handdator

Visa fullständig version : varför tycker DU inte om skåne? (uppföljning på "för mycket skåningar")


Srednq
2007-02-06, 22:22
varför är så många personer hatiska mot skåne och skåningarna? "skåne är danskt", "gräv bort skåne", "ge skåne till danmark" osv. detta är en seriös fråga. varför tycker inte du om skåne?

Lallle
2007-02-06, 22:23
Har inget emot Skåne. Däremot tycker jag att Malmö verkar vara en jobbig stad.

666white
2007-02-06, 22:25
Man hör inte vad dom säger? *rolleyes*

PowPow
2007-02-06, 22:25
varför är så många personer hatiska mot skåne och skåningarna?

Mindervärdeskomplex.
de är avundsjuka på att sydskåningarna bor i norra europas bästa region, med två av norra europas bästa städer.

Den som säger emot mig är bitter :D

Srednq
2007-02-06, 22:26
Mindervärdeskomplex.
de är avundsjuka på att sydskåningarna bor i norra europas bästa region, med två av norra europas bästa städer.

Den som säger emot mig är bitter :D

vilka städer menar du?

mela
2007-02-06, 22:27
Jag har aldrig varit i skåne och jag gillar skåningar.
Förutom att de är så förbannat stolta så fort de kommer utanför sina gränser :D
Men å andra sidan är både sthlmare och gbgare lika dryga som skåningar är när det kommer till "stolthet".

Kort och gott - SKÅNE OWNS!

Angel
2007-02-06, 22:28
Jag vet bara två trevliga skåningar, och det är Jorgen och Me_Myself.

PowPow
2007-02-06, 22:29
vilka städer menar du?

Malmö och Köpenhamn såklart.

DavidN
2007-02-06, 22:30
vore inte så dumt om man "gav skåne åt danskarna". Mer mat, mer sprit, billigare, bättre valuta mm. :D

Gpajpen
2007-02-06, 22:30
har inget emot skåningar, gillar inte norrlänningar däremot. eller ja iaf äldre generationen.
ta inte åt er :P

Krampus
2007-02-06, 22:31
Men vilket jävla debattämne...
Orka ffs lol, som ungdomarna säger. :)

Brooklyn
2007-02-06, 22:33
hör ju inte va dom säger =/

Zlin
2007-02-06, 22:34
Jag ogillar inte skåne. Skåne är hyvens. Fin natur, dessutom finns ju både Jörgen och Arne där. What's not to like? :)

Srednq
2007-02-06, 22:36
Men vilket jävla debattämne...
Orka ffs lol, som ungdomarna säger. :)

kom igen när du träffat uppelänningar som inte vill nåt hellre än att bränna den skånska flaggan

Sebbe_H
2007-02-06, 22:37
Gillar skåne, speciellt hbg.

Jaws
2007-02-06, 22:41
hör ju inte va dom säger =/

Det är också konstigt det där.

Kommer man ifrån Hörby eller något dylikt i skånes inre landskap så kan jag förstå det. Då har t.o.m övriga skåningar svårt att förstå. Men överlag pratar skåningar faktiskt relativt klar svenska,ingen utanför skåne har klagat på min dialekt iaf..nästan så att man skulle kunna klassas som rikssvenska i dialekten:D

Srednq
2007-02-06, 22:45
är egentligen skånska en dialekt?
skåne har minst 10 olika dialekter bara längs väst och sydkusten.

Krampus
2007-02-06, 22:46
kom igen när du träffat uppelänningar som inte vill nåt hellre än att bränna den skånska flaggan

Ja man får passa sig.. Upplänningrna är ute efter oss!!
För att inte tala om Tattare, Greker, Italienare, Skattemyndigheten, Bögarna, De rika, Normännen, Svärmödrar, Finnar, Kineser, Neger och framförllat: Grannarna!

Fri hämbränning och gratis mopeder till alla 15-åringar!! Hejja Sjöbo!

Srednq
2007-02-06, 22:49
Fri hämbränning

billigare å köra till tyskland :smash:

PowPow
2007-02-06, 22:50
är egentligen skånska en dialekt?
skåne har minst 10 olika dialekter bara längs väst och sydkusten.

Det beror lite på hur man definierar begreppet dialekt.
Hur mycket man anser att det bör skilja i uttalet (och eventuellt i meningsuppbyggnad och ord) för att det ska kallas för olika dialekter.

Jag hör direkt skillnad på en Malmöit, en Lundabo, en Helsingborgare, en Kristianstadsbo osv., men frågan är om en norrlännig hör någon större skillnad.

Edit:
2.1 Vad är en dialekt?
När man inom dialektforskningen talar om en dialekt, så menar man ”en geografiskt förankrad
och språkligt avgränsande varietet av ett språk” (Hultman 1993). Man talar om dialekternas
fonologiska, morfologiska, lexikala och syntaktiska uppbyggnad. För att kunna definiera något
som en dialekt så måste språkbruket alltså kunna skiljas från de geografiskt angränsande
dialekterna. I de fall då ett standardspråk finns, måste dialekten även skilja sig från detta.
Forskare med en mer språksociologisk infallsvinkel använder ofta en något annorlunda (och mer
sociologiskt betonad) infallsvinkel: ”Vilka människor talar på ett visst sätt?” (Hultman 1993).
Det finns även en tredje uppfattning av ordet dialekt, och det är den som används utanför
forskningens ramar. När man i vardagligt språk talar om dialekter, så syftar man på hur någon
pratar; på vilket sätt någons uttal skiljer sig från standardspråkets. (Hultman 1993)

Henkan
2007-02-06, 22:51
Jag vet bara två trevliga skåningar, och det är Jorgen och Me_Myself.

Jag är väl också trevlig?:banned

Jaws
2007-02-06, 22:53
Det beror lite på hur man definierar begreppet dialekt.
Hur mycket man anser att det bör skilja i uttalet (och eventuellt i meningsuppbyggnad och ord) för att det ska kallas för olika dialekter.

