handdator

Visa fullständig version : Uppnå 2800 Kcal genom mat


JonteBoy
2007-02-07, 20:58
Hejsan!

Jag är 17 år och beöver lite tips. jag hittade nån typ av formel på forumet som räcknat ut att jag behöver c:a 2 800 Kcal per dygn. Jag har svårt för att lägga på mig fet och muskelmassa så felet kan ligga i att jag äter för lite. jag kanske ligger strax under 2800 men vet ej. Skulle var mycket tacksam om nån kunde ge några snabba lätt mat tips att trycka i sig elr nån livsmedelvara som är rik energi. Så jag kan komma upp i vikt och muskelmassa lättare.

TACK PÅ FÖRHAND!

bluelight
2007-02-07, 21:01
Olika nötter är ju bra, olja annars?

JonteBoy
2007-02-07, 21:03
Tack så mkt !

Sheogorath
2007-02-07, 21:04
Om du plockar bort båda powerkingsen och godispåsen så har du vad jag käkar en deff-dag utan styrketräning. Vasslepulvret är ersatt med kaseinpulver. 2897 kcal.

05.45 Uppstigning
06.00 Stort glas kaffe (~4-6 koppar)
06.15 Morgonpromenad
07.30 Frukost: 300 mg R-ALA ; 2.5 dl Proviva Jordgubb + 1 msk kreatinmonohydrat ; Morgonshake bestående av 2.5 dl standardmjölk + 1 dl snabbhavregryn + kanel
08.05 Cyklar till jobbet
12.15 Lunch: 1 block Alaska Pollock + marinad bestående av tomatsås och kryddor ; 2 Polarkraft Havre (fyra halvor) ; 2.5 dl standardmjölk
15.00 Mellanmål: 2.5 dl Proviva Jordgubb + 2 skivade bananer
16.50 Pre-workout: 1 dl vassle i vatten ; 1 Powerking ; 1 block Alaska Pollock + marinad (se ovan)
17.45 Styrketräning ; 2 tsk β-Alanin i vattenflaskan
19.45 Post-workout 1: 1 Powerking ; 1 påse Eldorado Flygplan
20.15 Post-workout 2: 1 Cloetta Dark ; 2 Polarkraft Havre ; 2.5 dl standardmjölk
21.00 1 dl Sloow Protein + 30 g rapsolja i vatten ; 1 ZMA ; 1 Multivitamin/Mineral.
21.45-22.45 Bedtime

Eddie Vedder
2007-02-07, 21:05
Hejsan!

Jag är 17 år och beöver lite tips. jag hittade nån typ av formel på forumet som räcknat ut att jag behöver c:a 2 800 Kcal per dygn. Jag har svårt för att lägga på mig fet och muskelmassa så felet kan ligga i att jag äter för lite. jag kanske ligger strax under 2800 men vet ej. Skulle var mycket tacksam om nån kunde ge några snabba lätt mat tips att trycka i sig elr nån livsmedelvara som är rik energi. Så jag kan komma upp i vikt och muskelmassa lättare.

TACK PÅ FÖRHAND!

2800 kcal e väldigt mycke, hur stor är du? Jag skulle tippa på att du INTE behöver så mycke energi (när vi snackar energibalans alltså, överskott e ju en annan sak) å att du helt enkelt överskattar hur aktiv du är. Det är väldigt vanligt att man gör de.

JonteBoy
2007-02-07, 21:09
Hejsan... Jag är 17 år väger 75 kg och är 180 lång.... jag gymmar ca 5-6 dagar i veckan + 3 dagar fotboll.... Ni tänker säkert att jag inte har n¨ån vilodag men jag vilar varje söndag kör dubbelpass efter fotboll en då jag kör överkropp

Eddie Vedder
2007-02-07, 21:13
Hejsan... Jag är 17 år väger 75 kg och är 180 lång.... jag gymmar ca 5-6 dagar i veckan + 3 dagar fotboll.... Ni tänker säkert att jag inte har n¨ån vilodag men jag vilar varje söndag kör dubbelpass efter fotboll en då jag kör överkropp

Då stämmer nog din uträkning bra, du har ju onekligen en hel del träningspass sen hur pass intensiva dessa är vet du ju bara själv. Vid en aktivitetsfaktor på 1.5 kommer du iaf upp i ca. 2800kcal å den aktivitetsfaktorn verkar ju inte otänkbar om vi utgår från att du tränar hårt å intensivt på alla passen.

