handdator

Visa fullständig version : Tarmsköljningskur mot "lunchtrötthet"


Mell
2007-02-05, 19:58
Satt och slösurfade runt på lite stretchövningar på www.ryggochmuskelakuten.se och ser att det finns en avdelning för tarmsköljningskurer :D

http://www.ryggochmuskelakuten.se/kurer.asp - "Ledins Olivoljekur mot gallstenar"

Vad tror ni om denna?

Har alltid haft problem med att jag blir riktigt trött efter större måltider. Kan det vara gallstenar som är problemet?

Citat från webmastern på sidan:

"Jag har själv gjort kuren med mycket gott resultat. Jag blev omgående efter kuren av med ”efter-lunch-tröttheten”. Jag tål mat som jag inte tålde förut och jag har inte haft ett enda gallstensanfall sedan dess mm."

Frågan är dock om man klarar av att trycka upp en slang i ändtarmsöppningen och spola runt med massa vatten. Är ju helt klart en psykisk och fysisk utmaning.

FreCKo
2007-02-05, 21:37
Satt och slösurfade runt på lite stretchövningar på www.ryggochmuskelakuten.se och ser att det finns en avdelning för tarmsköljningskurer :D

http://www.ryggochmuskelakuten.se/kurer.asp - "Ledins Olivoljekur mot gallstenar"

Vad tror ni om denna?

Har alltid haft problem med att jag blir riktigt trött efter större måltider. Kan det vara gallstenar som är problemet?

Citat från webmastern på sidan:

"Jag har själv gjort kuren med mycket gott resultat. Jag blev omgående efter kuren av med ”efter-lunch-tröttheten”. Jag tål mat som jag inte tålde förut och jag har inte haft ett enda gallstensanfall sedan dess mm."

Frågan är dock om man klarar av att trycka upp en slang i ändtarmsöppningen och spola runt med massa vatten. Är ju helt klart en psykisk och fysisk utmaning.

Vill man vara fin så får man lida pin. Jag skulle lätt göra en tarmsköljning om jag var i din situation.

z_bumbi
2007-02-05, 21:43
Sambandet mellan gallsten och tarmsköljning måste jag helt ha missat?

weedow
2007-02-05, 23:30
Jag har alltid trott att anledningen att man blir trött efter en stor måltid är att det tar kroppen massa energi att bryta ner krubbet innan det börjar höja blodsockret igen.
Om man inte äter snabba kolisar då men då blir man trött lite senare istället.

Dessutom trodde jag också att det var lite från evolutionen, altså om man tänker "fight and flight" kontra "resting and digesting" parasympatiska nervsystemet va? Dvs. har man ätit mycket frisätts hormoner och signalsubstanser för att kroppen i lugn och ro skall kunna ta hand om födan, man behöver ju inte vara "ute och jaga" mer eftersom man lyckats lägga ner ett fett byte. Därför äter jag istället oftare och "lagom" då håller jag mig pigg och alert och slimmad året runt.

CoolHandLuke
2007-02-06, 01:34
Har läst en del härovar om så kallade 'kurer' för diverse olika inre organ. De innebär ofta att man ska fasta och äta eller dricka nån sörja. Låter ju naturligt o så men hur naturligt är det egentligen med ett sånt beteende? Nah. Jag tror man får samma effekt av vanlig fasta.. eller deffingsperiod. Ger kroppen en chans att rena diverse grejjer.

Om man vill göra nått som fungerar så måste man nog, precis som med träning, lägga ner lite ordentlig möda:
http://www.yogamag.net/archives/1991/3may91/basti.shtml

Danny Devito
2007-02-06, 01:51
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=27957&highlight=tr%F6tt+efter+m%E5ltid

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11428&highlight=tr%F6tt+efter+m%E5ltid

z_bumbi
2007-02-06, 06:41
Har läst en del härovar om så kallade 'kurer' för diverse olika inre organ. De innebär ofta att man ska fasta och äta eller dricka nån sörja. Låter ju naturligt o så men hur naturligt är det egentligen med ett sånt beteende? Nah. Jag tror man får samma effekt av vanlig fasta.. eller deffingsperiod. Ger kroppen en chans att rena diverse grejjer.

Varken tarmsköljning eller fasta renar kroppen.

CoolHandLuke
2007-02-06, 18:38
Varken tarmsköljning eller fasta renar kroppen.
Vad menar du? Positiva förändringar på organ när man äter mindre beror mest på en positiv förändring i kosten inte på att man drar ner på mängden mat/energi?

Sverker
2007-02-06, 20:14
Vad är positiva förändringar på organen:confused:

CoolHandLuke
2007-02-06, 23:42
Positiv förändring på uppmätta värden som är relaterade till ett organs fuktion. Typ lever, bukspottkörtel, njurar, etc.