Jag hör direkt skillnad på en Malmöit, en Lundabo, en Helsingborgare, en Kristianstadsbo osv., men frågan är om en norrlännig hör någon större skillnad.


Men är du en skåning bosatt i uppsala? Eller är det äntligen en ej skåning på skåningarnas sida?

DavidN
2007-02-06, 22:54
Det finns gott om dialekter i Skåne: http://swedia.ling.umu.se/
Tyvärr raderas mycket dialekter ut idag på grund av utbildning och centralisering av dialekt till en mer common sådan

Krampus
2007-02-06, 22:54
billigare å köra till tyskland :smash:

Ja och där startade ju allting från början också....

http://www.sigurfreyr.com/images/hitler-talar.jpg

PowPow
2007-02-06, 22:54
Men är du en skåning bosatt i uppsala? Eller är det äntligen en ej skåning på skåningarnas sida?

Född och uppvuxen i Malmö.

Jaws
2007-02-06, 22:56
Född och uppvuxen i Malmö.

Doh':MrT:

Jorgen
2007-02-06, 22:56
Jag vet bara två trevliga skåningar, och det är Jorgen och Me_Myself.

:)

Zakath
2007-02-06, 22:58
Jag tycker att Skåne är ett trevligt landskap och alla skåningar jag har träffat har varit mycket trevliga. :)

Allt hat mot personer i andra geografiska områden är oerhört töntigt tycker jag.

Trance
2007-02-06, 22:58
Där jag var i Malmö var det rätt fint och verkade en helt ok stad. Efter att ha gjort lumpen med skåningar och jobbat med dem så märker man ju att det är hyfsad skillnad på dialekt och dialekt, t.ex. de från malmö är ju inte svåra att förstå medan andra kan vara lite luriga om man är lite full.

Angående hatet så är det väl dels att alla delar av landet "hatar" alla andra delar av landet. Samt kan nog även vara det att det finns skåningar som ofta säger att de mycket hellre skulle tillhöra danmark, identifierar sig mer med danskar och hela grejen med flaggan etc. Så då blir det nog lite "men skit i det då, vi gillar inte er heller era ******"-mentalitet från resten av landet.

Jense
2007-02-06, 23:00
Jag älskar skåne.. möjligen förutom städerna, folket och själva landskapet i sig.

Tänk er 1 miljon britter ute på söndagspromenad påväg till samma fike för att ta en kopp te, så är det i skåne varje dag.


Snubblande nära en invaderande epedemi av galen olycka

Jorgen
2007-02-06, 23:02
Skulle vilja påstå att det varken är bättre eller sämre än andra landskap.

Jense
2007-02-06, 23:03
Men har du varit i Landskrona?

Srednq
2007-02-06, 23:03
om en stockholmare säger nedlåtande saker om en skåning. kan man anmäla honom för rasism då? eller skåningar räknas inte som ett folkslag i lagens mening? men det gör ju det ibland i almänhetens mening

Krampus
2007-02-06, 23:04
Men har du varit i Landskrona?

:laugh: LOLIZAR!

Srednq
2007-02-06, 23:04
Men har du varit i Landskrona?

vem frågar du?

Jense
2007-02-06, 23:06
vem frågar du?

De flesta kända Aik-profiler

Srednq
2007-02-06, 23:06
De flesta kända Aik-profiler

????

Jorgen
2007-02-06, 23:06
Men har du varit i Landskrona?

Det är som ett svart hål för mig.

Krampus
2007-02-06, 23:12
Det är som ett svart hål för mig.

Limhamn -ska enligt Varnateaterna ju vara Sveriges Compton och Landskrona blir då med dina ord.... Sveriges rövhål? :)

Jorgen
2007-02-06, 23:13
Limhamn -ska enligt Varnateaterna ju vara Sveriges Compton och Landskrona blir då med dina ord.... Sveriges rövhål? :)

Det luktar så iallafall. :D

Krampus
2007-02-06, 23:14
Det luktar så iallafall. :D

:laugh:

L-Sami
2007-02-06, 23:16
Jag tycker om skåne, speciellt Carolina Gynning

Jense
2007-02-06, 23:21
Det är som ett svart hål för mig.



Svarta hål..

jwzrd
2007-02-06, 23:31
Skåne rockar ffs! Särskillt Helsingborg och Malmö. Lund är ok men rätt tråkigt och slätstruket.

DavidN
2007-02-06, 23:38
Från Helsingborg själv.
Fin stad och trevlig ur ett vuxenperspektiv - trist och våldsam ur ett ungdomsperspektiv.

tossefar
2007-02-06, 23:48
Jag älskar Skåne.

DavidN
2007-02-06, 23:53
Egentligen är jag jävligt nyfiken på hela södra och östra kusten. Jag vet inte ett dugg om resten av skåne...

Arf Pingvin
2007-02-07, 01:16
Det är fullt med skåningar.

Krampus
2007-02-07, 01:41
http://i75.photobucket.com/albums/i310/frankcastle_2006/gay_thread.gif

