg? fett 100g/dag Kolisar massor av snabba efter träning. Långsamma resten. Tillskott för återhämtning? Vad finns, kreatin? Vitaminter/mineraler? Vatten 3-4l/dag? Massage 1gg/v? Apmycket grönsaker.

Liten Men Fet
2007-02-08, 01:04
Jag tror du kommer få väldigt stora problem öka 8 kg i vikt på fyra månader om du ska konditionsträna sådär mycket. Gränsar till omöjligt nästan.

Tigerkotten
2007-02-08, 01:06
Borde väl funka att kunna gå upp 8kg även fast man kör mycket konditionsträning? Får helt enkelt äta extremt mycket bara :D

Liten Men Fet
2007-02-08, 01:17
Borde väl funka att kunna gå upp 8kg även fast man kör mycket konditionsträning? Får helt enkelt äta extremt mycket bara :D

Man får väl förutsätta att man vill ha kvalitativa kilon, är ju inte mycket nytta att släpa runt 7 kg extra fett i ringen.

Stab
2007-02-08, 01:37
Målet är för högt ren tyvärr..

weedow
2007-02-08, 02:12
Njäää det var inte direkt muskler jag hade planerat men jag skulle la vilja ha 3-5kg muskler iallafall... säg öka 5kg/3 muskler istället. Men huvudmålet är att klara av träningsvolymen. Sifrorna var mestadels riktlinjer. Sen tar jag en soft deff så jag inte tappar nåra direkta muskler.

Dav0d
2007-02-08, 02:13
8 kg sure, men räkna med att 7 kg av dem är fett och vätska ;)

weedow
2007-02-08, 02:16
Lägg på 2 mån för deffen &så då. Poängen med matsvullandet är till stor del att kroppen skall hållas anabol så man inte blir sjuk/skadad/tappar vikt osv.
Häng inte upp er för mycket på siffrorna jag vill ha hjälp med att klara av träningsvolymen utan att gå sönder.
Dessutom har jag inte gymmat på år så det lär gå ganska rappt i början.

Ironwoman
2007-02-08, 08:48
När det gäller löpningen har du inte en chans (förutsatt att du inte är en supertalang eller har klarat milen på den tiden tidigare). Skulle tippa på att du snarare behöver springa 4-5 mil i veckan under ca 1 år.

skaparn
2007-02-08, 08:55
få bättre kondition (milen <38min). Detta skall ske på ca 4mån.

STATS:
26år
76kg (ca 11-12% bf)
Milen ung. 50min


Som några redan sagt. Det där målet i sig är något som är tillräckligt svårt att uppnå (för att inte säga omöjligt) på fyra månader. Hade du sprungit 10km på strax över 40 idag så hade det gått.

Du kan dock komma ner på 45 ganska fort, men som så mycket annat kommer mängden ansträngning som behövs för att minska tiden med ytterligare en minut öka exponentiellt ju närmare ditt mål du kommer.

Olof
2007-02-08, 13:08
Hej, jag har kört thai några år nu och tävlat endel men är sugen på att sattsa ordentligt nu. Kommer ha bra möjligheter frammöver för att träna men vet inte hur jag skall klara återhämtningen.
Jag skall upp i vikt (ca 8kg (har inte gymmat seriöst på 3år) , bli starkare och få bättre kondition (milen <38min). Detta skall ske på ca 4mån.

STATS:
26år
76kg (ca 11-12% bf)
Milen ung. 50min
Bänk ca 80
Mark ca 120
Böj ca 100

Träningsförslag:
Mån - Thai
Tis - Löpning distans morgon gym em.
Ons - Thai/mma
Tor - Löpning distans morgon gym em.
Fre - Thai
Lör - Intervall/Backträning (HIIT)
Sön - Boxning & gym em

Planen är rena basövningar på gymmet, tungt som fan och explosivt.
Allt 5x5 om ej annat står.
Dag 1:
Bänkpress/hantelpress
Knäböj/Benpress
Stång rodd/sittande rodd
Hantelcurl/E-stångcurl 2x8

Dag 2:
Militärpress/axelpress
Chrunches + vikt
Vadpress 3x10
(ev. hyper-sträck)

Dag 3:
Marklyft
Chins
Dips
Triceps 2x8

Jag kommer givetvis äta som en gris (>3500kcal), sova som en koala(samma tid samma kanal) å träna som en häst. Även hålla mig ifrån alkohol och sluta snusa.

Det som jag behöver mest hjälp med är återhämtningen, vad göra?
Hur kan jag optimera återhämtningen så jag klarar av detta utan att bryta ihop?

Kosttilskott? Protte 3g/kg? fett 100g/dag Kolisar massor av snabba efter träning. Långsamma resten. Tillskott för återhämtning? Vad finns, kreatin? Vitaminter/mineraler? Vatten 3-4l/dag? Massage 1gg/v? Apmycket grönsaker.



