handdator

Visa fullständig version : Tips på hur man äter rätt...


Whey
2007-02-06, 01:37
Jag vet precis vad jag vill och borde äta, men det slutar oftast med att jag äter annat och mer och onyttigare. Jag behöver inte beskriva hur jag känner mig nu med fler ord än att jag vid åttatiden käkade en liten middag på drygt 3000 kcal varpå jag somnade och så vaknade jag nu (skulle inte sova, somnade i soffan). Mår piss, både i hövet och i kroppen. Hur fan kan man lära sig själv (tänk då på att jag är dum som en get, om dom nu är dumma) att käka vad man ska och inte mer. Kanske bör tillägga att jag inte var direkt hungrig utan bara "råkade" svänga in i mataffären på väg hem, råkade köpa massa skit och sen råkade käka upp allt så fort jag kom hem... Alla tips, även om de är hånande, sarkastska eller icke välmenade, uppskattas.

Cerberus
2007-02-06, 01:42
känner igen mig i hur du känner dig. E för trött för att ge dig några "svar".

Fråga dig själv vad du tror det är som gör att du äter som du gör fastän du vill äta på ett annat sätt? Skriv gärna ner på papper för då ser man saker o ting tydligare än att bara ha det internt i huvet.

sissa
2007-02-06, 01:44
Har inge tips att komma med, men har du själv några aningar om orsaken till "frossandet"? Är det tröstätning, beror det på att du är "sträng" i din kost så att du tillslut bara "flippar ur"?
(Bara exempel )

Raggis
2007-02-06, 05:11
En middag på drygt 3000 kcal?? Vafan åt du?

Eddie Vedder
2007-02-06, 06:30
Jag behöver inte beskriva hur jag känner mig nu med fler ord än att jag vid åttatiden käkade en liten middag på drygt 3000 kcal varpå jag somnade och så vaknade jag nu (skulle inte sova, somnade i soffan). Mår piss, både i hövet och i kroppen. Hur fan kan man lära sig själv (tänk då på att jag är dum som en get, om dom nu är dumma) att käka vad man ska och inte mer. Kanske bör tillägga att jag inte var direkt hungrig utan bara "råkade" svänga in i mataffären på väg hem, råkade köpa massa skit och sen råkade käka upp allt så fort jag kom hem... Alla tips, även om de är hånande, sarkastska eller icke välmenade, uppskattas.

Du ska till börja me försöka få en bättre självbild, du gör ju knappast dej själv en tjänst genom att se dej själv som en idiot vilket de verkar som du gör.

Du måste fråga dej själv va de egentligen fanns för anledning när du har gjort nåt snedsteg, va va de som fick dej å grisa i dej sådär?
Är de "bara" sämre karaktär så bör du helt enkelt försöka förbjuda dej från att äta nånting som inte kommer från ditt eget skafferi å i skafferiet ska du se till att INGENTING som du tycker är onyttigt samt annat som du lätt kan frossa i. Jag menar fullkornsbröd är inte onyttigt, ost å smör är inte onyttigt men ändå kan de va lätt hänt att man frossar i sej ostmackor.
När du handlar ser du till att avara ordentligt mätt å belåten, åk alltså inte iväg till affären före maten då risken finns att man impulsköper en massa saker som man blir sugen på. Tänk sedan på vilka livsmedel du riskerar att frossa i å undvik dessa oavsett om dom är nyttiga lr ej, om du sen med tiden märker att din karaktär förbättras kan du ju successivt ta in mer å mer saker som du tycker mycke om i skafferiet.


Om ditt problem annars gäller tröstätning å frosseriet är något sätt att dämpa nånting annat, "dränka problemet i mat å dryck", då är de nog de problemet som ska ha prioritet ett.

Lasse Kongo
2007-02-06, 06:38
Varför ska du har tips om hur man äter rätt när du skriver att du vet precis vad du ska äta?

Mitt tips är lite kliché men jag tycker ändå det är förbannat bra; lyssna på kroppen, lär dig tala med den och förstå den.

