handdator

Visa fullständig version : Midnattsmål


jwzrd
2003-02-28, 18:16
Kan ingen förklara för mig varför man ska ta en prottedrink mitt i natten? (klockan 3 typ)? Matsmältningen är ju mer eller mindre avstängd! Eller?

King Grub
2003-02-28, 18:29
Personligen är jag övertygad om att kroppen är gjord för att sova på natten och att hela systemet också är i vila, inklusive matsmältningssystemet. Jag skulle aldrig ställa klockan för att gå upp och svepa en drink. Om man ändå vaknar och måste ta en runda in på toaletten är det säkert bra okej, men att bryta sömnen för ett proteindrink skulle jag inte ge mig på. Det räcker med att få i sig långsamt protein innan man går och lägger sig och snabbt när man vaknar på morgonen. Varför skulle man vara skapt för att bryta den naturliga sömncykeln? :sleep:

jwzrd
2003-02-28, 18:34
Jag vill helst inte ha nånting som ligger i magen när jag ska sova. Och när man är uppe och gör en gubbe mitt i natten så blir det högst ett glas vatten för mig.

Jaja, experterna varknar snart :)

Nils
2003-03-02, 22:03
När jag var prioriterade muskler framför allt började jag med detta. Och det tog inte särskilt lång tid innan jag automatiskt vaknade på natten för mitt nattmål. Då var det ganska ok och jag gick framåt bra(för att vara mig i alla fall). Jag är alltid klart hungrig när jag vaknar trots att jag sätter i mig mat just innan jag lägger mig så matsmältningen är definitivt inte helt avstängd på natten.
Och muskeluppbyggnaden är på max så visst finns det en del som talar för att mer protein på natten kan göra nytta.
Men det är nog inte det första som bör ändras i de flestas diet.
Nils

Tompi
2003-03-18, 05:24
Vissa människor kan bryta ner en massa muskler under natten och då kan det vara en bra idé att få i sig något för att stoppa den processen. Äta är alltid bra, men har man problem med att somna om ska man nog låta bli.:eating:

Wilson
2003-03-18, 22:43
LOL problem med å somna om? ibland minns inte jag att har varit upp under natten. brukar vakna av att det är tänt å undrat "vafan nu då??". så förmodligen har jag väl varit upp å pissat lr nåt fastän jag inte kommit ihåg det för att jag varit så trött..
jag brukar iaf ta proteindrinkar om jag sover mer än 7-8 timmar. annars är jag så hungrig att jag itne kan sova...

:sleep:

MIGGE
2003-03-19, 00:50
jag e fan säker på att jag är en av de som bryter ned mkt muskler under natten!

fyfan säger jag bara....

Pez
2003-03-19, 00:59
En prottedrink med kasein i innan läggdags räcker fint tycker jag...sov på natten - börjar själv inse hur viktigt det är att låta kroppen vila.

/pez

spinkoo
2003-03-19, 09:31
Är inne på linjen att soooova istället. Att störa sömnen lär inte vara bra i längden. Sen måste alla sluta tro att kroppen äter upp alla muskler så fort man ger den minsta chans. Det är inte så ;)

-xR-
2003-03-19, 09:59
Kroppen är Pacman :D

Grahn
2003-03-19, 10:13
vaknar du så ta en tugga eller klunk av ngt protterikt i kylen om du vill. Måste du däremot ställa klockan för att åstakomma detta så tror jag nog skadeverkningarna är större än förtjänsten.

Tar du kasein och fett innan läggdags så har du väldigt långsam protein och energi tillförsel som inte torde ta slut innan du vaknar.

Oxen
2003-03-19, 10:25
jag vaknar alltid minst en gång per natt och går då en vända för att tömma blåsan.
När jag ändå är uppe så tar jag antingen en liten proteindrink men vanligare är att jag dricker lite vatten med 10gram glutamin i.

Jag skulle aldrig komma på tanken att ställa klockan för att gå upp mitt i natten för att äta dock.

MIGGE
2003-03-19, 12:30
vad ska man äta som har kesein innan läggdags då?
kesella kan jag typ inte äta..får kväljningar.

keso funkar iofs! Finns det nå annat?

ps. tänker inte köpa kesein pulver

King Grub
2003-03-19, 12:37
Originally posted by MIGGE
vad ska man äta som har kesein innan läggdags då?
kesella kan jag typ inte äta..får kväljningar.

keso funkar iofs! Finns det nå annat?

ps. tänker inte köpa kesein pulver

Ost! 5 % Västan! Delikat!

http://www.ostkompaniet.se/Archive/Images/Interface/smaostar/vastan5mild.jpg

pTr
2003-03-19, 21:42
är en skiva pumpernickel med ett helt ägg på samt en protec+ drink med mjölk bra mat innan läggdags? bör jag byta ut ägget mot något med mindre fett?


pTr

Wilson
2003-03-19, 23:33
vissa förespråkar ju att man ska undvika fett och äta kolhydrater + protte innan läggdags.
jag brukar äta 3-5 ägg (med gulan) eller så tar jag nån kesella/valio cottage cheese med 2 msk olivolja..

MIGGE
2003-03-20, 12:31
tycker det ser utmärkt ut pTr!

ps. wilson, vart har du hört det? trode det var fett man skulle äta

King Grub
2003-03-20, 12:39
Originally posted by MIGGE
tycker det ser utmärkt ut pTr!

ps. wilson, vart har du hört det? trode det var fett man skulle äta

Det är säkert en god idé att äta kolhydrater innan man går och lägger sig, om man inte bryr sig om risken att lägga på sig fett, eller om man skall träna tidigt på morgonen. I går kväll åt jag massor av pasta och skinka direkt innan jag gick och lade mig, för i morse var det 15 set knäböj som stod på programmet, och då gjorde pastan sannerligen nytta.

Succes
2012-09-25, 14:08
Jag hoppas du inte ligger sömnlös, jwzrd

Reaper123
2012-09-25, 14:14
Jag hoppas du inte ligger sömnlös, jwzrdVärldens skönaste bump!? :D

Får verkligen hoppas han löst sin frågeställning på 9,5 åt *screwy*

LillisJ
2012-09-25, 17:12
Ost! 5 % Västan! Delikat!

http://www.ostkompaniet.se/Archive/Images/Interface/smaostar/vastan5mild.jpg

Vart kan man inhandla detta? Lokala konsum/ica? :D

vicarious
2012-09-25, 18:20
Vart kan man inhandla detta? Lokala konsum/ica? :D

Ja. Fast inte alla som har den i sitt sortiment. Då får du fråga om dom kan ta hem. Eller kolla nån annan butik.

Jeml
2012-09-25, 18:23
Ja. Fast inte alla som har den i sitt sortiment. Då får du fråga om dom kan ta hem. Eller kolla nån annan butik.

Har aldrig sätt den 5%iga osten. Dock verkar 10%ig finnas på de flesta ställena.