För bättre återhämtning bör du äta en kolhydratrik kost. Du har också större nytta av äta mycket kolhydrater om du är seriös med thaiboxning. Du har knappast nytta av 3gram kolhydrater per kilo.

Jag ser ingen som helst praktisk nytta av långdistansträning? När ska du ha anvädning för den hade du tänkt eller tycker om att jogga mycket? Satsa på mer intrevallträning och plymoterisk tärning istället för att öka explosivitet och andel korta muskler.

varför ska du upp i vikt så mycket? Det kommer innebär att du blir mycket långsamare och det kommer sannolikt ta längre tid för dra tillbaka dina slag. Dessutom kommer en ökad massa innebära en ökad energiförbrukning. Sen undrar jag om du verkligen behöver 3500 kalorier? Jag tränar kampsport ca 5 ggr veckan, gymmar 2ggr och extra knäcker som tidningsbud och äter knappast så mycket mat.

Jag skulle rekommendera den här boken för läsning:
http://www.lwcbooks.com/books/fightersbody.html

nutz
2007-02-08, 15:24
...och sen kommer du få världens tröttaste axlar efter de fyra månaderna.

00600
2007-02-08, 16:22
Varför ska du gå upp 8 kg?
Hade jag satsat på thaiboxningen så hade jag velat gå ner så mycket som möjligt i vikt för att tävla i en lätt viktklass och på så sätt dra nytta av min längd och räckvidd.

Ska jag vara helt ärlig så hade jag skippat styrketräningen om jag vore i din sits. Bli bra/bättre på thaiboxning blir du inte på gymmet.
Fysträningen på thaipassen duger mycket väl och springer du sedan ett par gånger i veckan på det så hade det räckt, iaf till en början.

machine gun
2007-02-08, 18:59
Som några redan sagt. Det där målet i sig är något som är tillräckligt svårt att uppnå (för att inte säga omöjligt) på fyra månader. Hade du sprungit 10km på strax över 40 idag så hade det gått.

Du kan dock komma ner på 45 ganska fort, men som så mycket annat kommer mängden ansträngning som behövs för att minska tiden med ytterligare en minut öka exponentiellt ju närmare ditt mål du kommer.

Tänkte precis skriva något liknande, när jag såg att skaparn hunnit före. Ska du dessutom lägga på dig 8 kg under samma period så snackar vi en totalt omöjlig ekvation.

weedow
2007-02-08, 21:26
Saken med att jag skrivit ungefär och cirka på allt är att det inte är så viktigt och att det inte är det som jag huvudsakligen vill ha hjälp med. Det är mest till för att ge er en hint. Sen har jag inte stenkoll på löpning men tyckte det verkade rimligt, har inte riktigt koll på vad jag springer milen på då jag alldrig "maxat" därav cirkatiden. Springer dock 3km i backig terräng på 11 så jag tänkte att det inte borde vara omöjligt.

Sen det med gymmet. Sist jag sattsade seriöst på att gymma smiskade jag upp 11kg på 4mån och gick sedan ner 6 av dom, och var redjält mycket grövre och hårdare. Men som ni säkert såg så reviderade jag detta i inlägg 2 till 5kg varav 3 muskler.

Planen är också att jag skall börja tävla seriöst till hösten så tanken var att om jag fläskade på mig nu i ca: 4 mån så kan jag vara tävlingsklar till hösten.



Det jag hade förväntat mig av min fråga var tillexempel att någon sagt:

Jag ser att du kör hantlepress, rodd och militär. Det blir för mycket för dina axlar. Ta bort hantelpressen och tänk på att använda ett brett gräpp i bänken, så sparar du på axlarna.

Du, weedow det kommer att slita mcket på brosket när du springer å tränar så mycket, ta bort en långdistans å kör backe istälet. Sen kan du ju testa glucosamin och msm som profylax, det kan spara på dina axlar å höfter också. Dessutom så är ju MSM lite antiinflammatoriskt vilket passar dig som handen i hansken.

Du vet väll att det viktiga är att äta och vila men här kommer några ytterligare tipps. För att öka återhämtningen för musklerna lite så kan du köra kreatin, kombinera det med ala och glycerol så får du detdär lilla extra. ala:t är ju en stark antioxidant också som kommer hjälpa dig att hålla dig frisk. Glycerolet håller ju dessutom vätska vilket kommer hjälpa dig att hålla dig fräsh under passen.

Det var något i stil med den hjälpen jag trott att jag skulle få.
Jag hade också förväntat mig att få svar på vad jag frågade och inte enbart sågning av att jag är för optimistisk. Kanske såhär, du att gå upp 8kg kommer bli omöjligt. Sikta på 4 istället så blir du inte besviken, gör såhär och såhär för att maximera resultaten.

