handdator

Visa fullständig version : Pistagenötter - förhållande omega-3: omega-6


Jacky
2007-02-05, 06:21
Sökt på slv, recepthjalpen och finneli...finner inget svar..
Någon som vet?

JAG ÄR GALEN I NÖTTER!
*Gott
*Bra energi
*Fin hud
*Glatt humör på eftermiddagen :)

Sverker
2007-02-05, 07:27
Sök på Pistaschnötter.

innehåller mes omättad oljesyra, fleromättad linolsyra och mättad palmitinsyra. Mängderna linolensyra är små.

pragmatist
2007-02-05, 10:38
Den enda nöten som innehåller omega-3 i mängd värd att nämna är valnötter, men de innehåller också betydligt mer omega-6 så det finns ingen större poäng med att välja valnötter av den anledningen.

TylerDurden84
2007-02-05, 12:14
Vilken fettkälla är det bästa komplemenet till fet fisk/omega 3 tab?

Eddie Vedder
2007-02-05, 13:04
Vilken fettkälla är det bästa komplemenet till fet fisk/omega 3 tab?

Helt naturligt smör är en fettkälla me oförtjänt dåligt rykte, Bregott KRAV-märkta smör har en fettprocent på 75% å ungefär 50/50 mellan mättat och omättat fett.
Det är nåt jag kan rekommendera iaf, smör är en mycke bra källa till A-och D-vitamin å mättade fettsyror är inget man ska fly som pesten bara för att de rekommenderas att omättat fett ska vara basen i ditt fettintag. För mycke fleromättat fett ställer höga krav på E-vitaminintag och oxiderar lätt i kroppen. Det bästa är alltid en lagom mix.


Vilken fettkälla som är "den bästa" går ju inte att säga, "vad är optimalt?" är ju den ständiga frågan å de finns ju inget svar på.

pragmatist
2007-02-05, 14:25
Olivolja är alltid en klassiker ur både smak- och hälsosynpunkt. Rapsolja är inte så pjåkigt det heller.

maRRtin
2007-02-05, 15:02
Nu kanske inte den här tabellen hör hemma i denna tråden, men eftersom mjölkfett har kommit på tal så tänkte jag att jag kan lika gärna dela med mig.

Max
2007-02-05, 19:28
Sökt på slv, recepthjalpen och finneli...finner inget svar..
Någon som vet?

JAG ÄR GALEN I NÖTTER!
*Gott
*Bra energi
*Fin hud
*Glatt humör på eftermiddagen :)
Då är det nog bara att käka på oavsett hur O3/O6 ration ser ut.

Sverker
2007-02-05, 19:36
Det blir hur mycket nötter du äter:D
Förhållandet är 20 : 1 ungefär i Pistaschnötter. Äter du inom rimliga gränser dvs inte mer än 100 g per dag så är det inga problem. Trycker du i dig 1 kg per vecka bör du komplettera med fiskolja.

Jacky
2007-02-06, 21:23
Nja...blir cirka 50g mandlar och 50g pistasch per dag.
Är inte särskilt orolig över att jag skulle få en dålig omega-3:omega-6 kvot eftersom jag äter mycket fet fisk, linfröolja samt intar fiskoljekapslar.
Jag var mest nyfiken.

Tack för alla svar

*Mumsar nötter* *popcorn*