Hur fan kan ni generalisera så många människor?
"Äh, jag har träffat två Skåningar och de var iaf trevliga".
Låter som om vi Skåningar är någonsorts ufo.. Treviga och otrevlia människor finns överallt, oberoende på var i världen.
Skåningar äter, sover och skiter som alla människor. Lansdkapet är mycket vackert i sig, precis som många av våra andra Svenska landskap. Märladalen är skön. Härjedalen är rent och vackert. Smutsiga Göteborg har sin charm. På en fucking liten förortspizzeria i Järna kan man finna de mest intressanta människor och få ta del av deras livsöden, bara man är öppen själv. Älvdalen är mycket fint. När man kommer in mot Huskvarna och Jönköping med bil och ser stadnens ljus i flera mil under natten är det mycket vackert. Skåne har dock många väldigt olikt balandade kuluter, topgrafi - Det finns slätter, skogsordåde, träskmak och sjöar.. Det enda som egentligen inte finns är berg. dialeket skiftar stark där precis som på Gotland, i Norrland, i Stockholm stad osv. Om ni negativt och fientligt isolerar er mot varandra från båda sidor i denna debatten så kan ni gå miste om att träffa många intressanta männsikor och missa trevliga upplevelser.
Fuck dina kläder, fuck var du kommer ifrån, fuck var du bor, du är inte din omgivning eller dina stålar utan den du själv väljer att vara. Klart att om man är osäker är det lätt att ty sig år fasta, straka och etablerade kulturer som ett fotbollslag, ett speciellt yrke, sin hemregion, religioner, sin titel, sitt utseende, sitt gäng osv för att få något att tillhöra och luta sig imot när den gnagande känslan av osäkerhet dyker upp som vi alla har... Fuck it. Ta det som bjuds när det bjuds. Mycket är gratis bara man öppnar sig lite och inte är rädd fär att förlora. Ut och se världen och vidga era persktiv lit. Alla bär vi ett visst mått av trångsynhet och jag hatar min egen och försöker göra ner den då jag vet att den begränsar mig som människa.
Galen kärlek folk.

Jense
2007-02-07, 01:47
http://i75.photobucket.com/albums/i310/frankcastle_2006/gay_thread.gif

Hur fan kan ni generalisera så många människor?
"Äh, jag har träffat två Skåningar och de var iaf trevliga".
Låter som om vi Skåningar är någonsorts ufo.. Treviga och otrevlia människor finns överallt, oberoende på var i världen.
Skåningar äter, sover och skiter som alla människor. Lansdkapet är mycket vackert i sig, precis som många av våra andra Svenska landskap. Märladalen är skön. Härjedalen är rent och vackert. Smutsiga Göteborg har sin charm. På en fucking liten förortspizzeria i Järna kan man finna de mest intressanta människor och få ta del av deras livsöden, bara man är öppen själv. Älvdalen är mycket fint. När man kommer in mot Huskvarna och Jönköping med bil och ser stadnens ljus i flera mil under natten är det mycket vackert. Skåne har dock många väldigt olikt balandade kuluter, topgrafi - Det finns slätter, skogsordåde, träskmak och sjöar.. Det enda som egentligen inte finns är berg. dialeket skiftar stark där precis som på Gotland, i Norrland, i Stockholm stad osv. Om ni negativt och fientligt isolerar er mot varandra från båda sidor i denna debatten så kan ni gå miste om att träffa många intressanta männsikor och missa trevliga upplevelser.
Fuck dina kläder, fuck var du kommer ifrån, fuck var du bor, du är inte din omgivning eller dina stålar utan den du själv väljer att vara. Klart att om man är osäker är det lätt att ty sig år fasta, straka och etablerade kulturer som ett fotbollslag, ett speciellt yrke, sin hemregion, religioner, sin titel, sitt utseende, sitt gäng osv för att få något att tillhöra och luta sig imot när den gnagande känslan av osäkerhet dyker upp som vi alla har... Fuck it. Ta det som bjuds när det bjuds. Mycket är gratis bara man öppnar sig lite och inte är rädd fär att förlora. Ut och se världen och vidga era persktiv lit. Alla bär vi ett visst mått av trångsynhet och jag hatar min egen och försöker göra ner den då jag vet att den begränsar mig som människa.
Galen kärlek folk.

spritmissbrukare

Krampus
2007-02-07, 01:57
spritmissbrukare

Periodare om jag får be!

Jense
2007-02-07, 02:01
Periodare om jag får be!



ja, missbrukare. ena stunden sitter du på bänken nere på Torget, andra stunden är du nån jävla jehova som häller ut allt det goda

Stab
2007-02-07, 02:29
Dialekten är så sjukt jävla ful så det e helt jävla sinnessjukt. + "uhh MITT GOOOLD"

Krampus
2007-02-07, 02:40
Dialekten är så sjukt jävla ful så det e helt jävla sinnessjukt. + "uhh MITT GOOOLD"

Och du är från Karlstad? *rolleyes*

Jense
2007-02-07, 02:46
Och du är från Karlstad? *rolleyes*

haha ja, men karlstadbor bor i karlstad av en anledning

Sent 1800 tal flyttades stora delar av sveriges underklass, mongolider banditer och negrer dit för att bilda en s.a.s "andra sidan" bild av oss vanliga svenskar.

Så fuck you karlstadbo!

skaparn
2007-02-07, 07:43
Skånehat är otroligt löjligt och hyses mest av folk med ett töntigt behov av att känna en idioternas gemenskap med andra som de får genom att muttra om hur man borde gräva bort nordtyskland blablabla. Undantag finns faktiskt, där i övrigt rationella människor hänger sig åt skånehat. Det har jag ingen förklaring till.

Sofia4_4
2007-02-07, 07:54
Jag vet bara två trevliga skåningar, och det är Jorgen och Me_Myself.

och... du glömde Nina

AngelLove
2007-02-07, 08:22
Finns en rolig historia om den där gruppen "befria skåne från sverige" eller vad de heter som hade årliga träffar med spade och spett för att gräva loss oss från Sverige. Ett år hade ett gäng smålänningar kommit till samma möte med spett och spade för att hjälpa till :laugh: :laugh: Vet inte sanningshalten i det hela...

Danska och riktig skånska är ju faen inget man förstår, det kunde lika gärna stått en kines och pratat med en - man haggar precis lika lite...

Finns det bara två trevliga skåningar Angel så har du inte träffat så många *grr27* *slap*

daja
2007-02-07, 08:35
Malmö och Köpenhamn såklart.

hur kan du ens använda Malmö i samma mening som Köpenhamn? Enorm klasskillnad på dessa två städer.
Själv har jag lyckats få en skåning att inse detta så nu bor vi tillsammans i stockholm istället. :D

jogustaf
2007-02-07, 08:46
Skåne är trevligt, min flickvän bor där. :-)

Har ibland svårt att höra vad vissa säger men då brukar det till och med vara svårt för flickvännen som är infödd skåning att förstå. Det finns väldigt stora avvikelser i dialekten på vissa ställen. Men över lag är skåningarna inte konstigare eller sämre än några andra svenskar.

