handdator

Visa fullständig version : Taxi, omg! (lol)


HajduMan
2007-02-07, 17:03
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,994654,00.html


:D

varför öppnade dom inte dörrarna?

Yankeee
2007-02-07, 17:05
Bra jobbat.

Kwon
2007-02-07, 17:05
LOL så sjukt...

Smått omotiverad att hjälpa till nästa gång.

Empe
2007-02-07, 17:07
Bra publicitet för räddningstjänsten. Folk som läser det här kommer ju tänka både en och två gånger extra innan de låter någon värma sig i sin bil efter en olycka.

Sjukast är ändå: "Enligt räddningstjänsten var beslutet korrekt och togs i samråd med den som var medicinskt ansvarig på platsen, rapporterar NSD."

Bamse79
2007-02-07, 17:07
:smash: :smash: *gah!* sinnsesjukt...hur fan tänkte dom??

Yankeee
2007-02-07, 17:09
Det jag stör mig på är dock "Enligt räddningstjänsten var beslutet korrekt och togs i samråd med den som var medicinskt ansvarig på platsen". Nötskallar som tror att någon verkligen tror på att det var rätt beslut. Erkänn att ni gjorde en tabbe istället ffs.

Kwon
2007-02-07, 17:09
Det jag stör mig på är dock "Enligt räddningstjänsten var beslutet korrekt och togs i samråd med den som var medicinskt ansvarig på platsen". Nötskallar som tror att någon verkligen tror på att det var rätt beslut. Erkänn att ni gjorde en tabbe istället ffs.

Exakt det jag irriterade mig mest på.

Beslutet var ju inte korrekt någonstans, men vissa har ju svårt att erkänna att de gjort fel.

PowPow
2007-02-07, 17:11
Jag tyckte det var rätt beslut! Det fanns ju skadade i bilen omg!

Denstillasittande
2007-02-07, 17:29
Hhahahahah helt otroligt !
Om man ser att bilen är hel och fin måste det första man gör är att testa öppna dörren?

RösböJunior
2007-02-07, 17:46
Hahaha mm Jättesnyggt! och erkänn felet borde dom göra.
men fortfarande måste det ligga något personligt bakom! haha jag menar
om dessa två personer som jag antar befann sig i baksätet var skadade.
Vad hjälper det klippa upp HELA taket, det är väl knappast lättare komma in/ut så ? snarare bulta av dörren, någon som är mer hemma på deras metoder får gärna förklara?

NisseEriksson tack för den videon! =) "hardu gjort om den"? dvs klippt ner sj? just den där sekvensen kan jag utantill nu, har suttit å skrattat som en idiot ända från jul typ med brorsan.

Note: när det är ca 23 sec kvar (jag ser iaf reverse timing)
lyssna vad han försöker säga! haha

"äh bilarna kan..dom menar,shh-komifatt-tjejerna å sa att vi kunde bli påkörda"

Love snickeriet. KAFFE DÅ

jwzrd
2007-02-07, 17:49
Sjuk diss :/

Dumleman
2007-02-07, 17:49
Helt rätt, better safe then sorry!

En uppklippt bil kan man aldrig ångra - gammalt brandmansordspråk.

Trance
2007-02-07, 17:50
Nu sitter folket på räddingstjänstforumet och säger "Jävla aftonbladets journalister som inte kan något" medan de äter sin GI-riktiga mat.

Yankeee
2007-02-07, 17:57
Nu sitter folket på räddingstjänstforumet och säger "Jävla aftonbladets journalister som inte kan något" medan de äter sin GI-riktiga mat.

Försöka går ju alltid.

Trance
2007-02-07, 17:59
Dåligt försök.

Nej, det var inte dåligt försök. En skadad kanske låg ner i baksätet och klagade på buksmärtor/nacksmärtor och då är det inte helt hundra att personen skall ta sig ut genom dörren utan kanske måste lyftas raklång uppåt. Nu kan de ju ha gjort fel, men vem fan är ni att bedöma det.


fnys

[EDIT] Jag är dessutom snabb som blixten och hinner svara innan edits.

