handdator

Visa fullständig version : När sluta natriumladda i förhållande till start av kolhydratsladdning??


Brinken
2007-02-06, 13:47
Hej. Hur lång tid innnan jag börjar ladda med kolhydrater bör jag sluta med salt och vatten som jag intar under natriumladdningen??

Brinken

L-Sami
2007-02-06, 15:02
Den här artikeln är bra,

http://forum.body.se/showthread.php?t=250

Brinken
2007-02-06, 15:22
Den här artikeln är bra,

http://forum.body.se/showthread.php?t=250

jag vet det är den jag går efter. men just den delen framgår inte riktigt vad jag kan se...

Brinken
2007-02-06, 15:24
eller? det står 2 dagar innan tävling eliminera natrium. eftersom min "tävling" är kl 09.00 på lördag... innebär detta att jag inte skall inta ngt natrium efter jag vaknat på torsdan då? men skall jag fortsätta dricka vatten eller skall jag sluta med båda dom då? och när exakt bör jag börja ladda kolhydrater om min "tävling" är 09.00 på lördag??

Brinken
2007-02-06, 15:58
jag blir dessutom förvirrad över hurvida jag bör salta maen under kolhydratstömningen, samt under laddningen. "Experterna" i tråden säger nämligen olika!*cry*

L-Sami
2007-02-06, 16:15
eller? det står 2 dagar innan tävling eliminera natrium. eftersom min "tävling" är kl 09.00 på lördag... innebär detta att jag inte skall inta ngt natrium efter jag vaknat på torsdan då? men skall jag fortsätta dricka vatten eller skall jag sluta med båda dom då? och när exakt bör jag börja ladda kolhydrater om min "tävling" är 09.00 på lördag??

Jag körde samma grej på 1 vecka med gott resultat. Så här körde jag.


Dag 1-2
Alltså jag började de två första dagarna att fylla på med vatten och salt. Drack säkert 10 liter vatten per dag samt saltade som fan allt.

Dag 3-5
Sen de tre nästa dagarna fortsatte jag dricka mycket vatten och inta mycket salt, samtidigt som jag tömde på kolhydrater när jag tränade vet inte hur bra jag lyckades på det men åt i allafall 50g kolisar de dagarna.

Dag 6-7
Näst sista dan åt jag ca 250-300 kolhydrater och drack endast högst 1 liter vatten samtidigt som jag undvek salt.

L-Sami
2007-02-06, 16:20
Jag körde samma grej på 1 vecka med gott resultat. Så här körde jag.


Dag 1-2
Alltså jag började de två första dagarna att fylla på med vatten och salt. Drack säkert 10 liter vatten per dag samt saltade som fan allt.

Dag 3-5
Sen de tre nästa dagarna fortsatte jag dricka mycket vatten och inta mycket salt, samtidigt som jag tömde på kolhydrater när jag tränade vet inte hur bra jag lyckades på det men åt i allafall 50g kolisar de dagarna.

Dag 6-7
Näst sista dan åt jag ca 250-300 kolhydrater och drack endast högst 1 liter vatten samtidigt som jag undvek salt.

På sista dan drack jag inte någonting alls på dan men åt jätte mycket kolhydrater. Det skulle alltså bli tävlingsdagen i och att säga

GymTT
2007-02-06, 16:45
Tävlar du?

Brinken
2007-02-06, 16:57
Tävlar du?

nej, men jag går i skolan:D Jag håller på med ett projektarbete där jag (från att aldrig varit på ett gym tidiagre) skulle testa "alla steg" i en bodybuilders förberedelser för tävling; dvs bulk, deff, laddning & tömming...

L-Sami
2007-02-06, 17:27
nej, men jag går i skolan:D Jag håller på med ett projektarbete där jag (från att aldrig varit på ett gym tidiagre) skulle testa "alla steg" i en bodybuilders förberedelser för tävling; dvs bulk, deff, laddning & tömming...

Laddning & tömning är extremt psykiskt krävande, se till att vara ordentligt ladda mentalt på den, vätskebrist är inga barn lekar och kan leda till allvarliga konsekvenser

GymTT
2007-02-06, 17:30
nej, men jag går i skolan:D Jag håller på med ett projektarbete där jag (från att aldrig varit på ett gym tidiagre) skulle testa "alla steg" i en bodybuilders förberedelser för tävling; dvs bulk, deff, laddning & tömming...

Okej, intressant

Sverker
2007-02-06, 18:26
Hur ska du utvärdera resultatet ?


Ja, hur vet du att du är klar ?


Det sista jag skulle gör är att rekommendera någon att leka med vatten och elektrolyter INNAN personen är fullt på det klara med vad som komer att hända. Att ha en åtgärdsplan är inte helt fel ifall kramperna skulle komma.

Bara några tankar om ditt eget bästa.

CoolHandLuke
2007-02-06, 18:31
Tror det var 'The Contender' jag kollade på där någon drack destillerat vatten för att gå ner i vikt snabbt. Hur farligt/effektivt är det i jämförelse?

Brinken
2007-02-06, 18:52
Laddning & tömning är extremt psykiskt krävande, se till att vara ordentligt ladda mentalt på den, vätskebrist är inga barn lekar och kan leda till allvarliga konsekvenser

jag märker det!!! jag är jävligt envis och stark mentalt, så själva utförandet av metoderna är inga problem... däreot går plugg så j*vla dåligt nu och ja har kommit på mej själv att låta otrevlig utan anledning flera gånger...:em: men det är väldigt intressant!

Brinken
2007-02-06, 18:57
Hur ska du utvärdera resultatet ?