JonteBoy
2007-02-07, 21:15
När jag gjorde uträcknignen gångade jag sedan me 1.5.... Jag är en tävlingsmänniska så ger fullt på min fotoll sen vill ja ha resultat av min tränming så ger fullt

Max
2007-02-07, 21:17
Apelsinjuice, ägg, müsli med fruktyoghurt och nötter. Och du behöver säkert minst 2800 kcal / dag

Eddie Vedder
2007-02-07, 21:19
När jag gjorde uträcknignen gångade jag sedan me 1.5.... Jag är en tävlingsmänniska så ger fullt på min fotoll sen vill ja ha resultat av min tränming så ger fullt

I såna fall kan jag bara gratulera dej till all jävla god mat du kan svulla i dej dagligen:thumbup:

JonteBoy
2007-02-07, 21:19
Tack för alla svar är mkt tacksam!

SWETiger
2007-02-07, 21:25
Det mest behagliga sättet att få i sig mer energi är att svepa lite fruktyohurt utöver det vanliga, är inga som helst problem att få i sig en liter och är hyfsat gott om man varierar smakerna. Billigast är dock pasta med olja eller smält margarin/smör.

Hammargren
2007-02-07, 21:26
2800 kcal e väldigt mycke, hur stor är du? Jag skulle tippa på att du INTE behöver så mycke energi (när vi snackar energibalans alltså, överskott e ju en annan sak) å att du helt enkelt överskattar hur aktiv du är. Det är väldigt vanligt att man gör de.

jag har ett program som räknar ut kaloriimängd och energifördelning av olika livsmedel och vissa maträtter. enligt det här programmet så äter jag väldigt ofta över 3000kcal+att jag tar gainer innan och efter varje gympass (5 gånger i veckan). jag har ytterst svårt att tro att programet kan vara korrekt då jag är 187cm lång och väger 65-66kg (fyller 17) vilket jag tycker låter lite lite för någon som trycker i sig uppemot 3500kcal under träningsdagar. detta kan väl knappast stämma?

Eddie Vedder
2007-02-07, 21:28
jag har ett program som räknar ut kaloriintag och energifördelning av olika livsmedel och vissa maträtter. enligt det här programmet så äter jag väldigt ofta över 3000kcal+att jag tar gainer innan och efter varje gympass (5 gånger i veckan). jag har ytterst svårt att tro att programet kan vara korrekt då jag är 187cm lång och väger 65-66kg (fyller 17) vilket jag tycker låter lite lite för någon som trycker i sig uppemot 3500kcal under träningsdagar. detta kan väl knappast stämma?

Menar du att programmet räknar fel på energi innehåll lr att du räknar fel på din uppskattade energiförbrukning?

Hammargren
2007-02-07, 21:31
Menar du att programmet räknar fel på energi innehåll lr att du räknar fel på din uppskattade energiförbrukning?

antingen eller... för jag kan väl knappast äta 3500kcal dagligen och ändå vara så klen som jag är? :D

Eddie Vedder
2007-02-07, 21:39
antingen eller... för jag kan väl knappast äta 3500kcal dagligen och ändå vara så klen som jag är? :D

Haha, säger du de så:D . Lite svårt för mej att svara på hehe;)

JonteBoy
2007-02-07, 21:46
Är du svårt att få i sig 2 800 Kcal ?

Hammargren
2007-02-07, 21:51
finns det något program eller någon sida där man kan kolla vad vissa maträtter i genomsnitt har för energivärde och fördelning? självklart varierar energivärdet jättemycket på ingredienser, men bara på ett ungefär? skulle verkligen underlätta

JonteBoy
2007-02-07, 21:53
japp de finns de... har för mig att man inte länka dirket men gå in på Svenska Livsnmedels Verket

Eddie Vedder
2007-02-07, 21:57
Är du svårt att få i sig 2 800 Kcal ?