Yankeee
2007-02-07, 18:00
Nej, det var inte dåligt försök. En skadad kanske låg ner i baksätet och klagade på buksmärtor/nacksmärtor och då är det inte helt hundra att personen skall ta sig ut genom dörren utan kanske måste lyftas raklång uppåt. Nu kan de ju ha gjort fel, men vem fan är ni att bedöma det.


fnys

Ja, de kanske slog i huvudet och bröt nacken när de av egen maskin satte sig i bilen.

Trance
2007-02-07, 18:02
Ja, de kanske slog i huvudet och bröt nacken när de av egen maskin satte sig i bilen.

Good answer, dr. Yankeee!

masse7
2007-02-07, 18:13
http://www.expressen.se/index.jsp?a=868262

Liten Men Fet
2007-02-07, 18:20
Förstår inte vad folk gnäller om, misstänker dom en nack/ryggskada så klipper dom taket direkt och lyfter ur försiktigt. Dom tar inte risken att den förmodat skadade kan slå emot något när dom ska ut ur bilen, nacken ska fixeras.
Ja jag vet att bilen inte var inblandad i krocken men jag vet folk som har kraschat med hoj och brutit nacken och ändå rest sig och gått iväg, då behövs det inte mycket våld för att det ska åt h-e, kanske bara att dom lutar på huvudet.

Idiotiskt av folk och journalister som inte har koll att ifrågasätta beslutet, det är mer eller mindre standard förfarande att klippa taket vid misstanke om nackskador.

Hur hade det sett ut om någon hade ådragit sig allvarliga nackskador när dom togs ur taxin? Vad hade den kostnaden varit jämfört med en taxi på 400 000?

Jag har en del utbildning på första hjälpen och hur man ska bete sig när man kommer till en skadeplats, har fått den genom försvaret och jag tror dom som var på plats tog ett helt riktigt beslut. Av dom som tycker det var ett dumt beslut hur många av er har någon form av riktigt utbildning inom akutvård och liknande?

Liten Men Fet
2007-02-07, 18:23
Enligt expressen:
- En av de skadade klagade på nack- och ryggskador. Han hade domningar i armar och ben och det kunde vara någon form av nack- eller ryggskada, säger Per Isaksson.

Var det så dumt att klippa taket?

Tuniz
2007-02-07, 19:29
owned! :D


Han har ju iallafall en cab nu fram till sommaren :laugh:

Granatgiraffen
2007-02-07, 20:18
Kan man inte öppna dörren och fixera nacken då? Kan ju vara så att personen inne i bilen blir lite smånervös och rör på sig när dom börjar braka av taket på bilen.

Yankeee
2007-02-07, 20:21
Kan man inte öppna dörren och fixera nacken då?

Absolut inte, hur skulle det se ut?

Liten Men Fet
2007-02-07, 20:29
Kan man inte öppna dörren och fixera nacken då? Kan ju vara så att personen inne i bilen blir lite smånervös och rör på sig när dom börjar braka av taket på bilen.

Det kan ju gå men dom tyckte det väl var säkrare å klippa taket, dom brukar klippa taket direkt om det sitter nån i en bil och klagar över nacksmärtor.

Buckethead
2007-02-07, 22:19
Kan man inte öppna dörren och fixera nacken då? Kan ju vara så att personen inne i bilen blir lite smånervös och rör på sig när dom börjar braka av taket på bilen.
Det gör man innan man klipper taket, det första man brukar göra är att sätta på en stödkrage. Men sen brukar man desutom använda en stödskena/bår för att stabilisera hela ryggraden. Och att få ut en passagerare ur en bil med allt sånt på utan att klippa taket är svårt, om det dessutom sitter två skadade bredvid varandra så är det nog ett måste att klippa taket.

RösböJunior
2007-02-07, 22:24
VEM I HELA HELVETE tog bort video-inllägget av eriksson?

Apos78
2007-02-07, 22:30
Hur hade reaktionerna här blivit om räddningstjänsten plockat ut de två genom dörren och på så vis förvärrat en möjlig inre skada? Förmodligen hade det varit något i sitl med - "idioter, hur fan tänkte dom? Fattar väl alla att man inte kan ta ett sådant beslut. Varför inte klippa upp taket..."

internethjälten
2007-02-07, 22:52
så är det... lol

Empe
2007-02-07, 23:18
Det kan ju gå men dom tyckte det väl var säkrare å klippa taket, dom brukar klippa taket direkt om det sitter nån i en bil och klagar över nacksmärtor.