Nutz: Jo tillexempel axlar kommer ta stryk som fan, det är SÅNT jag vill ha hjälp med. Typ vad jag skall göra för att få axlarna(och kroppen) att återhämta sig bättre. Massage, kolisar när? Kreatin osv.

Olof: Jag vill upp i vikt för att jag låg där innan och trivs bättre där. Men det är inte 8kg Muskler jag pratar om. Sen är en annan sak att jag tycker det är najs som fan att väga mycket och träna hårt för att sedan deffa å bli sjukt mycket snabbare och få styggt bättre kondis. Men det kanske är en dum tanke.

Kaew
2007-02-08, 22:54
När det gäller löpningen har du inte en chans (förutsatt att du inte är en supertalang eller har klarat milen på den tiden tidigare). Skulle tippa på att du snarare behöver springa 4-5 mil i veckan under ca 1 år.

Under 8 månaders tid rökte jag ett paket om dagen, drack mig redlös minst 4 gr vecka brukade stora mängder droger i stort sett varje dag. Slutade med all skit och efter 2 månaders träning sprang milen på 37 min. Skitsnack ? skulle det ju absolut kunna vara, det är ju trots allt internet. Men hur som helst så tror jag att Weedow utan problem kan fixa det . Finns bara viljan där så kan man göra det mesta.

krima
2007-02-08, 23:34
Påstår du att du gick från ingen träning till milen på 37 minuter på två månader så låter det definitivt som skitsnack i mina öron.

nutz
2007-02-08, 23:49
Träningsförslag:
Mån - Thai
Tis - Löpning distans morgon gym em.
Ons - Thai/mma
Tor - Löpning distans morgon gym em.
Fre - Thai
Lör - Intervall/Backträning (HIIT)
Sön - Boxning & gym em

Planen är rena basövningar på gymmet, tungt som fan och explosivt.
Allt 5x5 om ej annat står.
Dag 1:
Bänkpress/hantelpress
Knäböj/Benpress
Stång rodd/sittande rodd
Hantelcurl/E-stångcurl 2x8

Dag 2:
Militärpress/axelpress
Chrunches + vikt
Vadpress 3x10
(ev. hyper-sträck)

Dag 3:
Marklyft
Chins
Dips
Triceps 2x8

Problemet är att du tränar axlar nästan varenda dag, om du inte boxas - vilket sliter sjukt mycket på axlar - så tränar du dem grishårt på gymmet.

Bänkpress, militärpress och dips är övningar som tar väldigt hårt på axlarna. Till viss del också marklyft kan jag tänka mig men det är jag inte säker på.

Jag hade gått över till en vanlig tre-splitt där du isolerar en muskelgrupp i taget och kört bröst/triceps, rygg/biceps och ben/mage istället. Men, men, vad vet väl jag, det är du som tränar och det är du som måste känna efter vad som fungerar.


Ang. vikten så tycker jag att en ökning på 1 kg av ren fettfri massa är lagomt realistisk.

skaparn
2007-02-09, 08:05
Påstår du att du gick från ingen träning till milen på 37 minuter på två månader så låter det definitivt som skitsnack i mina öron.

Håller helt med. Snicksnack säger jag.

skaparn
2007-02-09, 08:22
Det jag hade förväntat mig av min fråga var tillexempel att någon sagt:

Jag ser att du kör hantlepress, rodd och militär. Det blir för mycket för dina axlar. Ta bort hantelpressen och tänk på att använda ett brett gräpp i bänken, så sparar du på axlarna.

Du, weedow det kommer att slita mcket på brosket när du springer å tränar så mycket, ta bort en långdistans å kör backe istälet. Sen kan du ju testa glucosamin och msm som profylax, det kan spara på dina axlar å höfter också. Dessutom så är ju MSM lite antiinflammatoriskt vilket passar dig som handen i hansken.

Du vet väll att det viktiga är att äta och vila men här kommer några ytterligare tipps. För att öka återhämtningen för musklerna lite så kan du köra kreatin, kombinera det med ala och glycerol så får du detdär lilla extra. ala:t är ju en stark antioxidant också som kommer hjälpa dig att hålla dig frisk. Glycerolet håller ju dessutom vätska vilket kommer hjälpa dig att hålla dig fräsh under passen.

Det var något i stil med den hjälpen jag trott att jag skulle få.
Jag hade också förväntat mig att få svar på vad jag frågade och inte enbart sågning av att jag är för optimistisk. Kanske såhär, du att gå upp 8kg kommer bli omöjligt. Sikta på 4 istället så blir du inte besviken, gör såhär och såhär för att maximera resultaten.

