handdator

Visa fullständig version : Hur viktikgt är det i praktiken att äta oraffinerad mat?


AJO
2007-02-07, 19:35
Om man i princip endast äter raffinerad mat vad ger detta i praktiken för negativa konsekvenser för hälsan?


Och vad ger det för fördelar att börja äta mer mat som inte är raffinerad ex frukt och mat som är lite raffinerat som havregryn!


Det jag undrar är vilka fördelar/nackdelar som visar sig i praktiken!

maRRtin
2007-02-07, 19:41
Näringsbrist

AJO
2007-02-07, 19:56
Näringsbrist


men inträffar detta ofta, eller är det bara om man har "otur".

blekfet2
2007-02-07, 20:16
om man "lyckas" få näringsbrist så har man inte otur, då är man en sopa :D

CoolHandLuke
2007-02-07, 20:55
Otroligt lurigt att ens försöka diskutera sånt. Har funderat en hel del sedan jag hittade det här forumet.

Men man kan ju avgränsa och säga att du har ju bara möjlighet att äta en viss mängd mat innom ett visst tidsperspektiv, t.ex ett år eller ett liv. Även om man kan tänka "jag tar igen det senare" så blir det ju svårare och svårare ju längre tiden går. Dessutom kanske man bara kan återta näringssvikten genom att överäta och gå upp i vikt. Viktupgången i sig leder till andra hälsoproblem.

Sen är det ju det att om man tränar mycket kan man äta mer utan att gå upp i vikt och få i sig mer näringsämnen. Men behövs det mer näringsämnen när man tränar? Kroppen orkar inte heller träna hur mycket somhelst utan permanent slitage.

Jag anser obelagt att det även finns fördelar med raffinerad mat. Den är förenklad och sparar ofta tid. Vanlig mat har oftast både för och nackdelar när det gäller näringsämnen. Raffinerad mat är ofta 'renad' så man får mindre av vissa sidoeffekter men man får ju heller inga bonuseffekter.

Sedan har vi problemet med näringsämnesurlakning i våra matvaror. Vi kanske måste äta mycket mer frukt och grönt eller t.o.m tillskott för att komma upp i samma nivå som man gjorde förr.

Ett annat problem som är relaterat är ensidig kost. Även om kosten skulle vara lågraffinerad. Det kanske inte ens är ett problem. Vi kanske är bra på att anpassa oss till den föda som finns tillgänglig och vi kan leva mycket bra på enbart kött t.ex.

Sist kommer kanske 'smaken'. Det verkar vara lite av en mognadsgrad. Ju äldre man blir ju mer uppskattar man rekorderlig mat. Vet inte om det är ett socialt, erfarenhetsmässigt eller något annat fenomen som gör att det är så för många.

Emil_Larsson
2007-02-07, 20:57
Vad är raffinerad mat om jag får fråga?

Eddie Vedder
2007-02-07, 21:03
Vad är raffinerad mat om jag får fråga?

Mat som man industriellt har förädlat från hur de var i naturlig form skulle man kunna säga, sen vart gränsen går när mat inte längre är "naturlig" beror väl lite på vem du frågar.

Fråga Anna Skipper så får du förmodligen en annan definition än om jag skuolle säga vilken typ av mat jag ser som raffinerad.

Emil_Larsson
2007-02-07, 21:04
Mat som man industriellt har förädlat från hur de var i naturlig form skulle man kunna säga, sen vart gränsen går när mat inte längre är "naturlig" beror väl lite på vem du frågar.

Fråga Anna Skipper så får du förmodligen en annan definition än om jag skuolle säga vilken typ av mat jag ser som raffinerad.

Är mikromat raffinerad mat. Isåfall så äter jag mycket raffinerad mat *rolleyes*

Max
2007-02-07, 21:08
Vad är raffinerad mat om jag får fråga?Maltodextrin och druvsocker är två bra exempel som används flitigt av många kolo-medlemmar.
Edit: Nåja, mat och mat...

Eddie Vedder
2007-02-07, 21:17
Är mikromat raffinerad mat. Isåfall så äter jag mycket raffinerad mat *rolleyes*

De kan man lugnt säga, ofta mycke förädlat vitt mjöl, raffinerat socker och kan även innehålla en del hydrogenerat fett även om de känns som dom flesta livsmedelsföretagen börjar ta bort detta nu när det debatteras mycket om dess eventuella skadeverkningar.

maRRtin
2007-02-08, 07:12
men inträffar detta ofta, eller är det bara om man har "otur".
Många har säkert någon form av näringsbrist utan att dom vet om det. Symptomen på brist av något ämne kan ju visa sig på så många olika sätt.

Sverker
2007-02-08, 07:36
Vanligaste bristen är järn och därmed låga Hb-värden.Det är därför mycket mjöl och müslie är järnberikat.

Ola Wallengren
2007-02-08, 08:42
Vanligaste bristen är järn och därmed låga Hb-värden.Det är därför mycket mjöl och müslie är järnberikat.

Är jag rättinformerad så va det ett antal år sedan järnberikningen av mjöl togs bort. varför man gjorde det är mer oklart.

WHITEFOLKS
2007-02-08, 08:53
Om jag inte minns fel så är förgiftning från för stort järnintag en utav de vanligaste dödsorsakerna för barn. (?)

Sverker
2007-02-08, 12:59
Låter som om blodgivande föräldrar låtit järntillskottet stå inom räckhåll för barnet:(