Oerhört varierande från person till person, men själv tycker jag absolut inte de. 2800 kcal får jag i mej till lunch utan att må jättedåligt om jag skulle skita i viktuppgången som följer.

Ät dej ordentligt mätt på huvudmåltiderna å släng in tre extra rediga mellanmål, samt att du tar nånting direkt i samband me varje tränigspass så ska de inte vara några problem alls.

Eddie Vedder
2007-02-07, 21:59
japp de finns de... har för mig att man inte länka dirket men gå in på Svenska Livsnmedels Verket

http://www.slv.se/templates/LDB_Search.aspx?id=6242

Här är den, livsmedelsdatabasen.

Eddie Vedder
2007-02-07, 21:59
http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv

Här är en till livsmedelsdatabas som jag personligen tycker är ännu bättre.

JonteBoy
2007-02-07, 22:03
Då kanske jag får i mig tillräkligt men verkar konstigt som ingen viktökning sker :S Jag äter en klen frukost som innehåller en tallrik havregrynsgröt och ett glasmjölk. sen äter jag middag som severas i skolan äter oftast mkt är glad i mat . brukar ta nåt att äta sedan runt 15.... sen när jag kommer hem äter jag mammas goda mat, då äts de mkt äter lika mkt som mamma och brossan tillsammans.sen tar jag en protein drink. sen när jag tränat tar jag mig vattten + kreatin. efter träning fyller jag upp med mat och proteindrink

Hammargren
2007-02-07, 22:06
http://www.slv.se/templates/LDB_Search.aspx?id=6242

Här är den, livsmedelsdatabasen.

jag sökte på fiskgratäng bara som exempel (åt det till lunch idag) och där står det att en portion med fiskgratäng väger 175 gram... det kan inte stämma? möjligtvis för en 5-åring, men glad i mat som jag är så lassade jag upp med ett berg av potatismos och gratäng och jag uppskattar det till betydligt mer än bara 175 gram

Hammargren
2007-02-07, 22:15
Då kanske jag får i mig tillräkligt men verkar konstigt som ingen viktökning sker :S Jag äter en klen frukost som innehåller en tallrik havregrynsgröt och ett glasmjölk. sen äter jag middag som severas i skolan äter oftast mkt är glad i mat . brukar ta nåt att äta sedan runt 15.... sen när jag kommer hem äter jag mammas goda mat, då äts de mkt äter lika mkt som mamma och brossan tillsammans.sen tar jag en protein drink. sen när jag tränat tar jag mig vattten + kreatin. efter träning fyller jag upp med mat och proteindrink

jag konsumerar också väldiga mängder mat... men likt förbannat går jag inte upp i vikt

Eddie Vedder
2007-02-07, 22:17
jag sökte på fiskgratäng bara som exempel (åt det till lunch idag) och där står det att en portion med fiskgratäng väger 175 gram... det kan inte stämma? möjligtvis för en 5-åring, men glad i mat som jag är så lassade jag upp med ett berg av potatismos och gratäng och jag uppskattar det till betydligt mer än bara 175 gram

Fiskgratäng är en sån sak där du inte kan utgå ifrån SLV:s databas, de lär ska skilja sej en hel del mellan hur fiskgratängen är tillagad hemma hos er jämfört me ingredienserna i SLV:s fiskgratäng.

Det där är anledningen till att det är lätt att käka 1dl linser, 150g lax å 300g broccoli exempelvis. Blir inte så svårt å räkna ut då.

JonteBoy
2007-02-07, 22:23
du oxå konmstigt :S varje gång man frågar folk på gymmet säger de :

Du äter för lite

z_bumbi
2007-02-07, 22:24
jag har ett program som räknar ut kaloriimängd och energifördelning av olika livsmedel och vissa maträtter. enligt det här programmet så äter jag väldigt ofta över 3000kcal+att jag tar gainer innan och efter varje gympass (5 gånger i veckan). jag har ytterst svårt att tro att programet kan vara korrekt då jag är 187cm lång och väger 65-66kg (fyller 17) vilket jag tycker låter lite lite för någon som trycker i sig uppemot 3500kcal under träningsdagar. detta kan väl knappast stämma?