Nutz: Jo tillexempel axlar kommer ta stryk som fan, det är SÅNT jag vill ha hjälp med. Typ vad jag skall göra för att få axlarna(och kroppen) att återhämta sig bättre. Massage, kolisar när? Kreatin osv.

Olof: Jag vill upp i vikt för att jag låg där innan och trivs bättre där. Men det är inte 8kg Muskler jag pratar om. Sen är en annan sak att jag tycker det är najs som fan att väga mycket och träna hårt för att sedan deffa å bli sjukt mycket snabbare och få styggt bättre kondis. Men det kanske är en dum tanke.

Det är en konstform att hantera internet. Jag kan hålla med om att vi var snabba på att spräcka din ballong av drömmar, men samtidigt var det ganska orealistiska mål och jag med många andra kunde nog inte hålla oss från att raljera lite över detta.
Vill du veta hur du ska träna axlarna, läs runt och se andra trådar om axelträning, eller ställ en specifik fråga. Jag tror det ger bättre svar än att ta alltihop på en gång kryddat med de klassiska "jag ska bli skitgrov och hypersnabb på fyra månader"-målen.

super_sorken
2007-02-09, 10:26
jag tycker att du styrketränar för mycket

vill du bli duktig på mma/thai så kör mma och thai .. det sliter inte lika mycket på musklerna som styrketräning heller

pocoloco
2007-02-09, 10:35
min thaiboxning har aldrig gått bättre sen när jag staplat in på gymmet och endast kört frivändningar då och då när jag känner för det.. kanske 4x50 raka slag med hantlar å lite situps med vikt..

Det som har gett mig mest är kvantivt av explosiva kroppsövningar, skuggboxning 30 minuter varje morgon och eftermiddag då det ej är träning, följ upp med antingen löpning eller kroppsövningar. Bas Ruttens workout tapes kan hjälpa dig på traven.. Där får du mycket teknik och spänst, styrka får du nog av att nöta mycket säck och pads på träningen.. Tog mig ett tag att ta detta stora steg från allt styrketränande som jag tycker är så kul, men vill man utvecklas i början så får man prioritera teknik, rörlighet och spänst först.

stridis
2007-02-09, 10:49
En bra thaiboxare har sub 10% bf så du skall ner inte upp ;). Nej men det är lite så att man gör vad man kan för att gå i en så lätt klass som möjligt, och satsar som fan för att öka slagkraften inom dessa gränser.

För att jämföra lite stats
jag är
25
180 cm lång 80kg ca 10%
milen (springer inte milen så det blir nog ca 50 i terräng vilket är skonsamt för mina knän)
bänk 110
mark 190
böj 140

Skit i att öka vikten tänk vilken viktklass som passar när du är<10% bf, lägg isåfall upp styrkemål.

Långdistanslöpning är en bra konditionshöjare som boxare gillar, men det är för att de kanske tränar för 12 ronder. thaiboxning ställer andra krav. Det är en bra thaiboxare du skall bli, långdistanslöpning är till för att bli en bättre löpare (löpsteg, ökad tålighet och massa annat) inte främst för att öka konditionen på ett så effektivt sätt som möjligt. Så överlåt det åt löparna, du skall köra intervaller, mitts och säck. De två senaste gör du på, ja gissa! På thaiboxningsträningarna.

stridis
2007-02-09, 11:11
Jag vill upp i vikt för att jag låg där innan och trivs bättre där. Men det är inte 8kg Muskler jag pratar om. Sen är en annan sak att jag tycker det är najs som fan att väga mycket och träna hårt för att sedan deffa å bli sjukt mycket snabbare och få styggt bättre kondis. Men det kanske är en dum tanke.

Varför inte ligga på en vikt där du får ut mycket av thaiträningen och är i form?
Du namngav tråden "elitsatsning" -Thai/MMA, då skall du väl för sjuttsingen priotera denna inte din fåfänga. Kondition är bra att ha på träningarna. Då kan man träna hårt. Gymmet är komplement, låt styrkeökningarna komma naturligt.

weedow
2007-02-09, 16:34
Det som jag behöver mest hjälp med är återhämtningen, vad göra?
Hur kan jag optimera återhämtningen...?
Kan någon svara på frågan ovan?

