handdator

Visa fullständig version : Mer challenges i träningen?


Maharadja
2007-02-07, 14:58
Nu hoppas jag någon van löpare kan hjälpa mig...:) Ska nämligen sikta in mig på min allra första tjej-mara i vår! (HJÄLP!) Och jag vill inte tävla för att hamna bland de sista!! Tränar nu spinning ca 4 gånger i veckan á 45-75 min samt promenerar då o då. Kör även pilates hemma och armhävningar/situps. Det e min enda träning. ingen löpning utomhus här i norr än,alldeles för kallt o snöigt ;)... Vill maxa träningarna lite mer och tar ut mig fullständigt,men ändå energi kvar efter träningen?! Har allltid bra kondition i grunden, (gammal handbollsspelare) men känner att ja behöver MER träning eller nåt för att bli tillfredställd samt lite koll på om någon slags styrke behövs t.ex träna ryggen för att förbättra formen? Hur tränar ni för att bli fit till tävlingssäsongen?

Hoppas nån kan hjälpa till! ;)

Liten Men Fet
2007-02-07, 15:32
För att bli bra på att springa så måste du träna löpning, går det inte utomhus måste du springa på löpband inne. Det handlar ju inte bara om kondition utan om att kroppen ska vara van att springa, ska du sen springa en tjej-mara som jag förmodar är minst 2 mil så måste du hinna vänja fotleder och knän vid långvarig belastning så du inte går sönder.

Carolinew
2007-02-07, 17:24
Glöm för allt i världen inte BRA skor heller, som passar dina fötter och har bra dämpning. Och som redan nämnts måste ju fotleder, knän etc. hinna vänja sig, så öka löpmängden succesivt och lyssna på kroppen. Konditionen blir oftast bättre snabbare än lederna hinner vänja sig.

Lycka till!

machine gun
2007-02-07, 19:23
Ska du springa en mara, dvs ett marathonlopp på 42 195 m redan i vår och du löptränar inte? :MrT: Ut i löpspåret eller upp på löpbandet med dig! :whipped:

Och som Calorinew skriver är bra skor A och O. Gå till en butik där du får prova ut skor efter dina fötter och löpsteg. De ska ha spegellåda där de kontrollerar dina fotvalv och löpband där de filmar ditt löpsteg. Löplabbet, Runner´s store, Gå- och Löpkliniken är exempel på såna butiker.

Tips på träningsprogram: http://www4.marathon.se/traningsprogram/index.cfm?Ph_ID=1&Rac_ID=91 (utgå från aktuellt datum för ditt lopp och kolla hur träningen är upplagd när det är så många veckor kvar till loppet som det är nu)