Det låter väl ganska rimligt, 3000 kcal är ju inte så mycket.

YTS
2007-02-07, 23:26
Vill bara säga att aktivitetsfaktor 1,5 för nå´n som tränar 5g per vecka är för lite, lär snarare ligga runt 2.

Slartibartfast
2007-02-07, 23:59
Är du svårt att få i sig 2 800 Kcal ?

Jag är väldigt inaktiv och ligger på ca 3000 kcal. Jag tycker det är hyffsat svårt att få i sig speciellt om man inte delar upp det jämnt över dagen. För mig är det mycket mat. Det är nog max vad jag vill äta. Viktökningen är förvånansvärt långsam ändå.

beffen
2007-02-08, 20:58
Så om man tränar 5dar i veckan plus vardaglig motion genom skola osv, så ska man välja aktivitetsfaktor 2.0 tycker du?

Slartibartfast
2007-02-08, 21:18
Så om man tränar 5dar i veckan plus vardaglig motion genom skola osv, så ska man välja aktivitetsfaktor 2.0 tycker du?

Man ska skita i alla värdelösa formler och annat skit på nätet och så testar man sig fram. Går jag upp? Nej=äta mera.

Väga sig varje dag.

Axel2
2007-02-08, 21:32
Är du svårt att få i sig 2 800 Kcal ?

Nej, jag trycker i mig emellan 3500-4000Kalorier varje dag.. Jag är runt 190 och väger nästan 80kg nu och visst går jag upp.. Det är bara att äta tills man är mätt, sen äta lite till osv osv. Går du inte upp, ät mer! :)

JonteBoy
2007-02-09, 17:18
Tack!

Pelle10
2007-02-09, 19:18
jag käkar runt 4000 kcal per dag o väger bara 66 kg o 180 lång. Känns ganska lagom =) Skulle kunna äta mer! Har gått upp 6 kg på typ 3-4 månader.
Ät kvarg utblandat med funlight till mellanmål, de e lätt att fixa och smakar bra!

-Niklas-
2007-02-09, 19:38
jag käkar runt 4000 kcal per dag o väger bara 66 kg o 180 lång. Känns ganska lagom =) Skulle kunna äta mer! Har gått upp 6 kg på typ 3-4 månader.
Ät kvarg utblandat med funlight till mellanmål, de e lätt att fixa och smakar bra!

+1 på kvarg med funlight! *popcorn*

Till trådskaparen ät så mycket du orkar varje måltid + lite till, med tiden kommer du kunna äta mer. Nötter är underbart när man bulka med!

LisaB
2007-02-09, 19:54
tänkte låna tråden lite...

var på en föreläsning om kost igår. Föreläsaren där sade att man som tjej behövde 3500kcal för att ligga i balans om man tränade 2-3ggr/vecka. Låter inte det orimligt mycket?
Tänkte på det med palvärdet med. Jag som tränar mycket på friskis och svettis och har en ganska aktiv fritid, vad ska jag ta för värde? sitter i skolan hela dagarna, men rör mig på kvällarna. det är inte lätt att välja ett värde mellan 1,0-2,0. Tips?

Eddie Vedder
2007-02-09, 20:06
tänkte låna tråden lite...

var på en föreläsning om kost igår. Föreläsaren där sade att man som tjej behövde 3500kcal för att ligga i balans om man tränade 2-3ggr/vecka. Låter inte det orimligt mycket?
Tänkte på det med palvärdet med. Jag som tränar mycket på friskis och svettis och har en ganska aktiv fritid, vad ska jag ta för värde? sitter i skolan hela dagarna, men rör mig på kvällarna. det är inte lätt att välja ett värde mellan 1,0-2,0. Tips?

Ja de låter extremt mycke måste jag säga, själv behöver jag nog aldrig mer än 2600 kcal. Möjligtvis dom dagarna jag varit ute å sprungit.
Jag är 19 bast (inne på mitt 20:e år), 174 cm lång å ca.68 kg klen;) Det är ju åtminstone större än en normal tjej så 3500 e en grym överdrift skulle jag påstå.

