handdator

Visa fullständig version : Kalium: Dosering???


Brinken
2007-02-06, 12:35
Hej. Köpte kaliumtillskott idag eftersom jag har hört att det krävs under en kolhydrattömmning/laddning för att få bästa resultat. Hur bör jag dosera och när?

Vikt 70 kg
Längd 186 cm

Brinken

Pepz
2007-02-06, 17:34
laddar du med potatis så behövs inget extra kalium.
200-800mg är annars en vanlig dosering.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=841587&postcount=192

Nilsjohan
2007-02-06, 18:20
Ät bananer.

Kalium skall man vara försiktig med och absolut inte överdosera.

Överdoseringssymtom att vara obesrvant på:
Effekterna på hjärtat är viktigast, med symptom som hypotension, bradykardi, block, ventrikelarymier. Neuromuskulära symptom (tremor, muskelsvaghet, paralys, muskelkramper, parestesier, hyporeflexi). Andningsdepression. Magsymptom pga korrosiv verkan. Acidos.

Köpte du kalium på apoteket? Jag har hört att personalen på apoteket inte är så villiga att hjälpa när man inte har en konstaterad (hos läkare, även om det är receptfritt) hypokalemi.

Brinken
2007-02-06, 19:30
jag köpte på apoteket ja. och visst höll hon hårt i burken, men jag lyckades med min charm. Det jag tänkte mest på är nu under min tid då jag går på ca 0 gram kolhydrater (dvs kolhydratstömmningen). Det var då jag tänkte inta det (för ja får väl inte i mej det på ngt annat sätt??) och undrade hur mycket...

dr ozz
2007-02-06, 19:37
Dagsbehovet ligger på ca 3500 mg, bara att räkna!

Brinken
2007-02-06, 19:40
Dagsbehovet ligger på ca 3500 mg, bara att räkna!

tack! precis vad jag ville höra! hoppas du har rätt nu;)

Eddie Vedder
2007-02-06, 19:46
Käka baljväxter och rotfrukter så kommer du utan problem upp i va du behöver va gäller kalium, kalium ska som redan påpekats inte överdoseras och det är ett mineralämne man enkelt får i sej tillräckligt av. Vet ju visserligen inte hur din kost ser ut nu när du är inne i de här (intressanta och vågade) projektet. Men med en vanlig kost rik på vegetabilier är de knappast något problem med adekvat kaliumintag.

Brinken
2007-02-06, 19:47
tack! men som sagt äter jag inga kolhydrater närmsta två dagarna och därför ville ja va säker på att ja fick i mej rätt mängd ändå!

Eddie Vedder
2007-02-06, 19:49
tack! precis vad jag ville höra! hoppas du har rätt nu;)

Han har rätt, kaliumförluster kan även vara ganska omfattande om du svettas å pissar väldigt mycke så ett intag av ca. 4-5 gram om dagen ska nog kunna vara bra.

Lycka till, å fortsätt berätta om hur ditt projekt går:thumbup:

Brinken
2007-02-06, 23:03
okej tack för all hjälp alla smarta människor!! Jag har läst och grubblat... låter det här bra??

*Onsdag (imorrn) fortsätter jag tömningen (så gott som inga kolisar) och tar lite kalium för att vara på säkra sidan. Dricker och saltar fortfarande mycket.
*Torsdag tränar jag på morgonen och fortsätter tömningen till lunchdags. Eftermiddag börjar jag ladda kolhydrater. (Hur skall jag göra med vattnet och saltet den här dan? Skall jag strypa det direkt på morgonen eller skall jag fortsätta till innan/efter träningen???)
*Fredag liite vatten, inget natrium. fortsätter ladda till lördag med kolhydrater (kalium får jag i mig genom bananer och potatis).
*Lördag (laddat kolisar över natten) kolhydrater och LITE vatten, foto runt 10...


Låter det okej?? Enda frågan är ang vatten och natrium på torsdagen. Tacksam för svar!!


:hbang:

Brinken
2007-02-07, 17:03
okej tack för all hjälp alla smarta människor!! Jag har läst och grubblat... låter det här bra??

*Onsdag (imorrn) fortsätter jag tömningen (så gott som inga kolisar) och tar lite kalium för att vara på säkra sidan. Dricker och saltar fortfarande mycket.
*Torsdag tränar jag på morgonen och fortsätter tömningen till lunchdags. Eftermiddag börjar jag ladda kolhydrater. (Hur skall jag göra med vattnet och saltet den här dan? Skall jag strypa det direkt på morgonen eller skall jag fortsätta till innan/efter träningen???)
*Fredag liite vatten, inget natrium. fortsätter ladda till lördag med kolhydrater (kalium får jag i mig genom bananer och potatis).
*Lördag (laddat kolisar över natten) kolhydrater och LITE vatten, foto runt 10...


Låter det okej?? Enda frågan är ang vatten och natrium på torsdagen. Tacksam för svar!!


:hbang:


NÅGON??!

Pepz
2007-02-07, 17:21
torsdagen kan du ha ett normalt intag av vatten och skippa saltet