Sen tror jag att många håller på med "gräv bort skåne" och "ge tillbaka det till danskarna" för att de vet att skåningarna hugger tillbaka på det.

Sofia4_4
2007-02-07, 08:55
http://i75.photobucket.com/albums/i310/frankcastle_2006/gay_thread.gif

Hur fan kan ni generalisera så många människor?
"Äh, jag har träffat två Skåningar och de var iaf trevliga".
Låter som om vi Skåningar är någonsorts ufo.. Treviga och otrevlia människor finns överallt, oberoende på var i världen.
Skåningar äter, sover och skiter som alla människor. Lansdkapet är mycket vackert i sig, precis som många av våra andra Svenska landskap. Märladalen är skön. Härjedalen är rent och vackert. Smutsiga Göteborg har sin charm. På en fucking liten förortspizzeria i Järna kan man finna de mest intressanta människor och få ta del av deras livsöden, bara man är öppen själv. Älvdalen är mycket fint. När man kommer in mot Huskvarna och Jönköping med bil och ser stadnens ljus i flera mil under natten är det mycket vackert. Skåne har dock många väldigt olikt balandade kuluter, topgrafi - Det finns slätter, skogsordåde, träskmak och sjöar.. Det enda som egentligen inte finns är berg. dialeket skiftar stark där precis som på Gotland, i Norrland, i Stockholm stad osv. Om ni negativt och fientligt isolerar er mot varandra från båda sidor i denna debatten så kan ni gå miste om att träffa många intressanta männsikor och missa trevliga upplevelser.
Fuck dina kläder, fuck var du kommer ifrån, fuck var du bor, du är inte din omgivning eller dina stålar utan den du själv väljer att vara. Klart att om man är osäker är det lätt att ty sig år fasta, straka och etablerade kulturer som ett fotbollslag, ett speciellt yrke, sin hemregion, religioner, sin titel, sitt utseende, sitt gäng osv för att få något att tillhöra och luta sig imot när den gnagande känslan av osäkerhet dyker upp som vi alla har... Fuck it. Ta det som bjuds när det bjuds. Mycket är gratis bara man öppnar sig lite och inte är rädd fär att förlora. Ut och se världen och vidga era persktiv lit. Alla bär vi ett visst mått av trångsynhet och jag hatar min egen och försöker göra ner den då jag vet att den begränsar mig som människa.
Galen kärlek folk.

:bow: Dalai Lama

mathor
2007-02-07, 09:04
Och du är från Karlstad? *rolleyes*

Han är en Vällingby Vato. Rezpekt.

Raggis
2007-02-07, 09:07
Jag älskar skånska tjejer :D

Emil_Larsson
2007-02-07, 09:12
Usch för skåningar:

Idaog tänkte jao göura ein bråååcåliii graAtäng.

Bööjjar me att Steeka upp liiteee smuööör, åsså lite till Smmööuuur
osså lite till Smöööur.. Ta gärna en kliiick smöuuur på fingret åxå.. jao vii taor väl en klick smööööur till.
Jävla smör! galna i smör eller? har ni sett hon där Tina som lagar mat eller hon nämner smör hela tiden. Min pappa och morsa stör sig också på det något fruktansvärt.

Nej tacka vet jag norrlänningar. Kalla berg, Älvor, ÖL och stugan.

Ingen jävla matlagning och varma lägenheter.

Mackz
2007-02-07, 09:14
Usch för skåningar:

Idaog tänkte jao göura ein bråååcåliii graAtäng.

Bööjjar me att Steeka upp liiteee smuööör, åsså lite till Smmööuuur
osså lite till Smöööur.. Ta gärna en kliiick smöuuur på fingret åxå.. jao vii taor väl en klick smööööur till.
Jävla smör! galna i smör eller? har ni sett hon där Tina som lagar mat eller hon nämner smör hela tiden. Min pappa och morsa stör sig också på det något fruktansvärt.

Nej tacka vet jag norrlänningar. Kalla berg, Älvor, ÖL och stugan.

Ingen jävla matlagning och varma lägenheter.

:laugh:

HerrArne
2007-02-07, 09:22
Jävla smör! galna i smör eller? har ni sett hon där Tina som lagar mat eller hon nämner smör hela tiden.

Tina, ja, hon gillar smör. Men överlag är hon väl snel hest? *cupid*

Var kommer den där Skipper ifrån nu igen? *whistle*

Nina L
2007-02-07, 11:35
Inte är det väl någon som hatar skåne/skåningar på allvar, heller!? De kanske tycker att vi snackar fult, men det kan vi ju inte hjälpa. :) Varmt och gott klimat har vi i alla fall, och det uppskattar de flesta. Och så har vi den här goa grabben!

DTOY7GVHcAE

PowPow
2007-02-07, 13:07
Inte är det väl någon som hatar skåne/skåningar på allvar, heller!? De kanske tycker att vi snackar fult, men det kan vi ju inte hjälpa. :) Varmt och gott klimat har vi i alla fall, och det uppskattar de flesta. Och så har vi den här goa grabben!

DTOY7GVHcAE

För att inte tala om den här mannen!

r6LODuStrFA

DavidN
2007-02-07, 13:39
eller....


IM54mnoHGbM

http://www.youtube.com/watch?v=IM54mnoHGbM

Stoltz
2007-02-07, 14:19
Jag vet bara två trevliga skåningar, och det är Jorgen och Me_Myself.

Tack för den du!

Men har du varit i Landskrona?

Landskrona är ingen del av Skåne. Det är någons sopnedkast.

Usch för skåningar:

Idaog tänkte jao göura ein bråååcåliii graAtäng.

