handdator

Visa fullständig version : Farligt att motionera då det är kallt?


Lilla Brynolf
2007-02-06, 20:11
Tjenare,
vintern har äntligen kommit efter allt slaskande och nu är det runt -20 ute.
Var tänkt att jag skulle hinna med en länk ikväll, men nu börjar sambon säga att det är farligt för lungorna att motionera då det är så pass kallt. :confused:
Stämmer det?

Jag har dessutom match på uterink imorgon kväll, och då lär det vara lika kallt...

Så frågan är: Är det på något vis farligt att motionera så att man blir rejält andfådd då kvicksilvret kryper neråt? Även om man klär på sig ordentligt?

Jackie Dee
2007-02-06, 20:13
Skulle vara ett stort problem för alla vasaloppsåkare och hela skidvärlden isf.

klä dig ordentligt och värm upp kroppen riktigt så är det helt lugnt.

Lexidos
2007-02-06, 20:14
Finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder ;)

Tror inte att det är farligare än i varmtväder.

Lilla Brynolf
2007-02-06, 20:19
Skulle vara ett stort problem för alla vasaloppsåkare och hela skidvärlden isf.

klä dig ordentligt och värm upp kroppen riktigt så är det helt lugnt.

EXAKT vad jag också sa, men damen vann debatten innan den ens hann börja. :)
Så man kan inte dra på sig nåt skit genom att flåsa in kall luft?

machine gun
2007-02-06, 20:20
Vissa kan få problem med luftvägarna om de tränar när det är riktigt kallt (under -15 brukar va nån slags hållpunkt), men det lär man ju känna isf. Det är nog väldigt individuellt. Får man problem så finns det ju värmeväxlare att köpa som värmer upp inandningsluften.

Jackie Dee
2007-02-06, 20:21
Nej inte värre än i varm luft.
Klä dig ordentligt och ut och spring.

Lexidos
2007-02-06, 20:24
Personligen undviker jag det för att det är kallt o oftast hallt.. kan man inte träna ute i shorts har man inte ute att göra är min filosofi :)

King Grub
2007-02-06, 20:27
Risken att utveckla astma ökar dramatiskt.

Exercise-induced asthma (EIA) is a very common condition that affects winter sport athletes at rates as high as 50%. It has become clear that the main etiologic factors in EIA are the extremely low humidity and high respiratory rates in these athletes, which lead to extreme airway drying.

Curr Sports Med Rep. 2006 Dec;5(6):284-8.

rolf
2007-02-06, 20:27
Vissa kan få problem med luftvägarna om de tränar när det är riktigt kallt (under -15 brukar va nån slags hållpunkt), men det lär man ju känna isf. Det är nog väldigt individuellt. Får man problem så finns det ju värmeväxlare att köpa som värmer upp inandningsluften.

Jag misstänker att jag har någon form av början till astma eller köldallergi, eftersom mina luftvägar täpps igen om jag gör något som höjer andningsfrekvensen när det är mer än ungefär -15. Jag får ingen luft och det piper som fan i halsen när jag försöker andas. Kan sitta i upp till en halvtimme efter att jag kommit in. Jävligt obehagligt.

Emil_Larsson
2007-02-06, 20:30
Vintern är kaos för mig för jag har Köldastma. Nämner som King_Grub att astma är inte skoj på vintern.

Lilla Brynolf
2007-02-06, 20:39
Äh, jag skiter i springandet ikväll. Drar iväg till gymmet på en genomkörare istället. Där är det åtminstone varmt.

Jävla vinter...

Men i mars drar jag iväg till THAILAND i tre månader! HAHAA!!!

machine gun
2007-02-06, 21:17
Jag misstänker att jag har någon form av början till astma eller köldallergi, eftersom mina luftvägar täpps igen om jag gör något som höjer andningsfrekvensen när det är mer än ungefär -15. Jag får ingen luft och det piper som fan i halsen när jag försöker andas. Kan sitta i upp till en halvtimme efter att jag kommit in. Jävligt obehagligt.

Gå till en läkare och berätta om dina besvär. Om du har ansträngsastma bör du ha en inhalator att ta till när du får känningar.

z_bumbi
2007-02-06, 21:17
Lungplus. Så heter en liten manick som värms upp av utandningsluften och som sen värmer inandningsluften innan den hamnar i kroppen, en värmeväxlare för andningen helt enkelt. Om man har problem med astma när det är kallt kan det kanske vara läge att kolla på en sådan manick, man kan i alla fall promenera raskt utan att den hindrar andningen. För annan idrott har jag för mig många upplevde att den hindrade ganska mycket men det var x antal år sedan jag läste några test om den, någon annan kanske t o m har testat den och vet mer.

Eller så kan man ju googla. http://www.lungplus.se/ (Nu finns det tydligen en för idrott också.)

lejonet
2007-02-06, 21:18
Äh, jag skiter i springandet ikväll. Drar iväg till gymmet på en genomkörare istället. Där är det åtminstone varmt.

Jävla vinter...

Men i mars drar jag iväg till THAILAND i tre månader! HAHAA!!!


Varmt och skönt i thailaind :D