Ska sätta mig i en bil och klaga över nacksmärtor nästa gång brandkåren är där jag är. Sen när jag är ute ska jag säga att det släppt. Coolt att bli hissad ur en bil ju.

Arf Pingvin
2007-02-08, 00:14
Empe: du är på rätt spår! Ring snuten och när de kommer sätter du dig i deras bil :)

Note: detta har hänt, att de klippte upp taket på en sprillans ny polisbil efter att en olyckdrabbad satt sig där

Fartman
2007-02-08, 00:22
Vad tror ni, om man har en kombi.. då borde man väl kunna fälla sätena och låta den olycksdrabbade lägga sig i bilen. Då torde väl räddningstjänsten kunna plocka ut personen utan att klippa taket?

Liten Men Fet
2007-02-08, 01:13
Vad tror ni, om man har en kombi.. då borde man väl kunna fälla sätena och låta den olycksdrabbade lägga sig i bilen. Då torde väl räddningstjänsten kunna plocka ut personen utan att klippa taket?

Det gör dom garanterat inte. Dessutom så fälls oftas baksätena ihop frammåt i dom flesta bilar.
Bästa är nog att ha en cab om nån skadad ska sitta i.

Fartman
2007-02-08, 02:27
Det gör dom garanterat inte. Dessutom så fälls oftas baksätena ihop frammåt i dom flesta bilar.
Bästa är nog att ha en cab om nån skadad ska sitta i.

Ok, jag är väl medveten om hur sätena fälls. (alltså man skulle ligga i bagaget typ) Tänkte att man skulle plocka ut dom genom bakluckan ;)
Nåja, det bästa är väl det gamla hederliga att värma med filtar/jackor etc där den skadade ligger.

Loke
2007-02-08, 03:26
Ok, jag är väl medveten om hur sätena fälls. (alltså man skulle ligga i bagaget typ) Tänkte att man skulle plocka ut dom genom bakluckan ;)
Nåja, det bästa är väl det gamla hederliga att värma med filtar/jackor etc där den skadade ligger.

När det är 25 grader kallt? Man kommer inte långt med jackor och filtar i sådana temperaturer, speciellt när en person är skadad. Hyffsat onödigt att tvinga ambulanspersonalen handskas med nedkylning också, att sätta personerna i bilen var helt klart det enda rätta.

Bamse79
2007-02-08, 08:58
Efter att ha läst expressens sida ändrar jag min uppfattning. Klart det var rätt beslut om dom klagar på nack-ryggsmärtor. Bättre klippa än riskera att det blir mer allvarligt. Bilen går ju ersätta iaf!

Dreas
2007-02-08, 09:58
Haha kul grej men om dom hade rygg-nacksmärtor klart som fan att man kapar taket!

Andreas

qwerty1
2007-02-08, 13:33
Update från aftonbladet:

Itusågad taxi räddade skadad
Taxichauffören Hans Lanttos lät två personer som varit med om en trafikolycka sitta i hans bil.

Det ledde till att hans taxibil klipptes upp – trots att den inte varit inblandad i olyckan.

Nu visar det sig att det var rätt beslut. En av personerna hade nämligen brutit nacken och var en hårsmån från förlamning. Minsta huvudrörelse hade fått förödande konsekvenser för den skadade.

Sjukt bra jobbat av personalen. Keep it up!:hbang:

Fagen
2007-02-08, 14:54
Det jag stör mig på är dock "Enligt räddningstjänsten var beslutet korrekt och togs i samråd med den som var medicinskt ansvarig på platsen". Nötskallar som tror att någon verkligen tror på att det var rätt beslut. Erkänn att ni gjorde en tabbe istället ffs.

Kanske dags att ta dig själv på orden...

Yankeee
2007-02-08, 14:56
Kanske dags att ta dig själv på orden...

Varför? Hur stor är sannolikheten att någon bryter nacken för att två minuter senare för egen maskin gå och sätta sig i en bil?

Fagen
2007-02-08, 15:01
Varför? Hur stor är sannolikheten att någon bryter nacken för att två minuter senare för egen maskin gå och sätta sig i en bil?

För att de gjorde rätt och inte fel som du sa att de gjorde.

