handdator

Visa fullständig version : Konditionspass under vilodag


Hammargren
2007-02-06, 15:52
för att bygga muskler så måste man äta, träna och vila ordentligt. om man vill öka i muskelmassa så bör man också ligga på ett dagligt kaloriöverskott på 300-500 kalorier. jag har för närvarande 5 styrkepass i veckan+idrott och 1 intervallträning i veckan. vore det för mycket att klämma in ett konditionspass på en vilodag (i mitt fall på en onsdag eller söndag) ytterligare, eller skulle kroppen inte hinna återhämta sig? spelar det ingen roll om man kör ett visst antal styrke- och konditionspass i veckan - så länge man ligger på kaloriöverskott så kommer man att bygga muskler, eller har för många kondispass i kombination med styrkepass någon negativ effekt på muskelökning/återhämtning (återigen om man ligger på ett kaloriöverskott)? :confused:

tack i förskott

Liten Men Fet
2007-02-06, 15:59
En vilodag med konditionsträning på är ingen vilodag..

GymTT
2007-02-06, 15:59
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

Slartibartfast
2007-02-06, 17:18
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

Låt mig gissa att om ett halvår kommer alla att säga nåt helt annat. Då är det viktigt att köra mycket kondition för maximal muskeltillväxt.

Hammargren
2007-02-06, 19:34
vad jag undrade var om det spelar nån roll om man kör ett distanspass på vilodagar så länge man ligger på kaloriöverskott? har det nån effekt på återhämtningen om man kör distans eller ej så länge man ligger på kalori+?

Liten Men Fet
2007-02-06, 19:47
vad jag undrade var om det spelar nån roll om man kör ett distanspass på vilodagar så länge man ligger på kaloriöverskott? har det nån effekt på återhämtningen om man kör distans eller ej så länge man ligger på kalori+?

Om målet är att vila på vilodagen så förstör man ju det. Det handlar ju inte bara om att man ska vila musklerna utan ta det lugnt så kroppen kan återhämta sig ordentligt. Kan ju vara allt från att bekämpa uppblommande infektioner till annat.
Det går ju inte så bra när du är ute och springer.

emmak
2007-02-06, 20:37
Kanske en jävligt dum fråga. Men "förstör" långa promenader lika mkt som konditionspass? Promenad är ju inte alls lika ansträngande, ni förstår nog hur jag menar.

Slartibartfast
2007-02-06, 20:43
Men "förstör" långa promenader lika mkt som konditionspass?

Nej.

Hammargren
2007-02-06, 20:44
Om målet är att vila på vilodagen så förstör man ju det. Det handlar ju inte bara om att man ska vila musklerna utan ta det lugnt så kroppen kan återhämta sig ordentligt. Kan ju vara allt från att bekämpa uppblommande infektioner till annat.
Det går ju inte så bra när du är ute och springer.

grejen är den att på mina vilodagar så blir jag väldigt rastlös :P tänkte att om det inte skulle ha någon effekt på återhämtning/muskeltillväxt så kan jag lika gäran ha ett distanspass

Hammargren
2007-02-06, 20:44
Nej.

precis vad är det konditionspass "förstör"?

emmak
2007-02-06, 20:46
Nej.

Det är alltså inte negativt överhuvudtaget för muskeltillväxten att gå promenader dagarna man inte styrketränar?

King Grub
2007-02-06, 20:52
Att gå sliter inte på någonting.

Du måste inte sitta som ett paket all tid du inte tillbringar på gymmet. Inaktivitet dödar anabolism och ökar markörer för fettillväxt.

King Grub
2007-02-06, 20:53
precis vad är det konditionspass "förstör"?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

Emil_Larsson
2007-02-06, 20:54
Att gå sliter inte på någonting.

Det enda gång sliter på är mina knän. :cryout:

Hammargren
2007-02-06, 21:16
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

en följdfråga: har konditionsträning någon negativ effekt på benträning? om man kör 1-2 benpass i veckan och ett x antal konditionspass, minskar muskeltillväxten i benen än om man hade vilat istället, eller har löpning föga betydelse?

King Grub
2007-02-06, 21:22
Konditionsträning hämmar resultaten av all styrketräning. Citerade du bara länken utan att klicka den och läsa tråden? :confused:

Hammargren
2007-02-06, 21:25
Konditionsträning hämmar resultaten av all styrketräning. Citerade du bara länken utan att klicka den och läsa tråden? :confused:

läste att konditions- och styrketräning har hämmande effekt på varandra, men inget om det har större effekt på ben än överkropp

z_bumbi
2007-02-06, 21:30
Låt mig gissa att om ett halvår kommer alla att säga nåt helt annat. Då är det viktigt att köra mycket kondition för maximal muskeltillväxt.

De flesta som sysslat med styrketräning i någon form ett tag vet att det inte är någon bra kombination att köra mycket kondition om man vill få maximal utdelning på att gymet, det har varit allmän lärdom de senaste 30 åren (Eller mer) och det som framkommit nu är endast en möjlig förklaring eller snarare en möjlig förklaring på en del av fenomenet.

Men konditionsträning är å andra sidan inte så farligt som många har fått för sig och en visst mått av kondition är ett krav för att kunna prestera bra på gymet, sen får man väga mängden träning mot de mål man har satt upp och försöka hitta en kompromiss efter hur dålig flås man kan acceptera kontra vilket resultat man vill få på gymet.

GymTT
2007-02-07, 11:30
Nej.

Ja, säkert

Yankeee
2007-02-07, 15:01
95% av de som tränar är garanterat inte på sådan att nivå att de skulle märka några negativa effekter av att lägga in något löppass i veckan.

Liten Men Fet
2007-02-07, 15:26
95% av de som tränar är garanterat inte på sådan att nivå att de skulle märka några negativa effekter av att lägga in något löppass i veckan.

Nä men om man bara har en vilodag i veckan så kan det vara dumt och lägga in ett löppass där tycker jag.

Yankeee
2007-02-07, 15:36
Nä men om man bara har en vilodag i veckan så kan det vara dumt och lägga in ett löppass där tycker jag.

Ja, men vad har det med det jag skrev att göra?

Liten Men Fet
2007-02-07, 15:54
Ja, men vad har det med det jag skrev att göra?

Tja, om man utgår från tråden vi skriver i handlar från början om Hammargren där han skriver:
jag har för närvarande 5 styrkepass i veckan+idrott och 1 intervallträning i veckan.
Så tycker jag det är relevant.

Handlar det bara om ifall konditionträning inverkar negativt på förmågan att bygga muskler så är det inte relevant. Men jag utgick från vad tråden handlade om från början.

Yankeee
2007-02-07, 16:20
Tja, om man utgår från tråden vi skriver i handlar från början om Hammargren där han skriver:
jag har för närvarande 5 styrkepass i veckan+idrott och 1 intervallträning i veckan.
Så tycker jag det är relevant.

Handlar det bara om ifall konditionträning inverkar negativt på förmågan att bygga muskler så är det inte relevant. Men jag utgick från vad tråden handlade om från början.

Vad handlar de senaste inläggen i tråden om?

remixxa
2007-02-07, 16:44
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

Snart kommer Jacksatan in o börjar skälla på dig.