Bööjjar me att Steeka upp liiteee smuööör, åsså lite till Smmööuuur
osså lite till Smöööur.. Ta gärna en kliiick smöuuur på fingret åxå.. jao vii taor väl en klick smööööur till.
Jävla smör! galna i smör eller? har ni sett hon där Tina som lagar mat eller hon nämner smör hela tiden. Min pappa och morsa stör sig också på det något fruktansvärt.


Lol, n00b.

Emil_Larsson
2007-02-07, 14:27
Tina, ja, hon gillar smör. Men överlag är hon väl snel hest? *cupid*

Var kommer den där Skipper ifrån nu igen? *whistle*

Göteborg väl, hon låter lite granna som om hon är från det hållet.

davvvan
2007-02-07, 14:48
Får jag fråga varför ni skriver Norrland om allt norr om Stockholm, kan ni inte göra likadant med Svealand och Götaland? Ändra topicen till att börja me kanske...

Säger ni götar och svear lika ofta som norrlänningar?

En stilla undran uppe från snö, kyla, isbjörnar och pingviner.

PowPow
2007-02-07, 14:50
Får jag fråga varför ni skriver Norrland om allt norr om Stockholm, kan ni inte göra likadant med Svealand och Götaland? Ändra topicen till att börja me kanske...

Säger ni götar och svear lika ofta som norrlänningar?

En stilla undran uppe från snö, kyla, isbjörnar och pingviner.

Allt norr om stockholm ÄR norrland, och allt norr om Uppsala är ren idioti :D


*just flippin, amigos* *innocent*

davvvan
2007-02-07, 14:52
Allt norr om stockholm ÄR norrland, och allt norr om Uppsala är ren idioti :D


*just flippin, amigos* *innocent*


Japp, men börja rabbla lite landskap eller iaf län och städer så får vi se...Går inte precis jämföra en gävlebo med en skinntorr tornedaling!

*popcorn*

Kwon
2007-02-07, 15:01
Allt norr om stockholm ÄR norrland, och allt norr om Uppsala är ren idioti!

"freakin' flippiest in the biz" :D

FreCKo
2007-02-07, 16:38
Skåningar är dryga som satan när det gäller deras syn på Stockholmare, mindervärderskomplex som satan.

DavidN
2007-02-07, 16:45
Skåningar är dryga som satan när det gäller deras syn på Stockholmare, mindervärderskomplex som satan.

Det är väl inte konstigt om det mesta vi får se är videos på "stekare", Vasakids och stureplansfolk :(

Jorgen
2007-02-07, 16:52
Skåningar är dryga som satan när det gäller deras syn på Stockholmare, mindervärderskomplex som satan.

Men vi svär mindre.

mangemani
2007-02-07, 16:57
dialekten!
"skaune"...jobbigt att höra på en sådan dialekt tycker jag.
kommer så väl ihåg när jag var liten och fick höra den skånska dialekten för första gången,tanken då var "mår denna person verkligen bra?",och tja,det citatet säger väl allt om vad jag tycker egentligen.

Corpobal
2007-02-07, 16:57
Skåningar är dryga som satan när det gäller deras syn på Stockholmare, mindervärderskomplex som satan.

Det där är så klassiskt stockholm, "ni är dryga mot oss och vår urbana livsstil jävla avundsjuka!!!!". Flesta jag känner ogillar göteborg mer än stockholm till och med, för att inte tala om rivaliteten som finns mellan olika skånska städer. Varför skulle vi lägga så mycket energi på er när det finns en massa andra ställen att störa sig på som är mer relevanta.

Kwon
2007-02-07, 16:59
När jag var yngre så gillade jag inte skåningar men när jag väl åkte ner till Lund och Malmö (bodde i Malmö en period då jag hjälpte till med en bok) så ändrades uppfattningen snabbt.

Hade även en polare från Ängelholm och en mkt god vän kom också ursprungligen från Skåne, men som när jag hade henne som elev tyvärr pratade Stockholmska.

Jag var tvungen att be henne snacka skånska för det kändes så skönt. (exotiskt?)

Man kan säga att skånskan är en "acquired taste".

Generellt så tycker jag (nu) att det är en charmig dialekt.

Mycket charmigare tycker jag allt damer från Skåne låter än tex damer från Norrbotten.

-

Minns en till historia där en annan skånsk bekant tyckte att JAG pratade roligt.

När jag sa saker på stockholmska så var han tvungen att härma mig hela tiden! :D

Förstår att det kan kännas som olika språk ibland.

Juliette
2007-02-07, 17:03
I lööööv Skåne och skånska.

*cupid*

åker dit varje sommar!

Finns ingen trevligare dialekt eller bättre ställe (förutom kanske "The Keyes")

Jaws
2007-02-07, 17:03
Skåne har inte mindervärderskomplex någonstans, vill påstå att det är tvärtom.
Varför blir jag så jävla sur när jag läser denna tråden.*slap*

Kwon
2007-02-07, 17:06
Danska däremot klarar jag INTE av, varken då eller nu.

Jag har alltid varit tvungen att snacka engelska och be dom snacka engelska när jag besöker danmark.

PowPow
2007-02-07, 17:08
Skåne har inte mindervärderskomplex någonstans, vill påstå att det är tvärtom.

Det tror inte jag heller.
Att resten av Sverige har mindervärdeskomplex inför stockholm stad är ju en gammal klycha, men jag trodde inte att det fanns någon som på riktigt trodde att det fanns någon med mindervärdeskomplex mot stockholm.

Varför skulle någon ha det? Mindervärdeskomplexxituationer kan väl säkert uppstå mellan mindre städer och storstäder. Stockholm är dock, enligt mig, inte en storstad.