Tack för tippsen om gymmandet, ni som gett det.
Vad tror ni om detta uppdelat på två tillfälen?
Bänkpress, Knäböj, Stång rodd, Marklyft, frivändningar.

stridis: saken är att jag vägde 86kg(bf1-2% högre) innan jag tävlade första gg. men frånvaro från gymmet och div tävlingsdeffar har sänkt min vikt. Min tävlingsteknik passade bättre i -80, tyckte jag iallafall. Jag är 182cm...

pocoloco: Jag vet inte vad du startade men jag har gått konstant nedåt i vikt sen jag började tävla och jag ligger bra i mat, ung. p200/k325/f100 /6 mål
"men vill man utvecklas i början så får man prioritera teknik" Jag e inte helt grön vetdu ;) Har kört thai 3år, boxning 3, å karate 2,5 typ.

super_sorken: Det är i&försig subjektivt men jag känner att thai sliter mer på mig än sty-träning. Ligger jag på 5 pass/v har jag konstanta smärtor i hela kroppen.

skaparn: Jo, jag börjar inse detta, tack :)
Men jag tyckte inte det verkade så orimligt eftersom jag smiskade upp 11kg å runt 40% på vikterna på 4 mån sist jag gymmade seriöst... men men.

nutz: Hur menar du med "tränar axlar nästan varenda dag, om du inte boxas"? Boxning är det som tar mest på axlarna.
Jag förstår inte heller "Jag hade gått över till en vanlig tre-splitt där du isolerar en muskelgrupp i taget " Isolerade övningar och kampsport???!

stridis
2007-02-10, 09:12
Kan någon svara på frågan ovan?

Tack för tippsen om gymmandet, ni som gett det.
Vad tror ni om detta uppdelat på två tillfälen?
Bänkpress, Knäböj, Stång rodd, Marklyft, frivändningar.


super_sorken: Det är i&försig subjektivt men jag känner att thai sliter mer på mig än sty-träning. Ligger jag på 5 pass/v har jag konstanta smärtor i hela kroppen.

nutz: Hur menar du med "tränar axlar nästan varenda dag, om du inte boxas"? Boxning är det som tar mest på axlarna.
Jag förstår inte heller "Jag hade gått över till en vanlig tre-splitt där du isolerar en muskelgrupp i taget " Isolerade övningar och kampsport???!

Konstanta smärtor? Hurdana smärtor pratar vi om, är du allmänt sliten eller snackar vi småskador? Jag har i vissa perioder legat på två pass om dagen (thaiboxning,styrketräning, yoga,löpning), och då var jag bra trött när dagen var slut:sleep: . Men inte mycket till skador eller för den delen smärtor,förutom ömma skenben och ibland öm på låren när jag fått smäll där.

Nutz menade nu muskelgrupper i vid mening och att du inte skulle blanda övningar mellan dem. Blir lättare att hålla axlarna i trim bland annat och inte få två tunga övningar som bänkpress och benböj i samma pass. Jag har iofs med för mig stor framgång kört alla tre(bänk,böj,mark) i samma pass så det beror på, om det fungerar bra för dig. En personlig anmärkning på ditt schema, träna vader är onödigt i kampsport, ju större de är desto lättare stumnar dem plus att de väger helt i onödan. (Var iofs onödigt hoppig i början av min träningskarriär).

Überbiffen
2007-02-10, 11:03
När det gäller löpningen har du inte en chans (förutsatt att du inte är en supertalang eller har klarat milen på den tiden tidigare). Skulle tippa på att du snarare behöver springa 4-5 mil i veckan under ca 1 år.

Tror jag inte. En ex träningspartner till mig la om sin träning helt när han upptäckte att han inte klarade av att gå upp för trapporna 2 vån utan att bli andfådd. Kommer inte ihåg exakt men det tog bara någon enstaka månad med 1mil löpning 3ggr/v innan han var nere på 1mil/40min.

Men han kanske är en supertalang. :)

skaparn
2007-02-10, 11:16
Tror jag inte. En ex träningspartner till mig la om sin träning helt när han upptäckte att han inte klarade av att gå upp för trapporna 2 vån utan att bli andfådd. Kommer inte ihåg exakt men det tog bara någon enstaka månad med 1mil löpning 3ggr/v innan han var nere på 1mil/40min.

Men han kanske är en supertalang. :)

Lustigt att det väldigt sällan är löpare som har sådana här erfarenheter. Ofta är det de som bara kompletterar med löpträning som antingen själva, eller anekdotiskt, vet om någon som från att ha haft svårt ta sig upp ur sängen utan andnöd springen milen(tm) på 40 minuter.
Jag vet dock inte om det är tungan som är kluven, klockan som går sakta eller måttbandet som användes för att mäta upp 10000 meter som är för kort.

weedow
2007-02-10, 11:40
stridis: Benhinnorna, skador av sparring, handleder, armbåge, fotleder, knä, höfter, nacke... förslitning typ.

adis
2007-02-10, 18:20
Du kanske borde träna MMA lite oftare , om du har tänkt o satsa på det, för du måste skaffa dig groundgame :)

stridis
2007-02-11, 09:56
stridis: Benhinnorna, skador av sparring, handleder, armbåge, fotleder, knä, höfter, nacke... förslitning typ.