CoolHandLuke
2007-02-06, 17:59
Jag tycker det känns som kroppen vill ha massor med mat ibland. Tycker det är ganska lätt att skilja på när man överäter kopiöst för att man behöver det eller när det är något mentalt som spökar. Sen kan det ju vara ett problem att man äter 'fel' saker när man känner det stora behovet. Det skapar kanske en onödig miniepisod av socker och insulinpådrag som gör att man äter ännu mer av fel saker.

Några punkter som hjälper mig:

* Försöker alltid ha en plan matprofil med mycket protein och en del fett. Om man råkar få i sig lite för mycket kolhydrater, komplettera med protein.

* Slutar äta efter en timme oavsett hur mycket eller hur lite jag ätit.

* Slutar äta när jag är mer törstig än jag är hungrig. Ibland blir det en automateffekt att äta mer för att få i sig mer vätska.

* Minst 4 timmar mellan varje måltid.

* Småäter eller mellanmålar aldrig på sånt som jag vet kan dra igång en episod. Välj något med protein.

* Sötsug brukar innebära att min kropp vill ha mineraler som finns i frukter. Ät frukt.


För övrigt har jag inte knäckt saltsuget ännu. Vet jag inte riktigt var det kommer ifrån. Vi har sällan brist på natrium i kroppen. Kan vara en associering mellan salt och proteinrik mat.

Eddie Vedder
2007-02-06, 18:06
För övrigt har jag inte knäckt saltsuget ännu. Vet jag inte riktigt var det kommer ifrån. Vi har sällan brist på natrium i kroppen. Kan vara en associering mellan salt och proteinrik mat.

Skulle snarare tippa på en association till fet mat, tänk på va man oftast är sugen på när man e bakfull exempelvis. Salt å fet mat är ju väldigt smakrik mat, saltade nötter, ost, många såser, chips, ostbågar å annat snacks.

Lizard
2007-02-06, 19:19
Saltsug är till avgörande del ett inlärt beteende. Om du går utan mineraler under flera dagar uppstår ett naturligt behov av salt, men det är just efter flera dagar det. Natrium är sällsynt i naturen (övrga mineraler finns som överskott i vilt växande föda men ofta i lägre doser i odlad mat) varför det är vår favoritmineral. Det är den bakomliggande anledningen till slickstenar för hästar, kor och får som du säkert sett hänger i hagarna?

I övrigt finns det ringa bot i att gå och klandra sig för saker som redan är utförda och historia. Sådant vrider bara ned självkänslan i skorna och minskar ett redan dåligt självförtroende.

Äta rätt finns egentligen inte - i alla fall inte i strikt kliniks mening och det som du tycker är rätt för dig brukar vanligtvis inte vara så förfärligt illa. I alla fall inte om du äter just mat och varierar rätterna.

Att äta för lite vid ett mål är någonting som lätt kan åtgärdas någon timme senare. Att äta för mycket däremot är stört omöjligt att göra något åt när det väl har inträffat. Detta är en lärdom minsta blöjbarn borde fått lära sig att känna till varför jag tycker du gör dig själv onödigt ansvarslös inför dina egna handlingar.
3k kcal rymms inte på en normalstor tallrik och därför har du haft gott om tid att tänka "är jag verkligen hungrig?" innan du fyller på från grytorna. Det verkar vara en fråga du ska ställa dig oftare. Troligtvis skulle du inte behandla någon annan på samma respektlösa vis som du behandlar dig själv. Sluta med det.

Lizard

beffen
2007-02-06, 22:53
Ja, vad åt du för att få i dig 3000kcal på en måltid?;)

pragmatist
2007-02-07, 07:58
Ett tips är ju att aldrig köpa någon onyttig mat över huvud taget och se till att det alltid finns nyttig mat, färdiglagad mat hemma. Laga till en stor laddning nyttig mat av olika slag på söndagen och frys in, som sedan räcker hela veckan. Är maten nyttig och fiberrik är det extremt svårt att överäta om man använder den här metoden.

skaparn
2007-02-07, 08:09
Jag kom häromdagen att tänka på en sak, som kanske låter fånigt omsatt i tips.
Igår avslutade jag lunchen med ett äpple och dra åt skogen vad mätt jag blev. Kanske ett tips om du känner på att måltiden håller på att bli lite för riklig.