HajduMan
2007-02-07, 17:17
På ett bygge jag var på så var där en rörläggare som kom ifrån perstorp (en håla i skåne), han fick även jag anstränga mig för att förstå, han sa "midd i hodded"
och en vecka senare kom jag på att han menade "mitt i huvudet"


:D

(om nån va intresserad)

Stoltz
2007-02-07, 17:18
:laugh:
Inte för att vara sådan, men vissa i den här tråden gnäller som några riktiga kärringar!

Kwon
2007-02-07, 17:21
Typiskt en Skåning från Lund att säga så! :D

Yankeee
2007-02-07, 17:22
Denna oldie säger det mesta.

BmyLsJuMtEw

Chaan
2007-02-07, 17:27
Skåningar är dryga som satan när det gäller deras syn på Stockholmare, mindervärderskomplex som satan.

De enda jag märkt som är ALLVARLIGT emot Ståckhållmare är norrlänningar.

Det där är så klassiskt stockholm, "ni är dryga mot oss och vår urbana livsstil jävla avundsjuka!!!!". Flesta jag känner ogillar göteborg mer än stockholm till och med, för att inte tala om rivaliteten som finns mellan olika skånska städer. Varför skulle vi lägga så mycket energi på er när det finns en massa andra ställen att störa sig på som är mer relevanta.

Det där tror jag mer på.

Skåne är ju porten mot resten av Europa. Ni har väl värre problem än rojalisterna här.

Men vi svär mindre.

Hehe, anekdot från forumet jag var med och drev 2005-2007. Det var en kille från Malmö som svor så mycket att vi var tvungna att säga till honom, och jag är rätt tålig..

Har på flera års surfande ALDRIG sett någon svära som honom (och knappast i verkliga livet) - såg att han blev avstängd från ett annat forum.

Undantaget som bekräftar regeln?


Jag var tvungen att be henne snacka skånska för det kändes så skönt. (exotiskt?)


You bet.

Var ihop med en tjej från Skanör. MYCKET romantiskt var det.


Minns en till historia där en annan skånsk bekant tyckte att JAG pratade roligt.

När jag sa saker på stockholmska så var han tvungen att härma mig hela tiden! :D


Det var samma med den här tjejen. Det var ganska länge sedan men en sak jag aldrig glömmer är när hon skulle apa efter om jag sade "A-aa" som svar.

Jag vet inte varifrån jag fått det där a-a men troligen Uppland.

Själv föredrog hon TILL EN BÖRJAN att säga "Jao" eller "Jiao" eller "Jia" som de gör där nere :D

Lite likt kinesiska jao och jiao.

Stockholm är dock, enligt mig, inte en storstad.

Hur kom du fram till det?

Jag bodde i Hong Kong en liten tid och hajar skillnaden, men hur resonerade du dig fram till det...

HajduMan
2007-02-07, 17:29
Denna oldie säger det mesta.


vem fan har lagt ut min video från helgen

PowPow
2007-02-07, 17:31
Hur kom du fram till det?

Jag bodde i Hong Kong en liten tid och hajar skillnaden, men hur resonerade du dig fram till det...

Jag får inte den där storstadskänslan i Stockholm. Den känns mer som en mindre stad, fast på ganska stor yta.

Men det kanske bara är jag.

Stoltz
2007-02-07, 17:33
Typiskt en Skåning från Lund att säga så! :D

Gnällkärring :D

Denna oldie säger det mesta.

BmyLsJuMtEw

...Å te fy...

Chaan
2007-02-07, 17:39
Jag får inte den där storstadskänslan i Stockholm. Den känns mer som en mindre stad, fast på ganska stor yta.

Men det kanske bara är jag.

Tror jag vet vad du menar.

När man kör mellan tex Akalla och Vällingby, bara för att ta ett exempel, så är det stad-land-stad. Med hästgårdar och allt. Och det är förvånsvärt nära till riktigt bondland i alla riktningar.

Men jag har tänkt på saken och kommit fram till att jag tycker det nätt och jämnt ÄR en storstad.

Det som talar FÖR är till exempel segregationen. Du kan åka tvärs över tunnelbanenätet och uppleva SÅ många olika slags kulturer inom samma stad.

Sedan blir det begreppförvirring pga att Stockholms Stad är en kommun med inte mer än en miljon invånare. Men på det viset lär ju även tex NY vara indelat.

Cilia
2007-02-07, 18:15
Jag vet inte jag gillar Skåne och skåningar.
Min mamma är skåning.
Har en gammal kollega (nu kompis) som är skåning med.
Jag brukade trösta henne med att hon inte behövde oroa sig för det var bara ett talfel.

PowPow
2007-02-07, 18:22
Det som talar FÖR är till exempel segregationen. Du kan åka tvärs över tunnelbanenätet och uppleva SÅ många olika slags kulturer inom samma stad.


Segregation är väl något som förekommer i så gott som alla storstäder. Men jag tycker inte attman kan dra det på andra hållet - det vill säga att segregation skulle innebära att det är en storstad. I så fall skulle Landskrona vara en storstad :D

Resten du sade höll jag med om.

Något som dock ger mig lite storstadskänsla är metrosystemet.
Allt handlar ju om i vilken kontext man sätter in det i. I ett Svenskt perspektiv så är det såklart en storstad. Men sätter man in det i ett europeiskt eller globalt perspektiv, så vet jag inte riktigt.

Men å andra sidan. Ska man jämföra på det viset, så kan man ju argumentera för att städer som Paris och Madrid är små byar, jämfört med städer som Mexico City :D Men folkmängd kanske inte är speciellt relevant, egentligen.

