handdator

Visa fullständig version : Hur börjar ni er deff?


Greg
2007-02-07, 11:37
Usch, vilken titel.

Men har ni en speciell plan ni följer?

Vad vagt beskrivit, låt mig förklara min tillväga gång:

Vecka ett: Dra ner maten, tränar styrketräning 5 dagar i veckan.

Vecka två: Dra ner på kolhydrater, inga kolhydrater vid mellanmål. Styrketräning 5 dagar i veckan + springa/gå 5km i samband med styrketräning.

Vecka tre: Äta kolhydrater vid frukost och lunch. Styrketräning 5 ggr/vecka och ett 5km långt springa/gå pass. Lägger även in 5km gång/spring innan frukost.

Är just nu på vecka två. Egentligen vecka tre men prövade en annan plan som inte riktigt funkade.

Eller kör ni igång direkt? Superbulk sen ner direkt på låga kalorier och en massa kardio?

Scratch89
2007-02-07, 11:43
Jag går ut hårt. 1,5 timmes morgonpromenader, styrketräning på eftermiddagen, och antingen cyklar jag en timma hemma eller så ror jag med hög intensitet direkt efter styrketräningen i tjugo minuter.

I kcalmängd försöker jag äta ett par hundra kcal mer än vad jag får ut av formeln i Grubs deffguide (utan att multiplicera med 1,2), dvs runt 2000 kcal.

Greg
2007-02-07, 11:51
Jag går ut hårt. 1,5 timmes morgonpromenader, styrketräning på eftermiddagen, och antingen cyklar jag en timma hemma eller så ror jag med hög intensitet direkt efter styrketräningen i tjugo minuter.

I kcalmängd försöker jag äta ett par hundra kcal mer än vad jag får ut av formeln i Grubs deffguide (utan att multiplicera med 1,2), dvs runt 2000 kcal.

Usch usch så mycket kardio. Vik hädan. ;)

Endura
2007-02-07, 12:02
Jag lade bara upp en kostplan och bestämde mig för att följa den. Går mycket lättare nät jag har nåt konkret att följa. Jag planerar också så att jag har ganska mycke kvar att fylla till kvällen, antingen för att kunna haka på en fika med en kompis efter jobbet eller för att kunna äta rejält på kvällen...

Pepz
2007-02-07, 12:09
så lite cardio som möjligt under hela dieten.

Greg
2007-02-07, 12:11
så lite cardio som möjligt under hela dieten.

Varför? Eller är det av den enkla anledningen att du inte gillar kardio?

LadyG
2007-02-07, 13:00
Jag resonerar som så att om jag kör mycket konditionsträning får jag ett stort underskott. Större än de 500kcal jag siktar på. Då får jag plats med lite mer föda i kostschemat och håller mig gladare under deffen. Jag blir väldigt sur om jag måste gå hungrig.

Det betyder inte att jag älskar cardio, bara att jag hatar att vara hungrig.

Scratch89
2007-02-07, 13:11
Jag resonerar som så att om jag kör mycket konditionsträning får jag ett stort underskott. Större än de 500kcal jag siktar på. Då får jag plats med lite mer föda i kostschemat och håller mig gladare under deffen. Jag blir väldigt sur om jag måste gå hungrig.

Det betyder inte att jag älskar cardio, bara att jag hatar att vara hungrig.

Ett bra resonemang, samma som jag själv har. ;)

EDIT: Sen är det ju rätt så behagligt med morgonpromenader, man vaknar till ordentligt och kommer i säng i bra tid på kvällen.

L-Sami
2007-02-07, 13:13
Jag tänkte minska kalorier och börja köra cardio varje dag. Tänkte gå ner 8kg på två månader och 2 kilo på den tredje.

Pepz
2007-02-07, 13:24
Varför? Eller är det av den enkla anledningen att du inte gillar kardio?

jag anser att cardio är mer katabolt för kroppen under diet än att minska på kalorierna till samma underskott.

Föredrar kortare och mer intensiva cardio pass under diet. 2-3ggr i veckan kommer jag köra på min nästa diet.

Jay-Z
2007-02-07, 13:37
jag anser att cardio är mer katabolt för kroppen under diet än att minska på kalorierna till samma underskott.

Föredrar kortare och mer intensiva cardio pass under diet. 2-3ggr i veckan kommer jag köra på min nästa diet.

Instämmer.