Ja, hur vet du att du är klar ?


Det sista jag skulle gör är att rekommendera någon att leka med vatten och elektrolyter INNAN personen är fullt på det klara med vad som komer att hända. Att ha en åtgärdsplan är inte helt fel ifall kramperna skulle komma.

Bara några tankar om ditt eget bästa.

Jag har gjort en del provtagningar sam arbetsprov innan projektet som skall upprepas och sedan utvärderas. (btw någar förslag på blodprov som skulle kunna visa ngn intressant fakta???) Dessutom kommer kroppsskillnaden att vara en del, samt styrkeökning/minskning och en "psykanalys" där jag analyserar hur jag har mått mentalt under de olika "stegen" av mitt projekt.

Jag har min "tävling", dvs slutfotografering på lördag efter det är det bara skriverierna kvar!

Har du något tips på åtgärdsplan? Jag vet att jag är lite ute på tunn is och att det finns en risk att den brister, och du har helt rätt i att jag inte har några isdubbar med mej...

Tack för tipsen!

Sverker
2007-02-06, 20:19
Några blodprov kan jag inte komma på. Du lär torka ut blodet och få höga Hb-värden. Du kommer att få en skev elektolytprofil med kraftigt överskott av kalium.


Åtgärdsplanen bör ju innehålla några flaskor mineralvatten. Störst risk är att du har ren vätskebrist, följt av natriumbrist.

OggeP
2007-02-06, 21:23
Jag brukar strypa saltet på onsdagskvällen om jag ska tävla på lördagen. Sen så laddar jag med kolhydrater under torsdagen samt fredagen.

Brinken
2007-02-07, 19:51
Så här ligger det till:

Imorgon kör jag ett sista tömningspass på förmiddan. Från att jag vaknar ---> efter passet = 0 kolhydrater. Efter passet tänkte jag börja kolhydratsladda! nu är frågan bara om man skall skita i sitt kaloriunderskott dessa dagar. Dvs, om jag äter så mycket kolhydrater jag bör få i mej/dag under laddningen (8 g X 70, min vikt, X 4,1 kcal/gram = 2240 Kcal) kommer jag överstiga det kaloriintaget jag har legat på under deffen, sen skall dessutom fett och proteiner komma ovanpå detta. Men det är lugnt eller?? Jag lär ju inte lägga på mej såå mycket fett under dessa två laddningsdagar antar jag!

Tacksam för kommentarer/Tips, The Brink

L-Sami
2007-02-07, 20:14
Resorb (Vätskeersättning) från apoteket är att rekommendera efter din "tävling" , mineralvatten lär smaka gott också

L-Sami
2007-02-07, 20:14
Så här ligger det till:

Imorgon kör jag ett sista tömningspass på förmiddan. Från att jag vaknar ---> efter passet = 0 kolhydrater. Efter passet tänkte jag börja kolhydratsladda! nu är frågan bara om man skall skita i sitt kaloriunderskott dessa dagar. Dvs, om jag äter så mycket kolhydrater jag bör få i mej/dag under laddningen (8 g X 70, min vikt, X 4,1 kcal/gram = 2240 Kcal) kommer jag överstiga det kaloriintaget jag har legat på under deffen, sen skall dessutom fett och proteiner komma ovanpå detta. Men det är lugnt eller?? Jag lär ju inte lägga på mej såå mycket fett under dessa två laddningsdagar antar jag!

Tacksam för kommentarer/Tips, The Brink


Varför inte bara ligga på kaloribalans?

Sverker
2007-02-07, 20:49
Fyller du på med kolhydrat och har tömt glykogenförråden är det NOLL risk att du lägger på fett.

Jag har lite svårt att begripa varför du inte laddar ordentligt och bara kör på kolhydrat ? Du kanske har normalt 10 g glykogen per kg muskel men med en ordentlig laddning kan du säkert ladda 25 g glykogen per kg muskelmassa.

Dessa 25 g måste komma från ett överskott för annars kan du ju inte fylla på lagren;)

Brinken
2007-02-07, 21:07
Fyller du på med kolhydrat och har tömt glykogenförråden är det NOLL risk att du lägger på fett.

Jag har lite svårt att begripa varför du inte laddar ordentligt och bara kör på kolhydrat ? Du kanske har normalt 10 g glykogen per kg muskel men med en ordentlig laddning kan du säkert ladda 25 g glykogen per kg muskelmassa.

Dessa 25 g måste komma från ett överskott för annars kan du ju inte fylla på lagren;)

så ja ska skita i fett och protein helt i nästan två dygn och bara äta typ 2 kilo potatis och ris, samt massa bananer dessa dagar??

Sverker
2007-02-08, 07:31
Tjaa...du vet ju hur jag laddar...mycket potatis blir det*spy* Att fylla på med fett och protein ovan på det skulle klart sänka MIG fullständigt.

Vi pratar 2 dygn. Under dessa dygn får du klart i dig tillräckligt med essentiella aminosyror för att hålla din proteinsyntes uppe. Du har en liten pool av aminosyror att ta av vid kortvarig brist av någon aminosyra. Två dygn gör ABSOLUT ingen skada.
Fettet du behöver skulle jag ta från havregrynsgröt. Mer stoppar bara upp.


Det är alltså fysiska problem.

Ola Wallengren
2007-02-08, 08:39
För att ladda in ordentligt måste man ligga på energiöverskott. Hur skulle du annars kunna ladda upp om du äter 2800kcal men förbrukar 3000kcal den dagen? I princip bör du äta dina 2240kcal kolhydrater utöver din normalkost på ca 2400kcal.