Har dessutom genom arbetsgivarens försyn börjat äta betydligt mer frukt än förr, och känner mig nästan konstant mätt. Det skulle vara fruktos-chock-döds-fetman som är nackdelen då.

Edit: jo, tipset är alltså att äta mer frukt. Som andra redan sagt.

skaparn
2007-02-07, 08:50
Kom just på något jag tror skulle sänka aptiten om jag genomförde:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88483

Slimfit
2007-02-07, 09:13
Håller med om att det verkligen underlättar att undvika att ha sk onyttig mat hemma över huvud taget men vill även lägga till att planering kan vara A och O.
Gör en lista på söndag där du planerar hela veckans måltider. Sätt upp lappen på kylskåpet och gör en inköpslista där alla ingredienser finns med. Storhandla på Max, coop etc och sen behöver du inte besöka en mataffär fler gånger den veckan (och därmed minskas risken för onyttiga impulsköp).

Sen är jag också nyfiken på vad du åt för något?

Eddie Vedder
2007-02-07, 09:19
Sen är jag också nyfiken på vad du åt för något?

3000 kcal är förmodligen en grov å väl tilltagen uppskattning bara, när man äter enormt mycke håller man ju knappast reda på kcal mängd jämför ett julbord me en lunch en helt vanlig dag.

En riktigt stor å fet måltid efterföljt me en mastig efterrät är ju inte omöjligt att trycka i sej å om man sen dricker nåt med kcal i så kan de ju skena iväg ordentligt utan att man är alltför förstörd efteråt.

Så just 3000 kcal känns mer som ett exempel för att tydliggöra att de va frosseri på hög nivå oavsett hur många kcal de va exakt.

Endura
2007-02-07, 11:34
Jag säger samma till dig som till alla andra som säger att de "inte kan" sluta röka/snusa/överkonsumera något: Vill du verkligen sluta - kan du sluta!!

I grund och bottan handlar det om ifall det är tillräckligt viktigt för dig, om du verkligen ser en tillräckligt viktig anledning att sluta...
Så länge du tycker rökningen, snusandet, maten, alkoholen (whatever egentligen) är för gott för att avstå eller att det ger dig något kommer du heller inte kunna bryta ditt negativa mönster!

Sätt dig ner och hitta argumenten, var ärlig mot dig själv och känn efter... Vill du verkligen sluta med frossandet? Om ja, varför? Om nej, varför?
Vilka argument väger tyngst? Är det tillräckligt hållbara argument för att övertyga dig själv nästa gång du är på väg att ta ett felsteg igen?
Finns det något i ditt privatliv eller i ditt psyke som gör att du tappar greppet? Isf kanske du borde ta tag i det först? Det kan påverka mer än bara den här ovanan...

Sätt upp mål du vill uppnå och börja träna dig på att visualisera målet, se dig själv uppnå det. Sätt upp delmål och bestäm(!) dig verkligen för att du SKA nå dem!

Lycka till! :thumbup:

Whey
2007-02-07, 11:53
Vad jag åt? Tre semlor, två st. 100 g chokladkakor, 5 pannkakor med sylt och grädde, ett paket Toffifee, 1.5 liter mjölk (3%), ett paket Pågen Chocolate Chip Cookies.

heraso
2007-02-07, 14:44
Det där var ingen liten middag i mina ögon utan ett hetsätningsanfall. Sök professionell hjälp om detta förekommit mer än en gång.

Eddie Vedder
2007-02-07, 14:55
Det där var ingen liten middag i mina ögon utan ett hetsätningsanfall. Sök professionell hjälp om detta förekommit mer än en gång.

Nä jag fick oxå en smärre chock, skulle inte ens kalla de middag eftersom de inte innehåller en enda matbit.

När jag hör "middag på 3000kcal" tänker jag mer på en gigantbuffé me efterföljande efterrätt å sen kanske snacks å godis efter de under kvällen. En sådan kväll, t.ex. en julafton, kan mycke väl komma upp i närmare ett dagsbehov av kcal.
Men de där känns som ett väldigt osunt beteende, nu syftar jag inte på osunt såsom "onyttigt för kroppen" i första hand utan ett tydligt tecken på nåt annat större problem.