Nästa diet kommer jag gå ut hårt som fasen och börja glida ju längre och längre jag är inne i dieten, dvs öka kaloriintaget allt eftersom, givetvis fortfarande energiunderskott. Tänk efter, när är du som mest motiverad på dieten? Antagligen de första veckorna. När har du som mest "skydd" i form av fettmassa på kroppen. Vid samma tillfällen. Passa då på att kickstarta med riktigt lågt kaloriintag. Runt 1500 kalorier i 20 dagar har funkat bra för mig. :D

Axmode
2007-02-07, 17:55
Instämmer.

Nästa diet kommer jag gå ut hårt som fasen och börja glida ju längre och längre jag är inne i dieten, dvs öka kaloriintaget allt eftersom, givetvis fortfarande energiunderskott. Tänk efter, när är du som mest motiverad på dieten? Antagligen de första veckorna. När har du som mest "skydd" i form av fettmassa på kroppen. Vid samma tillfällen. Passa då på att kickstarta med riktigt lågt kaloriintag. Runt 1500 kalorier i 20 dagar har funkat bra för mig. :D

Det är så vi gör här i linköping.

Handcuff
2007-02-07, 20:10
Usch usch så mycket kardio. Vik hädan. ;)

Killen är 17år och har över 6k poster på ett nätforum...tror inte det blivit så många deffar för honom..eller? :thumbup:

ramagoen
2007-02-07, 21:07
Jag äter mindre mat och rör mig mer.

FreCKo
2007-02-07, 22:39
Gå in på www.johnstonefitness.com och kolla hur han deffar nu, han käkar runt 3000 kalorier per dag och har tre stycken 30min cardio-pass i veckan, och han har ändå sumpat rätt mycket i vikt på bara den månad han deffat OCH han ökar dessutom i gymmet! :smash:

Sheogorath
2007-02-07, 22:46
Kreatinmonohydrat introduceras två veckor innan deffen. En vecka med 30 g / dag, sedan 15 g / dag efter det och under hela deffen (primärt 14 veckor).

När deffen inleds stryks all oplanerad mat. Samma sak äts varje dag och vid samma tid. En dag i veckan är off. Kalorimängden varierar beroende på aktivitetsnivå, men mängd fett och protein hålls konstant. Siktar på en snittförlust av vikt på 0.8 kg i veckan. Regleras med kolhydrater. R-ALA och ZMA introduceras. Beta-Alanin används i vattenflaskan under styrkepasset.

Väger mig nypissad på morgonen varje dag jag sover hemma. Använder medianvikten för en vecka som referens. Fortsätter tills midjemåttet är åtminstone 78 och jag är nöjd med formen. Kommer den här deffen att acceptera viss styrkeförlust. :(

Styrketräningen består av en mycket enkel drag/press-split utan speciella prioriteringar. Styrka tre dagar; cardio (rodd, cykel eller promenad) sex dagar.

Typ så.

psirus
2007-02-08, 16:02
jag anser att cardio är mer katabolt för kroppen under diet än att minska på kalorierna till samma underskott.

Föredrar kortare och mer intensiva cardio pass under diet. 2-3ggr i veckan kommer jag köra på min nästa diet.

Fungerar det verkligen så? Att man förlorar mer muskler om man kör mer cardio än om man kör minder cardio men ligger på samma underskott i slutändan?

bedlam
2007-02-08, 20:11
Min väldigt lösa plan:
Äta runt 2000kcal (97kg kass form). Protein: ~200g, Kolhydrater: ~200g, Fett: ~50g.
Äta samma sak så ofta det går, tonfisk till lunch, kyckling till middag/kvällsmål.
Eftersom jag är som hungrigast/mest sugen på kvällarna sparar jag rätt mycket kalorier tills dess.
Under helgerna tänkte jag försöka äta nyttigt under dagarna, men om flickvännen vill dricka ett glas vin och äta popcorn så må det vara hänt!

Fortsätter styrketräna som vanligt, 4ggr/vecka, förväntar mig inga ökningar utöver Chins och Dips.
Kardio blir det lite sämre med. promenerar till och från gymmet ~20min enkelväg, ska försöka lägga in kort (~15min)intervalcykling direkt efter gympasset också. Samt spela badminton i den mån man har någon att spela med och det finns tider lediga på överbefolkade IKSU, minst 1 gång/vecka är planen iaf.

Tycker att jag med den här planen borde kunna gå ner runt 1kg/vecka.