Men det är väl skit samma. Det är väl mest placeboeffekt på de flesta av alla 'mystiska' metoder. En förändring eller ansträngning ger ny start och så får man flera positiva kedjereaktioner som alla är mest psykologiska men som i förlängningen ger mätbara förändringar.

skaparn
2007-02-07, 08:24
Nu har jag aldrig genomgått en tarmsköljning, eller blivit utsatt för lavemang heller för den delen, men kan tänka mig att efter det att obehagskänslan försvunnit känner man sig ganska lätt och fri. En otroligt smart affärsidé egentligen. Alla vet att det som är nyttigt ska vara lite obehagligt, och sen efteråt känner man sig två kilo lättare så givetvis upplever folk behandlingen som verksam.

z_bumbi
2007-02-07, 08:37
Nu har jag aldrig genomgått en tarmsköljning, eller blivit utsatt för lavemang heller för den delen, men kan tänka mig att efter det att obehagskänslan försvunnit känner man sig ganska lätt och fri.

Det beror på i vilken grad du sköljer tarmen, ska det vara helt rent vilket det bör vara eftersom många som utför tarmsköljningar hävdar ju att de tar bort plack (??) som ska sitta på insdan av tarmen så är det en procedur som i mitt fall får mig att känna mig totalt urblåst och extremt svag. Det krävs nämligen betydligt mer än några dl örtvatten för att få tarmen något så när tömd på skit.


CoolHandLuke: Menar du att organen jobbar mindre eller vilka värden är det det handlar om?

Tolkia
2007-02-07, 08:52
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår det här pratet om "plack" på tarmväggen" som man hör från tarmsköljningsentusiasterna. Med tanke på den takt i vilken tarmväggens celler byts ut och skits ut (en stor del av den dagliga avföringen är dumpade tarmceller) kan man fråga sig hur det kan hinna pastna något "plack"? Förutsatt att man inte har en sjujäkla massa fistlar och divertiklar, men den problematiken tvivlar jag på att en tarmsköljning löser (det skall vara en extremt grundlig sådan, då).

Fasta och bantning har f.ö. ingen renande effekt på kroppen; den känsla av "rening" man kan uppleva har, skulle jag säga, 100% psykiska rötter och handlar mer om (den inlärda) tillfredsställelsen av att känna att man späker sig och därmed lever upp till något slags nyttighetsideal. En fastkur kan förvisso vara en "kickstart" på en livsstilsomläggning för vissa individer, men det har inget med någon "rening" av kroppen att göra. Jag ifrågasätter f.ö. hela den retorik kring kroppen som "oren" vs. "ren" som är så extremt vanlig i hälsokostbranschen.

Mell
2007-02-07, 18:01
En tarmsköljning fyller alltså ingen funktion för en frisk tränande individ som sköter kosten?

jwzrd
2007-02-07, 18:03
En tarmsköljning fyller alltså ingen funktion för en frisk tränande individ som sköter kosten?

Det beror ju på din läggning, men bortsett från sådant så: nej.

Yes
2007-02-07, 19:02
Förr i tiden kunde visst lavemang bota sinnessjukdomar - nuförtiden är det tydligen mest kroppsliga åkommor. Det är i varje fall kul att man fortfarande har kvar denna gamla beprövade behandlingsmetod. :D

CoolHandLuke
2007-02-07, 21:25
CoolHandLuke: Menar du att organen jobbar mindre eller vilka värden är det det handlar om?
Intressant fråga. Vet inte. Problemet är att jag är lika matad av media som alla andra. Där pratar man ju om 'renare' vid kostomläggning t.ex. Här är ett konkret exempel:

Filmen 'Supersize Me'. Man tar blodprover varav ett av proverna kallas 'levervärden' eller liknande. Killen svullar på i en månad. Värdena blir sämre. Killen slutar o svulla o går på en annan kost. Blodvärderna blir bättre. Kan man prata om en 'nersmutsning' och senare 'rening' av levern?

Det är ju bara en definitionsfråga egentligen. Vad man menar med 'fasta' och vad man menar med 'rening'. Tömma alla kolhydratlager i kroppen kan ju vara en form av 'rening' om man vill.

Det de med riktig kunskap här vill säga är väl att 'funktionen' hos organen inte 'förbättras' efter att man går tillbaka till normalstadiet efter fastan/lavemanget/kuren/whatever. Men det finns säkert undersökningar som säger nått annat också. :Virro

Apos78
2007-02-07, 21:32
Förmodligen så sköter kroppen sin rening alldeles utmärkt själv och påverkan av en tarmsköljning bör vara nära noll. Vad gäller prov på levervärden så mäter man förmodligen ALAT och ASAT i plasma, något som kan användas för markörer för leverskada. Om nu ett stort antal hamburgare ger skada på levern låter jag vara osagt.