Handleder lindar man (iaf om man har tid och behov) så det borde inte vara så stora problem. Armbågar? Oj de har jag aldrig haft problem med och inte hört några ha direkt problem med förutom lite skinflåddhet ibland. fotleder har jag kännt av några gånger, nacken har jag haft problem när jag tävlade (i sanshou). Höfter låter dåligt.Benhinnorna är ofrånkomligt. Du kanske lägger in för mycket hård sparring och för lite teknikträning? Alternativt, har du ökat träningsdosen nyligen? Du bör satsa på att få kroppen genomtränad så att den tål de påfrestningar du lägger på den.

Skablistor
2007-02-11, 12:39
Periodisering
Period1 - maxstyrka Ca tre träningspass på gymmet, för högre maxstyrka. Konditionen och muskeluthålligheten ser du till att bara underhålla, inte förbättra. Ingen teknikträning. Se till att vila ut under denna period.

Period2 och 4 - teknik Ett pass på gymmet i veckan, för underhållen maxstyrka. De andra träningarna bör vara tai- och mmapass. Nu snackar vi inte fyra teknikpass i veckan utan kanske sju. Dessa pass bör dock inte vara särskilt hårda, utan inrikta sig på teknik. Din muskeluthållighet och kondition kommer att bibehållas även fast du bara tränar lätta pass, då kvantiteten istället kommer att öka. Medelhård period.

Period3 - kondition och muskeluthållighet Under period tre bör du träna mycket kondition och muskeluthållighet. Du skall fortfarande träna ett pass i veckan på ett gym, för bebehållen styrka, men du ska dessutom lägga till intervallträning och övningar för muskeluthållighet, som armhävningar och situps. Basruttens workout tapes är utmärkta att träna efter under denna period. Dina tai- och mmapass bör vara lite hårdare med mycket mitsar och sparring. Expolisiva övningar som klapparmhävningar osv är också att rekomendera under denna period. Ett annat tips är att kombinera muskeluthållighets träning med konditionsträning. T.ex. burpees.

Sammanfattning
Jag tycker alltså att du bör bör dela upp din träning i perioder, istället för att träna muskeluthållighet, maxstyrka, kondition och teknik samtidigt. Varför? jo, det är nämligen väldigt svårt att träna upp konditionen samtidigt som maxstyrkan.
Källa: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

Andra tips
1. Sattsa framförallt på teknikträning.
2. Tävla så mycket det bara går. Anmäl dig till varje tävling du stöter på och se det som träning. När du börjar bli bättre sedan kan du börja sattsa inför tävlingarna.
3. Ät och sov så mycket du bara kan.





Lycka till!
MVH Isak Samuelsson

Framtidens_Biff
2007-02-11, 15:03
Lånar tråden lite.

Jag har tränat en del thaiboxning, men aldrig seriöst. Nu ska jag ta en paus ett halvår p.g.a. olika anledningar.

Har nu kommit på att jag verkligen vill satsa på thaiboxningen när jag börjar igen, så jag skulle behöva ett bra schema med inrikting på endast thaiboxningen. Tänker på schema på gym och löpning. Jag kan inte träna thaiboxning under den här tiden, förutom skuggboxning.

Någon som har några tips?

Skablistor
2007-02-11, 17:04
Lånar tråden lite.

Jag har tränat en del thaiboxning, men aldrig seriöst. Nu ska jag ta en paus ett halvår p.g.a. olika anledningar.

Har nu kommit på att jag verkligen vill satsa på thaiboxningen när jag börjar igen, så jag skulle behöva ett bra schema med inrikting på endast thaiboxningen. Tänker på schema på gym och löpning. Jag kan inte träna thaiboxning under den här tiden, förutom skuggboxning.

Någon som har några tips?

1. Kolla upp hur många träningspass din klubba har i veckan.
2. Gå på dem alla pass de har i veckan.
3. Om de inte har allt för många pass: Träna ett helkroppspass i veckan och lägga sedan till lagom många kondition och muskeluthållighetspass.

Hur länge har du tränat?

Framtidens_Biff
2007-02-11, 17:15
1. Kolla upp hur många träningspass din klubba har i veckan.
2. Gå på dem alla pass de har i veckan.
3. Om de inte har allt för många pass: Träna ett helkroppspass i veckan och lägga sedan till lagom många kondition och muskeluthållighetspass.

Hur länge har du tränat?

Som jag skrev så kan jag alltså inte träna thaiboxning under den här tiden. Det jag behöver är tips på löp- och gymschema som kommer hjälpa mig när jag sen börjar med thaiboxningen igen. Så ett schema som täcker hela veckan skulle vara bra.

Innan det här tränade jag thaiboxning i ungefär ett år.

nutz
2007-02-11, 19:05
nutz: Hur menar du med "tränar axlar nästan varenda dag, om du inte boxas"? Boxning är det som tar mest på axlarna.
Jag förstår inte heller "Jag hade gått över till en vanlig tre-splitt där du isolerar en muskelgrupp i taget " Isolerade övningar och kampsport???!

