handdator

Visa fullständig version : Min BF mätning


X-ecuter
2007-02-07, 23:27
hejsan... jag startade min deff i måndags men allt vad det innebär, och då passade jag även på att testa mitt kroppsfett för att senare kunne kontrollera hur många % jag i slutet av deffen ligger på. Nu till det jag är lite skeptisk till! Han som utförde det gjorde det med kaliper. mätte på ett antal punkter på kroppen och matade sedan in siffrorna i ett program på datorn.

Jag fick 26 % i kroppsfett *gah!* och jag tycker det låte lite väl mycket!?

Nu till huvudsakliga frågan. Kan man använda siffrorna som Killen fick fram någon annanstans än vid en dator? jag menar, brukar man använda datorn för att göra det?

Mvh // X-ecuter

Tuniz
2007-02-08, 00:21
När det gjordes på mig så kollade killen i en pärm / sida med massa siffror och räknade på det sen.

Antar att det är något program på datorn som bara räknar ut siffrorna så det går lite snabbare.

kommer inte ihåg mina siffror, men dom finns i min journal. Har den i signaturen ;o

Ola Wallengren
2007-02-08, 08:50
Kalipermätning kan visa rätt mycket fel, kanske ända upp till 10%kroppsfett, men i medeltal brukar det röra sig om ca 3%.

Formlerna för att beräkna kroppsfett från kalipermått är inte speciellt krångliga men det kräver en miniräknare, och själva formeln är inget man håller i huvudet direkt.

Här är en sida med online beräkning (och som sagt de kanske inte stämmer så värst bra).

http://www.rustyiron.net/bodyfat.htm

X-ecuter
2007-02-08, 08:53
När det gjordes på mig så kollade killen i en pärm / sida med massa siffror och räknade på det sen.

Antar att det är något program på datorn som bara räknar ut siffrorna så det går lite snabbare.

kommer inte ihåg mina siffror, men dom finns i min journal. Har den i signaturen ;o

du hade 3 mätpunkter? när jag testade så mätte dom 11 punkter :/

X-ecuter
2007-02-08, 08:53
Kalipermätning kan visa rätt mycket fel, kanske ända upp till 10%kroppsfett, men i medeltal brukar det röra sig om ca 3%.

Formlerna för att beräkna kroppsfett från kalipermått är inte speciellt krångliga men det kräver en miniräknare, och själva formeln är inget man håller i huvudet direkt.

Här är en sida med online beräkning (och som sagt de kanske inte stämmer så värst bra).

http://www.rustyiron.net/bodyfat.htm

okej :) tack så mycket

Stab
2007-02-08, 09:09
Med tanke på de 3 mätpunkterna och att man lagrar fett olika i diverse fettdepåer så stämmer det inte.

X-ecuter
2007-02-08, 09:16
Med tanke på de 3 mätpunkterna och att man lagrar fett olika i diverse fettdepåer så stämmer det inte.

så ju fler ställen dem mäter på ju säkrare blir resultatet? för på mig mättes 12 punkter

GymTT
2007-02-08, 09:42
Har du ingen bild?

X-ecuter
2007-02-08, 09:47
Har du ingen bild?

har bara på ryggen :P men lägger upp den 36204

Eddie Vedder
2007-02-08, 09:55
har bara på ryggen :P men lägger upp den 36204

Om man ska bedöma BF% e väl inte just en ryggbild de bästa att utgå ifrån, de enda jag kan se är att du inte har några direkta "love-handles";)

Men sen om de döljer sej en rejäl kagge på andra sidan går ju inte att se, döljer du nåt måntro?*whistle*



...nämen allvarligt så borde du iaf inte ha 26%, då ska fettet va jävligt snedfördelat över kroppen på dej om de där e dagsformen.

X-ecuter
2007-02-08, 14:42
Om man ska bedöma BF% e väl inte just en ryggbild de bästa att utgå ifrån, de enda jag kan se är att du inte har några direkta "love-handles";)

Men sen om de döljer sej en rejäl kagge på andra sidan går ju inte att se, döljer du nåt måntro?*whistle*



...nämen allvarligt så borde du iaf inte ha 26%, då ska fettet va jävligt snedfördelat över kroppen på dej om de där e dagsformen.

nej jag har inte kagge :D bara att jag inte har en bra bild framifrån... kan dock försöka ta någon.. dock kanske inte nån obligatiorisk pose :D då jag får hålla i kameran själv