Brukar uppskatta min aktivitetsnivå på en vanlig träningsdag till 1.5. Styrketräning ses väl i regel mer som 1.4 egentligen men mina pass är ganska intensiva.

Rockhard
2007-02-09, 23:29
tänkte låna tråden lite...

var på en föreläsning om kost igår. Föreläsaren där sade att man som tjej behövde 3500kcal för att ligga i balans om man tränade 2-3ggr/vecka. Låter inte det orimligt mycket?
Tänkte på det med palvärdet med. Jag som tränar mycket på friskis och svettis och har en ganska aktiv fritid, vad ska jag ta för värde? sitter i skolan hela dagarna, men rör mig på kvällarna. det är inte lätt att välja ett värde mellan 1,0-2,0. Tips?

Mitt tips är att testa. Ät 3000 kcal, variera +-300 kcal om du vill beroende på om det är träningsdag eller inte, om dagen i ett par veckor och se vad som händer på vågen.

Sadde
2007-02-09, 23:59
om du orkar äta t.ex 100gr marabou så har du 500kcal redan där, och äter du en stor (200gr) så har du 1000kcal :). Men hade jag varit du hade jag lagt ut det på mat, det är så mycket godare ^^

farre
2007-02-10, 01:22
om du orkar äta t.ex 100gr marabou så har du 500kcal redan där, och äter du en stor (200gr) så har du 1000kcal :). Men hade jag varit du hade jag lagt ut det på mat, det är så mycket godare ^^

Hehe vill man klämma i sig godis så är det ju inget problem alls :naughty: Fast jag antar att han vill äta så nyttigt som möjligt :thumbup:

Pepz
2007-02-10, 11:48
2800kcal är lite mat.

Täcker man lätt med rejäl frukost, lunch, mellanmål, middag, kvällsmat

BigForre
2007-02-10, 12:11
Man ska skita i alla värdelösa formler och annat skit på nätet och så testar man sig fram. Går jag upp? Nej=äta mera.

Väga sig varje dag.

:thumbup:

pia
2007-02-11, 10:31
:thumbup:

Håller också med! Varför ska alla krångla till det och räkna en massa kalorier. Om du går upp i vikt så äter du mer än du gör av med, står du still ligger du i enegibalans och äter du mindre än du göra av med går du ner i vikt. Svårare än så behöver det inte vara. Vill man gå upp i vikt och inte gör det så får man äta mera och vill man gå ner och inte gör det får man äta mindre eller förändra hur mycket man rör sig eller en kombination.

pia
2007-02-11, 10:43
Hejsan!

Jag är 17 år och beöver lite tips. jag hittade nån typ av formel på forumet som räcknat ut att jag behöver c:a 2 800 Kcal per dygn. Jag har svårt för att lägga på mig fet och muskelmassa så felet kan ligga i att jag äter för lite. jag kanske ligger strax under 2800 men vet ej. Skulle var mycket tacksam om nån kunde ge några snabba lätt mat tips att trycka i sig elr nån livsmedelvara som är rik energi. Så jag kan komma upp i vikt och muskelmassa lättare.

TACK PÅ FÖRHAND!

Det är bara att vänja sig vid att äta mycket mat om du har svårt att få i dig 2800 kcal(vilket låter lite) så måste du ha en liten magsäck. Ät ofta och så mycket du kan. Tillsätt extra fett som ger mycket energi som nötter och olja till maten. Ta gainer i samband med träning. Att dricka mättar mindre. Ät riktig mat till största delen men om man vill ha sig extra kalorier kan man äta någon chokladbit eller lite godis efter en riktig måltid för att få upp kalorierna extra mycket men det skulle jag bara rekommendera till någon som behöver väldigt mycket kalorier. Att få i sig upp till 3500 kcal på bra mat är inget svårt om man bara vänjer sig men uppåt 5000 kcal kan bli svårare och då kan det behövas extra kalorier i form av skräp men då får personen förmodligen redan i sig tillräckligt med näringsämnen i form av näringsrik mat.

JonteBoy
2007-02-11, 11:37
Tack för alla svar