Jense
2007-02-07, 18:28
Men personerna i filmen är från Trelleborg hör jag. Det är inte något vi skåningar vill ha med att göra. Trelleborg är ett eget landskap

Kay
2007-02-07, 18:54
Jag har bott i helsingborg i 1½ månad nu. Trevliga människor med en dialekt som alla borde förstå och en exotisk värme. Har inte hittat nåt jag stör mig på ännu..Mjo,alla jäkla backar. Det verkar vara fler uppförsbackar än nerförsbackar :D

PowPow
2007-02-07, 19:50
Jag har bott i helsingborg i 1½ månad nu. Trevliga människor med en dialekt som alla borde förstå och en exotisk värme. Har inte hittat nåt jag stör mig på ännu..Mjo,alla jäkla backar. Det verkar vara fler uppförsbackar än nerförsbackar :D

haha
mycket har jag hört, men att skåne skulle vara backigt var något nytt :D

Srednq
2007-02-07, 19:51
haha
mycket har jag hört, men att skåne skulle vara backigt var något nytt :D

då har du varken cyklat eller vandrat i skåne om du tycker de

PowPow
2007-02-07, 19:57
då har du varken cyklat eller vandrat i skåne om du tycker de

Nej, inte direkt. Förutom i stadsmiljö, såklart.
Men vadå? Skåne måste väl ändå ses som ett väldigt platt landskap, eller?

Srednq
2007-02-07, 20:00
Nej, inte direkt. Förutom i stadsmiljö, såklart.
Men vadå? Skåne måste väl ändå ses som ett väldigt platt landskap, eller?

överlag.

Sheogorath
2007-02-07, 20:10
Jag vet inte jag gillar Skåne och skåningar.
Min mamma är skåning.
Har en gammal kollega (nu kompis) som är skåning med.
Jag brukade trösta henne med att hon inte behövde oroa sig för det var bara ett talfel.

O jag gillar dig. Du e snäll mot mig. *cupid*

;)

Edde_1
2007-02-07, 20:19
Finns en rolig historia om den där gruppen "befria skåne från sverige" eller vad de heter som hade årliga träffar med spade och spett för att gräva loss oss från Sverige. Ett år hade ett gäng smålänningar kommit till samma möte med spett och spade för att hjälpa till :laugh: :laugh: Vet inte sanningshalten i det hela...



Det är sant, föreningen heter Spettets vänner. Samlas en gång om året vid Hallandsåsen då nya medlemmar blir invigda. Dom utgår från SLU i Alnarp och består företrädesvis av folk från norr om Dalälven.

shadowfire
2007-02-07, 20:22
Skånska dialekten kan vara jobbig, känns väldigt "osvensk" i många sammanhang. Tack o lov var filmen Snapphanar svensktextad för jag förstod fan inte mkt av vad som sas... :D

Sedan verkar det bo väldans massa fjortisgangsters i skåne, vars enda hobby är o spraya slogans åt Sverigedemokraterna på järnvägsbroar, Landskrona verkar ju behöva sig en rejäl upprensning :)

Yankeee
2007-02-07, 20:23
Vädertanten på TV3 sa idag "Det blir minusgrader i övriga landet, inklusive skåne". Jag tror att det är en konspiration på g.

Edde_1
2007-02-07, 20:24
Skåningen är inte som andra.

Framför allt är han vacker.

Han har inte Stockholmarens lömska blick, inte heller Göteborgarens hysteriska talesätt eller Smålänningens hasande gång. Inte Sörmlänningens låga fotvalv eller Medelpadingens kutryggiga dolskhet.

Nej, Skåningen är i sanning en prydnad för mänskligheten. Likt ett majestätiskt monument höjer han sig över slätten. Hans blick är ärligt trofast, hans kinder glöder av hälsa och hans hållning är rakryggat reslig.

Ändå - allra vackrast är han inuti.

Där klappar ett ädelt hjärta och där har en obefäckad karaktär tagit sitt säte.

Lägg därtill en nästan överjordisk snabbhet i tanken; en klokhet och känslighet, som saknar motstycke någonstans. Ställ honom inför de svåraste problem, stapla upp framför honom all jordens bekymmer, kom till honom med konflikter och elände. Han kommer att lyssna tålmodigt på dina ämmerliga klagovisor, men du kommer också strax finna tröst i hans kloka lösning på världsalltet dilemma.

- Jaja, ska du höra honom säga, de bler nock bra me de.

Genom sekler av med- och motgångar, sociala och kulturella revolutioner, ockupationer och allahanda irriterande intrång i vardagen, har Skåningen lärt sig att kommer bara tid kommer säkert också råd. Blir man bara siddande är jordelivet inte konstigare beskaffat än att det efter ett tag återgår i normala gängor förr eller senare. Detta hindrar inte att Skåningen både lärt sig ingripa i skeendena och ibland kan ertappas känna både upprördhet och engagemang.


Sådan är Skåningen.:D

Kay
2007-02-07, 20:41
Såg en uråldrig film på tv en dag, där sa en gubbe "det finns lika många smala skåningar som tjocka smålänningar,alltså inga" Vet inte hur mycket det stämmer :D

En grej som stör mig, jag får sms "välkommen till danmark" då jag är ute och går! På hur många ställen i sverige händer det...

Angel
2007-02-07, 20:53
Jag är väl också trevlig?:banned

Nej!


Jorgen: Varsågod, glömde visst Nina med, hon är också trevlig

HajduMan
2007-02-07, 21:03
Jag har bott i helsingborg i 1½ månad nu. Trevliga människor med en dialekt som alla borde förstå och en exotisk värme. Har inte hittat nåt jag stör mig på ännu..Mjo,alla jäkla backar. Det verkar vara fler uppförsbackar än nerförsbackar :D



du har pm =)

Srednq
2007-02-07, 21:05
Skånska dialekten kan vara jobbig, känns väldigt "osvensk" i många sammanhang. Tack o lov var filmen Snapphanar svensktextad för jag förstod fan inte mkt av vad som sas... :D

Sedan verkar det bo väldans massa fjortisgangsters i skåne, vars enda hobby är o spraya slogans åt Sverigedemokraterna på järnvägsbroar, Landskrona verkar ju behöva sig en rejäl upprensning :)

speciellt som i den filmen vad det inte skåningar. utan stockholmare som pratade skånska. iaf enligt dom på jobb somm sett den

folk hackar på landskrona. men det är ganska kul att jag som bor här aldrig märker av alla problem dom snackar om *screwy*

