handdator

Visa fullständig version : Hur hög puls är dåligt/farligt


larre
2007-02-05, 22:37
Vid cardio som cykling/löpning: hur hög puls är dåligt, jättedåligt eller tom farligt?

King Grub
2007-02-05, 22:41
Du kan inte nå en farlig puls om du är frisk.

En normaltränad individ måste normalt ligga på minst 70% av maxpuls för att se förbättringar i syreupptagningsförmågan, även om det till viss del går att kompensera lägre intenstitet med längre varaktighet på passen.

Om 70% är miniminivå för vettiga resultat är övre nivå okänd, men runt 90% av maxpuls på ett ungefär. Högre än så och det går inte att hålla på tillräckligt länge för att se resultat av den anledningen.

larre
2007-02-05, 22:46
Tack för ett riktigt bra svar grub.

Har du en aning om vad vanliga maxpulser ligger på bland tränade och otränade? Vad är en bra maxpuls, vad jag förstått så är det bättre desto lägre den är?

Vad är det som avgör hur hög maxpuls man har? Syreupptagningen?

King Grub
2007-02-05, 22:50
Ett standardmått är 220-ålder för män och 226-ålder för kvinnor, men det är ingen siffra huggen i sten, utan det finns stora variationer. Jag skulle ha 220-33=187 i maxpuls enligt den ekvationen, men jag kan fortfarande komma över 200 med lite blodsmak. Maxpulsen är genetisk, men sjunker med åldern, i genomsnitt med ett slag per år.

Och nej, lägre är inte bättre. Du kanske tänker på vilopulsen?

Enda sättet att veta någorlunda säkert är helt enkelt att testa. Det är inte skönt. :D

larre
2007-02-05, 22:57
Jaha, då känner jag mig lättad. Jag cyklade idag och märkte att pulsen gick upp till 170 då och då, och då var det långt från total utmattning. Blev lite skrajj och tänkte att jag var i ruggigt dålig form och att mitt hjärta fick slita som ett piskat djur för att jag var så otränad. Såg framför mig hur jag dog i 50års åldern pga dåligt hjärta.

Får ta och köra ett maxpulstest imorgon så jag vet ungefär vart jag ligger då så jag vet om cardion går åt rätt håll. Då på en vanlig motionscykel, kanske inte det mest tillförlitliga men det får duga.

Jag vet att vilopulsen ska vara så låg som möjligt men jag har väl blandat ihop det. Tänkte att det var dåligt att hjärtat fick jobba jättemycket.

Jax
2007-02-05, 23:11
210-(ålder/2) är en bättre formel för vältränade män, men som Grub säger finns det stora variationer.

Erik__
2007-02-05, 23:49
När jag spriner försöker jag ligga mellan 170-185, är det lagomt? 18år och rätt lätt i kroppen, typ 55 i vilopuls tror jag och aldrig kommit över 202, men aldrig provat maxpulstest, verkar smärtsamt : (

Guddi
2007-02-06, 09:02
När jag spriner försöker jag ligga mellan 170-185, är det lagomt? 18år och rätt lätt i kroppen, typ 55 i vilopuls tror jag och aldrig kommit över 202, men aldrig provat maxpulstest, verkar smärtsamt : (Man kan ju aldrig vara 100% säker men det är nog ganska lungt. Du måste ha en maxpuls på upp emot 240 för att den pulsen inte ska räcka för att nå 70%. När du väl är över 70% så är det mer hur stort arbete du utför och inte vilken puls du har som avgör hur bra kondition du får.

Om du vill så kan du använda dig av borgs RPE-skala

http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/bilder/figu1.jpg

För att nå 70% så måste du vara upp på ansträngde.

led lätt ansträngde menas "du kan fortsätta utan större besvär"
med ansträngande menas "du är trött men kan ändå fortsätta"
med mycket ansträngde menas "Du kan fortsätta men måste ta i väldigt mycket och känner dig mycket trött"

Erik__
2007-02-06, 14:42
Man kan ju aldrig vara 100% säker men det är nog ganska lungt. Du måste ha en maxpuls på upp emot 240 för att den pulsen inte ska räcka för att nå 70%. När du väl är över 70% så är det mer hur stort arbete du utför och inte vilken puls du har som avgör hur bra kondition du får.

Om du vill så kan du använda dig av borgs RPE-skala

http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/bilder/figu1.jpg

För att nå 70% så måste du vara upp på ansträngde.

led lätt ansträngde menas "du kan fortsätta utan större besvär"
med ansträngande menas "du är trött men kan ändå fortsätta"
med mycket ansträngde menas "Du kan fortsätta men måste ta i väldigt mycket och känner dig mycket trött"



TAck för hjälpen!

förstod inte riktigt det understrukna :em:

Guddi
2007-02-06, 16:39
stort arbete=antalet brända kalorier=sträckan du har löpt.

Det sambandet gäller bäst för nybörjare.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1861155&postcount=17