Visa fullständig version : Pistagenötter - förhållande omega-3: omega-6
Sökt på slv, recepthjalpen och finneli...finner inget svar..
Någon som vet?
JAG ÄR GALEN I NÖTTER!
*Gott
*Bra energi
*Fin hud
*Glatt humör på eftermiddagen :)
Sök på Pistaschnötter.
innehåller mes omättad oljesyra, fleromättad linolsyra och mättad palmitinsyra. Mängderna linolensyra är små.
pragmatist
2007-02-05, 09:38
Den enda nöten som innehåller omega-3 i mängd värd att nämna är valnötter, men de innehåller också betydligt mer omega-6 så det finns ingen större poäng med att välja valnötter av den anledningen.
TylerDurden84
2007-02-05, 11:14
Vilken fettkälla är det bästa komplemenet till fet fisk/omega 3 tab?
Eddie Vedder
2007-02-05, 12:04
Vilken fettkälla är det bästa komplemenet till fet fisk/omega 3 tab?
Helt naturligt smör är en fettkälla me oförtjänt dåligt rykte, Bregott KRAV-märkta smör har en fettprocent på 75% å ungefär 50/50 mellan mättat och omättat fett.
Det är nåt jag kan rekommendera iaf, smör är en mycke bra källa till A-och D-vitamin å mättade fettsyror är inget man ska fly som pesten bara för att de rekommenderas att omättat fett ska vara basen i ditt fettintag. För mycke fleromättat fett ställer höga krav på E-vitaminintag och oxiderar lätt i kroppen. Det bästa är alltid en lagom mix.
Vilken fettkälla som är "den bästa" går ju inte att säga, "vad är optimalt?" är ju den ständiga frågan å de finns ju inget svar på.
pragmatist
2007-02-05, 13:25
Olivolja är alltid en klassiker ur både smak- och hälsosynpunkt. Rapsolja är inte så pjåkigt det heller.
Nu kanske inte den här tabellen hör hemma i denna tråden, men eftersom mjölkfett har kommit på tal så tänkte jag att jag kan lika gärna dela med mig.
Sökt på slv, recepthjalpen och finneli...finner inget svar..
Någon som vet?
JAG ÄR GALEN I NÖTTER!
*Gott
*Bra energi
*Fin hud
*Glatt humör på eftermiddagen :)
Då är det nog bara att käka på oavsett hur O3/O6 ration ser ut.
Det blir hur mycket nötter du äter:D
Förhållandet är 20 : 1 ungefär i Pistaschnötter. Äter du inom rimliga gränser dvs inte mer än 100 g per dag så är det inga problem. Trycker du i dig 1 kg per vecka bör du komplettera med fiskolja.
Nja...blir cirka 50g mandlar och 50g pistasch per dag.
Är inte särskilt orolig över att jag skulle få en dålig omega-3:omega-6 kvot eftersom jag äter mycket fet fisk, linfröolja samt intar fiskoljekapslar.
Jag var mest nyfiken.
Tack för alla svar
*Mumsar nötter* *popcorn*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2023, Jelsoft Enterprises Ltd.