Jag menar att du tränar axlar - med dina egna ord - "tungt som fan", varenda dag, och att det kommer slå tillbaka på dig själv.

Med tre-splitt menar jag tre-splitt, inte nödvändigtvis ett schema med mer isolationsövningar än vad det är för nuvarande.

pocoloco
2007-02-12, 02:32
pocoloco: Jag vet inte vad du startade men jag har gått konstant nedåt i vikt sen jag började tävla och jag ligger bra i mat, ung. p200/k325/f100 /6 mål
"men vill man utvecklas i början så får man prioritera teknik" Jag e inte helt grön vetdu ;) Har kört thai 3år, boxning 3, å karate 2,5 typ.

Jag pratade om mig själv, jag ser mig som helt grön på thaiboxning trots att jag tränat i flera år både i Sverige och i Thailand, dock så måste jag säga att jag kanske varit mindre grön om jag tränat lite annorlunda från första början inte förens på senare tid det börjat hända grejer. Jag tror nog att du kommer vara ganska grön tekniskt flera år framåt oavsett hur du elitsatsar, med eller utan att ersätta eventuella teknikpass med styrketräning och långdistanslöpning (fast man kan ju köra båda). Om du inte tror mig kan du ju åka till nåt gym i Thailand, gärna med tävlande fighters på nån stadium och clincha nån 10 kilo lättare kille så får man ganska bra inblick om att en bättre teknik kan rädda en ifrån åtminnstonne en eller två armbågar.

Notera att jag inte påstår att jag är rätt person att tala om för dig vad som är bäst då jag inte ens tävlar ännu.

Om du inte trivs i din viktklass o vill gå upp så ät mer, och ska du styrketräna så mycket som du har tänkt får du äta ännu ännu mer. Om du trivs så varför gå upp/ner? Och går ner gör du ju redan? Det löser sig alltid..

Skablistor
2007-02-12, 11:06
Jag kopierar en väldigt klok sak som Stahlberg har sagt till mig i gamla tider, då jag tränade karate:

"Jag förstått att du tränar karate som huvudgren, och din styrketräning är ett komplement till karaten. Den huvudsakliga träningen - det som hela ditt program byggs upp kring - borde alltså vara karate. Förutom karate borde du träna sådant som utvecklar de egenskaper som är viktiga i karate, framförallt de egenskaper du anser vara svagheter. Dessa egenskaper känner du till bättre än jag, men det kan vara fråga om TILL EXEMEPEL koordination, balans, vighet, uthållighet, explosivitet, explosiv styrka."

Slutsats: Alltså bör allting kretsa runt dina tai- och mmaträningar.

1. Dina tai- och mmatränare är säkert superduktiga. Om du går på många av deras träningar kommer du verkligen att få den nödvändiga träningen som krävs för att bli duktig. Du kommer att få god kondition och muskeluthållighet, balans osv, samtidigt som du tränar teknik.

2. Om det finns något delmoment som du är superdålig på, så bör du komplement träna det. T.ex. om din kondition är superdålig och du inte orkar någonting. Då bör du sticka ut och springa en till två dagar i veckan förutom alla dina tai/mmapass.

FreCKo
2007-02-12, 11:32
Kanske lite OT, men jag skulle fan vilja se före och efter-bilder på den här bulken :D

Framtidens_Biff
2007-02-12, 11:40
Som jag skrev så kan jag alltså inte träna thaiboxning under den här tiden. Det jag behöver är tips på löp- och gymschema som kommer hjälpa mig när jag sen börjar med thaiboxningen igen. Så ett schema som täcker hela veckan skulle vara bra.

Innan det här tränade jag thaiboxning i ungefär ett år.

Låter helkroppspass med basövningar 2 ggr/vecka, och intervaller 3ggr/vecka bra?

Nån som skulle vilja sätta ihop ett passande helkroppspass-schema?

nutz
2007-02-12, 17:51
http://www.rosstraining.com/

kungen416
2007-04-12, 16:24
Många bra tips och det är kul att du skall satsa seriöst. Hur lång är du föresten ? bara nyfiken. Förstår inte varför de flesta vill kompletera sina thaipass med styrketräning i form av vikter etc. Själv väger jag lika mycket som dig ungefär men vill verkligen inte väga mer.... gick en match för några år sen i -84 men det gick åt helvete delvis pga vikt. Men mitt tips till dig är att fokusera på thai träningen och kompletera med kondition och styrkeövningar mest med din egen kroppsvikt.

Thaiboxarn
2007-04-12, 16:42
Du får käka MÄNGDER med mat om du ska upp 8 kilo på 4 månader plus att du ska ha långdistans löpning flera ggr i veckan

hobbitar
2007-04-12, 17:11
Jag tränar både thaiboxning och styrketräning, varför ska man inte göra det?

