handdator

Visa fullständig version : Bäst att inta innan träningspass


jaaaaag
2007-02-06, 10:36
Jag tränar thaiboxning halv sex mån,tis och tors. Alla dessa dagar är jag hemma fyra från skolan och måste då slänga i mig någonting för att sedan sticka ut och ta bussen som tar en hel timme! *gah!* Hatar det, men har inget smart alternativ.

Det är ofta så att när jag kommer hem är jag hungrig. Ja som fan. Så jag stoppar i mej en keso burk, yogurt, äpple, banan, flingor och går sen. Men detta leder såklart till problem ibland eftersom min mage inte hinner med att smälta maten riktigt innan träningspasset. Håll får jag ibland osv.

Jag pratade med en av mina tränade igår, han sa att jag skulle få i mig tex en banan och nyponsoppa som exempel. Bara så att jag fick upp energin och kunde prestera bra för att sedan äta när jag kommit hem. Han tyckte också att jag skulle äta vid 15:00, något i skolan. Men det blir oftast inte så.

Jag vill gärna ha tips på energirika och snälla saker (lättsmälta, snabbsmälta) mot magen som man kan äta ca 1½ innan ett thaipass. Banan och nyponsoppa låter ju ok men inte varje dag.

Vad äter ni när ni bara ska ha i er snabb energi innan ett träningspass? Har ni märkt att något funkat bättre eller sämre för er? Dela mer er =)

Tack på förhand.
Linn

BigForre
2007-02-06, 10:39
Matlåda FTW!!! :hbang:

Olof
2007-02-06, 11:31
Jag tränar thaiboxning halv sex mån,tis och tors. Alla dessa dagar är jag hemma fyra från skolan och måste då slänga i mig någonting för att sedan sticka ut och ta bussen som tar en hel timme! *gah!* Hatar det, men har inget smart alternativ.

Det är ofta så att när jag kommer hem är jag hungrig. Ja som fan. Så jag stoppar i mej en keso burk, yogurt, äpple, banan, flingor och går sen. Men detta leder såklart till problem ibland eftersom min mage inte hinner med att smälta maten riktigt innan träningspasset. Håll får jag ibland osv.

Jag pratade med en av mina tränade igår, han sa att jag skulle få i mig tex en banan och nyponsoppa som exempel. Bara så att jag fick upp energin och kunde prestera bra för att sedan äta när jag kommit hem. Han tyckte också att jag skulle äta vid 15:00, något i skolan. Men det blir oftast inte så.

Jag vill gärna ha tips på energirika och snälla saker (lättsmälta, snabbsmälta) mot magen som man kan äta ca 1½ innan ett thaipass. Banan och nyponsoppa låter ju ok men inte varje dag.

Vad äter ni när ni bara ska ha i er snabb energi innan ett träningspass? Har ni märkt att något funkat bättre eller sämre för er? Dela mer er =)

Tack på förhand.
Linn



Om träningen börjar 17:00 så är 15:00 en bra tidpunkt att äta på.

Själv brukar jag äta en skål med müsli, fil och eventuellt någon frukt beroende på hur långt passet är. Müsli är ganska lätt att ta med sig i en matlåda förutsatt att det finns någon butik där man kan köpa fil/yoghurt (det går i och försig att ta med sig fil på termos men det är inte driket praktiskt). Kanske du har tillgång till mejeriprodukter i skolmatsalen? Bröd också ett bra alternativ.

Viktigaste är dock att det är ett kolhydratrikt mål med lite fett och proteiner. För mycket fett kommer bara göra dig långsam. Undvik också matkombinationer som du vet att din magen kan ha problem med.

Gå gärna in här för mer tips!
http://www.sok.se/download/18.18ea16851076df63622800012150/kost.pdf

Lycka till med träning!

Eddie Vedder
2007-02-06, 13:03
Om jag inte minns fel så har jag för mej (ifrån nån annan tråd) att du gillade mannagrynsgröt, har jag rätt?

För de vore ju i såna fall ett bra mellanmål, kolhydratrikt å inte lika mycke för magen att arbeta med som fiberrika havregryn exempelvis. Om du känner att du behöver ännu mer energi e ju en banan aldrig fel att lägga till lr ett glas yoghurt kanske, ditt eget behov vet bara du bäst själv.

Ät ordentligt till frukost och lunch oxå så kanske inte hungern är lika extrem när du slutar skolan, "pre-workout målet" är ju inte det som avgör din träningsenergi utan hur mycke du ätit/druckit under dagen samt efter senaste passet.

jaaaaag
2007-02-06, 13:40
Hehe ja du minns rätt. Det är bara det att mannagrynsgröt tar en stund att koka till och att jag har kanske 10 minuter på mig att äta. Jag hade kunnat laga till den kvällen innan men tycker inte att detta blir riktigt lika gott. Men det var iallafall ett bra tips, värt att testas :)

Jo men även om jag äter mycket vid klockan 11 så känner jag mig ändå väldigt hungrig vid 16. Men jag får väl börja med nått litet mål därimellan.

Träningen börjar 17:30. Jo vid 15:00 hade nog varit bra men vi har lektion då och vi får inte äta på lektionerna. Det dem serverar i cafeterian känns inte speciellt lockande (pizza, varm macka, pirog) och närmaste mataffär är en bit bort. Rasterna är inte superlånga heller.

Varför ska målet inte innehålla mycket proteiner innan ett träningspass? det trodde jag var bra om det gjorde. Brukar inta proteinpulver innan ett pass och det har hitills funkat fint vad jag vet. Har kroppen svårt att arbeta med proteiner eller?

Tack för svaren! :D

Dnepr
2007-02-06, 13:56
Visst är det bra med protein innan träningen. Han menade kolhydrater, lite fett, och protein. Det är bra om det även ser ut så efter passet - alltså lite fett men mer av det andra.

L-Sami
2007-02-06, 14:59
Äter mat på morgonen, på dan och sen 4-5 timmar innan träningspasset. Precis innan träning så tar jag EsaPro och maltodextrin, och maltodextrin under passet, funkar utmärkt. Känner ingen hunger och presterar bra.

nutz
2007-02-06, 16:57
Äter nästan ingenting de tre närmaste timmarna. Ät mer till frukost eller mitt på dagen istället, enligt L-Samis exempel.

Off topic:

Hinner en stor måltid, säg 700 kcal, tre timmar innan ett pass ens lagra in sig som muskelglykogen?

*Lina*
2007-02-06, 16:58
Jag gillar att äta havregrynsgröt innan träningen, det funkar bra för mig. Blandar i lite vaniljprotein och minikeso för att få i mig protein också.

jaaaaag
2007-02-06, 20:49
åt en banan, en burk keso och en clementin idag. funkade utmärkt. tack för tipsen

beffen
2007-02-06, 22:51
Sami. Vart köper du ditt Maltodextrin?

Tack på förhand;)

maRRtin
2007-02-06, 22:58
Är det konditionsträning det handlar om äter jag en normal måltid ca 4 timmar innan.

L-Sami
2007-02-06, 23:53
Sami. Vart köper du ditt Maltodextrin?

Tack på förhand;)

Från olika håll, men favoriten finns här http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159 :thumbup: