handdator

Visa fullständig version : Kcal per dag?


ctorsten
2007-02-07, 15:10
Ska nu försöka få ordning på kost och träning på allvar, undrar hur många Kcal man ska sätta i sig per dag eller egentligen hur man ska få reda på hur mycket man förbränner. Förstår att olika personer förbränner olika mycket. Men sammanfattningsvis; hur ska man få reda på hur mycket kcal man förbränner på en dag, och hur mycket överskott ska man ha för maximal muskeltillväxt?

Vet inte om det kanske går att beräkna på ett ungefär men om det gör det så väger jag nu 84 kg, 187 cm lång och är 19 år. Tränat till och ifrån i 2 år men seriöst nu i 2 månader.

Sen har jag läst att energifördelning under dagen ska vara ca 50% kolhydrater, 30% fett och 20% protein, vad säger ni om detta?

Tack på förhand

Pepz
2007-02-07, 15:22
läst i tråden, "deff en gudie" där har du flera formler för att räkna fram energibehov.

Ska du lägga opå dig muskler så är det bara att äta massvis, går du upp för fort i vikt=ät lite mindre, se till bara att du ökar i vikt hela tiden från vecka till vecka. Du behöver inte krångla till det genom att räkna kalorier som ändå inte kommer att ge dig ett korrekt värde.

ctorsten
2007-02-07, 16:57
okej, tackar.

Vad sägs om fördelningen protein, kolhydrater, fett? Det kan ju vara skönt att ha en liten hum om fördelningen, mellan tummen och pekfingret som man brukar säga...

Eddie Vedder
2007-02-07, 17:00
okej, tackar.

Vad sägs om fördelningen protein, kolhydrater, fett? Det kan ju vara skönt att ha en liten hum om fördelningen, mellan tummen och pekfingret som man brukar säga...

Fördelningen är de inga som helst fel på. De e ju i stort sett tallriksmodellen.

Eddie Vedder
2007-02-07, 17:10
Du får gärna nämna mer specifikt vilka livsmedel du tänker basera din kost på. Att käka 50%kolhydrater är i sej inga fel men har du tänkt att kolhydraterna skall komma från fanta å ketchup å att din främsta fettkälla skall vara frityrolja så finns de ju lite att ändra på *whistle* .

Nämen allvarligt, berätta gärna vilken kost du tänker äta på ett ungefär, köttprodukter, mjölkprodukter, grönsaker, frukt, spannmål o.s.v.

Scratch89
2007-02-07, 17:13
Du får gärna nämna mer specifikt vilka livsmedel du tänker basera din kost på. Att käka 50%kolhydrater är i sej inga fel men har du tänkt att kolhydraterna skall komma från fanta å ketchup å att din främsta fettkälla skall vara frityrolja så finns de ju lite att ändra på *whistle* .

Nämen allvarligt, berätta gärna vilken kost du tänker äta på ett ungefär, köttprodukter, mjölkprodukter, grönsaker, frukt, spannmål o.s.v.

Vaere för fel på Fanta nurå? *drool*

ctorsten
2007-02-07, 17:38
Nej dum i huvudet är jag ju inte*whistle*

Jag är en riktig "fixarbög" så jag skriver ner i princip hur allt ska vara, som fördelningen tex, osv. Det hjälper mig både för motivation och för att känna att jag har någorlunda koll på allt. Jag kommer inte följa allt till punkt och pricka, absolut inte, men det känns bättre att göra såhär:P

Sen vad jag ska äta har jag inte riktigt klurat ut:p Just nu blir det mycket råris, kyckling, potatis, torsk, lax, fullkornspasta och en hel del feta såser:D

Jag tar maltodex under och efter träning och sedan protein. Har en burk horsepower kreatin som snart ska ätas upp också:D Nu ska det byggas;)

Eddie Vedder
2007-02-07, 17:43
Jag är en riktig "fixarbög" så jag skriver ner i princip hur allt ska vara, som fördelningen tex, osv. Det hjälper mig både för motivation och för att känna att jag har någorlunda koll på allt. Jag kommer inte följa allt till punkt och pricka, absolut inte, men det känns bättre att göra såhär:P
Sen vad jag ska äta har jag inte riktigt klurat ut:p Just nu blir det mycket råris, kyckling, potatis, torsk, lax, fullkornspasta och en hel del feta såser:D

Jag tar maltodex under och efter träning och sedan protein. Har en burk horsepower kreatin som snart ska ätas upp också:D Nu ska det byggas;)

Ah jag e exakt likadan, mycke enklare att utvärdera om nåt behöver ändras efterhand o.s.v.

Maten e ju inga fel på, glöm inte grönsaker å sånt oxå de är inte enbart magsäcksutfyllnad vid deff;)

ctorsten
2007-02-07, 17:48
Vid deff? nu har du kanske missförstått, jag ska inte deffa... men det spelar ju ingen roll. Lovar mamma, ska inte glömma grönsakerna! Tack:D

Eddie Vedder
2007-02-07, 17:59
Vid deff? nu har du kanske missförstått, jag ska inte deffa... men det spelar ju ingen roll. Lovar mamma, ska inte glömma grönsakerna! Tack:D

Ne jag tror inte att du ska deffa, de jag menade va att vissa ser grönsaker som nånting man fyller upp tallriken å magen med när man ligger lågt på kcal. Alltså bara som kalorisnål hungerdämpare när man deffar.

Att DU inte deffar vet jag.