Ok du ska elitsatsa då ska du självklart inrikta sig på Thaiboxningen men att komplettera med gym 2ggr/veckan gör nog bara susen. Sen tror jag som många säger att det är bättre att du kör lite mer intervallträning istället för långdistans (säger jag som aldrig springer:) )

Jag tränar styrketräning mest för att jag alltid har gjort det och vill/kan inte sluta.
http://jahsoldiers.ru/images/thaibox.jpg
http://www.muay-thai-kickboxing.com/taibox_4/muay_thai_woman_3.jpg
http://allartco.net/osCommerce/images/602-BOx.jpg
http://ww2.getprice.com.au/resizeimgbig.asp?path=162-8854.jpg

skunkvid
2009-07-23, 16:45
Jag har själv tänkt att satsa hårt på MMA nästa termin och hade tänkt köra efter ett liknande upplägg (för att jag älskar styrketräningen). Så det blir till att börja med 3 pass MMA i veckan och 3 pass styrketräning sen lägger jag till fler pass senare (thaiboxning/boxning) om jag orkar med.

Jag hade också tänkt ligga på ungefär 3500 kcal/dagen för att gå upp ca 2 kg i månaden eftersom detta funkade bra för mig under förra terminen (satsar på tungvikt).

Jag undrar varför alla här var så kritiska mot hans planerade viktuppgång?
Är det för att man lägger på sig mer fett än muskler när man samtidigt tränar uthållighet?

young_george
2009-07-23, 17:32
Jag undrar varför alla här var så kritiska mot hans planerade viktuppgång?
Är det för att man lägger på sig mer fett än muskler när man samtidigt tränar uthållighet?

För att det är en ganska snabb viktuppgång om man så ens bara tränar i gymmet, men löpning i sig motarbetar effektivt muskelbygge vilket gör att ett ännu större % av uppgången kommer vara fettmassa.

Dock förstår jag inte den här besattheten av extremt lågt kroppsfett inom thaiboxning. För mig verkar det mer vara en kulturell grej.

Hazem
2009-07-23, 17:34
Som Skablistor skriver så tror jag att periodisering är det bästa.Konditionen är extremt viktig i Thai/MMA.Kör inte så mycket långa löppass utan mer intervaller och intensiva, kortare konditionspass.Försök att göra konditionspassen så lika matcherna som möjligt.Träna inte lågintensiv löpning i 50 min om dina matcher är 20 min långa osv.Lägg in intensiva muskeluthållighetspass och intensiv boxningsäck/sparring i konditionen.

Tanman
2009-07-24, 11:08
Som tidigare sagts skulle jag tro att målen är för höga vad gäller din milkapacitet.
Jag tror dock att du har nytta av längre pass också för att orka med hela matcher som är mycket konditionskrävande.

Ett förslag, kör 2 löppass i veckan:

Pass 1
* 70/20-intervaller (googla..)
eller
* 10-12*400m med ståvila (googla)
eller
* 3 km strax över tröskeln (googla)

Pass 2
10-15 km i LUGN fart, minst 1 min långsammare än din 10km-kapacitet


Sen kan du glömma allt skitsnack om folk som gör under 40 på milen med en ölburk och haschpipa i handen efter några månaders löpträning, det går helt enkelt inte.

z_bumbi
2009-07-24, 11:23
Jag undrar varför alla här var så kritiska mot hans planerade viktuppgång?
Är det för att man lägger på sig mer fett än muskler när man samtidigt tränar uthållighet?

Tekniken ändras vid viktuppgång och ju mer vikt man lägger på sig ju mer förändras tekniken. Att då göra det på så kort tid gör troligen att de flesta får problem att anpassa sig. Sen utgör ökningen också en begränsning av uthålligheten och även där så hinner inte kroppen med, varken kondition eller muskeluthållighet.
Sen vet jag personligen inte om jag skulle rekommendera så mycket löpning kontra sportspecifik träning. Styrketräningen bör som någon annan skrev inte heller vara inriktat på utseende utan på sporten. Iofs är dessa faktorer något som bör vara individanpassat och passa in med både kortsiktiga och långsiktiga målsättningar men ett generellt byggarupplägg på gymmet är kanske inte prio ett för en kampsportare.

Aggarn
2009-07-24, 11:31
Strunta i intervallträning kör det max 1 gång i veckan(du får intervall träningen i ronderna på thaiboxningen) kör distans resten av löp-passen.

Kör gym som kompliment dvs 1-2 ggr i veckan max och därefter nöt thaiboxningspass om du vill elit-satsa eller vad du kallar det.

Jag själv tävlar i thaiboxning och tränar 6 dagar i veckan visst jag kan ha fel men de funkar för mig // André