handdator

Visa fullständig version : Bra rivjärn? plus bra kniv!


Juliette
2007-02-05, 16:26
Angående tråden om bra köksredskap.

Har letat som en galning efter ett bra rivjärn länge nu..

Har provat från IKEAS och Konsums, till Tupperware, men alla är så slöa, tar ju hur lång tid som helst att riva en morot. Dessutom lyckas jag alltid riva upp halva knogarna (kanske beror det mer på brist av teknik iof).

Nån som har ett bra tips på någon bättre, ev lite dyrare variant? Som man blir glad av att använda.

Måste dessutom tipsa om en superbra kniv jag köpt! Är av keramiskt material, tror märket heter Kyocera. Vilken skillnad! Nu kan man skiva en tomat i hur många skivor som helst, och den skär genom kålrot som om det vore smält smör.
Har tidigare bara haft billigare knivar (som jag tyckt var skapliga), men nu använder jag aldrig nån annan en den keramiska. Nästan så att man är lite kär i den. *cupid*

:)

Bao-Bao
2007-02-05, 16:35
Microplane rivjärn är det klart bästa jag testat, sen är jag iofs ingen rivjärnsexpert.

Juliette
2007-02-05, 16:42
Microplane rivjärn är det klart bästa jag testat, sen är jag iofs ingen rivjärnsexpert.

Den verkar jättebra!

Tack för tipset!

Bao-Bao
2007-02-05, 16:45
Så lite så, hoppas du blir nöjd! Jag har sett dom på cervera, finns säkert på fler ställen.

z_bumbi
2007-02-05, 17:05
Matberedare. Jag använder väldigt sällan rivjärnet om det inte är väldigt små kvantiteter att riva, annars funkar en sk mandolin bättre än de vanliga rivjärnen men även det är tröstlöst om man ska göra mer än riva en halv morot.

Juliette
2007-02-05, 17:16
Matberedare. Jag använder väldigt sällan rivjärnet om det inte är väldigt små kvantiteter att riva, annars funkar en sk mandolin bättre än de vanliga rivjärnen men även det är tröstlöst om man ska göra mer än riva en halv morot.

Vad har du för matberedare? Vilket märke?

Min skivar/river endast typ en tredjedel av grönsaken, resten slinker förbi kniven/rivgrejen, så får man slänga i den igen och igen och igen..
Till slut blir man så trött på detta moment22 att man skivar/river för hand, och matberedaren står där nöjd och belåten inne i skåpet och tar upp plats utan att jobba för sig.

Kanske jag som fått tag på ett dåligt exemplar, vore kul med tips på bra matberedare, så man kan byta ut den till nåt bättre.

z_bumbi
2007-02-05, 19:06
Vad har du för matberedare? Vilket märke?

Jag har en ärvd Philips som jag inte rekommenderar men jag har tidigare använt grönsakstillsatsen till min hushållsassisten med bra resultat, även grönsakstillsatsen var arvegods och den har tyvärr gått sönder efter 20 års användning så jag ska köpa en ny inom en snar framtid.

Brooklyn
2007-02-05, 19:07
WMF gör grymma knivar, dock kan dom tyckas vara lite dyra, men det är det fan värt! :hbang:

Lostsoul4ever
2007-02-05, 21:28
Jag kör Global och Mac knivar..hur bra som helst till allt...

Slimfit
2007-02-13, 16:27
Porscheknivar om du gillar deras "udda" grepp.

Ett bra rivjärn är något även jag behöver, parmesanosten fick sällskap av 2 stora bitar av mig själv häromdan i en lite kökolycka.