handdator

Visa fullständig version : För kort ben


Fettecke
2007-02-06, 15:31
har för drygt 3 veckor sedan varit och träffat en läkare, och fick reda på att mitt vänstra ben var lite kortare än det högra. detta har till stor del orsakat en skada i mitt knä, som gör att jag inte kan böja vänster knä mer än 90 grader, värst är det ifall jag skulle ställa mig på knä, samt sätta mig ner så att rumpan tar i hälen, det går inte pga den olidliga smärta som går genom baksida lår.

Jag fick några tips på strech-övningar... hälften av dom glömde jag när jag gick därifrån, men vissa har jag gjort och visst har jag blivit Lite smidigare i just baksida lår, men smärtan sitter som berget...

Någon som har andra vettiga tips... har iofs. bokat in ett nytt möte med läkaren, men vill ändå veta mer om hur man kan förbättra situationen.!?

isato
2007-02-06, 15:52
Lider av samma men det beror på att ett ben är snedställt men troligtvis skall dem räta upp det. Jag har inte ont som knivsticksont utan känner mig mera matt i knät och att det pulserar. det raka(väntra) knät får ta emot de flesta stötarna efterssom jag går mest på det benet efterssom det är längre. På mitt snedställda högerknä känns det som jag bara utnyttjar halva leden vilket aldrig kan vara bra.

men är båda dina ben raka så vet jag inte?

toso
2007-02-15, 10:16
Jag har också olika långa ben. Var till en läkare som sa att det skiljde 2-2,5 cm mellan benlängderna. Det vänstra var kortare än det högra. Han kände i sidorna av magen och ritade sedan två streck på vardera sida. Det syntes verkligen att de två strecken satt olika högt. Jag har alltså blivit sned i mitt bäcken. Funderar på att skaffa inlägg i skon. Vad skiljde det mellan dina benlängder? Om du har ont så har du kanske kört för tung benträning. Jag känner att jag kan köra hacklift och benpress bra om jag inte kör så tungt, typ 15 reps eller mer...

Fettecke
2007-02-16, 21:17
vet inte precis hur stor skillnad det är, ska träffa samma läkare på måndag igen.

men som sagt, benträningen va som tyngst när jag märkte av det... oturligt =(

Johan O
2007-02-18, 13:20
Hade samma fel är jag var tonåring, dock bara en dryg centimeter skillnad. Gjorde iallafall att jag fick väldigt ont i nedre ryggen/höften. Fick ett litet skoinlägg under hälen och vips, så var smärtan borta. Sen dröjde det bara nått år och så hade det korta benet växt ikapp och inlägget behövdes inte mer.