Srednq
2007-02-07, 21:07
Såg en uråldrig film på tv en dag, där sa en gubbe "det finns lika många smala skåningar som tjocka smålänningar,alltså inga" Vet inte hur mycket det stämmer :D

En grej som stör mig, jag får sms "välkommen till danmark" då jag är ute och går! På hur många ställen i sverige händer det...

du bor 20 min från helsingör, va tro du egentligen? :smash: *whistle*

det får man för övrigt med om man är på västra sidan av ven. (ven är ön mellan skåne och danmark för er som inte är så haj på geografi)

Kay
2007-02-07, 21:39
du bor 20 min från helsingör, va tro du egentligen? :smash: *whistle*

det får man för övrigt med om man är på västra sidan av ven. (ven är ön mellan skåne och danmark för er som inte är så haj på geografi)

No shit Einstein..*noterar att alla inte förstår ironi*

qwerty1
2007-02-07, 21:50
dpwxIIYmdSI

Där har vi en skåning!

(ÄR dock skåning och vi är underbara, det där är bara en idiot.. men sjukt rolig för han är ju sååå korkad)

Nilsjohan
2007-02-07, 22:01
Om jag skall vara ärlig så gillar jag skåningar. Men en gång så skulle jag delta i en enkät om sex och samlevnad. En av frågorna var: Nämn två saker du finner avtändande? Jag svarade då 1) håriga kroppar och 2) skånska

Men jag skyller på stress, impotens, tillfällig sinnesförvirring, nageltrång och demens

Chaan
2007-02-08, 01:15
Jaha jag tror bestämt du trollade bort lite av det jag sa.

SÅ MÅNGA OLIKA KULTURER skrev jag. Det var precis vad jag menade.

Åk tbana från Akalla till Norsborg och känn att det är en storstad.

Tunnelbana i sig kan man inte använda som spiken i kistan för en storstadsdefinition det är helt klart. Finns i andra nordiska huvudstäder.

Men sammanhållen kollektivtrafik ger en större känsla av STAD. Uppsala med ett busstorg blir då ganska ÖDSLIGT i jämförelse med tex Göteborg med ett utbyggt spårnät.

Givet bidrar tunnelbananen till storstadsstämning - inte konstigt att tuben används i så många av filmerna som spelas in här.

Sedan kan man ju lungt konstatera att andra tuber bidrar mer till känslan, tex Paris med sin lättmetallfinish överallt, New Yorks med sitt klotter, och Hong Kongs med sin jävla acceleration.

Högbanesystem skulle inte kännas lika mycket STORSTAD men i och för sig mer modernt.

Segregation är väl något som förekommer i så gott som alla storstäder. Men jag tycker inte attman kan dra det på andra hållet - det vill säga att segregation skulle innebära att det är en storstad. I så fall skulle Landskrona vara en storstad :D

Resten du sade höll jag med om.

Något som dock ger mig lite storstadskänsla är metrosystemet.
Allt handlar ju om i vilken kontext man sätter in det i. I ett Svenskt perspektiv så är det såklart en storstad. Men sätter man in det i ett europeiskt eller globalt perspektiv, så vet jag inte riktigt.

Men å andra sidan. Ska man jämföra på det viset, så kan man ju argumentera för att städer som Paris och Madrid är små byar, jämfört med städer som Mexico City :D Men folkmängd kanske inte är speciellt relevant, egentligen.

Folkmängd är väldigt RELEVANT, men inte avgörande.

Som sagt så anser jag själv att mångskiftning är ett kriterium. Där kommer till exempel LUKTER in i bilden. Går du av på två stationer i innerstan och går upp genom en uppgång så är det sällan samma lukt på två stationer. Det här var en stark likhet med Hong Kong: lukterna.

Möjligen är det de kallar PULS ett kriterium på storstad. Det innebär att olika dagar är det olika stämning på stan. Detta beror bland annat på vilka större evenmang som pågår.

Så var det aldrig i tex Uppsala när jag bodde där. Där kunde man bli knivad utanför McDonalds vilken helgkväll som helst.

LarsK
2007-02-08, 04:39
Får jag fråga varför ni skriver Norrland om allt norr om Stockholm, kan ni inte göra likadant med Svealand och Götaland? Ändra topicen till att börja me kanske...

Säger ni götar och svear lika ofta som norrlänningar?

En stilla undran uppe från snö, kyla, isbjörnar och pingviner.

Varför finns det inget söder om Stockholm för stockholmare? Titta på TV4's nyheter. De kör vädret från norr till söder, vilket är Stockholm. Småland och Skåne är aldrig med på vädret.

LarsK
2007-02-08, 04:55
Skånska dialekten kan vara jobbig, känns väldigt "osvensk" i många sammanhang. Tack o lov var filmen Snapphanar svensktextad för jag förstod fan inte mkt av vad som sas... :D

Sedan verkar det bo väldans massa fjortisgangsters i skåne, vars enda hobby är o spraya slogans åt Sverigedemokraterna på järnvägsbroar, Landskrona verkar ju behöva sig en rejäl upprensning :)

Snapphanarna är från Göinge, och de förstår inte resten av oss skåningar vad de säger heller. Lojer, hooken osv. Fattar inget.

Trelleborg och Landskrona har vi förträngt. Det är förlorad mark i Skåne. Vi vill inte ha med dem att göra.

Sjöbo är väl inget vi är stolta över heller. Men de klarar ganska bra av att skämma ut sig i tid och otid, så de anser inte vi heller är en del av Skåne.


Stockholmare borde lära sig lite mer om skånes geografi. Jag hörde om en för ett par år sen från Stockholm som köpt ett sommarhus på Österlen. Sommarhuset var i Staffanstorp. :laugh: Grundlurad!
För er som inte vet, Österlen börjar öster om Ystad och går till Simrishamn ungefär. Staffanstorp ligger runt Malmö.