Yankeee
2007-02-08, 15:05
För att de gjorde rätt och inte fel som du sa att de gjorde.

Rätt lätt att i efterhand grina, tycker du inte? Svara på fråga nummer två i förra inlägget istället.

Backe
2007-02-08, 15:05
Varför? Hur stor är sannolikheten att någon bryter nacken för att två minuter senare för egen maskin gå och sätta sig i en bil?

Nsd.se - Taxi-klippningen hindrade från förlamning (http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=49674&cat=1&pageIndex=0&arkiv=False)

Kuriren.nu - Räddad från förlamning (http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?ArticleID=1420342&CategoryID=2764&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2&ParentID=)

Fagen
2007-02-08, 15:09
Rätt lätt att i efterhand grina, tycker du inte? Svara på fråga nummer två i förra inlägget istället.

Vet inte? Men i detta fall 100%.

Jag tycker att du spjärnar emot lite väl mycket nu. Seså, gör en pudel så glömmer vi det här och kan gå vidare.

Trance
2007-02-08, 15:10
Varför? Hur stor är sannolikheten att någon bryter nacken för att två minuter senare för egen maskin gå och sätta sig i en bil?

Exakt 67% dr. Yankeee.

Empe
2007-02-08, 15:27
När det är 25 grader kallt? Man kommer inte långt med jackor och filtar i sådana temperaturer, speciellt när en person är skadad. Hyffsat onödigt att tvinga ambulanspersonalen handskas med nedkylning också, att sätta personerna i bilen var helt klart det enda rätta.

Men då ska man också få ersättning för den uppklippta bilen. Självrisken alltså. Om det var jag som var skadad och hade fått värma mig i bilen och de var tvungna att klippa taket så skulle jag betala självrisken. Kan man ju finansiera med hjälp av sjukförsäkringspengarna.

Yankeee
2007-02-08, 15:49
Nsd.se - Taxi-klippningen hindrade från förlamning (http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=49674&cat=1&pageIndex=0&arkiv=False)

Kuriren.nu - Räddad från förlamning (http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?ArticleID=1420342&CategoryID=2764&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2&ParentID=)

På vilket sätt svarar länkarna på min fråga?

Yankeee
2007-02-08, 15:51
Vet inte? Men i detta fall 100%.

Jag tycker att du spjärnar emot lite väl mycket nu. Seså, gör en pudel så glömmer vi det här och kan gå vidare.

Klart att det är 100% i det här fallet. Jag kan på måndag säga med 100% säkerhet vilka lottonummer som drogs helgen innan.

qwerty1
2007-02-08, 15:54
Varför inte svälja stoltheten och säga att personalen på plats gjorde ett bra jobb? Fattar inte?

Yankeee
2007-02-08, 15:55
Varför inte svälja stoltheten och säga att personalen på plats gjorde ett bra jobb? Fattar inte?

Varför grina över att jag hade fel? Fattar inte.

Backe
2007-02-08, 16:00
På vilket sätt svarar länkarna på min fråga?

Vad vill du ha för svar på din fråga, en siffra i procent hur stor risk det är att folk som brutit nacken inte "märker av det"?

Länkarna visar att det tydligen förekommer att en person med bruten nacke inte genast märker av det. Sannolikheten är tydligen nog hög för att räddningspersonalen ska räkna med den risken och i detta fall räddade det kanske en person från att bli förlamad.

En av de skadade hade nämligen brutit nacken.

- Minsta huvudrörelse hade fått förödande konsekvenser för den skadade. Sådana skador visar sig inte alltid omedelbart och i det här fallet började personen känna av symtomen först när han satt i taxin.

Yankeee
2007-02-08, 16:01
Vad vill du ha för svar på din fråga, en siffra i procent hur stor risk det är att folk som brutit nacken inte "märker av det"?

Länkarna visar att det tydligen förekommer att en person med bruten nacke inte genast märker av det. Sannolikheten är tydligen nog hög för att räddningspersonalen ska räkna med den och i detta fall kanske rädda en person från att bli förlamad.

"En av de skadade hade nämligen brutit nacken.

- Minsta huvudrörelse hade fått förödande konsekvenser för den skadade. Sådana skador visar sig inte alltid omedelbart och i det här fallet började personen känna av symtomen först när han satt i taxin."

Jag tror att de flesta vid det här laget är väl medvetna om att det förekommer sådana skador. Det var inte det jag frågade efter.

Backe
2007-02-08, 16:08
Varför? Hur stor är sannolikheten att någon bryter nacken för att två minuter senare för egen maskin gå och sätta sig i en bil?Jag tror att de flesta vid det här laget är väl medvetna om att det förekommer sådana skador. Det var inte det jag frågade efter.

Ah ok, jag missförstod dig kanske då... men det lät som du menade att det knappast är möjligt att någon kan bryta nacken och sen själv gå och sätta sig i en bil. Därför länkade jag till artiklarna där en läkare säger att det inte bara är möjligt att detta sker utan att det även händer i verkligheten.

NisseEriksson
2007-02-08, 16:14
Vart tog mitt videoinlägg vägen? :confused:

Liten Men Fet
2007-02-08, 16:52
Varför? Hur stor är sannolikheten att någon bryter nacken för att två minuter senare för egen maskin gå och sätta sig i en bil?

Tja uppenbarligen tillräckligt stor för att man ska inte vill ta några risker. Jag vet nu om 3 fall där en person brutit nacken och traskat iväg och jag letar inte direkt efter sådana fall.
Anledning till att dom hackar så hårt på dig är väl att du var så satans självsäker förut och klankade ner på räddningspersonalen.
Det är ibland kanske lämpligt att vara lite ödmjuk när man inte är helt säker på att ha rätt, och när man väl har fel så krävs det ju lite att erkänna det.

Liten Men Fet
2007-02-08, 16:54
Rätt lätt att i efterhand grina, tycker du inte? Svara på fråga nummer två i förra inlägget istället.

Om du tycker så kan jag ju ta det istället för jag grinade ju redan innan.

Yankeee
2007-02-08, 16:55
Tja uppenbarligen tillräckligt stor för att man ska inte vill ta några risker. Jag vet nu om 3 fall där en person brutit nacken och traskat iväg och jag letar inte direkt efter sådana fall.
Anledning till att dom hackar så hårt på dig är väl att du var så satans självsäker förut och klankade ner på räddningspersonalen.
Det är ibland kanske lämpligt att vara lite ödmjuk när man inte är helt säker på att ha rätt, och när man väl har fel så krävs det ju lite att erkänna det.

Jag har ju redan sagt att jag hade fel. Det som är lite kul är ju att folk kommer i efterhand och leker skitsmarta och roidar för att jag grinade på räddningspersonalen när de själva inte har en jävla aning om något heller :)

Empe
2007-02-08, 18:02
Jag har ju redan sagt att jag hade fel. Det som är lite kul är ju att folk kommer i efterhand och leker skitsmarta och roidar för att jag grinade på räddningspersonalen när de själva inte har en jävla aning om något heller :)

Precis, man utgår ju från den information man får. I det här fallet aftonbladets ofullständiga artikel. De som grinade gjorde detta EFTER expressenartikeln dök upp här.

Trance
2007-02-08, 18:03
Precis, man utgår ju från den information man får. I det här fallet aftonbladets ofullständiga artikel. De som grinade gjorde detta EFTER expressenartikeln dök upp här.

.........

Coldsmith
2007-02-08, 23:01
Själv tyckte jag det var lite dumt att plocka ut skadade människor ur en bil och knöla in dom i en annan bil i väntan på ambulans.

ICKET RÖRA FOLK MED MÖJLIGA RYGG/NACK-SKADOR!!! FFS

Pierre_C
2007-02-08, 23:44
HAHA vilka idioter :P

Loke
2007-02-09, 00:50
Själv tyckte jag det var lite dumt att plocka ut skadade människor ur en bil och knöla in dom i en annan bil i väntan på ambulans.

ICKET RÖRA FOLK MED MÖJLIGA RYGG/NACK-SKADOR!!! FFS

Lustigt att du säger det för när jag var på hjärt-lungräddningskurs med röda korset så fick jag lära mig att cirkulation och sånt var viktigare än eventuella ryggskador. Med tanke på att det var 25 minusgrader, och med tanke på vad kyla gör med cirkulationen så skulle jag nog faktiskt tagit risken att paja deras ryggar om jag visste att ambulansen var en bra bit bort. Speciellt om de gick själva.